Sverok och demokrati

135

Comments

• @pellevin - uppenbarligen kan du inte sluta där.

Läst igenom tråden och trots att flertalet gett sin bild på situationen verkar du oförmögen att ta ett steg tillbaka från tangentbordet och försöka förstå vad de andra uttrycker.

Å ena sidan går du till det skrivna ordet med partiprogram etc. å andra sidan anekdotisk ”bevisföring” där representanter ur nämnda parti inte menar en sak och därmed är gällande för hur välvillig partiet är.

Samtidigt som du menar att partiet skulle ”straffa ur sig” om de ”förespråkar våld mot sina politiska motståndare” ” att de hotade olika grupper i samhället med våld” mm.

Menar du på allvar att det skulle krävas en text i ett partiprogram för ovanstående för att ett avståndstagande skulle kunna göras? Eller räcker det med att höga positioner inom just det partiet gör dessa uttalande?

Orkar inte googla fram situationer då detta skett - tror du har nog med Google-Fuu för att få fram dom om du söker - men utan alltför stor empatisk förmåga kan då jag säga att så har skett.

Och att din insats skulle vara låg är väl inget skäl heller?

Slutligen håller jag till fullo med @brocolli - det är ingen ”åsikt” att vilja någon ur livet eller förminska dess människovärde till noll.

Sen pratar vi ju inte uteslutning av medlemmar eller hindrande att de spelar spel. Bara att de inte samtidigt kan representera de olika organisationerna samtidigt - eller?

Sen bara ett välvilligt råd Erik - Ge tråden lite tid och se om det är mer än du som driver på för ett utträde ur Sverok - det är väl det tråden handlar om?
    ( @Martin08 - du får ursäkta - kunde inte följa dina tankebanor fullt ut...)

Om inte kan du ju alltid starta en egen förening ;-)

Kram
  • klart att en rasist inte själv säger att den är rasist. men lik förbannat är personen rasist.

du nämnde inte islam, men det var någon annan som gjorde det så därför tog jag upp det också.
  • Det kan hända att du har rätt @Jox, och att jag inte lyssnar lika bra som jag pratar. Men jag försöker faktiskt göra det, och har därför läst igenom tråden några gånger.

Om SD verkligen skulle förespråka våld mot t ex homosexuella skulle jag givetvis genast ta avstånd från allt de gör. Jag jobbar själv väldigt hårt mot homofobi i min dagliga verksamhet, och jag tycker det är riktigt ruttet att SD anser att homosexuella inte är fullgoda föräldrar (det är min tolkning av deras motstånd mot adoptionsrätten).

Jag skall försöka att lyssna på fler åsikter, om någon vill dela med sig av sin.
  • Någon har också gjort denna lista.
  • Men åter till kärnfrågan - ska Stockbowl stödja sverok trots ovanstående incident.

Jag tycker svaret är självklart - egentligen oavsett ens syn på dess inblandning i politiken.

Och här tycker jag en behöver ställa sig som oftast lite utanför sig själv och kanske även stockbowl för att bedöma nyttan. Behöver jag sverok? Nej. Behöver stockbowl sverok? Nja - lite oklart va? Behöver spelandet i Sverige sverok? Ja det tycker jag. Är sverok perfekt? Sannolikt inte för vem är det?

Mycket som talar för sverok handlar för mig om att de som den stora organisationen för spelande i Sverige är den röst som kan normalisera ett liv med spel utanför normerna för alla de ungdomar.
    För ställ er själv frågan - hur ofta har ni för utomstående (icke-spelare) börjat er relation med att ”komma ut som spelare”.
    Jag gör det fortfarande inte efter 20-års spelande utan framhäver hellre andra karaktärsdrag innan hobbyn kommer på tal. Tog för bövelen två år innan jag berättade för min nuvarande fru... vi är alla olika på den punkten men tror en större organisation är nödvändig på den punkten.

Att sen föreningsliv via sverokanslutna föreningar i min uppväxt lärt mig i princip allt som har med organisation/styrelsearbete/mötesprotokoll/firmatecknare/myndighetskontakter ser jag bara som en bonus.

Om stockbowls medlemskap i sverok kan stötta det arbetet är det väl jättebra?

Nu ska även jag lyssna mer - vi har ju trots alla (nåväl de allra allra flesta) två öron och en mun just för att vi ska kunna lyssna dubbelt så mycket... ;-)
  • Jag är ledsen för alla jag upprört i denna diskussion. Men jag ångrar det inte. Detta var vad jag behövde för att förstå att SD faktiskt sticker ut på ett negativt sätt. Ni har lärt mig något, och jag tackar för det. KD är också ruttet, men faktiskt inte på lika hög nivå och i samma grad.

Ni har också skrämt mig. Nu är jag rädd för att sådana som Björn Söder och bröderna Ekeroth skall få riktigt inflytande i landet.

Fortfarande skeptisk till mycket hos Sverok, men inte längre lika rabiat motståndare.

Tack till alla som inte gav upp trots mitt ramblande.
  • JoxJox
    edited June 2018
    Var menat att komma före mitt tidigare inlägg men lades aldrig ut...

Fick slut batterier igår kväll men på frågan varför det är skillnad på ex KD och SD tror jag det är mängden uttalande från diverse partiföreträdare.

Det är väl någonstans där gränsen för vad som avses ”partiets”åsikter hamnar? Partiprogram må ju vara en sak (i min mening lite väsensskilt från både den politik som förs från alla partier samt lite väl avgränsat) och lite tufft att ta ansvar för vad alla ens väljare gör/tänker/står för.

Och på just punkten övertramp (dessa är ju offentliga övertramp - hur det ser ut bakom lyckta dörrar kan en ju bara resonera om ingen vill berätta dvs) är ju SD sverigebäst.

Filip och Fredrik (kanske inte världens bästa journalister men rätt bra åskådliggjort) gjorde ju ett inslag för nåt år sen på just den jämförelsen för alla större samlingar av individer har kuben tendens att rymma ”rötägg”.

• Egentligen är väl Swebba inte ett idealiskt ställe att diskutera politik på, men så som läget är så har det funnits en poäbg med diskussionen.

Jag måste säga att det är min bild att deltagarna genuint har velat förstå varandra. Det glädjer mig! Det ser man alldeles för sällan.
  • Mooselord wrote: »
    Egentligen är väl Swebba inte ett idealiskt ställe att diskutera politik på, men så som läget är så har det funnits en poäbg med diskussionen.

Jag måste säga att det är min bild att deltagarna genuint har velat förstå varandra. Det glädjer mig! Det ser man alldeles för sällan.
    Håller med Mooselord. God ton och respektfullt bemötande är viktigt vid både spel- och tangentbord. Superuppskattat.

Och till frågan om Stockbowl ska fortsätta vara medlem i Sverok?
    Om någon i föreningen vill driva det så är en motion till årsmötet rätt bra sätt tycker jag. Det är också kanske mer naturligt att ta diskussionen där.

• Motion till årsmötet är det enda sättet, eftersom det kräver stadgeändring. :)
  • Av en slump har jag haft två nära journalistvänner som vid olika tillfällen varit ansvariga för tidningen Signaler från Sverok. En av dessa gjorde en fantastisk, och för styrelsen, obekväm granskning av Sveroks styrelse. Kanske var det därför styrelsen lade ned den tryckta tidningen under hans tid? Utöver det känner jag tre som arbetat i eller varit nära Sveroks styrelse. Mitt intryck från dessa källor är att Sveroks innersta kärna har varit fyllt med (ofta smutsiga) maktintriger och att den varit präglad av en vänsterkultur, där merparten är vänster eller långt åt vänster på den politiska skalan.

Som liberal-konservativ (och för HBTQ-personers lika rättigheter!) har jag inte några problem med vilka partipolitiska åsikter en förtroendevald person har, så länge som Sverok är demokratisk och håller sig till sin kärnverksamhet - främjar samlar, sprider och utvecklar spelhobbyn.

När jag fick höra att aktiva inom SD inte kan få förtroendeuppdrag på Sverok så blev jag källkritisk och började fundera på vilka motiv som låg bakom detta.

Jag ställde mig följande frågor:

1. Har det varit ett problem att många aktiva inom SD sökt förtroendeposter i Sverok?

2. Har Sverok uteslutit andra grupper som bryter mot föreningens stadgar? Salafister, bokstavstroende kristna och vänsterextrema till exempel? (Det borde vara ganska stor sannolikhet att en vänsterextrem skulle söka förtroendepost i Sverok.)

1. Här är jag fullständigt övertygad om att så inte har varit fallet. Det är lika sannolikhet att en aktiv SD:are är aktiv i Sveroks inre kretsar som att hitta densamma festa loss på en pridefestival!

2. Nej

Min slutsats är att Sverok agerat politisk när de markerat avstånd från SD. Antagligen har de ökat sannolikheten att få statsbidrag genom detta agerande, men det legitimerar inte deras handlande. Jag anser att det är viktigt att Sverok inte ska ta ställning och lägga sig i partipolitiken. Spelande i sig bygger broar mellan kulturer och ökar medmänskligheten i världen.

Däremot anser jag att en som söker en förtroendepost som inte är för mänskliga rättigheter, är rasist eller mot demokrati, ska stoppas! Men det är en helt annan sak.
  • Pellevin wrote: »
    Det finns massor av grupper i Sverige idag som inte får adoptera.

Jag är nyfiken på vad det är för grupper.

• edited June 2018
    @z3bb3 t ex människor som har för lite pengar, eller anses vara för gamla.
  • När jag ser ett sådant angrepp på Sverok som det @MartinS presenterar härovan, och sedan inte ser någon som vill försvara organisationen mot det, så växer min skepsis mot dem avsevärt. Menar ni alltså att det Martin skriver stämmer, men ni vill ändå vara kvar hos dem?
  • Går det att få det @MartinS beskrev verifierat?
    Om det stämmer det han beskrev så är ju det lika illa (om inte värre)...

Att lägga ner ett nyhetsbrev eller trycka ner oliktänkande är ju dock i ropet nu i värden (Turkiet, Italien, Malta, USA för att nämna några...).
  • Det är klart att det är ett politiskt ställningstagande. Det är därmed inte sagt att det är partipolitiskt ställningstagande.
    Att verka för att främja spelkultur och underlätta är superpolitiskt.

Det är i grunden ett interndemokratiskt ställningstagande som syftar till att inte exkludera ytterligare de unga arga männen som du jobbat med i 20 år Erik genom att inte göra företrädare som förknippas med rasism valbara till förbundsledningen.
    Policydokumentet som refereras till pratar om anti-demokratiska organisationer och exemplifieras med SD. Det är för att Sverok från fall till fall rör sig i sammanhang där SD också finns, policyn försöker ge vägledning där.

Nästan alltid när det handlar om personval blir det känsligt och en massa sårade känslor. There can only be one liksom.
    Har ingen aning om konflikter och intriger på Sverok.
    Mina inlägg i den här diskussionen försöker fokusera på strukturen, processen och representativiteten snarare än individen.

• @suncar jag uppskattar att du gör dina inlägg, som du vet behöver jag lära mig ett och annat.
  • Allt jag säger är inte (nödvändigtvis) sant, men det är såhär jag ser på det iaf.
  • suncar wrote: »
    There can only be one liksom.

helt fel!

• @MartinS du presenterar bara dina egna killgissningar som någon form av analys vilket känns helt irrelevant i frågan. Jag håller så klart med dig helt och fullt att:
    "Spelande i sig bygger broar mellan kulturer och ökar medmänskligheten i världen."
  • Alexander Hallberg, förbundsordförande i Sverok när beslutet om SD togs, kandiderar idag till landstinget i Stockholm för Socialdemokraterna.
  • Detta kanske upplevs som lite osammanhängande men jag är både positivt och negativ åt händelserna. Om än mest glad att stockbowl håller hög nivå på diskussionen.

Det verkar vara en storsatsning från Sverok på hbtq just nu med något som kallas för Queernördarna.

Täntke åka med deras flak under Prideparaden som jag hitta bland de dussinet events som ligger ute på facebook som de ordnar. Tar med mig en ickebinär vän som jag brukar konvertera figurer med som aldrig känt sig manad att komma på spelkvällar. Varför vet jag inte.

Kör gärna en open mot den som vill på deras nästa queer-spelkväll på Sveroks lokaler. Verkar vara väldigt casual och oklart vad som spelas men man var välkommen komma dit och möta andra. Öppethus. Kanske finns fika med.

Grafftitiskurs och DJ-Skola för tjejer har ju onekligen funkat i flera fall. Varför skulle inte brädspel va samma?

Det är oftast fullt med folk på dragon lair och alphaspel varje dag. Har dock aldrig sett annat än män på den senare förutom någon förvirrad mamma som letat efter affären eller någon flickvän på besök. På Dragon lair däremot är det minst var tredje som är tjej. Och blandat i åldrarna. Kanske beror det på valen av spel eller på gruppen som sådan. Mötte en kvinnlig motståndare första gången någonsin nyligen. Hård jämn match. Jag ser fram mot breddning. För faktiskt kan jag tänka mig att uti landet är fördelningen ännu mer homogen. Gillar de utländska spelare från Spanien mm som deltagit. Men någon chilenare från Tumba har jag inte mött eller någon iransk kursare till de otaliga KTH:are som utgör Stockbowl. Den islamska världen har ofta en lång tradition av brädspel och även om hasardspel är förbjudet ser jag inte varför det skulle kunna finnas spelsugna även bland dessa grupper.

Nördar kan väl betyda vad som helst. Men det där med "queers" i Sverige är ofta frenetiska på att utesluta meningsmoståndare. Poliser får inte delta i prideparader pågrund av deras deltagande i jaga asylavslagna, liberaler får inte delta i paneler mm. Just SD känns naturligt på många sätt men stannar det verkligen där? Borde Sverok främja sina medlemmar eller söka sig mot andra grupper?

Känns ju solklart som det är uteslutande svenska män, som faktiskt också utgör kärngruppen av SD:s väljare, också är Sveroks huvudsakliga medlemmar. Vem företräder Sverok i det här fallet?

Om massa kriminella gäng infiltrerar en förening, typ som MC-Västar i vissa fotbollssupporter-organisationer kan man förstå en aktion. Nu är det en intern rensning som låter som ett krav från högre makter med plånboken kanske tillochmed. Samtidigt är det alltid svårt att se sin egen del i det hela. Lite som när man "killgissar".

/Technopartist
  • För nån vecka sedan hade Durmaz lite otur, och det ledde till ett antal korkade påhopp. Många av rasistisk natur. SFF gick genast ut och vidtog en mängd åtgärder för att stoppa idiotin. Det är nämligen så att inom fotbollen finns ett stort problem med att inte alla anser att alla människor har lika värde. Men SFF jobbar med detta riktiga problem. Och man vidtar riktiga åtgärder för att göra något åt detta.

SFF har aldrig funnit det nödvändigt att utesluta SDfunktionärer från högre poster i förbundet.

SSF, Sveriges Schackförbund, har inte heller funnit anledning att göra något sådant. I själva verket hittar jag inget annat riksförbund som gjort det.

Jag hittar två andra gemensamma drag hos andra riksförbund, men inte hos Sverok:
    1. Man arbetar för att utövarna av verksamheten skall komma från hela samhället, inte bara medelklass och uppåt. Och inte bara grupper som levt minst två generationer i Sverige.
    2. Förbunden används inte som språngbräda in i partipolitiken.

Jag har hittat tillbaka till ståndpunkten att Sverok stinker.
  • vet inte om någon motsatt sig att Sverok stinker?
    SD är oavsett rasister.
  • edited July 2018
    Då flera deltagare här uttalat sig positivt till ett medlemsskap i Sverok har jag tolkat det som att de inte tycker nämnda organisation stinker.

Och mycket tyder på att ledande Sverokare är uttalade antirasister som i själva verket skyddar sin segregerade vardag genom att styra Sverok på ett sätt som minskar sannolikheten för dem att träffa en varierad grupp människor på konvent.

Och vad kallar vi sådana människor? För mig ligger ordet rasist ganska nära till hands.
  • i så fall har du noll koll på vad ordet rasist innebär.
  • Du har rätt, men du har fel om du menar att alla i SD är rasister.
  • SD är ett rasistiskt parti. om en är aktiv inom SD så är en rasist.
    att rösta på SD är en rasistisk handling.
Sign In or Register to comment.