Eurobowl 2020 Polen. 2-4 oktober. Warsawa. (Inställt)
Jag har precis fått ett mail med information från arrangörerna.
Det kommer kosta 75 euro per person. Lunch ingår lördag och söndag.
Lokalen är sangate hotel i Warsawa.
Inga regler ännu och jag postar mer detaljer imorgon om det inte kommit upp på hemsidan, men det är en start!
Det kommer kosta 75 euro per person. Lunch ingår lördag och söndag.
Lokalen är sangate hotel i Warsawa.
Inga regler ännu och jag postar mer detaljer imorgon om det inte kommit upp på hemsidan, men det är en start!
Comments
Och när vi höll det i Sverige så gjorde vi ändringar efter feedback från folket.
Seriösa meta ändringar om det blir såhär!
Eurobowl and Europen are both played with the Competton Rules Pack with the NAF tournament changes in line with Blood Bowl 2016, Death Zone 1 & 2. Things may change throughout the year and we reserve the right to update these rules in line with the NAFs decision. Once the deadline for registraton has passed the rules will be locked in place. Each coach in a team must play a diferent race. Only one coach per team may take Halfings for example. We play according to the resurrecton style of play. All coaches start each game with the same roster and skills they registered before the tournament.
Team creation
- 1100k for a standard building a team and the inducements
- minimum 11 players must be included in a team and no more than 16 including star Players
- At least 11 standard roster players before any star Player
- each team may buy 0-1 NAF-approved star Players
- 0-8 Re-Rolls
- Assistant coaches - Cheerleaders - 0-1
Apothecary or Igor, depending on race
- 0-9 Fan Factor
- Inducements. The cost will be as following and will count for all 6 games
- 0-2 Bloodweiser Kegs for each 50 kgp
- 0-3 Bribes for each 100 kgp, for Goblins only for each 50 kgp
- 0-1 Masterchef for 300 kgp, for Halfings only 100 kgp
- 0-1 NAF-approved star players for their regular cost
Additonal cash: You can use additonal cash afer spending whole starting budget. Each non spent amount from starting budget is lost and cannot be used with additonal one.
- each team has additonal cash based on their Tier that can be spent on additonal skills, players, star players and inducements
- the cost of the additonal skill is:
20k for normal skill
30k for double skills
- maximum one player in each team can stack an additonal skill, the second of the stacked skill costs 30k, both skills have to be normal skills
- maximum one player in each team from tier 1-3 can have one double skill
- maximum two players in each team from tier 4-6 can have one double skill
- star players may not receive additonal skills
- the Skill "Piling On" will be used according to Death Zone 1, i.e. Team Re-Roll is required to use
Tiers
Tier 1 - 100k for skills/players/star players/inducements: Amazons, Dark Elves, Dwarves, Lizardmen, Norse, Wood Elves, Undead
Tier 2 - 120k for skills/players/star players/inducements: Chaos Dwarves, Orcs, Skaven, Necromantc
Tier 3 - 140k for skills/players/star players/inducements: Bretonnians, Humans, Chaos
Tier 4 - 170k for skills/players/star players/inducements: Chaos Renegades, Elf Union, High Elves, Khemri, Nurgle, Slann
Tier 5 - 200k for skills/players/star players/inducements: Daemons of Khorne, Underworld Denizens, Vampires
Tier 6 - 230k for skills/players/star players/inducements: Goblins, Halfings, Ogres
Scoring: The event will give priority to team wins over individual wins
Should a Team win their tie they will get 2 Points
Should a Team Draw their tie they will get 1 Point
Should a Team Lose their tie they will get 0 Point
In the event of an equal score, the first tie breaker will be individual score based on the W/D/L of the individuals in the team
An individual win is worth 2 points
A draw is worth 1 Point
A loss worth 0 Points
The second tie breaker will be Head to Head for the respectve Natons or Teams
The third tie breaker will be Strength of Schedule
The fourth tie breaker will be Team NET TD + NET CAS
The fifth tie breaker will be coin toss
Hur kan chaos vara högre tier än chaos renegades?
Hur kan Elven union vara samma som High elfs?
men håller med om ogillandet av stackade skills.
ändå lite förbättring för stunty med att få ha 1 starplayer. men konstigt att ha exakt samma star player regler för alla.
Pro elf bör även de ner en tier under high elf dock.
I så fall borde @ozt ha fått kontaktuppgifter för att lämna feedback.
Jag känner inte till något om vem som man skulle kunna kontakta.
Personligen gillar jag inte denna "skill overload". Måste khorne verkligen ha 10 skills?
Underworld känns ganska starka med så många skills, men jag kan säkert ha fel. Var ju liknande på vm och där briljerade ändå tier 1. Kan dock förändra raserna som väljs ut för landslaget. Tex så blir pro elves intressanta att ha med?
När de släpper dem officiellt så kommer nog det finnas flera kontaktvägar att tillgå så vi får vänta lite till.
Jag tror både att alver och dvärgar mot alver kommer stå högt i kurs om det här håller i sig.
@pedda khorne behöver definitivt 10 skills för att vara spelbara tycker jag. Pro elfs är väldigt intressanta med dom här reglerna
Blir spännande!
Edit:
Additional cash blir knepigt. Alla 1100 guld måste spenderas eller förloras innan bonus guldet används. Så det begränsar star player-urvalet ordentligt.
Är det inte bara ett skrivfel då? Tänk dålig engelska typ.
Men om något proffs på raserna jag hissar/dissar inte håller med så säg emot!
Lag jag tror på:
Wood elf, dark elf och pro elf kommer nog väljas av de flesta landslag som tar det hyfsat seriöst.
Humans är väldigt starka i reglerna.
Dwarves och chaos dwarves kommer passa väldigt bra i metaspelet som jag gissar på.
Potentiella sista lag:
High elves. Sämsta alverna, men att ha 4 gör att det bör ta slut på dåliga matchups.
Skaven. Återigen kan det vara en boost med metat. Och tier 2 är en liten boost i konkurrensen.
Undead,norse, Amazon. Marginellt sämre än vanligt, men stabila ändå.
Lag jag tror är suboptimala:
Necromantic blir nog lite sämre än vanligt och jag tror de tappar för mycket i konkurrensen.
Orcs. Hade nog behövt vara tier 3. Tror de får svårt i alvmetat.
Chaos. Kan få sjysst killer build men det är matchupkänsligt.
Lizardmen. Kommer nog få det tungt mot alla alver. Går ju att vinna men jobbigt med uppförsbacken.
Nurgle. Bra tier, men jag tror inte att det räcker för att göra dem kompetetiva.
Underworld. Bra tier. Men tror det inte räcker till här heller.
Ingen aning/lite för lotto:
Bretonnians.
Chaos pact.
Slann.
Vampire.
Khorne.
Goblins.
Halflings.
Ogres.
Ja och detta förstår jag inte. Varför inte tillåta två stars för stunties?
Jag håller med, men om nu dvärgar kommer med så borde väl lizards vara en bra counter mot dem? Kontra metans meta?
Lite tråkigt med necro, de hade behövt lite till.
Tror den gamblingen är lite för stor och invecklad tyvärr.
då borde alver vara bra för att kontra metans metans meta
Dark elf och wood elf är auto include. Undead är starka, likså amazoner.
Humans ser bra ut, liksom dwarf.
Sista två blir i min bok några av pro elf, lizard, norse, chorf, skaven, nurgle, chaos pact. Men allt måste testas noggrant först och bygger lite på vart metan pekar
@Pidpad det brukar alltid finnas både WE och DE i stort sett i alla landslag men vi har historiskt haft med EU (elven union) ändå och nu verkar det bli ändå starkare än vanligt. Vilken roster skulle du köra med dem?
[GN]
*metans metas meta
[/GN]
Ungefär det jag brukar köra.
2 blitzers (dodge på båda)
2 catchers (dodge resp wrestle, tackle/frenzy)
8 linemen (2-3 wrestle, 0-1 kick)
3 rr
1 apo
Spelat den rostern 3 turneringar och snittar 3-2-1.
Har iofs inte haft möjlighet till stacking tidigare, men jag har hellre dodge på catcher #2 och wrestle, tackle/frenzy på en lineman, men de är så långsamma så antagligen så är det bättre på catcher ändå.