Sala Analoga Spelförening Svenska mästerskapen i Blood Bowl! 28-29 Jan 2023

13468918

Comments

• @Melisqus - Det förstod jag men sedan vem som möter vem... Lite som @brocCooLi var inne på vad gäller sedan, lottning eller något annat alternativ?

• AosAos
    edited November 2022

@Frantic man rankas individuellt inom det egna laget efter hur det gått, sen spelar man på bord 1,2,3 efter ranking.

(jag räknar med att det kommer funka så, då både Euro'Bowl samt Worldcup brukar använda det som jag förstår det)

• @Aos Högst rankade inom lagen möter varandra då?

• @Frantic Yup, så brukar det funka.

• Men ingenting är bestämt än?

• @Frantic På WC så används individuell ranking inom laget gällande vilket bord du spelar på och enligt första posten så är det dessa regler vi använder så då är det väl bestämt?

• Ah, skummande igenom reglerna för fort helt enkelt ... bra då vet jag och skippar jag Goblins ;)

• Vi kör samma som WC. Dvs. swiss rakt igenom.

• Hur fungerar det med spelare som inte är medlem i Naf och inte har någon ranking?

• @Ynik det handlar alltså om rankning inom turneringen hittills. Poäng plus tiebreakers. Alla nya deltagare får NAF på plats om de inte skaffar innan (misstänker jag). NAF-ranking påverkar inte lottningen.

• Ok, då är jag med.

Hoppades att efter swissen så hade man kunnat få lägga fram ett lag från vardera lag.

Så får man inom laget bestämma vilket av de två varande lag som ska möta det laget och de sista lagen som inte blir valda får mötas.

• finns turneringar som haft det upplägget @Ynik

• Då hoppas jag att TMś funderar på att göra så även denna turnering.

• @Ynik det är ett kul koncept att välja motståndare och det har använts tidigare men enligt mig passar det inte på ett SM.

@Oberwald_1 finns det möjlighet att justera söndagens schema till något tidigare? För mig slutar sista matchen samtidigt som sista tåget hemåt för dagen går. Men jag kanske är ensam om detta problemet...

• @Ynik det används 2 månad efter på turneringen i Sundsvall.

• @Melisqus jag tycker nog tvärt om, eftersom det är swiss så kommer ju troligtvis de lag som gör bäst ifrån sig så kommer ju ändå de som med i laget troligtvis

@Aos ska se vad jag kan göra för att kunna delta på den.

• edited November 2022

@Ynik jag förstår inte riktigt ditt svar till @Melisqus och ska inte drista mig att föra hans talan men ett starkt argument för att inbördes seeding inom laget avgörs av tidigare resultat är att det blir "rättvist" - då alla kan antas försöka vinna blir det inget fifflande med matchupsen åt något håll, och man kan inte skydda något av sina lag mot ett visst motstånd. Jag tycker det är bra/kul med lite olika varianter i olika sammanhang så alla får hålla sig på tårna. Oavsett främjar den här modellen en viss attityd till rosterbyggande som kan anses (eller inte) mer handla om kvalitet i alla lägen.

• Kan sticka in med att även jag tycker systemet som används här är ett bättre competetivt system men absolut roligare när man kan påverka lite själv.

Så ska man spela med WC regler bör ju även pairing systemet vara lika :)

• @grumplekins kan vi inte komma överrens om att BB är inte rättvist så det borde inte vara ett faktor i detta heller ;)

Nej skämt åsido jag förstår ifall man vid ett SM att man ska ha det så rättvist som möjligt det jag menade med mitt svar till Melisqus är att ifall laget som helhet ligger enligt swiss på samma nivå i lottningen så borde väll även laget som helhet ligga på samma nivå.

Visst du skulle kunna fiffla med matchup för att slippa vissa lag men med jag tror inte det skulle kunna påverka allt för mycket.

Därför hade jag tyckt att det vore roligare med ett sådant system som jag förespråkar.

Med det sagt så kan jag förstå att på en mer tävlingsinriktad nivå så vill man inte ha något sådant system och har TO sagt att det är enligt WC så får det bli så.

• @Ynik Det skulle potentiellt kunna påverka väldigt mycket och det gör skillnad i vilka lag som är relevanta att spela.

• @Ynik min personliga åsikt är att det också kan funka för tävlingsspel men att det förändrar dimensionerna i tävlingen.

oavsett får vi lyckosar uppleva båda varianter i Sverige med rätt kort intervall

• Jag håller med @coma om motståndaren får väljas blir vissa raser bättre och andra sämre. I en turnering där motståndare får väljas är det tex inte så bra att spela Amazon som i en turnering där motståndet går efter swiss inom laget.

• edited November 2022

Hur ser den lokal ut där gratis sovplats kan erbjudas @Smulzer?

• Du kan va sist! blir förstärkt av KaithOEX!

• Läste nyss att mitt hedervärda NAF-medlemskap dött. Finns det NAF representant där så donar vi fram det då eller ska jag peta in cash till NAF nu direkt.

• @khanmank Sveriges nya och muskelösa NAF Rep är ingen mindre än @Oberwald_1

• @Juiblex Jag är muskellös!

• @kaju bara om du är på bild bredvid någon annan. På bild helt ensam ser du ju stadig ut 😅👍

• edited December 2022

Förlåt för sent svar @Melisqus, tyvärr kan vi inte lova att det går att spela sista matchen tidigare än planerat. Det är många deltagare och många matcher som ska registreras, SAS ordförande ska hålla sitt inspirerande tal inför sista rundan med mera. Men visar det sig där och då att det går att starta sista matchen tidigare så gör vi det. Jag hoppas du kan lösa ut resan hem oavsett.

@khanmank Jag får be dig registrera dig via NAF, det blir enklast för samtliga. Mina befogenheter att förnya ser jag främst som ett verktyg för de som upptäcker på speldagen att de inte förnyat eller inte har något medlemskap alls.

• @Oberwald_1 tidigare har det varit kutym att förnya sitt medlemskap hos NAF-representanten på turneringar litet enklare än att göra det via NAF (man kan få sin goodie direkt istället för att lita på postgången t.ex). Är det någon särskild anledning till att du inte vill fortsätta på det sättet?

Jag godkänner absolut svar av arten: det blir merarbete för NAF-representanten som du vill slippa :)

Sign In or Register to comment.