säsong 14

245

Comments

• Kul!

Nu är vi 29 i alla fall. Synd att det nya laget är Lizards bara. Jag är inte så förtjust i dem :)
  • Och nu är vi 30 med Bombz away :) Rekordet är inom räckhåll!
  • Med tanke på förvirringen som tycks råda runt 0-2matcher vill jag göra det helt klart och säga att det inte ska straffa sig att vara med och spela Squig Bowl eller Resurves Rumble.
    De som lag som spelat 0-2 matcher kommer fortsättningsvis att behandlas lika.
  • Squigbowl säsong 1 då. När startar den? ;)
  • Pointy wrote: »
    Med tanke på förvirringen som tycks råda runt 0-2matcher vill jag göra det helt klart och säga att det inte ska straffa sig att vara med och spela Squig Bowl eller Resurves Rumble. De som lag som spelat 0-2 matcher kommer fortsättningsvis att behandlas lika.

Mycket bra!
  • Ser ut att bli en bra säsong! Nu får dagen ta slut och indelningen ske, nyfiken på vad för äckel mina oskyldiga nunnor får möta :)
  • 32 anmälda, tre timmar kvar. Rekordet är tangerat. :)
  • edited May 2014
    Yeah, en applåd till Björne och hans Ulthuan Firebirds! :)

Nu börjar det dock bli lurigt med gruppfördelningen.
    4st 8 lags grupper? Då får man inte möta alla i gruppen. 8 4-lagsgrupper funkar också, men då blir det väldigt många matcher mot lag utanför gruppen. Jag röstar för 2 st 6lagsgrupper med rookies och 4 femlagsgrupper med erfarna lag.

/Jocke som är glad oavsett vad kommish hittar på, så länge inte Hellström får en Yeti.
  • jori3641 wrote: »
    Jag röstar för 2 st 6lagsgrupper med rookies och 4 femlagsgrupper med erfarna lag.

Nästan jag också. 2 6lagsgrupper med rookies och 5 4mannalag med erfarna lag. Precis som säsong 12.
  • Jag tyckte principiellt inte om smågrupperna säsong 12, dels för at det blir fler matcher utanför gruppen och dels för att fördelningen av slutspelsplatser blev lite skum. Har man 7 pinnar på 6 matcher skall man inte vara 2:a-3:e reserv till slutspelet före ett lag med 12 poäng :)

Jag spelade dock i rookiegrupperna då också, så jag kanske skall hålla tyst...
  • Känns som att commish kan få hjälp av båda er två till nästa säsongslottning... ;)
  • Hehe. Ja, nu stängde ju lottningen för 35 minuter sedan. Var är spelschemat? ;)
  • edited May 2014
    Alternativ är ju 8 fyrmannagrupper med dubbelmöten eller det något mer avancerade systemet där två fyrmannagrupper slås ihop efter tre matcher (poängen flyttas med) och man inte möter den som har antipositionen i den andra fyrgruppen (så om man t.ex. låg tvåa möter man inte den andra fyrgruppens trea). Annars finns det med sex matcher faktiskt ingen bra och konsekvent lösning via singelmöten. Även om det hade blivit 28 lag och vi bildat fyra sjumannagrupper så blir det problem då vissa lag måste spela två ggr vissa perioder och noll andra.
  • Dubbelmöten har diskuterats, men fetdissats av vissa spelare (dvs Coma). Jag kan väl instämma att dubbelmöten är trist.

Att ha någon variant där spelschemat inte är fastslaget från början tror jag en mindre bra idé, speciellt under sommaren. Många åker bort till och från under sommaren och då kan det vara skönt att veta långt i förväg vem man skall spela mot så att man kan pussla ihop allt i god tid innan.

Det hela brukar lösas med att man i vissa omgångar möter någon i en annan grupp. Det är inte idealt ur ett tävlingsperspektiv, men det är i min mening den klart bästa lösningen.
  • edited May 2014
    jori3641 wrote: »
    Jag tyckte principiellt inte om smågrupperna säsong 12, dels för at det blir fler matcher utanför gruppen och dels för att fördelningen av slutspelsplatser blev lite skum. Har man 7 pinnar på 6 matcher skall man inte vara 2:a-3:e reserv till slutspelet före ett lag med 12 poäng :)

Jag spelade dock i rookiegrupperna då också, så jag kanske skall hålla tyst...
    Håller med helt där, inte att du ska hålla tyst då ;)

4 Dubbelmöten
    7
    7
    7
    7
    Gillar jag men då gillar jag tanken med att mötaa alla i gruppen två gånger för att få fotbollskänslan. Alternativt
    7
    7
    7
    11
    Där kan man spexa till det och alternativt lotta varje match eller kanske ge lågTW-lagen en bonusmatch istället för reserves rumble och inga reservplatser. Ettan och tvåan går vidare i grupperna och hoppar någon av så är det poäng i de andra grupperna som spelar roll, eller varför inte sortera reservplatserna efter 1 Minst förlorade matcher, 2 Minst Likamatcher, 3 Minst Insläppta mål
  • Jag är mycket skeptisk till grupper med udda antal deltagare. De medför att det varje rond måste vara någon som möter någon från en annan grupp. Detta upphäver lite av poängen med att ha grupper.
  • @pellevin Sex rundor, du möter alla en gång med sju lag. Problemet med jämt antal matcher
  • Thursablot wrote: »
    @pellevin Sex rundor, du möter alla en gång med sju lag. Problemet med jämt antal matcher

Det går inte ihop sig om alla skall spela en match varannan vecka. I första omgången möter.
    Lag 1 - Lag 2
    Lag 3 - Lag 4
    Lag 5 - Lag 6
    Hur blir det mer lag 7?
  • Pellevin wrote: »
    Jag är mycket skeptisk till grupper med udda antal deltagare. De medför att det varje rond måste vara någon som möter någon från en annan grupp. Detta upphäver lite av poängen med att ha grupper.

Jag vet inte om jag missförstår dig rätt här. Om det är 20 lag som skall spela 6 omgångar föredrar du:

a) 5 grupper med 4 lag. Man möter alla lag i sin grupp 2 gånger = 6 matcher
    b) 5 grupper med 4 lag. Man möter alla lag i sin grupp plus att man spelar 3 matcher mot lag i andra grupper.
    c) 4 grupper med 5 lag. Man möter alla lag i sin grupp plus att man spelar 2 matcher mot lag i andra grupper.
    d) 2 grupper med 10 lag. Man möter endast 6 av motståndarna i sin grupp.
    e) Någon annan variant.

Personligen föredrar jag definitivt alternativ c framför alternativ a eller b. D går väl an också.
  • Och jag föredrar alternativ e. T ex med två grupper med 4 och två med sex, där sexmannagrupperna möter alla i sin grupp och en från den andra sexmannagruppen, och fyrorna möter alla i sin egen plus tre från den andra.

På detta sätt kan man enkelt dela in lagen i två kategorier: de som spelat ett tag och de som är relativt nya.

Jag gissar dessutom att det är ett helvete att lotta om alla rundor består av några inom en grupp och några utanför.
  • OK. Det olyckliga med den lösningen är att lagen kommer ha olika chans att gå till slutspel beroende på om man är i en fyr- eller sexlagsgrupp. Dessutom tycker jag att olika stora grupper är estetsikt otilltalande :)

Jag förstår inte riktigt varför det är så mycket enklare att dela in lagen i kategorier om du har grupperna har storleken 4,4,6,6 än om grupperna har storlek 5,5,5,5.

Att göra ett spelschema för 4 grupper med 5 lag i varje är lätt. Säg att vi har grupp A och grupp B.

Grupp A
    Lag A1
    Lag A2
    Lag A3
    Lag A4
    Lag A5

Grupp B
    Lag B1
    Lag B2
    Lag B3
    Lag B4
    Lag B5

Spelschema:
    Omgång 1
    A1-A2
    A3-A4
    A5-B5
    B1-B2
    B3-B4

Omgång 2
    A1-A3
    A2-A5
    A4-B4
    B1-B3
    B2-B5

Omgång 3
    A1-A4
    A3-A5
    A2-B2
    B1-B4
    B3-B5

Omgång 4
    A1-A5
    A2-A4
    A3-B3
    B1-B5
    B2-B4

Omgång 5
    A2-A3
    A4-A5
    A1-B1
    B2-B3
    B4-B5

Omgång 6
    A1-B2
    A2-B3
    A3-B4
    A4-B5
    A5-B1

Möjligen kanske man skall lägga omgång 6 först dock för att få mer spännande interna matcher i sista omgången, men det är en smaksak och finlir.

För grupp C och D gör man likadant, man byter bara ut A mot C och B mot D.
  • @Pellevin det är onekligen problemet. Jag skyr kross-grupp-matcher och då blir det problem med matchantalet. 8-8-8-8 och man möter inte alla är utan massa spex men tar bort konceptet att man har slutspelet i egna händer.. jag skulle föredra udda antal matcher om man inte kör mot alla två gånger. Jag hade någon teori om iom att det var sommar och semestertider så skulle matchordningen vara flytande, du spelar först mot dessa tre och sedan mot dessa tre i valfri ordning, men det kanske var datumen som styrde och inte antalet matcher.
  • Vi är förmodligen alla överrens om att det är enklare med udda antal ronder. Men det finns en risk att en ansökan om att öka antalet veckor per år till 54 skulle avslås, och nuvarande uppdelning på tre säsonger tycker iaf jag är jättebra.

@jori vi har helt enkelt olika grundsyn på vilka grupper som är ideala. Jag tycker inte alls illa om olika storlekar, och den svårundvikna effekten att det är olika svårt för olika lag att ta sig till slutspel. Vi får helt enkelt vara eniga om att vara oeniga :)
  • Jag tror vi ska se över schemat till nästa år och se om vi kan klämma in en runda till (för tre säsonger med 7 rundor var) eller göra något annat för att få till udda antal rundor i säsongerna.
  • Vad tror ni om fyra säsonger med 5 rundor var?
  • 4 med fem var vore lite kul. Uppmuntrar till att testa flera olika lag också tycker jag.
  • 4 säsonger med 5 rundor, eller 3 säsonger med 7 rundor låter lika bra tycker jag.
  • Man skulle kanske kunna köra tre 5-5-10 med dubbelmöte? Jag skulle verkligen vilja testa dubbelmöteskonceptet men en 20-veckorsliga kanske vore för lång.
    Jag gillar dock @pellevin s idé om att ändra kalendern för att bättre passa stockbowls liga. Ändra solsystemets uppbyggnad kanske är något för en arbetsgrupp ;)
  • Stora skillnaderna mellan 3*7 och 4*5 säsonger är nog inte spelschemat i sig utan att det blir 3 eller 4 slutspel per år. Det positiva är med 4 slutspel är att det blir fler dagar man ses och spelar squig, det negativa är att slutspelen devalveras något i värde. Som det är nu försöker jag prioritera slutspelsdagarna. Blir det 4 ggr/år kommer jag inte priotera dem lika hårt. Dessutom misstänker jag att 4 säsonger innebär mer jobb för kommish.

Jag är rätt kluven faktiskt. Jag lägger nog ner min röst…
  • edited May 2014
    I väntan på spelschemat så startar jag en lite osanktionerad tippningstävling.

Gissa vilket/vilka lag som
    1. Kvalificerar sig för slutspel av egen kraft. Observera att detta inte nödvändigtvis är de lagen som deltar i slutspelet eftersom de tidigare nämnda lagen kan avstå slutspel. Ange 8 lag. Varje rätt lag ger 1p.
    2. Gör flest mål under grundsäsongen. Ange 1 lag. Rätt lag ger 1p.
    3. Gör flest CAS under grundsäsongen. Ange 1 lag. Rätt lag ger 1p.
    4. Släpper in minst mål under grundsäsongen. Ange 1 lag. Rätt lag ger 1p
    5. Får minst antal CAS emot sig under grundsäsongen. Ange 1 lag. Rätt lag ger 1p.

Lag som lämnat w.o eller inte spelat hela säsongen är diskade från kategori 4 och 5.

Man måste skriva sina gissningar i denna tråden senast tisdag 13/5 kl23:59 . Lämnar man in sina gissningar innan commish släppt gruppfördelningen får man dock 2p bonuspoäng (commish får gärna hjälpa mig med att ha koll på vilken tid de gör det). I övrigt vinner den som får flest poäng. Just nu har jag inget roligare pris än äran.

Om det mot all förmodan framkommer att man under säsongen medvetet spelar till ens motståndares fördel, exempelvis genom att medvetet släppa in mål så att denna kan göra flest mål så att man får rätt på tipset, så är man automagiskt förlorare i denna tävling och man förlorar all intjänad ära. Det är också strikt förbjudet och skamligt att editera sin tipsinlägg.

Edit 10/5 16:39: Får flera personer samma antal poäng vinner den som lämnat in tipset först. Och, nej jag anser inte att det är skamligt av mig att editera detta inlägg :)
Sign In or Register to comment.