Att ge vinnaren i varje grupp en plats till slutspel (för att ändå premiera att de vann sin grupp) och sedan endast ha gula platser så att de 5 lag med bäst poäng från alla grupper erbjuds en plats tycker jag vore den bästa och mest rättvisa slutspelslösningen.
Gällande gruppfördelning tänker jag att det kan finnas en tv-cap på säg 1350 eller något liknande (löst tagen summa baserat på min egen redraft efter en halvdann/kass säsong). Lag med det tv hamnar i en grupp och övriga slumpas i 1-3 grupper beroende på antalet deltagare. Då slipper nya lag möta fullt utvecklade, men det är ändå mer slump och lag som "tjänar" på inducements får större chans att faktiskt få inducements än vid en striktare indelning.
@Mufflo bra tänkt med en grön slott i varje grupp!
Jag tycker man skall sortera lagen efter tv med högst som nr 1 och sedan i fallande ordning. Antal grupper skapas med hänsyn till hur många lag det finns totalt. Det är alltid lite snyggare (enklare att ha koll som coach) om man kan undvika matcher med lag från en annan grupp. Har jag missat något som skulle vara potentiellt knas med att göra så?
Att ge vinnaren i varje grupp en plats till slutspel (för att ändå premiera att de vann sin grupp) och sedan endast ha gula platser så att de 5 lag med bäst poäng från alla grupper erbjuds en plats tycker jag vore den bästa och mest rättvisa slutspelslösningen.
TV Matcher Namn
1,660k 12 Da Neckbreakaz Orc
1,520k 11 Brewma Boys Human
1,480k 9 Nenorocirea Sperantei Chaos Pact
1,440k 11 PCASBRA! Human
1,400k 11 High Elfidelphia Eagles High Elf
1,390k 7 Big Mean Machine MK3 Chaos Dwarf
1,360k 10 Pink Friends of Nagash Undead
1,340k 12 Fernwood Dreadnoughts Norse
1,090k 3 Orbital Death Dwarf
1,080k 2 Hearts Once Again Vampire
1,080k 2 Naggaroth Watchers Dark Elf
1,080k 2 Purest Green Orc
1,040k 3 Cape Asp Wiseguys Human
1,040k 3 Juiblex Quakers Slann
1,010k 2 Rat Salad Skaven
950k 2 Rostberg Galvanizers Dwarf
@coma tack för svaret, men Rostberg Galvanizers klev in som ersättare när EarthMothers hoppade av. Kan du modifiera för det?
F ö låg alla lag du satt nedanför 'Zons på 0 matcher, och alltså på 980-1000 då säsongen började. Menar du då att en tredjedel av dem skulle möta flera hårda lag, men de andra två tredjedelarna bara rookies? Och om du menar det, hur skulle vi avgöra vilka som skulle ingå i vilken grupp?
@Pellevin Listan blir ju såklart baserad på hur det såg ut nu eftersom jag inte har någon aning om hur det såg ut inför säsongen (och var för besvärligt att kolla). Jag tror jag skulle sätta det som två grupper baserat på din beskrivning av startläget. Lite osäker på hur man på bästa sätt petar in ett ersättningslag när det skiljer så pass mycket i TV men det beror kanske lite på situationen och vilka personer samt lag som finns att tillgå. Optimalast är ju att det ersätter det lag som utgått och tar över samma matchschema. Kanske inte alltid genomförbart dock.
Värt att påpeka tycker jag är att det inte fungerar dåligt idag och mångas åsikter verkar (i min mening) basera sig på hur ligan har fungerat innan de nya re-draft reglerna. TV är det mest intressanta för att på papper få så jämna grupper som möjligt. Skall man gå djupare än så behöver man se till en uppsjö av variabler som bedömer vem som är bakom spakarna men det tycker jag är onödigt eftersom det kan skapa en miljö där bra coacher slår ut andra bra coacher.
TV Matcher Namn
1,440k 11 PCASBRA! Human
1,280k 7 EarthMothers Ogre
1,210k 4 Firewalkers Orc
1,190k 10 'Zons of Anarchy Amazon
1,180k 2 Tomb City Undertakers Necromantic
1,150k 3 The Mighty Brewerers Dwarf
1,150k 2 Svedmyraskogen Saviours Wood Elf
1,090k 3 Chelosu Fangs Vampire
@coma Jag vet att du inte gnäller, och det är inte min avsikt att sänka dig. Du var väldigt konstruktiv när du beskrev hur du tänker, och jag ville utnyttja det för att visa hur svårt det är att få bra grupper. Jag återkommer snart med en beskrivning av hur vi gick till väga denna gång.
@Pellevin Det blir ju extra svårt när det aldrig är samma variabler/förutsättningar inför varje säsong. Jag spelar ju inte ens denna säsong pga tidbrist under sommaren men tycker det är en intressant diskussion inför kommande säsonger. Jag är svår att sänka så kör på!
t.ex: Att halflingslag börjar varje match med 3-0, eller liknande?
EDIT: För övrigt har jag beställt en motorsågsgubbe enbart till min match mot Zekes orcher i höst. Funderade på att ringa och meddela honom det, men det hade nog varit riktigt sjukt. Tar det här på messageboard istället.
Jag har även en liten sång jag ska sjunga när motorsågsgubben ska såga...
Inte vad jag känner till. På turneringar är det ofta handikappsystem i varierande grad, men jag har inte sett det i ligor. Jag tror inte det är helt lätt att implementera på ett vettigt sätt. Ett problem är att vissa lag är bra i olika delar av TV-spannet. Amazoner är skitbra från scratvh, men rätt mänskliga på höga TV:n. Chaos är dåliga från början och (nästan bokstavligt talat) omänskliga vid höga TV:n. Stuntylag (Ogre, Halfling, Gobbos) är dåliga på alla TV:n i och för sig.
Personligen håller jag gärna handikapp borta från ligan. Däremot borde halflings få rostra en chef, och goblins rostra bribes, men det är delvis en annan sak
EDIT: För övrigt har jag beställt en motorsågsgubbe enbart till min match mot Zekes orcher i höst. Funderade på att ringa och meddela honom det, men det hade nog varit riktigt sjukt. Tar det här på messageboard istället.
Haha! Ser fram emot att få höra din sång... fram till att motorsågskillen snubblar och karvar upp sig själv. :-)
Ditt förslag innebär att fjorton coacher får vänta ut en rond utan att spela. Det innebär också att turen blir oerhört viktig då du endast möter drygt hälften av de andra deltagarna i din grupp. Så den femte bästa i en grupp kan glida in på första plats, utan att möta någon av de fyra bättre coacherna. På vilket sätt är det en förbättring?
Snacket på stan går att PCASBRA! spöade Ozt igår. Hårt!
Jag blev givetvis jätteglad.
Delar gärna med mig av bilden efter Ozt första omgång.
Pitchinvasion och allmänt mayhem. Människorna har här 2 spelare som står upp första draget. Dvs en jobbig start.
Tack för en bra och trevlig match.
Glad midsommar alla!
Regelfråga:
Motorsågsdudern utför inte en foul action när han svingar sin motorsåg?
Däremot kan han foula med motorsågen och få bonus på armorslaget.
Dvs med en motorsåg i laget kan man utföra:
1 blitz
1 foul
1 motorsågning?
Tack för svar.
Motorsågen kan:
Blocka.
Blitza
Foula
Om den gör nått av detta så räkna det som en action fast man använder motorsågsreglena istället.
Så om du flyttar dig och motorsågar en stående spelare så blir det en blitz.
Om du motorsågar en liggande spelare så blir det en foul
Står du stilla och "blockar" så blir det en vanlig motorsågning.
EDIT: En till regelfråga:
Kickofftabellen utspelar sig innan bollen har landat.
Betyder det att om det under en blitzmove så landar inte bollen förrän i slutet av blitzen?
Idag så fick jag användning av diving catch på ett exemplariskt sätt, men har för mig att vi har gjort annorlunda andra matcher.
@ozt
Vad sägs om att spela vår ligamatch denna söndag på Alpha?
Jag kommer för närvarande inte åt min mail, så vi får komma fram till detaljerna här.
/Tobbe
Spelade mot Mago igår och det var som alltid en ytterst kul, spännande match och Mago är en bra snubbe. Mycket trevligt.
Tack för en bra match.
Tänkte bara nämna för de som inte har mött honom än att han hatar uttrycket dvärgar.
Kan vara bra att vara förvarnad. Små människor kunde man nämna om hans lag, och gjorde man inte det blev det tryckt, nästan aggressiv stämning.
Och det hela handlar juh om att ha trevligt under matcherna så det är bara ett tips för er andra inför kommande liga och slutspelsmatcherna.
Kanske något vi ska ta upp på spelarmötet inför kommande serier också,
Ett lokalt namnbyte "GWs dwarfs" så coacher inte ska känna sig förnärmade att välja ett lag bara för det har ett kränkande namn...
Martin, du nämnde ju också en regeländring angående Claws!
Då du tyckte att Claws borde klassas som Obvius weapon samt No Hands och efter varje användning av Claws blir spelaren skickad till reservboxen för kloklippning :-)
Comments
Gällande gruppfördelning tänker jag att det kan finnas en tv-cap på säg 1350 eller något liknande (löst tagen summa baserat på min egen redraft efter en halvdann/kass säsong). Lag med det tv hamnar i en grupp och övriga slumpas i 1-3 grupper beroende på antalet deltagare. Då slipper nya lag möta fullt utvecklade, men det är ändå mer slump och lag som "tjänar" på inducements får större chans att faktiskt få inducements än vid en striktare indelning.
Jag tycker man skall sortera lagen efter tv med högst som nr 1 och sedan i fallande ordning. Antal grupper skapas med hänsyn till hur många lag det finns totalt. Det är alltid lite snyggare (enklare att ha koll som coach) om man kan undvika matcher med lag från en annan grupp. Har jag missat något som skulle vara potentiellt knas med att göra så?
Detta gjorde vi i Mafoc och det funkar för competitve teams. Stunty lagen är chanslösa och kan inte utnyttja sina fördelar med inducements.
Vissa lag klarar sig bättre om de möter en overdog.
Jag tycker också att det kan vara en vettig idé.
Alternativ (vid 3 grupper) 2x bästa lagen +2 av resterande lag med mest poäng.
1,440k 11 PCASBRA! Human
1,210k 4 Firewalkers Orc
950k 2 Rostberg Galvanizers Dwarf
F ö låg alla lag du satt nedanför 'Zons på 0 matcher, och alltså på 980-1000 då säsongen började. Menar du då att en tredjedel av dem skulle möta flera hårda lag, men de andra två tredjedelarna bara rookies? Och om du menar det, hur skulle vi avgöra vilka som skulle ingå i vilken grupp?
Värt att påpeka tycker jag är att det inte fungerar dåligt idag och mångas åsikter verkar (i min mening) basera sig på hur ligan har fungerat innan de nya re-draft reglerna. TV är det mest intressanta för att på papper få så jämna grupper som möjligt. Skall man gå djupare än så behöver man se till en uppsjö av variabler som bedömer vem som är bakom spakarna men det tycker jag är onödigt eftersom det kan skapa en miljö där bra coacher slår ut andra bra coacher.
TV Matcher Namn
1,440k 11 PCASBRA! Human
1,210k 4 Firewalkers Orc
Inte vad jag känner till. På turneringar är det ofta handikappsystem i varierande grad, men jag har inte sett det i ligor. Jag tror inte det är helt lätt att implementera på ett vettigt sätt. Ett problem är att vissa lag är bra i olika delar av TV-spannet. Amazoner är skitbra från scratvh, men rätt mänskliga på höga TV:n. Chaos är dåliga från början och (nästan bokstavligt talat) omänskliga vid höga TV:n. Stuntylag (Ogre, Halfling, Gobbos) är dåliga på alla TV:n i och för sig.
Personligen håller jag gärna handikapp borta från ligan. Däremot borde halflings få rostra en chef, och goblins rostra bribes, men det är delvis en annan sak
Haha! Ser fram emot att få höra din sång... fram till att motorsågskillen snubblar och karvar upp sig själv. :-)
Jag gissar att Martin kör på Johnny Cash https://www.youtube.com/watch?v=EdSIlVZhsDw
Jag stjäl låten till Helmut imorgon mot Gywn!
Kommer att behövs mot hans dopade Bull Centaur....
Samt med lite finsk röst
"Int rispa, bara stjära djupt"
Men med min tur så kommer 1 komma i första attacken med Helmut.... :-)
The Monkeys - im a beliver
"Then i sawed her face, now im a beliver...."
Ditt förslag innebär att fjorton coacher får vänta ut en rond utan att spela. Det innebär också att turen blir oerhört viktig då du endast möter drygt hälften av de andra deltagarna i din grupp. Så den femte bästa i en grupp kan glida in på första plats, utan att möta någon av de fyra bättre coacherna. På vilket sätt är det en förbättring?
Jag blev givetvis jätteglad.
Delar gärna med mig av bilden efter Ozt första omgång.
Pitchinvasion och allmänt mayhem. Människorna har här 2 spelare som står upp första draget. Dvs en jobbig start.
Tack för en bra och trevlig match.
<div class="UserSpoiler"><div class="SpoilerTitle">Spoiler: </div><div class="SpoilerReveal"></div><div class="SpoilerText">
Länk till stor bild: https://ibb.co/mY94DF </div></div>
Glad midsommar alla!
Regelfråga:
Motorsågsdudern utför inte en foul action när han svingar sin motorsåg?
Däremot kan han foula med motorsågen och få bonus på armorslaget.
Dvs med en motorsåg i laget kan man utföra:
1 blitz
1 foul
1 motorsågning?
Tack för svar.
Motorsågen kan:
Blocka.
Blitza
Foula
Om den gör nått av detta så räkna det som en action fast man använder motorsågsreglena istället.
Så om du flyttar dig och motorsågar en stående spelare så blir det en blitz.
Om du motorsågar en liggande spelare så blir det en foul
Står du stilla och "blockar" så blir det en vanlig motorsågning.
Känns det som svar på din fråga?
Glad midsommar
Det hjälpte till under spelet.
EDIT: En till regelfråga:
Kickofftabellen utspelar sig innan bollen har landat.
Betyder det att om det under en blitzmove så landar inte bollen förrän i slutet av blitzen?
Idag så fick jag användning av diving catch på ett exemplariskt sätt, men har för mig att vi har gjort annorlunda andra matcher.
Glad Midsommar!
Vad sägs om att spela vår ligamatch denna söndag på Alpha?
Jag kommer för närvarande inte åt min mail, så vi får komma fram till detaljerna här.
/Tobbe
Spelade mot Mago igår och det var som alltid en ytterst kul, spännande match och Mago är en bra snubbe. Mycket trevligt.
Tack för en bra match.
Tänkte bara nämna för de som inte har mött honom än att han hatar uttrycket dvärgar.
Kan vara bra att vara förvarnad. Små människor kunde man nämna om hans lag, och gjorde man inte det blev det tryckt, nästan aggressiv stämning.
Och det hela handlar juh om att ha trevligt under matcherna så det är bara ett tips för er andra inför kommande liga och slutspelsmatcherna.
Kanske något vi ska ta upp på spelarmötet inför kommande serier också,
Ett lokalt namnbyte "GWs dwarfs" så coacher inte ska känna sig förnärmade att välja ett lag bara för det har ett kränkande namn...
Trevlig helg!
Då du tyckte att Claws borde klassas som Obvius weapon samt No Hands och efter varje användning av Claws blir spelaren skickad till reservboxen för kloklippning :-)
Något helt annat; hur funkar Prehensive Tale vs Stunty?