Reserve Rumble 26: Brain Ball rules
  • Brain Bowl Rules (Stockbowl Style)

    Rules:
    Games will be played using Stockbowl Rules, this includes CRP, all house rules, rule clarifications and with the added rules outlined below.

    Stadium:
    The pitch is on an old graveyard and with Zombies coming and going on the pitch.

    Ball:
    The ball is replaced with the head of a Zombie (actually the brain of the Zombie).

    Weather Table:
    Sweltering Heat: Both the Brain and the walking Zombie gets the Foul Appearance skill and a successful roll is needed for Pick-up or Tackle (this skill is also added to the Brain Carrier). Normal roll for exhaustion is done after each drive.

    Very Sunny: Only the Zombie gets the Foul Appearance skill, not the Brain. Normal rules for Very Sunny applies.

    Nice: Normal rules applies.

    Pouring Rain: The Brain gets extra slippery in the rain and it’s harder to hold on to the ball, any player tackling the brain carrier gets the Strip Ball skill for that block action.
    Normal rules for catching, interception and pick-up applies.

    Blizzard: The Brain is frozen and “sticks” to the carrier, brain carrier gets the Sure Hands skill while carrying the brain. Also, the brain is frozen solid and can be used as thrown weapon on opposing players; declare a pass action, a successful throw is needed to hit the victim, who has a slim chance of catching the projectile (-1 to catch, no skills (catch etc.) can be used due to the surprise attack). A successful catch causes a turnover, an unsuccessful catch roll causes an armor roll with a +1 modifier (if this sneak attack is performed on another brain carrier no catch roll is allowed…). The brain will scatter as normal after a failed catch. The Referee is busy checking his rulebook and will let the play continue, a thrown brain only causes a turnover if you don’t hold at least one brain at the end of the action. Normal GFI rules applies.

    Kick-Off:
    At the kick-off a Zombie digs itself out from the ground on the receiving half of the pitch (defensive teams choose where), stumbles about a bit (1D6 squares in a random direction, roll a D8 for the direction). The Zombie is in a very poor state and loses it’s head, which scatters twice and its body decompose (This replace the normal kick-off rules and doesn’t take in account of any weather changes).
    Kick-off skill and also Kick-off return skill isn’t used.
    Normal Kick-off table is being used (except for the extra scatter with a changing weather).
    After the receiving coach have moved his turn marker a new Zombie arrives on the defensive teams half of the pitch, roll a D3 (1 = Left side, 2 = Short side, 3 = Right side and place the Zombie in the middle of rolled side, as seen from the defensive players short side), the Zombie has the following stats;

    Move:3 Accourding to Ball & Chain rules
    Str:3
    AG2
    AV8
    Skills:No skills

    This Zombies will move 3 steps towards the Brain at the start of each player turn, use Sideline scatter table with center towards the brain, before any other action is taken, controlled by the active coach. The Zombie will block any player in its path to the brain (without any assists) and with the rule of Ball & chain can Block up to three times, also no dodge roll is needed for the Zombie. The active coach will use the sideline throw-in table with the center (3-4) on the most straight line towards the Brain-. Any blocks from this Zombie cannot cause a turnover, no matter the damage to a player in the active team.

    If the Zombie actually manage to be in the same square as the other Brain it will eat it (no roll required), a new Brain is needed and a successful Block/Blitz on the remaining Zombie will rip its head off (that is the new ball) and the body will decompose. The new Brain scatters once from the square the Zombie ended up in.
    It is possible to Block/Blitz the walking Zombie and a successful tackle (where the Zombie gets prone/stunned) will result the attacker have ripped its head off and now have a second Brain in play. The first player to run in with the brain in the opposing end zone get the touchdown and a new drive is started, with one Brain.

    It is not possible for a player already carrying a brain to pick up the second brain for a legendary 2 TD score!!

  • Utan att ha sett reglerna är man nästan lite sugen på att spela ett lag bestående av bara zombier.
  • Uppdaterat första posten samt att Imp kommer att tillverka tokens för både The Brain och The Walking Zombie, dessa finns att låna i Stockbowls skåp vid Alpha Spel.
  • Jag har två zombies att låna ut vid behov. Eller 1 då jag behöver en själv.
  • Får man spp för cas på zombien?
    Kan Necromantiker ressurecta zombien?

    Kan ens egna zombies äta upp hjärnan??
  • DavidD said:

    Får man spp för cas på zombien? NEJ

    Kan Necromantiker ressurecta zombien? NEJ

    Kan ens egna zombies äta upp hjärnan?? NEJ



  • Jag tänkte fixa markörer man kan låna från "skåpet".

    Både "Brain" och Zombie
  • Blitzar zombien om nått kommer ivägen eller blir det block först nästa turn?
  • Behöver zombien dodgea?
  • Behöver man dodgea från zombien?
  • @razta jag tolkar reglerna som att zombien blockar på ett av sina steg, inte nödvändigtvis det första, om någon är ivägen.

    Men det är inte glasklart, så det vore nog bra med ett förtydligande där @Juiblex.
  • Kan zombien "block/blitza" flera gånger på en turn? teoretiskt så kan man ju göra 3 blockar om saker står i vägen
  • Brain and chain
  • Om Zombie står brevid BC på din egna tur, behöver zombie blocka BC D3 gånger? Behöver zombie blocka BC alls?

    Räcker det att blocka BC sista "move" ?
  • The Zombie will block any player in its path to the brain (without any assists).



    Innebär detta även defensiva assists?
  • (if this sneak attack is performed on another brain carrier no catch roll is allowed…)


    Min enda invänding är att en braincarrier borde få göra ett catch roll, eftersom den får göra det mot en bomb, men att hjärna nummer två då bör studsa bort efteråt.
  • 1. Vad händer om Zombien blir blockad och inte blir prone/stunned utan knockad/casad? Tar han med sig sin egen hjärna av planen då? Om ja, vad händer om han redan ätit den andra hjärnan?

    2. Jag tolkar pouring rain regeln som att det inte är -1 på pick up, catch mm. Är det rätt uppfattat?

    3. Händer det något om kick-off-zombien passerar genom en ruta med en spelare?

    4. Vad händer om någon av zombierna materialiseras i samma ruta som en spelare?

    5. Är det en turn-over om man misslyckas med foul appereance slaget för att plocka upp bollen?
  • 6. Vad händer om zombien blir golvad av andra anledningar än blockar (chainsaws, stab, bomb, kastad halfling)?
  • Jag tycker att om man Chainsawar en Zombie så är det uppenbart att huvet far som en snygg ny boll genom luften
  • razta said:

    Blitzar zombien om nått kommer ivägen eller blir det block först nästa turn?

    Zombien Blitzar alltid första gången och sedan dodgar den.

  • razta said:

    Behöver man dodgea från zombien?



    Ja
  • razta said:

    Kan zombien "block/blitza" flera gånger på en turn? teoretiskt så kan man ju göra 3 blockar om saker står i vägen



    Nej, Den väljer automatiskt Blitz och har den sedan några extra steg så Dodgar den till närmaste rutan mot bollen
  • razta said:

    Om Zombie står brevid BC på din egna tur, behöver zombie blocka BC D3 gånger? Behöver zombie blocka BC alls?

    Räcker det att blocka BC sista "move" ?



    Den Blitzar BC första steget och får den inte loss The Brain så står den kvar i TZ på BC.
    Får den loss The Brain så kommer den att röra sig mot rutan i frågan (om den har några steg kvar).

  • razta said:

    The Zombie will block any player in its path to the brain (without any assists).



    Innebär detta även defensiva assists?



    Ja
  • Duckwing said:

    (if this sneak attack is performed on another brain carrier no catch roll is allowed…)


    Min enda invänding är att en braincarrier borde få göra ett catch roll, eftersom den får göra det mot en bomb, men att hjärna nummer två då bör studsa bort efteråt.


    Förstår hur du tänker!
    Men vem räknar med att man kastar "bollen" som ett vapen??? (är ett stort fan av första Benknäckargänget, där detta vapen används)... så Nej :-D

    (öppen för att ändra denna regel efter speltestet, dock så är denna option endast giltig under en Blizzard...)
  • Mooselord said:

    1. Vad händer om Zombien blir blockad och inte blir prone/stunned utan knockad/casad? Tar han med sig sin egen hjärna av planen då? Om ja, vad händer om han redan ätit den andra hjärnan?

    Prone/stunned, KO & CAS ger samma resultat = Sliter av Zombiens Huvud.

    2. Jag tolkar pouring rain regeln som att det inte är -1 på pick up, catch mm. Är det rätt uppfattat?
    Nej, det är båda svårare att plocka upp (enligt normala Pouring rain) samt även svårare att kontrollera The Brain när du väl har kontroll på den.

    3. Händer det något om kick-off-zombien passerar genom en ruta med en spelare?

    Nej, första Scattern på D6 är bara för att försvåra taktikspel, Zombien gräver sig ut på den rutan som scattern visar.

    4. Vad händer om någon av zombierna materialiseras i samma ruta som en spelare?
    Ja, Spelaren som står i rutan scattrar 1 rutan

    5. Är det en turn-over om man misslyckas med foul appereance slaget för att plocka upp bollen?


    Nej, Foul sker ju innan du försöker att plocka upp den. Men för spelare som misslyckades med FA slaget slutar sin action omgående (får inte röra sig eller något annat), om du har deklarerat pass/foul action och misslyckas med FA slaget så är Pass/foul action förbrukad. Håller du i båda bollarna så har du då endast kvar en Sneak action (använda TB som vapen).

  • Mooselord said:

    6. Vad händer om zombien blir golvad av andra anledningar än blockar (chainsaws, stab, bomb, kastad halfling)?



    Off with its head!
    Heads will roll!
    etc etc
  • khanmank said:

    Jag tycker att om man Chainsawar en Zombie så är det uppenbart att huvet far som en snygg ny boll genom luften



    Håller med!
    En riktig Crowd Pleaser!
  • Juiblex said:


    Förstår hur du tänker!
    Men vem räknar med att man kastar "bollen" som ett vapen??? (är ett stort fan av första Benknäckargänget, där detta vapen används)... så Nej :-D

    (öppen för att ändra denna regel efter speltestet, dock så är denna option endast giltig under en Blizzard...)



    OK, men i så fall borde ju ingen få försöka fånga den, oavsett vad de håller eller inte redan håller i.
    Jag tänker ändå att en Bloodbowl-plan är en så farlig plats att spelarna räknar med att vad som helst kan hända xD

  • Duckwing said:

    Juiblex said:



    OK, men i så fall borde ju ingen få försöka fånga den, oavsett vad de håller eller inte redan håller i.
    Jag tänker ändå att en Bloodbowl-plan är en så farlig plats att spelarna räknar med att vad som helst kan hända xD



    Jag tänkte så här... Du har inga händer att fånga den nya bollen med...
    Dock så hade jag en vild ide om att har du Mutation Extra Arm så kan du få försöka fånga den andra bollen.

    Min första tanke med att ha två "Bollar" var att göra det möjligt för en dubbel TD och då få skapa lite fluff runt detta. Men om spelaren bär på båda bollarna så får hen inte Blitza/blocka (båda händerna är ju upptagna), endast dodga och movment.
    Dock har spelaren Mutation Extra Arm så öppnas möjligheten för Block/Blitz (en arm ledig för slag/tackling...).
  • Juiblex said:

    Mooselord said:


    5. Är det en turn-over om man misslyckas med foul appereance slaget för att plocka upp bollen?


    Nej, Foul sker ju innan du försöker att plocka upp den. Men för spelare som misslyckades med FA slaget slutar sin action omgående (får inte röra sig eller något annat), om du har deklarerat pass/foul action och misslyckas med FA slaget så är Pass/foul action förbrukad. Håller du i båda bollarna så har du då endast kvar en Sneak action (använda TB som vapen).



    Scattrar hjärnan från rutan där den ligger eller slås foul appareanceslaget innan spelaren går in i rutan där bollen ligger?
    Tack för svaren för övrigt.
  • Mooselord said:

    Juiblex said:

    Mooselord said:



    Scattrar hjärnan från rutan där den ligger eller slås foul appareanceslaget innan spelaren går in i rutan där bollen ligger?
    Tack för svaren för övrigt.



    Spelaren går in i rutan och sedan slås FA, dvs TB Scattrar även efter ett misslyckat FA.
    Så tolkar jag regeln av FA, kan ha fel i mitt antagande
  • Måste zombien blocka före dodge?

    Lätt att abusea annars tänker jag, "ne zombine väljer å göra två 6+ dodge först före den slår när den står mitt bland mina spelare så den trillar å jag får en boll"

    Vem väljer tärningar vid block? 2d upphill osv?
  • Jag är på Raztas linje här. Det mest konsekventa är egentligen att kräva att zombien dodgar, men jag tror det leder till tråkigare spel.
  • ett förslag
    Regellösning: zombien har ball and chain, ma 3, st. Zombien lägger alltid scattertampate åt det hållet som har ett resultat som för den närmast bollen, finns två sådana väljer Active coach.

    Så löser du enkelt en del problem kring blockande och dodgande samt gör zombien inte helt lättstyrd för dina föreslagna förflyttningsregler går lätt att utnyttja
  • Lard said:

    ett förslag
    Regellösning: zombien har ball and chain, ma 3, st. Zombien lägger alltid scattertampate åt det hållet som har ett resultat som för den närmast bollen, finns två sådana väljer Active coach.

    Så löser du enkelt en del problem kring blockande och dodgande samt gör zombien inte helt lättstyrd för dina föreslagna förflyttningsregler går lätt att utnyttja



    Bra förslag och vi kan prova denna lösning!
    Uppdaterat första posten med detta tillägg.
  • Borde nog skriva ner vem som väljer blocktärningar om inte det alltid är aktiva coachen?
  • Juiblex said:



    Jag tänkte så här... Du har inga händer att fånga den nya bollen med...
    Dock så hade jag en vild ide om att har du Mutation Extra Arm så kan du få försöka fånga den andra bollen.
    ...



    Jag förstår att du tänkte så, men som jag påpekade i min första kommentar så har ju Bloodbowlreglerna redan ett prejudikat att det går bra att fånga ett bolliknande föremål med ena handen (en bomb) medan du håller en boll i andra handen.

    Samtidigt har vi prejudikat om att man inte kan hålla två bollar samtidigt, alltså bör det inte gå att hålla två hjärnor samtidigt så även om spelaren lyckas fånga hjärnan som användes som vapen så tappar hen den direkt; eller än bättre: får kasta den som projektil mot en annan spelare, precis som vid en fångad bomb!

  • Är de här reglerna in effect för reserves Rumble? :)
  • Jag ska försöka se till att det finns markörer i skåpet

    image
  • Snyggt!
  • Duckwing said:

    (if this sneak attack is performed on another brain carrier no catch roll is allowed…)


    Min enda invänding är att en braincarrier borde få göra ett catch roll, eftersom den får göra det mot en bomb, men att hjärna nummer två då bör studsa bort efteråt.


    Efter lite tankearbete så får Brain hållaren försöka med ett Catch roll (-1) för att inte bli träffad. Den kastade Brainen Scattrar 1 ruta.

  • Martin08 said:

    Är de här reglerna in effect för reserves Rumble? :)



    Ja!
    Med sista tillägget att en BC även får göra en Catch roll om motståndaren kastar den andra B mot Hen.
  • Mina rookie humans (Tullingane) vill gärna spela, men jag kan endast 17-18:e augusti och det vore lite trist att anmäla sig och sedan vara tvungen att lämna w:o för att det inte finns tid då båda coacher kan.
  • Jag kan anmäla ett rookielag och köra mot dig den 17de. Om commisharna tycker det är acceptabelt.
  • Pellevin said:

    Jag kan anmäla ett rookielag och köra mot dig den 17de. Om commisharna tycker det är acceptabelt.



    Denna Comish har inga problem med det!
    Lets play baaaall, erg Braaaain!!
  • Juiblex said:

    Pellevin said:

    Jag kan anmäla ett rookielag och köra mot dig den 17de. Om commisharna tycker det är acceptabelt.



    Denna Comish har inga problem med det!
    Lets play baaaall, erg Braaaain!!


    Inga problem för mig! Bara kul om alla får spela.

  • Ok, då sajnar jag in ett nytt lag, så får ni lotta mig mot Jocke ( @Mooselord ).
  • Pellevin said:

    Ok, då sajnar jag in ett nytt lag, så får ni lotta mig mot Jocke ( @Mooselord ).



    Nice!
  • När sker lottningen?