"The Special Play cards are recommended for use – roll a d6, 1 gives 1 card, 2-5 2 cards, and 6 is 3 cards. Each coach might get different numbers of cards. The NAF will need to decide how to handle this, as new players may expect cards to always be included."
"Inducements are not mentioned, so the Bribe is covered in the Kick-Off Table. Cheerleaders and Assistant Coaches are not mentioned in the rulebook, so are missing from the Cheering Fans and Brilliant Coaching results. I expect there to be a new Kick-Off Table in DZ, or the adjustment will be covered in the Staff description."
Tittade på en unboxing video och såg att statsen såg ut att vara lika som förut. Hade hoppas att dom skulle ändrat agility staten till 3+, 4+ osv format. Alla människor har ju inte växt upp med GW tärningstabeller (bb, fantasy, 40k, mordheim, quest) så det sitter i ryggmärgen.
Intrycket jag fått när har kört demos så är det AG+tärning+/-mods ska bli 7 eller högre för att lyckas som är det i reglerna som verkar vara svårast för nybörjare att få grepp om. Samt att se om man får assists eller inte vid blockar men i det senare fallet är det snarare att det tar en tag att få in blicken än att regeln är krånglig.
Har egentligen ingen större nytta av boxen då jag har båda lagen redan men som Erik sa så räcker det ju med en enda svag stund för att åka dit.
Hoppas lanseringen/reglerna blir bra så fler börjar spela. (och att grodorna blir officiella)
Log in / Register
r/bloodbowl
Since the new box is available what are the differences to the CRP6?
u/tobiasdoe9h
Hello,
since a lot of stores already show the game and maybe sell it and youtuber shows the boxes can someone say what are the differences to the CRP6? And if it is possible to play all the races from the CRP with the new rules?
Biggest changes I noticed:
The wording of Claw reads '...and the result of the Armor roll is 8 or more before applying modifiers, make an Injury roll regardless of the opponents AV', which to me means Mighty Blow doesn't stack.
Grab works on Blitzes as well as Blocks
Piling On is an optional skill, and the Armor roll is not modified
For MVPs you pick 3 players and d3 to see who gets the SPP
There's a chance you can lose money from your treasury between league games, it scales as TV goes up. To be honest, I didn't look at this part too much since our local leagues are always 10-12 games and reset between seasons.
Verkar som man måste slösa en reroll på piling on enligt den svårlästa bilden
japp, "You can use a team re-roll to re-roll the Armour roll or Injury roll, but they cannot be modified by any other skills (for example, Claw or Mighty Blow)."
zoomade in och då syntes det bättre men var ändå svårläst.
På Facebook har James M Hewitt, en av de ansvariga bakom den nya utgivningen, skrivit att den versionen av Piling on som står i Death zone tydligen var en gammal version som inte borde ha kommit i tryck. Det ska komma en errata som ändrar den något.
Noterbart är att de flesta förändringar har marginell inverkan på turneringar. Visst, catcherförändringen gör humans bättre och några få lag blir lite lite sämre eftersom claw+mb är nerfad, men å andra sidan är den kombon inte jättevanlig på turneringar. Jag tror jag har mött den 2 gånger. Jag har själv spelat med piling on på en turneringen en gång, men knappt sett skillen utöver det. Weeping blades har ingen effekt i turnering och alla andra förändringar påverkar väl bara ligor.
Noterbart är att de flesta förändringar har marginell inverkan på turneringar. Visst, catcherförändringen gör humans bättre och några få lag blir lite lite sämre eftersom claw+mb är nerfad, men å andra sidan är den kombon inte jättevanlig på turneringar. Jag tror jag har mött den 2 gånger. Jag har själv spelat med piling on på en turneringen en gång, men knappt sett skillen utöver det. Weeping blades har ingen effekt i turnering och alla andra förändringar påverkar väl bara ligor.
Jag skulle säga att Claw + MB är vanligt för Norse i turneringsformat, till viss del även för chaos dwarfs.
Piling on är väl hyfsat vanligt i turneringar?
Jag möter det ganska ofta, speciellt när jag harvar runt bland de nedre borden.
Inte helt ovanlig för ogres som siktar på most violentbucklan.
Jag körde den på stockbowl ett år med mitt orchtroll, det var kalaskul.
Med det sagt är jag ändå helt för att nerfa
Ja, är onekligen lite orutinerat. Samtidigt så saknades det ett helt stycke på sida 1 i min doktorsavhandling, så man kan med visst fog hävda att jag borde hålla käft i frågan
Comments
Räknas det att man målar baserna gröna uppe på och olika färger beroende på positioner runt om?
"The Special Play cards are recommended for use – roll a d6, 1 gives 1 card, 2-5 2 cards, and 6 is 3 cards. Each coach might get different numbers of cards. The NAF will need to decide how to handle this, as new players may expect cards to always be included."
"Inducements are not mentioned, so the Bribe is covered in the Kick-Off Table. Cheerleaders and Assistant Coaches are not mentioned in the rulebook, so are missing from the Cheering Fans and Brilliant Coaching results. I expect there to be a new Kick-Off Table in DZ, or the adjustment will be covered in the Staff description."
Intrycket jag fått när har kört demos så är det AG+tärning+/-mods ska bli 7 eller högre för att lyckas som är det i reglerna som verkar vara svårast för nybörjare att få grepp om. Samt att se om man får assists eller inte vid blockar men i det senare fallet är det snarare att det tar en tag att få in blicken än att regeln är krånglig.
Har egentligen ingen större nytta av boxen då jag har båda lagen redan men som Erik sa så räcker det ju med en enda svag stund för att åka dit.
Hoppas lanseringen/reglerna blir bra så fler börjar spela. (och att grodorna blir officiella)
7 minus AG = vad du behöver för att lyckas (plus minus modificationer)
7 - AG1= 6+
7 - AG2= 5+
7 - AG3= 4+
7 - AG4= 3+
7 - AG5= 2+
7 - AG6= 1+
Log in / Register
r/bloodbowl
Since the new box is available what are the differences to the CRP6?
u/tobiasdoe9h
Hello,
since a lot of stores already show the game and maybe sell it and youtuber shows the boxes can someone say what are the differences to the CRP6? And if it is possible to play all the races from the CRP with the new rules?
Biggest changes I noticed:
The wording of Claw reads '...and the result of the Armor roll is 8 or more before applying modifiers, make an Injury roll regardless of the opponents AV', which to me means Mighty Blow doesn't stack.
Grab works on Blitzes as well as Blocks
Piling On is an optional skill, and the Armor roll is not modified
For MVPs you pick 3 players and d3 to see who gets the SPP
There's a chance you can lose money from your treasury between league games, it scales as TV goes up. To be honest, I didn't look at this part too much since our local leagues are always 10-12 games and reset between seasons.
Vad menas med detta? Att man "bara" får "RR" injury eller?
Kom på att det kanske är så att man kan RR båda men man får inte använda claw/MB på armorslagen.?
japp, "You can use a team re-roll to re-roll the Armour roll or Injury roll, but they cannot be modified by any other skills (for example, Claw or Mighty Blow)."
zoomade in och då syntes det bättre men var ändå svårläst.
Jag skulle säga att Claw + MB är vanligt för Norse i turneringsformat, till viss del även för chaos dwarfs.
Piling on är väl hyfsat vanligt i turneringar?
Jag möter det ganska ofta, speciellt när jag harvar runt bland de nedre borden.
Inte helt ovanlig för ogres som siktar på most violentbucklan.
Jag körde den på stockbowl ett år med mitt orchtroll, det var kalaskul.
Med det sagt är jag ändå helt för att nerfa
Gillar pusmaw, superstor mun på den mutanten alltså