DOUBT XI, 18-19 januari 2020, Järnvägsallén 24, Umeå

2456

Comments

  • edited November 2019
    Då har jag @coma, @ozt och @skuld inkvarterade hos mig,
    Det finns plats för en till eller två om de kan dela en stor säng
  • @emilskaya jag paxar gärna en plats om det finns.
    ;)
  • kaju wrote: »
    @emilskaya jag paxar gärna en plats om det finns.
    ;)
    emilskaya wrote: »
    Då har jag @coma, @ozt och @skuld inkvarterade hos mig,
    Det finns plats för en till eller två om de kan dela en stor säng

    *kärlek ;)
  • @kaju, det blir utmärkt!
  • emilskaya wrote: »
    Då har jag @coma, @ozt och @skuld inkvarterade hos mig,
    Det finns plats för en till eller två om de kan dela en stor säng

    Fantastiskt!
  • Då är doubt.swebba.com uppdaterad med 2020-info.
  • Lustigt nog ser reglerna ut exakt som jag hoppats. Det har aldrig hänt tidigare. Inte ens på turneringar som jag själv organiserat.
  • Snow wrote: »
    Då är doubt.swebba.com uppdaterad med 2020-info.

    Tack @snow det ser perfekt ut som vanligt. Snabbt fixat också.
    Pellevin wrote: »
    Lustigt nog ser reglerna ut exakt som jag hoppats. Det har aldrig hänt tidigare. Inte ens på turneringar som jag själv organiserat.

    Nån gång ska vara den första. Själv kom jag på att jag glömt förtydliga att det inte är tillåtet med golden era star players som faktiskt finns i HCH, men det kanske är overkill att vara så tydlig.


  • Stareater wrote: »
    [ Själv kom jag på att jag glömt förtydliga att det inte är tillåtet med golden era star players som faktiskt finns i HCH, men det kanske är overkill att vara så tydlig.

    ja det tror jag inte behövs. tror snarare det är så att en måste förtydliga om de _är_ tillåtna. oavsett om en skriver typ -allt i HCH- eller liknande.
  • Jag tycker att "Star players från den gyllene eran är inte tillåtna" kan räknas som ett ganska tydligt besked. Citatet är hämtat från avsnittet "Inducements" i era regler.
  • edited November 2019
    Snow wrote: »
    Då är doubt.swebba.com uppdaterad med 2020-info.

    Bara jag som kommer till förra årets event?

    Edit: Vet inte om jag hade lite gamla kakor i systemet eller men efter några försök så ändrades det till årets upplaga :)
  • Pellevin wrote: »
    Jag tycker att "Star players från den gyllene eran är inte tillåtna" kan räknas som ett ganska tydligt besked. Citatet är hämtat från avsnittet "Inducements" i era regler.

    Jag tror att @snow kan ha lagt till det efter att jag skrev min kommentar.

    Eller så bor det helt enkelt gremlins i min mobil eller i mitt huvud. Skulle inte vara första gången. Båda äter alldeles för mycket kakor efter midnatt.

  • Påminner de som inte att betalat "föranmälningsavgiften" att göra detta så snart ni kan eftersom jag till helgen kommer att ha fler utlägg för turneringen. Jag vill gärna undvika att ligga ute med (allt för mycket) egna pengar och uppskattar de som betalar in i förväg.
  • Jobbar den helgen. Ska se om jag kan byta.
  • Eftersom frågan kommit upp så kan jag förtydliga att det inte kommer att köras med de nya förändringarna på ogre-laget eftersom de tillkommit lite för sent.
  • Nu har jag inte tänkt lira Ogres om det blir så att jag kan vara med på Doubt, men jag är bara lite nyfiken på vad det är som gör att de anses vara "för sent" utgivna för att spelas med de nya reglerna. Det är ju inte några världsomvälvande förändringar med kick team-mate och disposable. Tänker att det hade nog varit kul för de som köpt sig ett Ogre-lag och är sugen att prova på att sparka lite runts.

    En till fråga, ni kör 2 timmar och 15 minuters matcher, som är i all rimlighet. Men är man styrd till att köra 4-minuters turns? Annars är det ju klart mer smakligt att vardera coach får 1 timme och 7 minuter var att fritt spendera för matchen.


  • @Oberwald_1 disposable gör väl ingen skillnad i NAF-turneringar heller? Håller med att dela på totaltid är väldigt rimligt :)
  • jag är bara lite nyfiken på vad det är som gör att de anses vara "för sent" utgivna för att spelas med de nya reglerna.

    De reglerna fanns inte utgivna när turneringen godkändes av NAF. Att ändra på reglerna i efterhand vill jag inte göra.
    En till fråga, ni kör 2 timmar och 15 minuters matcher, som är i all rimlighet. Men är man styrd till att köra 4-minuters turns? Annars är det ju klart mer smakligt att vardera coach får 1 timme och 7 minuter var att fritt spendera för matchen.

    Tiden 2 tim och 15 min är rent en schemateknisk konstruktion och det uppmuntras att köra med 4 minuters turns, men det är inget tvång. Det här är en sann gentlemannasport där vi spelar för att det är kul istället för att vara en dousch och vinna genom att avsiktligt slösa på tid. Vi har också ansett att det är mer rättvist att köra lika många turns istället för att man får lika många sekunder. Därför är det så att när totaltiden är slut kör man klart sin turn, och om motståndaren inte har kört lika många turns får även han köra klart.

  • Jag gillar verkligen tanken på att man får spela lika många turns för att jämna ut!
    Det hindrar dock inte att en motspelare kan avsiktligt slösa på tid så man inte får sin turn 16. Fördelar man tiden så kan man inte slösa med motståndarens tid och problemet är löst.

    Ett teoretiskt problem med 4 minuters turns är att 32 turns x 4 min = 128 min + 16 min (två kick offs) = 144 minuter (då räknat med endast 2 TD eller mindre gjorda). Det är alltså lagligt spelat men att båda coaches har använt all sin tid utan pauser som ex. slå en drill/ta en cigg/osv.

    Är det ok att köra en schackklocka på 4 min för varje turn/uppställning och bryta när tiden tar slut för motståndarens tur samt matchen kommer att brytas när totaltiden är slut (och man spelar ikapp om man missat)?

  • coma wrote: »
    Jag gillar verkligen tanken på att man får spela lika många turns för att jämna ut!
    Det hindrar dock inte att en motspelare kan avsiktligt slösa på tid så man inte får sin turn 16. Fördelar man tiden så kan man inte slösa med motståndarens tid och problemet är löst.

    Ett teoretiskt problem med 4 minuters turns är att 32 turns x 4 min = 128 min + 16 min (två kick offs) = 144 minuter (då räknat med endast 2 TD eller mindre gjorda). Det är alltså lagligt spelat men att båda coaches har använt all sin tid utan pauser som ex. slå en drill/ta en cigg/osv.

    Är det ok att köra en schackklocka på 4 min för varje turn/uppställning och bryta när tiden tar slut för motståndarens tur samt matchen kommer att brytas när totaltiden är slut (och man spelar ikapp om man missat)?
    Känns det som det kommer bli ett problem. Kör ni med 67,5 minuter var på en shackklocka. För allt ni gör.
  • Ja precis. Man stoppar aldrig klockan från man startat den. Detta tycker jag är helt klart det mest rättvisa sättet att dela tiden på. Generellt tycker jag man behöver mer tid när man spelar offence än defence. Så ifallet att man hamnar i tidsnöd i andra halvlek kan bli orättvist ifall den som hade offence i första tog väldigt lång tid på sig.

    Hmm det kanske är nån som förstår vad jag menar.
  • @Bonefinger det är ganska sällan ett problem för mig längre eftersom jag (nästan) alltid spelar med en schackklocka oavsett om den "gills" eller inte. Det blir ganska tydligt vem som har tagit mest tid av matchen då samt att både jag och min motspelare tenderar att skynda på lite. Har dock råkat ut för det ganska många gånger till min nackdel under dom åren jag spelat utan klocka. Det hör ju till att jag spelar snabbare nu för tiden också vilket ger mer tid till min motståndare. Min största oro kring tidsaspekten är när mindre erfarna coacher möter varandra och det skapar en dålig upplevelse vilket kan avskräcka för att deltaga på fler turneringar.

    @Skuld Jag hänger och håller med.
  • edited December 2019
    Hm
    Skuld wrote: »
    Ja precis. Man stoppar aldrig klockan från man startat den. Detta tycker jag är helt klart det mest rättvisa sättet att dela tiden på. Generellt tycker jag man behöver mer tid när man spelar offence än defence. Så ifallet att man hamnar i tidsnöd i andra halvlek kan bli orättvist ifall den som hade offence i första tog väldigt lång tid på sig.

    Hmm det kanske är nån som förstår vad jag menar.

    Jag förstår inte, du får gärna utveckla... :)

    Vad jag känner angående tiden så tjänar "bashlag" på att få en bestämd "totaltid" att spela eftersom de "svagare" lagen som oftast saknar en hel del spelare mot slutet av matchen.

    Vart jag vill komma med är att ett "bashlag" kan i början av matchen ta tid på sig och slå ut spelare till höger och vänster för mot slutet av matchen när kanske ens motståndare har mindre spelar kvar inte behöver lika mycket tid för att hinna med sina rundor samtidigt om ett "ag-lag" klarar av att spela sina rundor relativt snabbt matchen igenom.

    Sedan så står det i reglerna att man har 4 mins rundor på sig så om man inte vill spela med det så behöver väl ändå turneringledaren ta upp det när den registrerar turneringen?
    A coach is only allowed four minutes to
    complete his turn

    Avslutningsvis kan jag säga att jag köpt två öl för varje halvlek som kommer att spelas under Doubt 11 :D :P så jag lär behöva mina fyra minuter - alla turnovers ;)
  • Jag tycker diskussionen med klocka och icke klocka är väldigt intressant. Även med totaltid kontra 4 min.
    Man kanske ska skapa en ny tråd för denna fråga om man vill djupdyka sig i detta.

    Jag är för totaltid. Dela på hälften, gör vad du vill med tiden. Kissa, bajsa, röka, komma sent, stalla tid, tänka, studsa boll 20 ggr, Blitz, riot, OTT, turnover, ställa upp efter kickoff osv.

    @Frantic jag tror du räknas in som snabb spelare som varken påverkas av det ena eller andra.
    Men långsamma spelare som jag så vill jag inte att min motståndare ska få mindre tid för att dom spelar mot mig för att jag drar ut på mina rundor.
    Om man är två långsamma spelare dvs jag och en till långsam så vill jag spela klart alla mina rundor på ”min tid” innan TO avbryter matchen.
  • Tycker också att denna diskussion är intressant och bör föras i en egen tråd.
    I slutändan är det upp till varje organisatör att bestämma hur dom vill ha sin turnering, men en viss lyhördhet kan vara bra. Samtidigt skulle alla följa samma regler så tappar man lite av det roliga med egna regler tycker jag.


  • @Frantic visst står det i reglerna att det är 4 minuter per turn som gäller (antar att det även gäller uppställning för kick off eftersom annat inte anges). Problemet är att om två coaches spelar långsamt men håller sig till de uppsatta tidsreglerna (4min/turn) och det blir flera mål eller kanske 1-2 blitz/riot resultat så hinner dom inte spela på utsatt tid vilket kan upplevas som orättvist (det har hänt på Doubt för flera år sedan och är ganska säker på att det var Thursablots match). Så skall man spela med 4 minuters turns tycker jag att det är den regeln som gäller och inte någon totaltid utan alla spelar klart alla turns (ingen tid sparad från en turn till en annan så klart). Inte ett bra upplägg för ett tight turneringsschema dock. Delar man istället på totaltiden så får man göra vad man vill på sin tid tills den är slut och man bara ställer sina figurer upp. Jag gillar tex att slå över tiden på mig själv när jag med Elven union vill klura lite på vart jag skall side steppa eller också om jag behöver slå en drill. Nu tror jag att varken du eller jag särskilt ofta får problem med tiden när vi spelar (öl eller inte) men jag gillar ett så rättvist upplägg som möjligt. Ser nog inte att det behöver bli problem nu på Doubt heller men det är intressant att hitta en del gemensamma förhållningssätt som fungerar bra för svensk Blood Bowl. Jag tror att det gynnar fler ligaspelare som vill vara med på turneringsscenen trots alla "rävar" som spelat flera hundra turneringsmatcher.
  • @Kaju @Juiblex - Håller med, vi startar en ny tråd i ärendet.

    @coma - Förstår hur du tänker och du kanske har rätt. Jag har aldrig spelat på något annat sätt än 4-mina rundor så jag kan egentligen inte uttala mig mer än vad jag ”tror/känns” rätt.
  • @kaju inte dykrt upp pä DOUBT har jag minst en sovplats över
  • @emiskaya en kajuformad plats? :D
Sign In or Register to comment.