Nej. SD är ett parti som inte håller efter en del av sina rasistiska medlemmar i så hög grad som de borde. Det går som sagt även att hävda att det är ett parti som inte anser att alla människor har samma värde. Men det är inte en rasistisk organisation.
När du hävdade att jag använde ordet rasist felaktigt undersökte jag hur jag hade fel. Och nu har du fel på samma sätt som jag hade då.
det är nu jag är riktigt sugen på att fortsätta med "ok".
du anser att SD inte är ett rasistiskt parti och att de inte håller efter en del av sina rasistiska medlemmar.
jag anser att det är ett rasistiskt parti och att aktiva inom SD är rasister.
tror inte vi kommer komma längre i det, därav "ok".
Trist att du bestämmer vad rasistisk betyder, och att den definitionen inte överensstämmer med gängse definition. Rätt bekvämt att argumentera på det sättet. Hade jag gjort på samma sätt hade jag inte behövt ge dig rätt här ovanför.
Bra artiklar tycker jag, och de visar onekligen på ett mycket ruttet förflutet för partiet. Samtidigt är de nyanserade, och argumenten för att partiet är rasistiskt måste tas på allvar. Och här är det möjligt att vi faktiskt måste göra ett judgement call. Och det kan leda till olika slutsatser. Världen är som bekant inte svart-vit.
Alltså, att jobba anti-rasistiskt är inte segregerande. Det är att inkludera.
Men du kan inte representera riksorganisationen på förbundsnivå om du samtidigt representerar en organisation som riksorganisationen bedömt vara anti-demokratisk. Du får fortsätta att vata medlem, men inte representera centralt.
Det är ju därför de har tagit policyn, för att de inte ska begränsa vilka som ska känna sig välkomna på konvent?
Att Sverok skulle vara språngbräda för att ta sig in i partipolitiken för att en tidigare ordförande står som kandidat på en landstingslista är rätt tramsigt som argument tycker jag.
Att sitta i landstingsfullmäktige är inte riktigt att tälja guld med smörkniv.
Att göra något enstaka uttalande kanske är att jobba anti-rasistiskt. Men att sedan uteslutande ägna sin verksamhet mot grupper av viss specifik etnicitet upphäver i viss mån effekten av det anti-rasistiska arbetet.
Men det är ju en paraplyorganisation för befintliga föreningar?
Så de samlar de som redan finns, även om de också har som syfte att verka för en levande spelkultur i stort.
Så då kanske det inte finns så många spelföreningar i utsatta förortsområden?
Men om det skulle bildas såna föreningar och deras medlemmar skulle åka på olika konvent, tror du att dessa medlemmar skulle känna sig mer välkomna om riksorganisationens representanter på central nivå också representerade en organisation som riksorganisationen bedömde vara anti-demokratisk?
Eller skulle de rentav känna sig mindre välkomna?
Men när jag läser denna tråd inser jag att mitt gnäll är ganska meningslöst. Mitt verkliga problem är att Sverok utvecklats i en riktning som jag finner både sorglig och lite obehaglig.
Men en majoritet här verkar vara okej med att Sverok som enda liknande förbund lägger sig i rikspolitiken. Jag tycker det stinker. Skall försöka hålla käften nu.
Hur startade mccarthyismen? Hur många yttrar sig på samma sätt som du @brocCooLi just nu runt om i världen, men vill istället peka ut homosexuella? Ser ni inte risken med att demonisera sina meningsmotståndare?
vet inte riktigt hur du jämför saker nu.
jag är för demokrati, yttrandefrihet och lika rättigheter för alla människor men emot rasister/nazister/osv som vill avskaffa demokratin, yttrandefriheten och lika rättigheter.
det är en enorm skillnad på att vara emot sådana element som vill avskaffa demokratin, yttrandefriheten och lika rättigheter och att vara emot demokratin, yttrandefriheten och lika rättigheter.
det hoppas jag verkligen att du förstår @Pellevin
eller du tycker inte det är okej att göra motstånd? att säga nej?
hur länge ska vi vänta för att det ska vara okej? när läger börjar byggas? när människor börjar dödas?
när tycker du det är okej att säga nej och göra motstånd?
Jag tycker du är lite historielös. Många av de argument du nu anför användes i början av 50-talet för att förfölja påstådda kommunister i USA.
Du kastar sannolikt över 20% av Sveriges röstberättigade i rasist/nazist-korgen om du jämställer SD med de grupperna. Det är möjligt att så många svenskar är rasister/nazister, men jag betvivlar starkt att de håller med om det.
Ett av demokratins stora problem är att du måste acceptera att icke-demokrater får göra sina röster hörda om du skall ha en fungerande demokrati. I allra värsta fall kan demokratier avskaffa sig själva, det har hänt ett par gånger i Nordafrika. Men om vi inte är villiga att ta den risken så kommer vi inte heller ha en demokrati värd namnet.
Så jag respekterar inte att vissa grupper skall tystas på icke-demokratiskt sätt för att skydda demokratin. Den som förespråkar det förtjänar inte att leva i en demokrati.
Men Sverok tystar väl inte SDare (eller andra antidemokrater)?
De säger bara att deras högsta representanter inte kan sitta på två stolar samtidigt.
Det är tom ett förstärkande av deras partipolitiska obundenhet att de ytterligare distanserar sig från partiet.
Det beslutet är ju i allra högsta grad demokratiskt eftersom det är fattat på kongress, det högsta beslutande organet.
Det är mig veterligen ingen sverigedemokrat som blivit utesluten, alla får vara medlemmar och anslutna till båda föreningarna.
Det faktum att fd ordförande väljer att stå på listan till fullmäktige (på plats 11 i valkrets 2) efter att han klivit av som ordförande kan också ses som ett uttryck för behovet av att riksorganisationen ska ses som oberoende.
@suncar Jag är inte säker på vilket inlägg du svarar på nu. Diskussionen mellan @brocCooLi och mig har såvitt jag förstår inte med Sverok att göra längre.
Och så finner jag det rätt konstigt att du finner ett utpekande av ett parti som förhöjande av nivån av partipolitisk obundenhet. Med det resonemanget borde följa att utpekande av två partier är att i ännu högre grad vara partipolitiskt obundet. Och om man då väljer att peka ut alla partier utom ett på det sättet vore man extremt obunden.
Men Buckan, du vet att den där artikeln du länkade till är skriven av Egor Putilov va?
Den rysslandssponsrade drevstartaren som till slut fick lov att sluta från SD:s riksdagskansli för att han var bedömd som en risk för rikets säkerhet?
Det är ju inte ett helt onyanserat inlägg i debatten.
googlade och stämmer bra Pellevin, är en pseudonym. men verkar som om ingen riktigt vet vem det är om jag fattade rätt?
verkar ha haft 4 olika namn/folkbokföringsnamn.
Jag ursäktar isåfall. Jag läste om detta i Dagens samhälle och delade sen från fb-flödet av misstag denna rewrite med snarlikt namn. Känns som en blunder ens mormor gör på fb.
Comments
När du hävdade att jag använde ordet rasist felaktigt undersökte jag hur jag hade fel. Och nu har du fel på samma sätt som jag hade då.
du anser att SD inte är ett rasistiskt parti och att de inte håller efter en del av sina rasistiska medlemmar.
jag anser att det är ett rasistiskt parti och att aktiva inom SD är rasister.
tror inte vi kommer komma längre i det, därav "ok".
"ok"?
Tack för länkarna.
Men du kan inte representera riksorganisationen på förbundsnivå om du samtidigt representerar en organisation som riksorganisationen bedömt vara anti-demokratisk. Du får fortsätta att vata medlem, men inte representera centralt.
Det är ju därför de har tagit policyn, för att de inte ska begränsa vilka som ska känna sig välkomna på konvent?
Att Sverok skulle vara språngbräda för att ta sig in i partipolitiken för att en tidigare ordförande står som kandidat på en landstingslista är rätt tramsigt som argument tycker jag.
Att sitta i landstingsfullmäktige är inte riktigt att tälja guld med smörkniv.
Så de samlar de som redan finns, även om de också har som syfte att verka för en levande spelkultur i stort.
Så då kanske det inte finns så många spelföreningar i utsatta förortsområden?
Men om det skulle bildas såna föreningar och deras medlemmar skulle åka på olika konvent, tror du att dessa medlemmar skulle känna sig mer välkomna om riksorganisationens representanter på central nivå också representerade en organisation som riksorganisationen bedömde vara anti-demokratisk?
Eller skulle de rentav känna sig mindre välkomna?
Men en majoritet här verkar vara okej med att Sverok som enda liknande förbund lägger sig i rikspolitiken. Jag tycker det stinker. Skall försöka hålla käften nu.
och att det borde gälla fler föreningar/sammanslutningar och inte bara SD.
jag är för demokrati, yttrandefrihet och lika rättigheter för alla människor men emot rasister/nazister/osv som vill avskaffa demokratin, yttrandefriheten och lika rättigheter.
det är en enorm skillnad på att vara emot sådana element som vill avskaffa demokratin, yttrandefriheten och lika rättigheter och att vara emot demokratin, yttrandefriheten och lika rättigheter.
det hoppas jag verkligen att du förstår @Pellevin
eller du tycker inte det är okej att göra motstånd? att säga nej?
hur länge ska vi vänta för att det ska vara okej? när läger börjar byggas? när människor börjar dödas?
när tycker du det är okej att säga nej och göra motstånd?
Du kastar sannolikt över 20% av Sveriges röstberättigade i rasist/nazist-korgen om du jämställer SD med de grupperna. Det är möjligt att så många svenskar är rasister/nazister, men jag betvivlar starkt att de håller med om det.
Ett av demokratins stora problem är att du måste acceptera att icke-demokrater får göra sina röster hörda om du skall ha en fungerande demokrati. I allra värsta fall kan demokratier avskaffa sig själva, det har hänt ett par gånger i Nordafrika. Men om vi inte är villiga att ta den risken så kommer vi inte heller ha en demokrati värd namnet.
Så jag respekterar inte att vissa grupper skall tystas på icke-demokratiskt sätt för att skydda demokratin. Den som förespråkar det förtjänar inte att leva i en demokrati.
De säger bara att deras högsta representanter inte kan sitta på två stolar samtidigt.
Det är tom ett förstärkande av deras partipolitiska obundenhet att de ytterligare distanserar sig från partiet.
Det beslutet är ju i allra högsta grad demokratiskt eftersom det är fattat på kongress, det högsta beslutande organet.
Det är mig veterligen ingen sverigedemokrat som blivit utesluten, alla får vara medlemmar och anslutna till båda föreningarna.
Det faktum att fd ordförande väljer att stå på listan till fullmäktige (på plats 11 i valkrets 2) efter att han klivit av som ordförande kan också ses som ett uttryck för behovet av att riksorganisationen ska ses som oberoende.
Och så finner jag det rätt konstigt att du finner ett utpekande av ett parti som förhöjande av nivån av partipolitisk obundenhet. Med det resonemanget borde följa att utpekande av två partier är att i ännu högre grad vara partipolitiskt obundet. Och om man då väljer att peka ut alla partier utom ett på det sättet vore man extremt obunden.
Antingen får ni släppa diskussionen eller föra den tillbaka på ett spår som är relevant för detta forum.
https://samnytt.se/med-utestangs-fran-stockholms-pride-kommer-att-ordna-ett-alternativt-evenemang/
Men Buckan, du vet att den där artikeln du länkade till är skriven av Egor Putilov va?
Den rysslandssponsrade drevstartaren som till slut fick lov att sluta från SD:s riksdagskansli för att han var bedömd som en risk för rikets säkerhet?
Det är ju inte ett helt onyanserat inlägg i debatten.
verkar ha haft 4 olika namn/folkbokföringsnamn.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Egor_Putilov
https://www.dagenssamhalle.se/debatt/varfor-portas-medborgerlig-samling-fran-pride-23120