Reglerna som är skärmdumpade i trådstarten är annorlunda än de från Swebbas Discord (SM I SALA #Regler), och korrelerar med de Euroregler som finns i den tidigare postade tråden från Fumbbl (https://fumbbl.com/p/group?op=view&group=11733).
Jag tolkar det dock som att det inte finns någon begränsning på antal coacher som kan välja Vanilla. Om man går på den grammatiska och logiska strukturen i reglernas formuleringar så kan det nog inte tolkas annorlunda.
I reglerna finns meningen "A Coach MAY choose only one of the following Blessings." av en lista över välsignelser och därefter av påståendet "Vanilla Roster: No blessings."
Den grammatiska strukturen och sammanhanget tyder på att påståendet om Vanilla Roster är en fortsättning av listan över alternativ som en Coach kan välja från.
Alltså att alternativet "Vanilla Roster: No blessings." är ett av de val som är tillgängliga för en Coach, utöver Blessings från Hermes/Gullveig, Artemis/Hermod, Ares/Hlin och Athena/Lofn. Därför är meningen "A Coach MAY choose only one of the following Blessings." troligen avsedd att referera till alla de listade alternativen, inklusive Vanilla, även om Vanilla inte är en "Blessing" i traditionell mening. Den presenteras som ett alternativt val till att ta en Blessing.
Om samma text finns för Eurobowl (med 8 spelare) så borde det betyda att skrivningen är lite knasig och att man får ta flera vanilla (eftersom det inte finns 8 pack).
Är nog bra att reda ut detta innan, så att inte en massa svenskar dyker upp på Eurobowl med andra förutsättningar än alla andra.
Tryckte in reglerna i ChatGPT som skrev såhär:
Analyzing the EurOpen Squad Creation ruleset for the Blood Bowl tournament, particularly regarding the usage of the Vanilla Roster:
Squad Creation Basics:
Each Squad is formed by 4 coaches.
Each coach must choose a different race.
Each Squad has 4 Squad Points to allocate.
Blessings and Their Costs:
Four types of Blessings are available, each with a specified cost in Squad Points.
Blessings of Hermes and Artemis cost 1 Squad Point.
Blessings of Ares and Athena cost 2 Squad Points.
Each Blessing can be used only once per Squad.
Option for Vanilla Roster:
A coach may choose the Vanilla Roster, which involves no blessings.
From these rules, the implication for the Vanilla Roster is as follows:
Since each squad has 4 Squad Points and each coach must make a selection, if one coach chooses the Vanilla Roster (which costs no Squad Points), it frees up Squad Points for other coaches to potentially choose more expensive Blessings.
There is no explicit restriction on the number of coaches within a squad who can choose the Vanilla Roster. It appears that any coach can opt for the Vanilla Roster as their choice.
Therefore, based on this ruleset, it is conceivable that multiple coaches in a squad can choose the Vanilla Roster. The rules do not explicitly limit the Vanilla Roster to a single coach per squad. The decision to choose the Vanilla Roster would be strategically influenced by how the squad wants to allocate their 4 Squad Points among the coaches, considering the cost and benefits of the various Blessings available.
@kaju Tanken är att köra samma som eurobowl, men det är ingen sådan publicerad ännu så håll till godo lite till, annars kör vi en egensnickrad. Skickar ut den här veckan innan.
@kaju@Oberwald_1 det är väl ingen vågad gissning att det blir SOS som är etta i squadlottningen. I Tourplay går det inte att köra NAFs SOS så det blir Bucholz för individuella rankingen (som är väldigt lik).
Comments
@Clawful stämmer
Toppen, tack!
Nej, alla kan ta den (om jag inte missförstått). Det är de andra som är en per lag.
Reglerna som är skärmdumpade i trådstarten är annorlunda än de från Swebbas Discord (SM I SALA #Regler), och korrelerar med de Euroregler som finns i den tidigare postade tråden från Fumbbl (https://fumbbl.com/p/group?op=view&group=11733).
Jag tolkar det dock som att det inte finns någon begränsning på antal coacher som kan välja Vanilla. Om man går på den grammatiska och logiska strukturen i reglernas formuleringar så kan det nog inte tolkas annorlunda.
I reglerna finns meningen "A Coach MAY choose only one of the following Blessings." av en lista över välsignelser och därefter av påståendet "Vanilla Roster: No blessings."
Den grammatiska strukturen och sammanhanget tyder på att påståendet om Vanilla Roster är en fortsättning av listan över alternativ som en Coach kan välja från.
Alltså att alternativet "Vanilla Roster: No blessings." är ett av de val som är tillgängliga för en Coach, utöver Blessings från Hermes/Gullveig, Artemis/Hermod, Ares/Hlin och Athena/Lofn. Därför är meningen "A Coach MAY choose only one of the following Blessings." troligen avsedd att referera till alla de listade alternativen, inklusive Vanilla, även om Vanilla inte är en "Blessing" i traditionell mening. Den presenteras som ett alternativt val till att ta en Blessing.
EurOpen Squad Creation:
Each Squad consists of 4 coaches, each coach playing a different race.
Each Squad can spend up to 4 Squad Points on Blessings, each Blessing can be used maximum 1 time in each Squad.
Därav vår valkyria är endast 1 gång också då den hänvisar till ovanstående text.
nu kopierade jag in originaltexten från Eurobowl 24
Blessings är vår saga och vi har ändrat till 3 squad members och points
Om samma text finns för Eurobowl (med 8 spelare) så borde det betyda att skrivningen är lite knasig och att man får ta flera vanilla (eftersom det inte finns 8 pack).
Är nog bra att reda ut detta innan, så att inte en massa svenskar dyker upp på Eurobowl med andra förutsättningar än alla andra.
Tryckte in reglerna i ChatGPT som skrev såhär:
Analyzing the EurOpen Squad Creation ruleset for the Blood Bowl tournament, particularly regarding the usage of the Vanilla Roster:
From these rules, the implication for the Vanilla Roster is as follows:
Therefore, based on this ruleset, it is conceivable that multiple coaches in a squad can choose the Vanilla Roster. The rules do not explicitly limit the Vanilla Roster to a single coach per squad. The decision to choose the Vanilla Roster would be strategically influenced by how the squad wants to allocate their 4 Squad Points among the coaches, considering the cost and benefits of the various Blessings available.
I, for one, welcome our new Silicon Overlords.
@Nyaga @helllstrom tror tanken med en valkyria/sparta roster är att alla ska kunna ta den.
men de har trasslat till det med säga att ovanstående regler gäller för den också.
skapar utrymme för tolkningar.
ska prata ihop mig med Joel
@Nyaga i Eurobowl reglerna får man ta 2 av varje
Förtydligande av reglerna
Valkyria är ingen saga så får tas av fler coacher i squaden
@Smulzer @Oberwald_1 och resten av arrangörerna.
Vad är det för tiebreakers? Vilken ordning kommer dom?
@kaju Tanken är att köra samma som eurobowl, men det är ingen sådan publicerad ännu så håll till godo lite till, annars kör vi en egensnickrad. Skickar ut den här veckan innan.
@kaju @Oberwald_1 det är väl ingen vågad gissning att det blir SOS som är etta i squadlottningen. I Tourplay går det inte att köra NAFs SOS så det blir Bucholz för individuella rankingen (som är väldigt lik).
tycker att det är 'fel' på paket Saga of Hlin och Saga of Gullveig.
väljer du Saga of Gullveig så tar den automatiskt bort en skillpoint. jag vill välja den och inte sälja skillpoints för pengar.
så istället valde jag Saga of Hlin som nu säger att jag måste köpa en star player när det paketet tillåter att jag får köpa.
dvs inget av paketen gör att jag måste sälja skills eller köpa star players.
@brocCooLi har den inte redan dragit bort sp för sig? Gullveig säljer när du väljer paketet
jo, men jag vill kunna välja Gullveig och INTE sälja en skill.
dvs ta ett vanilla utan att ta ett vanilla. för två i vårt lag tycker att ett vanligt paket räcker.
och både Gullveig och Hlin säger att jag kan göra saker, inte att jag måste.
Varför inte bara välja två vanilj? Coolhetsfaktorn?
fattade som av diskussionen ovan att vi inte fick välja två vanilj?
ah, men nu ser jag att jag missat att det var ok.
alla kan ta det lugnt, det är bara jag som inte kan läsa och är korkad :D
@brocCooLi Kom igen, vaska en skill och vinn ändå! Agera legend!
@Oberwald_1 vågar inte :(
Hej! Då vi fått ett avhopp i Rajtan Titans letar vi efter en ersättare. Finns ett squadpoint att tillgå. Dm gärna mig!
@organisatörerna: om vi inte hittar en ersättare, hur funkar det då?
Hej. Jag kanske eventuellt kan hoppa in. Måste dubbelchecka hemma och om det går att lösa boende, men sjukt sugen på att vara med.
@Lowkey bra om vi får in en ersättare annars står vi redo i vår förening med lösningar
1 Vecka kvar till anmälan stänger, 12e kl 23.59
Ni som saknar sovplats så kolla med tex Sofielund, det kan finnas kvar där enligt rykten.
Man kunde la sova i lokalen?
Och vad är det för käk som erbjuds? Typ en ostfralla och en flaska vatten eller en varm måltid?
@Drexxl varm mat två alternativ
ja sova i samma lokal som förra året
Jaha, sova i lokalen betyder inte sova i spellokalen?