Efter vi kollat upp det så kan jag säga att diving tackle funkar när du är rootad, vi pratade om det på ranta så lika bra att göra det tydligt innan turneringen.
Med tanke på denna text så är jag lite frågande gällande diving tackle..
Så här står det i Take Root:
A Rooted player may perform any action available to them provided they can do so without moving. For example, a Rooted player may perform a Pass action but may not move before making the pass, and so on.
Detta står i Diving Tackle:
This player s placed Prone in the square vacated by the opposition player.
Jag skulle säga att man inte kan använda Diving Tackle om man är rootad i och med att man inte får flytta på sin spelare.
@Aos jag tror Eurobowl-domaren har fel eftersom reglerna inte säger något om "make a move" eller "take a move action" utan till synes använder ordet move i generell betydelse som i att förflytta sig.
Med det sagt så är jag nöjd med att det finns ett domslut och att det är konsekvent med Eurobowl.
@Duckwing place prone och move är inte samma sak och även GW har sagt det i sin FAQ.
"Q. Can a player that has been Rooted as per the Take Root trait use a skill such as Pile Driver or Wrestle in order to place themselves Prone and therefore no longer be rooted?
A: Yes."
Skillnaden med diving tackle är att du "place prone" i en annan ruta, men du gör fortfarande aldrig ett move.
Ska väl lägga till att han som har diving tackle på sitt träd trodde att det inte funkade :p
Det här låter som Ranta Roster nepotism. Jag tycker vi tvingar den högst okända Diving Tackle spelaren att byta till Pile Driver för enkelhetens skull.
@Aos Låt mig förklara mig på engelska eftersom det blir mindre krångligt så när reglerna är på engelska:
the treeman does not "make a move" when they use Diving tackle, but they have to move from their square to the square where they are placed prone. The rules does not forbid the treeman to "make a move." The rules forbids the treeman to MOVE.
Det är alltså skillnad på "make a move" (move action) och "move" (flytta sig från sin ruta). Jag tolkar det som att trämannen är förbjuden att frivilligt göra något som resulterar i att den lämnar sin ruta.
Från Take root: A Rooted player cannot move from the square they currently occupy for any reason, voluntarily or otherwise, until the end of this drive, or until they are Knocked Down or Placed Prone.
Från Diving tackle: This player is placed Prone in the square vacated by the opposition player
Så det borde inte vara några som helst problem eftersom take root upphör att gälla när trämannen "is placed prone".
@coma du har rätt med prone men jag skulle ändå vilja nämna att paragrafen efter dvs denna (se nedan) gör att det inte går..
A Rooted player may perform any action available to them providedthey can do so without moving. For example, a Rooted player may perform a Pass action but may not move before making the pass, and so on.
Med det sagt så är det jätte bra att TO har tagit ett beslut. Men tål att tänka på.
Comments
Efter vi kollat upp det så kan jag säga att diving tackle funkar när du är rootad, vi pratade om det på ranta så lika bra att göra det tydligt innan turneringen.
Låter rätt imo. 👍
@Aos varför skulle den inte fungera? Du menar blir du Orootad om du använder diving tackle och lägger dig ned?
Med tanke på denna text så är jag lite frågande gällande diving tackle..
Så här står det i Take Root:
Detta står i Diving Tackle:
This player s placed Prone in the square vacated by the opposition player.
Jag skulle säga att man inte kan använda Diving Tackle om man är rootad i och med att man inte får flytta på sin spelare.
Du gör inget move och vi har kollat med en Euro'bowl domare för att va säker då det blev en diskussion om det efter vi spelat in ranta.
Du kan alltså använda diving tackle trots att du är rootad och du blir då av med din root.
Alla lag och listor:
https://drive.google.com/drive/folders/1tTBGgSeJ_D8kI16U65Ldgz8wZubJ4tLn?usp=sharing
Efter som det blev 15 lag så kommer vi fortfarande se till att alla får spela 5 matcher, så @Unixbot kommer spela med.
Laget som får en "WO" kommer random pairas mot varandra samt @Unixbot som kommer spela ett Chaos lag.
Hurra för @Unixbot!
Vår hjälte @Unixbot :)
@Aos jag tror Eurobowl-domaren har fel eftersom reglerna inte säger något om "make a move" eller "take a move action" utan till synes använder ordet move i generell betydelse som i att förflytta sig.
Med det sagt så är jag nöjd med att det finns ett domslut och att det är konsekvent med Eurobowl.
Jag tror domaren har rätt i rules as written.
Däremot tror jag att det är fel skrivet av gw och inte att det är tänkt att fungera på det sättet.
En gw-special alltså!
@Duckwing place prone och move är inte samma sak och även GW har sagt det i sin FAQ.
"Q. Can a player that has been Rooted as per the Take Root trait use a skill such as Pile Driver or Wrestle in order to place themselves Prone and therefore no longer be rooted?
A: Yes."
Skillnaden med diving tackle är att du "place prone" i en annan ruta, men du gör fortfarande aldrig ett move.
Ska väl lägga till att han som har diving tackle på sitt träd trodde att det inte funkade :p
Det här låter som Ranta Roster nepotism. Jag tycker vi tvingar den högst okända Diving Tackle spelaren att byta till Pile Driver för enkelhetens skull.
Jag är med Duckis och Pertan att saker var bättre förr när det var bättre förr men i och med att GW som skriver reglerna så är det som det är :P
Vi i Ranta Roster var ok med att ha DT bara för att ha DT så länge vi inte rootade. Detta var en glad överraskning och 100% planerat från vårt lag!
@Ionas - Håller helt med. Tycker vi kan rösta in det faktiskt om ingen är helt emot ;)
Ut med frantic och in med nalle puh
Haha ❣️
Jaaaaaa, äntligen fredag och bilen riktas mot Sundsvall!
@Juiblex när är ni framme då? :)
Btw, gillar @Unixbot roster, kommer strula till det för många känns det som.
@Aos gansk sent. Troligen nära 22.
@Aos Låt mig förklara mig på engelska eftersom det blir mindre krångligt så när reglerna är på engelska:
the treeman does not "make a move" when they use Diving tackle, but they have to move from their square to the square where they are placed prone. The rules does not forbid the treeman to "make a move." The rules forbids the treeman to MOVE.
Det är alltså skillnad på "make a move" (move action) och "move" (flytta sig från sin ruta). Jag tolkar det som att trämannen är förbjuden att frivilligt göra något som resulterar i att den lämnar sin ruta.
Från Take root: A Rooted player cannot move from the square they currently occupy for any reason, voluntarily or otherwise, until the end of this drive, or until they are Knocked Down or Placed Prone.
Från Diving tackle: This player is placed Prone in the square vacated by the opposition player
Så det borde inte vara några som helst problem eftersom take root upphör att gälla när trämannen "is placed prone".
Jag förstår att man kan tolka det lite olika, men vi kommer köra på att det funkar tills vi har en FAQ som säger annat.
@coma du har rätt med prone men jag skulle ändå vilja nämna att paragrafen efter dvs denna (se nedan) gör att det inte går..
Med det sagt så är det jätte bra att TO har tagit ett beslut. Men tål att tänka på.
Vi får alla ta och mejla GW så att de svarar i nästa FAQ
är det försent att byta lag???
@brocCooLi tror att ingen klagar om du byter till endast snootlings lag...
menade lag som i det lag som jag spelar i.
Hej, hade det kommit ut en film som förklarar hur man bestämmer vilka som möter varandra?