Tips för att besegra starkare lag

Tjipp!

Jag upplever att jag spelar ganska okej Blood Bowl när jag har gott om starka spelare eller är jämnstark med min motståndare. Det jag däremot inte lyckas med är att vinna mot starka lag när jag själv har saker som human, norse, necro eller liknande saker med ST3 och AG3+.

Varje gång jag möter Bash-lag så slutar det med att jag har tre gubbar kvar på planen efter halva matchen. Med alver kan man ju dodge:a undan, men med AG3+ så är ju det inte en lika hållbar strategi. Undead har jag nog bara besegrat en enda gång.

Enda strategin som jag lyckats någorlunda med är "fly för glatta livet och räkna en förlust 0-1 som en seger".

Har ni några generella tips, utöver "bli bättre i största allmänhet och slå bättre tärning"? Vore ju kul att kunna spela annat än bash-lag eller stunties med elaka star players hela tiden.

Jag har försökt tänka "vad har hänt de gånger som svagare lag besegrat mina starkare lag?" Svaren där är i princip "de är alver eller så har jag gjort någon dum tabbe". Kan glatt erkänna att den analysen troligtvis är ganska bristfällig.

Hälsningar,

Killen vars 1300TV Norse-lag just förvandlades till sisådär 500TV.

Comments

• Finns duktiga coacher som säkert kan komma med generella tips här. Men jag tror du kommer få mest och bäst tips om du ber nån kika på nån/några matcher och komma med feedback.

Det finns likheter mellan lagen du beskriver men också ganska stora skillnader, så en generell grej kan vara att lira några matcher med de du är intresserad av och sen välja det som var roligast och få tips om just det laget.

• edited April 29

Allmänt:

• Försök skapa viktigare saker att göra för dem än att mala ner dina spelare. Bollen brukar de vara rädda för att bli av med.
    • Manöverspel - får de basa två av dina spelare med en som är starkare vinner de på det. Så stå inte så tätt. Förutom på det eller möjligen de två ställen där du väljer att ta fajten - då basar du många mot en
    • foula när du får chansen
    • spotta inte en vettig uphill I nyllet
    • dodgea fast det inte verkar så bra
    • kuta
    • gör mål och hoppas de får nåt jobbigt på kickoff (sista utvägen)

@Ionas är bra på att spela med klena töntar mot bra spelare, han kan nog utveckla.

• Generellt tips #8 Ställ inte gubbar upp bara per automatik. Antingen har dom ett jobb att göra (som att dodga ut eller slå tillbaka), eller låt dom ligga kvar. En liggande av 8 lineman är ju ett hot mot ett lag som försöker bygga en cage just där han ligger eller passera.

• Humans har som många andra st3 ag3 lag sin svåraste match up mot starka lag. Det gör lagbygget ganska viktigt. Ogre med guard samt minst 3 Blitzer. Guard på alla dubbel för linos och catchers.

En killer Blitzer är alltid fint att ha som är din spelare att faktiskt Blitzer med.

Mot starka lag behöver man använda blitzen för att firgöra spelare och vinna position likt Saurusar behöver för lizardmen.

Undvik dodge och slå dig lös om möjligt.

Ska något basas ska det finnas rejält med back up. Jag gillar att täcka två rutor åt varje håll i linjen för att basa en spelare alltså 5 mot en och helst med alla guard Blitzer plus ogre då. Annars tar de två frislag med sin blitz och tar ut den sista genom att basa med hög ST.

Använd humans höga MA för att hitta nya screens och attackera med någon backifrån så de måste hålla cage med alla hörn, då får de förre att pressa sig framåt med.

Lycka till och håll ihop laget.

• Många bra tips redan att ta till sig ovan så jag kommer med ett till litet inspel bara!

Jag försöker alltid tvinga motståndaren att spela på mina villkor så långt det bara går. Är dennes lag starkare så är jag nästan garanterat snabbare och måste spela ett utspritt men starkt positionsspel i mitt offence. Det betyder ofta att det starka laget behöver täcka både mitten och möjligheten för mig att springa på endera sidorna och det kostar många spelare. Får jag motståndarlaget bara lite ur position borde jag kunna pusha längs en kant (men inte för tidigt) och stänga av lite för kontringen så att det finns en liten väg att fortsätta avancera nedåt på. Väldigt enkelt beskrivet men en av de viktigare taktikerna i match ups som t.ex. humans vs orcs för att hitta en upper hand.

• edited April 30

Bra tips ovan. Jag skulle rekomendera att du kollar matcher på fumbbl för att få nya idéer hur man kan spela. Fast då gäller det att välja rätt så selektivt vad man tittar på. Jag tycker det är mer givande att kolla live matcher än replays för då hinner man själv tänka igenom drag och man får lite mer feel av hur vissa situationer är jobbiga om den som spelar tar tid på sig vilket man lätt missar i replays.

Vad man ska kolla efter:

1. Laget du vill spela är givet men motståndaren måste vara det du försöker spela bättre mot.

2. Coachernas ranking bör vara som lägst star eller högre.

3. Teamvalue bör vara så nära 1000 för att lagen inte ska ha för crazy kombos av skill.

4. Ifall det är turneringspel du vill bli bättre på så är det under league kategorin man ska leta efter matcher. Ligor som superleague håller sig ofta till eurobowlstandarden och många duktiga spelar där. (Här kan rankingen på coach inte vara så viktig, många duktiga som inte spelar ranked kan visas som rookie men vara över 200 i naf ranking)

5. Bäst är det att joina matcher som just startar så man får se hela matchen.

6. Börjar man titta några rundor in på en match så kan man gansk snabbt få ett hummm hur matchen gått genom att kolla game statistics där man kan se bland annat hur många blockar de båda lagen har gjort, det brukar ge en rätt bra idikation vem som styrt bashspelet hitills.

Ifall att kolla matcher inte är din grej och föredrar att läsa så finns det en hel del playbooks/tipsåtrix på fumbbl. Även om en del grejer var skrivna före bb2016 så är taktikerna det samma som nu. Jag skulle rekomendera 1000losses playbook.

Edit: kom på att danskarna har gjort en del playbooks:

Oooh! Hittade också plasmoids gamla playbooks (och orginaldokumentet för brettonians haha):

https://www.yumpu.com/en/document/view/25383396/playbook-plasmoidsdk

Scrolla ner för de andra playbooksen

• Stort tack för alla bra tips!

Har försökt ta till mig dem. Den unge @Ionas förbarmade sig över mig idag och körde en träningsmatch. Mina Necro mot hans Khorne. Det offensiva spelet går bra, men det defensiva slutar fortfarande med kiss i byxan och tår i ögat. För Ionas del blev det nog den längsta Blood Bowl-match han någonsin har spelat, då hans motståndare svettas ekologisk ångest och får panik när han försöker hitta något sätt att stoppa ångvälten på - utöver att hålla tummarna för att de starka killarna stukar foten när de hoppar jämfota på mina spelares kranier.

Men han är snäll, Ionas. Han la huvudet på sned och såg nog det hela som en antropologisk studie i vansinne och mediokert Blood Bowl-spelande.

Får fortsätta studera begåvade spelare, men jag får nog primärt hålla fast vid mina Orcs och Undead. Om inte annat för mina motståndares väl och ve. Hur gärna jag än vill spela flashiga lag som Necro, Norse eller Underworld så är det ingen som tycker att det är vackert när en vuxen man stoppar tärningar i näsan för att sluta gråta. 😶

• Necro är ett bra lag men 1) har några långsamma spelare 2) inte alla kan hålla i bollen. Försök puckla på de som kan hålla bollen och tänk på att varulvar varken börjar med block eller dodge.

Humans har fling. Fling kan foula. Och som Grump skrev, ibland är det värt att ta en uphil block.

Är det ett lag du vill spela och lära dig taktik på kolla om någon i Stockbowl som är bra på det laget vill ta en match med dig. Vi har folk som exempelvis har gått obesegrade i liga med sitt lag.

Sign In or Register to comment.