För information:
Landslaget kommer att tas ut den 2:a april, 6 månader innan Eurobowl så att det finns gott om tid att planera resor och hitta lag till Europen för de som vill.
Det finns stunder då jag nördar in i mina intressen. Ett sådant var när Sann (Mike) släppte sin statistik för WC2019 (Se den här) och jag kunde titta på resultatet av nästan 6000 matcher blood bowl. Jag började tänka, vad kan jag dra för slutsatser av detta ? Eller snarare, vilken nytta har jag av detta? Då slog det mig att man kanske kan tänka lite kring EuroBowl 2020.
"Nej, nej vänta nu Lardkaptenen, reglerna är ju väldigt olika mellan Eurobowl 2020 och WC19, det går ju inte att jämföra alls" kanske du tänker. Och i sak har du rätt, men vi ska ändå försöka.
Låt oss jämföra ex Tier 1 i Eurobowl 2020 (T1EB).
Amazons, Dark Elves, Dwarves, Lizardmen, Norse, Wood Elves, Undead: De har 1100K + 100K/5 skills.
med Tier 1 dag två i WC19 (T1WC) :
Amazons, Bretonnians, Chaos Dwarves, Dark Elves, Dwarves, Lizardmen, Norse, Orcs, Skaven, Undead, Wood Elves : 1100K + 100K/5 skills.
Så även om det inte är exakt samma lag så är tillgången till skills typ samma.
T3EB är nästan lika som T2WC dag 2.
T5EB är nästan lika som T3WC dag 2.
T6EB är nästan lika som T4WC dag 2.
De högre Tiersen i EB kommer dock drabbas av att antal starplayers är begränsat till 1 (underworld och stuntylagen och lockmunds khemri…)
Hursom är reglerna nästan samma, det skiljer i bland 10K i pengar men inte jättemycket. Således kan statistiken från WC19 vägleda oss i vilka lag som troligtvis är bra EB2020, i alla fall om vi nöjer oss med statistiken för matcherna under dag 2 då lagens komposition var ganska lika.
Brasklapp: Detta är statistik från alla dom deltog på WC19. På en turnering som Eurobowl där alla länder sänder sina bästa blir matcherna generellt tightare. Det vore fint att få fram WR för alla med en NAF ranking över typ 175 eller liknande för att få data som bättre representerar EB klimatet. Med detta sagt blir det då dock betydligt färre matcher vilket gör att slump faktorer kan spela en större roll på statistiken...
Låt oss titta på en första bild av hur resultatet blev
I denna bild har Sann delat in de olika Tierna i dub tiers utifrån vilka lag som gick bra. Man ser att Tier 1.1 och tier 2.2 är de som absolut gick bäst.
Tier 1.1 är Dark elf, Undead, Wood elf och Lizardmen
Tier 2.2 är Human, Pro Elf, High elf och Nekromantik. Observera att det inte är många high elf matcher som spelas vilket kan göra att statistiken kan ha slagit snett.
Till Eurobowl reglerna är det av dessa lag 2 i tier 2.2 som blir uppflyttade och får starkare rosters till EB2020 - Pro elf och Highelf (T4EB - 1100K+170K).
Humans, Dark elf, Undead, Wood elf och Lizardmen får precis lika mycket.
Nekromantik flyttas ner en tier och får 20K mindre i skills.
Om man tänker på detta som en kärna där Dark elf, Undead, Wood elf, Lizardmen, Pro elf, Human är lagen man skall slå (Tänker bort high elf pga få matcher och nekromantik pga att de blir sämre) kan man titta på WR mot de specifika lagen i denna tabell:
Vi vet ju att vissa lag har blivit bättre inför EB20, andra har blivit sämre. Alla de förändringarna skriver inte jag upp här, det blir för jobbigt. Det mest anmärkningsvärda är kanske booasten av Elf, som visserligen kämpade att prestera mot T1EB men har bra WR mot resten. Amazon, Norse, skaven och underworld var lag som ser ut att gå hyffsat mot T1EB (där skaven och norse får +20K i skills till EB men om underworld får en nerf med att bara kunna ta en starplayer). Nerf av Chaos (-60K i skills) ska kanske nämnas och bonusen för mina favoriter Chaos Pact (+20K) är väl också något alla jublar om, speciellt när deras WR ändå ser hyffsad ut.
Låt nu detta guida er i era val av lag inför vad ni ska (testa att) spela.
Vid generell försvagning av bashlagen så tycker jag att Lizardmen ser väldigt starka ut. Men det var de redan innan så igentligen gör den insikten ingen skillnad.
@Lard väldigt intressant och nyttig läsning! Jag gillar att det blir fler tiers och framförallt tier 2 där botten av (normalt) tier 1 lagen får det lilla extra de behöver för att bli relevanta igen. Chaos dwarf blir väldigt relevanta men lika eller mer än dwarf?
@Skuld Lizards gillar kanske inte om fler lag tripplar upp på alver? Vilket verkar mer troligt än vanligt med tier 4 reglerna.
@coma
lizardmen mot pro elf 68% WR
Lizardmen mot dark elf 62% WR
Lizardmen mot wood elf 34% WR
Lizards är inte dåliga mot alver, de är dåliga mot leap. Visserligen om pro elf spelar med eldril och om amazoner spelar med roxy så kanske lizards blir dåliga i metan.
Jag tror chaos dwarf är bättre än dwarf, men det är svårt att säga så här tidigt. Egentligen tror jag inte dvärglagen är så bra att de kommer in i topp 8. De hade båda en för låg WR mot tier 1.1 och tier 2.2. Kanske hjälper den extra skillen för chaos dorfs upp dem lite.
Win rate för vaniljdvärgar på större turneringar tar jag med några nävar salt, brukar vara många blåbär som bara gillar mycket block och hög AV!
Det krävs någon som är riktigt bra för att de ska fungera som de ska.
Win rate för vaniljdvärgar på större turneringar tar jag med några nävar salt, brukar vara många blåbär som bara gillar mycket block och hög AV!
Vi kan ju kolla NAF matchup checker (observera dock att detta är alla NAF matcher och inte bara de som spelats med WC19-reglerna). Lägger in några jämförelse matchups här under och både dvärgar och chaos dvärgar har liknande siffror där de har lättare för Wood elfs än de andra alvlagen och båda lagen har lite svårigheter med de andra Tier 1.1 lagen.
Dvärgar mot Pro elf
Naf ranking 175-200 för bägge coacherna: Dvärgar WR 41%
Naf ranking 200+ för bägge coacherna: Dvärgar WR 50%
Dvärgar mot Wood elf
Naf ranking 175-200 för bägge coacherna: Dvärgar WR 58%
Naf ranking 200+ för bägge coacherna: Dvärgar WR 64%
Dvärgar mot Dark elf
Naf ranking 175-200 för bägge coacherna: Dvärgar WR 46%
Dvärgar mot Undead
Naf ranking 200+ för bägge coacherna: Dvärgar WR 47%
Dvärgar mot Lizardmen
Naf ranking 175-200 för bägge coacherna: Dvärgar WR 50%
Naf ranking 200+ för bägge coacherna: Dvärgar WR 36%
Chaos Dvärgar mot Pro elf
Naf ranking 175-200 för bägge coacherna: Chaos Dvärgar WR 25%
Naf ranking 200+ för bägge coacherna: Chaos Dvärgar WR 40%
Chaos Dvärgar mot Wood elf
Naf ranking 175-200 för bägge coacherna: Chaos Dvärgar WR 48%
Naf ranking 200+ för bägge coacherna: Chaos Dvärgar WR 58%
Chaos Dvärgar mot Dark elf
Naf ranking 175-200 för bägge coacherna: Chaos Dvärgar WR 52%
Naf ranking 200+ för bägge coacherna: Chaos Dvärgar WR 55%
Chaos Dvärgar mot Undead
Naf ranking 175-200 för bägge coacherna: Chaos Dvärgar WR 46%
Naf ranking 200+ för bägge coacherna: Chaos Dvärgar WR 52%
Chaos Dvärgar mot Lizardmen
Naf ranking 175-200 för bägge coacherna: Chaos Dvärgar WR 39%
@Lard Hmm... så Podrey build med DE är ganska bra i metan då kanske (leap på en blitzer). Förhindrar ju också stall spel något. Jag upplever att jag har en liten fördel om jag spelar PRO eller DE mot Lizard men det kanske bara är i mitt huvud.
Är inte dvärgar ofta ett bra lag för lagturneringar för att det sätter käppar i hjulet för flera starka lag som WE och amazoner samt att det är så stabilt att säkra lika med för att inte ge bort poäng?
@Lard Hmm... så Podrey build med DE är ganska bra i metan då kanske (leap på en blitzer). Förhindrar ju också stall spel något. Jag upplever att jag har en litepn fördel om jag spelar PRO eller DE mot Lizard men det kanske bara är i mitt huvud.
I naf matchup checker, har lizards sämre stats mot alver på hög naf ranking, typ 45% mot pro och dark, så du hade kanske rätt från början. Problemet med siffrorna från WC19 är att de innehåller en massa brus av coacher som inte spelar på eurobowl nivå....
@Lard är det vinst% som NAF räknar där oavgjort inte ingår? Dvs 2-2-2 ger en vinst% på 33%, eller räknar du detta som 50%?
Jag ser Dwarf som stabilare i EuroBowl formatet då det räcker att spela på att inte förlora, och det är dvärgar bra på. Vinna turneringar är de mindre bra på enligt min mening då de har små möjligheter att pressa en draw till en vinst.
@coma
Lizards är inte dåliga mot alver, de är dåliga mot leap. Visserligen om pro elf spelar med eldril och om amazoner spelar med roxy så kanske lizards blir dåliga i metan.
De blir inte sämre nu när GW fick för sig att trycka in två chamelon skinkar i rostret också....
Någon som har koll när "NAF" beslutar vad som kommer att tas med till 2020?
Brukar ju vara lite nya smått och gott som kan dyka upp och testas på DOUBT.
@Frantic jag tror inte de blev så mycket bättre heller. Visst man kan få med en chameleon på 1100k vilket är vad som oftast spelas. Sämre MA är ju inte så imponerande och pass block är ganska meh. Shadowing är en rolig skill och helt ok på MA 7. Dock så känner jag att man generellt inte vill markera med en så bräcklig pjäs förutom inför motståndarens turn 8 eller liknande situationer när man vill stoppa BC till varje pris. Ger man den sidestep så blir den helt klart bättre men har man verkligen råd med det när det finns 6 sarusar och en krox som hellre vill ha skills. I ligaspel tror jag den blir väldigt rolig att spela med dock.
Comments
tack! kändes fel när jag skrev det.
Landslaget kommer att tas ut den 2:a april, 6 månader innan Eurobowl så att det finns gott om tid att planera resor och hitta lag till Europen för de som vill.
Annars kan man skjuta på datumet till den 25:e då spelas usb 4
+1 på den, det vore skoj. Hoppas det landar nära fjolträsk om det blir av :P
"Nej, nej vänta nu Lardkaptenen, reglerna är ju väldigt olika mellan Eurobowl 2020 och WC19, det går ju inte att jämföra alls" kanske du tänker. Och i sak har du rätt, men vi ska ändå försöka.
Låt oss jämföra ex Tier 1 i Eurobowl 2020 (T1EB).
Amazons, Dark Elves, Dwarves, Lizardmen, Norse, Wood Elves, Undead: De har 1100K + 100K/5 skills.
med Tier 1 dag två i WC19 (T1WC) :
Amazons, Bretonnians, Chaos Dwarves, Dark Elves, Dwarves, Lizardmen, Norse, Orcs, Skaven, Undead, Wood Elves : 1100K + 100K/5 skills.
Så även om det inte är exakt samma lag så är tillgången till skills typ samma.
T3EB är nästan lika som T2WC dag 2.
T5EB är nästan lika som T3WC dag 2.
T6EB är nästan lika som T4WC dag 2.
De högre Tiersen i EB kommer dock drabbas av att antal starplayers är begränsat till 1 (underworld och stuntylagen och lockmunds khemri…)
Hursom är reglerna nästan samma, det skiljer i bland 10K i pengar men inte jättemycket. Således kan statistiken från WC19 vägleda oss i vilka lag som troligtvis är bra EB2020, i alla fall om vi nöjer oss med statistiken för matcherna under dag 2 då lagens komposition var ganska lika.
Brasklapp: Detta är statistik från alla dom deltog på WC19. På en turnering som Eurobowl där alla länder sänder sina bästa blir matcherna generellt tightare. Det vore fint att få fram WR för alla med en NAF ranking över typ 175 eller liknande för att få data som bättre representerar EB klimatet. Med detta sagt blir det då dock betydligt färre matcher vilket gör att slump faktorer kan spela en större roll på statistiken...
Låt oss titta på en första bild av hur resultatet blev
I denna bild har Sann delat in de olika Tierna i dub tiers utifrån vilka lag som gick bra. Man ser att Tier 1.1 och tier 2.2 är de som absolut gick bäst.
Tier 1.1 är Dark elf, Undead, Wood elf och Lizardmen
Tier 2.2 är Human, Pro Elf, High elf och Nekromantik. Observera att det inte är många high elf matcher som spelas vilket kan göra att statistiken kan ha slagit snett.
Till Eurobowl reglerna är det av dessa lag 2 i tier 2.2 som blir uppflyttade och får starkare rosters till EB2020 - Pro elf och Highelf (T4EB - 1100K+170K).
Humans, Dark elf, Undead, Wood elf och Lizardmen får precis lika mycket.
Nekromantik flyttas ner en tier och får 20K mindre i skills.
Om man tänker på detta som en kärna där Dark elf, Undead, Wood elf, Lizardmen, Pro elf, Human är lagen man skall slå (Tänker bort high elf pga få matcher och nekromantik pga att de blir sämre) kan man titta på WR mot de specifika lagen i denna tabell:
Vi vet ju att vissa lag har blivit bättre inför EB20, andra har blivit sämre. Alla de förändringarna skriver inte jag upp här, det blir för jobbigt. Det mest anmärkningsvärda är kanske booasten av Elf, som visserligen kämpade att prestera mot T1EB men har bra WR mot resten. Amazon, Norse, skaven och underworld var lag som ser ut att gå hyffsat mot T1EB (där skaven och norse får +20K i skills till EB men om underworld får en nerf med att bara kunna ta en starplayer). Nerf av Chaos (-60K i skills) ska kanske nämnas och bonusen för mina favoriter Chaos Pact (+20K) är väl också något alla jublar om, speciellt när deras WR ändå ser hyffsad ut.
Låt nu detta guida er i era val av lag inför vad ni ska (testa att) spela.
@Skuld Lizards gillar kanske inte om fler lag tripplar upp på alver? Vilket verkar mer troligt än vanligt med tier 4 reglerna.
Jag tror chaos dwarf är bättre än dwarf, men det är svårt att säga så här tidigt. Egentligen tror jag inte dvärglagen är så bra att de kommer in i topp 8. De hade båda en för låg WR mot tier 1.1 och tier 2.2. Kanske hjälper den extra skillen för chaos dorfs upp dem lite.
Vi kan ju kolla NAF matchup checker (observera dock att detta är alla NAF matcher och inte bara de som spelats med WC19-reglerna). Lägger in några jämförelse matchups här under och både dvärgar och chaos dvärgar har liknande siffror där de har lättare för Wood elfs än de andra alvlagen och båda lagen har lite svårigheter med de andra Tier 1.1 lagen.
Dvärgar mot Pro elf
Naf ranking 175-200 för bägge coacherna: Dvärgar WR 41%
Dvärgar mot Wood elf
Naf ranking 175-200 för bägge coacherna: Dvärgar WR 58%
Naf ranking 200+ för bägge coacherna: Dvärgar WR 64%
Dvärgar mot Dark elf
Dvärgar mot Undead
Naf ranking 200+ för bägge coacherna: Dvärgar WR 47%
Dvärgar mot Lizardmen
Naf ranking 175-200 för bägge coacherna: Dvärgar WR 50%
Naf ranking 200+ för bägge coacherna: Dvärgar WR 36%
Chaos Dvärgar mot Pro elf
Naf ranking 175-200 för bägge coacherna: Chaos Dvärgar WR 25%
Naf ranking 200+ för bägge coacherna: Chaos Dvärgar WR 40%
Chaos Dvärgar mot Wood elf
Naf ranking 175-200 för bägge coacherna: Chaos Dvärgar WR 48%
Chaos Dvärgar mot Dark elf
Naf ranking 175-200 för bägge coacherna: Chaos Dvärgar WR 52%
Naf ranking 200+ för bägge coacherna: Chaos Dvärgar WR 55%
Chaos Dvärgar mot Undead
Naf ranking 175-200 för bägge coacherna: Chaos Dvärgar WR 46%
Naf ranking 200+ för bägge coacherna: Chaos Dvärgar WR 52%
Chaos Dvärgar mot Lizardmen
Naf ranking 175-200 för bägge coacherna: Chaos Dvärgar WR 39%
Är inte dvärgar ofta ett bra lag för lagturneringar för att det sätter käppar i hjulet för flera starka lag som WE och amazoner samt att det är så stabilt att säkra lika med för att inte ge bort poäng?
I naf matchup checker, har lizards sämre stats mot alver på hög naf ranking, typ 45% mot pro och dark, så du hade kanske rätt från början. Problemet med siffrorna från WC19 är att de innehåller en massa brus av coacher som inte spelar på eurobowl nivå....
Jag ser Dwarf som stabilare i EuroBowl formatet då det räcker att spela på att inte förlora, och det är dvärgar bra på. Vinna turneringar är de mindre bra på enligt min mening då de har små möjligheter att pressa en draw till en vinst.
De blir inte sämre nu när GW fick för sig att trycka in två chamelon skinkar i rostret också....
Någon som har koll när "NAF" beslutar vad som kommer att tas med till 2020?
Brukar ju vara lite nya smått och gott som kan dyka upp och testas på DOUBT.
https://www.thenaf.net/2019/11/annual-review-2019-results/
Det kom idag...
https://www.thenaf.net/wp-content/uploads/2019/11/NAF-Rules-for-Tournaments-2020-1.pdf
Nog för att jag skrev i fel tråd men okej.
8347, catch, sidestep, sprint, dodge, sure feet.
8 - 3 - 4 - 7? Loner, Dodge, Sprint, Side Step, om jag inte minns fel
Precis vad jag tänkte
Loner glömde jag såklart, men visst har han catch? Han är väl highelf catcher i grunden