Halvdag på jobbet - så satte ihop mitt Greebo Cutimals lag :D ... dock krävs lite geenstuffande som jag är redigt dålig på :S
@Frantic Genom att nyttja utspädd (white spirits) oljefärg så kan jag tinta vissa delar genom en "olje glaze" t.ex. petade jag in lite blå på de gröna.
Sen funkar de galant som en shade också då de söker sig till skrevorna om man späder de tillräckligt ...
SAMT att de inte påverkar speedpaints. Så speedpaints och Oljefärg = kärlek!
@Melisqus hmm aldrig använt Army painters dipp - men oljefärg när man späder ut de väldigt är väldigt likt en shade från GW, den vill in i skrevorna. Men sen kan man ju justera oljefärgen lite hur man vill med hur mycket man späder den, dvs. väldigt glaze akting ända upp till att den inte är genomskinlig alls - medan den ändå har "shade" egenskaper
Hmm lite olika - men min guesstimate är att hela processen, från färdigmonterad "grå plast" till färdig varnishad, är ungefär 1,5-2 tim per model.
Försöker hålla lite koll då man är lite nyfiken. Men har inte tidtagarur när jag kör :P (får väl pröva de nångång)
Sen (om de inte har märkts) är jag lite 200% när de väl intresserar mig - för att sen tappa intresse och ta en paus från denna aktivitet på 1-2 månader :P
NU börjar de bli nära - även om min ide om att bara drybrusha vitt över alla var ... kanske inte min bästa ide... men men, gjort är gjort! Tycker de blir helt ok ändå.
Bara fylla i lite smådetaljer med olja (ögon etc.) samt nummer på baserna --- sen varnish och gräs!
Så var vi klara med denna resa - inte de bästa jag producerat med lite "fel" beslut tagna på vägen, men ändå nöjd. Dock vet jag inte om metalfigurer är framtiden :P och så små som dom är - Skinksen är bokstavligt talat storleken av en GW nobblar
Comments
Oljade? Berätta mer, hade jag ingen aning att man kunde göra…
Halvdag på jobbet - så satte ihop mitt Greebo Cutimals lag :D ... dock krävs lite geenstuffande som jag är redigt dålig på :S
@Frantic Genom att nyttja utspädd (white spirits) oljefärg så kan jag tinta vissa delar genom en "olje glaze" t.ex. petade jag in lite blå på de gröna.
Sen funkar de galant som en shade också då de söker sig till skrevorna om man späder de tillräckligt ...
SAMT att de inte påverkar speedpaints. Så speedpaints och Oljefärg = kärlek!
Då var mitt Orlocks gang klara :D redigt trevlig TT kvalitet (tycker jag iaf) för farten/energin man lägger in
@Scisco Bra jobbat! Hur är skillnaden oljefärg och tex army painters dipp?
@Melisqus hmm aldrig använt Army painters dipp - men oljefärg när man späder ut de väldigt är väldigt likt en shade från GW, den vill in i skrevorna. Men sen kan man ju justera oljefärgen lite hur man vill med hur mycket man späder den, dvs. väldigt glaze akting ända upp till att den inte är genomskinlig alls - medan den ändå har "shade" egenskaper
Så hundramiljardersfrågan: varför olja istället för vanlig shade?
Olja har mycket större spann av vad den kan göra och i vilka konsistenser den kan göra de i ... (t.ex. kan man "sudda" olja väldigt enkelt)
Samt att olja inte reaktiverar speedpaint :P
Känner medvind
Haha ok, ska sluta bomba - men ganska taggad över detta Cutimals lag :)
Nej fortsätt bomba! Vi som inte kan måla behöver alla tips man kan få.
Lite progress
Steg 1 klart - nu får de vila lite medan de torkar o jag hämtar andan
Snyggt!
Hur lång tid tog steg 1?
Hmm lite olika - men min guesstimate är att hela processen, från färdigmonterad "grå plast" till färdig varnishad, är ungefär 1,5-2 tim per model.
Försöker hålla lite koll då man är lite nyfiken. Men har inte tidtagarur när jag kör :P (får väl pröva de nångång)
Sen (om de inte har märkts) är jag lite 200% när de väl intresserar mig - för att sen tappa intresse och ta en paus från denna aktivitet på 1-2 månader :P
Lite olje panel-lining
NU börjar de bli nära - även om min ide om att bara drybrusha vitt över alla var ... kanske inte min bästa ide... men men, gjort är gjort! Tycker de blir helt ok ändå.
Bara fylla i lite smådetaljer med olja (ögon etc.) samt nummer på baserna --- sen varnish och gräs!
Transfers på! ... tog bara 3 år. Siffrorna är ssååååååå små, samt fick Mcgyvra ihop nr 17
Ögon fixade och tänder fick en touch-up! Nu ere bara varnish kvar! ... och gräs såklart :P
Superfina! (och lite gulliga ;)
Så var vi klara med denna resa - inte de bästa jag producerat med lite "fel" beslut tagna på vägen, men ändå nöjd. Dock vet jag inte om metalfigurer är framtiden :P och så små som dom är - Skinksen är bokstavligt talat storleken av en GW nobblar
6 veckors målade med Speedpaints! Gud, va mycke de blivit - och va jag gillar möjligheterna med APs Speedpaints tillsammans med Oils och drybrush
edit: räknade - fan de är 63 modeller!
Supersnyggt!
Du kan få låna ett par lag från mig att fortsätta speedmåla...
ca 64 borde vara 4 hela lag...... har det och blir över....
Mycket snyggt och provocerande snabbt!
Jag vill inspirera - med rätt teknik och process så kan vem som helst måla denna kvalitet i samma fart!
Jag gör inga "finlir grejer", de är typ - håll dig innanför linjerna halvdant sen låt de andra teknikerna gömma misstag.
Zenithal>speedpaints>olja>drybrush
Edit: dock är lite "färglära" ganska centralt, dvs få till en enkel men fungerande färgpalett
Provocerande i ordets bästa bemärkelse. Och inspirerande!
Får hålla en mini-kurs nästa gång jag släpps iväg till Göteborg för BB turnering - så ... 2025 kanske :D
@Scisco vad är de blå monstrena för några modeller? varifrån kommer de osv?
@brocCooLi https://www.warhammer-community.com/2019/02/14/14th-feb-the-dreaded-ambull-in-warhammer-40000gw-homepage-post-3/
tack @tjub!