Första intrycket efter att Gnomes varit ute en liten stund och ni säkert har hunnit prova/mött dem?

Ja, vad tycker ni?

Jag har själv spelat två matcher mot Gnomes på Fumbbl. En match på TV900-ish med Cindy mot mina Underworld och en vid TV1040 med Cindy och Rodney mot mina Orcs. I båda matcherna kändes de stabila initialt, men föll ganska snabbt ihop.

Tycker att de är roliga som motståndare (jag roas av när min motståndare går sönder, hör och häpna). Man får planera för illusionistens tokigheter, sucka åt kombon wrestle/jump up samt inse att om räven är inom räckhåll för endzone så blir det TD, vad du än ställer i vägen. Men när räven väl får en örfil går den sönder och då har laget verkligen en tendens att falla ihop. Med dodge på hela gänget kan jag tänka mig att det är en annan upplevelse, samt när folk blir bättre på att spela dem.

Som sagt, bara en spontan analys efter två matcher. Hade jag förlorat hade jag givetvis tyckt att de är sjukt OP. ;)

Spontant känns det dock inte som att man kan anklaga GW för power creep i någon bemärkelse och de har skapat ett lag som har en egen nisch i stunty-versat.

Vad har ni för intryck?

Comments

• Inte mött dem… men vilken tier tycker du? Ska de ligga längst ner med övriga eller ska de bimpas upp något/några snepp?

@Bitter

• Känner mig inte riktigt kompetent nog för att bedöma det. Rävarna gör onekligen att de har en helt annan förmåga att göra mål än övriga stunties, men avsaknaden av dodge och chef gör att de behöver investera mer i rerolls. Jag är lite vågad och lägger dem i tier 4 av 5. Med GW:s 3-tiersystem så skulle jag hålla kvar dem som trea. De går ju sönder till slut liksom...

• Kolla när Elyod spelar dom - förvånansvärt ok lag!

• Testa dem en gång. Ifall laget inte hade haft tema gnomes hade jag nog gillat det mer men spelmässigt helt ok lag bortsett från att de har treemens. Känns rätt fantasilöst med två treemen, finns ju hur mycket fantasivarelser som helst man kan använda men nej vi ska envisa oss å ha treemen. Två grizzlybjörnar med klor och nohands hade varit mer i tema med att de gosar med massa djur.

Trixter gubbarna är rätt kul och sämre än vad man tror. (Men roligast i laget)

Rävarnas ag2+ känns som en efterkonstruktion av att de åkt på för mycket stryk i speltestningen och behövde boosta dem lite. Har man spelat lizardmen med en +ag skink så är det oftast lätt att göra mål.

Allt som allt tycker jag mer om snotlings över detta laget.

• Jag har bara mött dem 2ggr med khorne, ett nystartat lag och ett utvecklat lag med 4 rerolls, MA+ på träd och räv, samt dodge på 6-7 gnomes osv.

Såklart stor skillnad på dem: Som rookielag skulle jag säga att de är rätt dåliga för att vara stunty, åker av plan snabbare än goblins o flings, dyrare än flings, osv . Men med några primary skills så blir de oerhört mycket bättre, precis som förväntat.

så i turnering skulle jag sätta dem i tier 2 av 3 till en början innan mer data finns.

Såg en ”eurobowl regel ” gnomes (Tier 6) vs skaven match . Total dominans av gnomes med roachbait o rumblelow.

Sign In or Register to comment.