DOUBT SE7EN, Umeå, 9-10 Januari 2016

245678

Comments

  • Alltså 16 timmarna nattåg är inte så farligt bara man inte har bråttom. Lite öststatskänsla fortfarande och jag gillar att åka tåg. Särskilt nattåget på vintern. Så härligt mörkt.
    Nästan så jag är sugen att åka upp själv bara för tågets skull...
  • Jag åkte nattåg upp och flög hem senast, det funkade fint. Men då startade jag från Stockholm tyvärr @equilibri
  • Kära göteborgare. Kolla även malmöaviation, de brukar ha avgångar som mellanlandar på Bromma men man behöver inte kliva av planet. De ska ju även ha börjat flyga direkt. Har dock dålig koll på tidtabeller och priser
  • Gjorde resan i jobbet förra eller förrförra vintern (det var vinter i Umeå iallafall) från Malmö.
    Mellanlandade i Bromma och tror bestämt det var planbyte inblandat.
    Det var hur som helst när det blåste rätt mycket, landa fick vi göra i Göteborg (provade Malmö, men det gick inte). Kombinerade landningen i Göteborg med en bussresa till Malmö, där det inte gick att köra fortare än 70km/h. Inte min bästa upplevelse :P

    Resan dit var smärtfri och hade vi bara kunnat landa i Malmö så hade allt varit frid och fröjd. Har dock ingen aning om vad kalaset kostade då jobbet betalade (och antagligen fick grupprabbat).
  • JoxJox
    edited October 2015
    Liten fråga. De extra skillsen man får efter match 3 respektive handikapp. Kan de vara av samma sort (exempelvis tredje respektive fjärde/femte/sjätte "block") som någon av de andra man köpt för pengar.
    Tolkar det som ja men tänkte fråga ändå.
    Tråkigt att tänka fel från början...
  • Inte bokat nåt än men tänke ta malmö aviation upp som förra året, flöt på bra och man fick nötfrikaka till kaffet
  • Jox wrote: »
    Liten fråga. De extra skillsen man får efter match 3 respektive handikapp. Kan de vara av samma sort (exempelvis tredje respektive fjärde/femte/sjätte "block") som någon av de andra man köpt för pengar.
    Tolkar det som ja men tänkte fråga ändå.
    Tråkigt att tänka fel från början...

    Nope det är max två av varje skill oavsett. Det har frågats förr och jag borde egentligen förtydligat detta bättre.
  • Tycker det verkar bättre, så bra tänkt.
  • @Stareater Vad är anledningen bakom regeln?
    (Minns inte hur mycket det diskuterats tidigare eller ens vad som sas)
  • coma wrote: »
    @Stareater Vad är anledningen bakom regeln?
    (Minns inte hur mycket det diskuterats tidigare eller ens vad som sas)

    För några doubtar sedan kom det in en del kritik om att rostren blev för ensidiga (dvärgar med massa guard, ödlor med massa block, etc) och att det ledde till att vissa lag starkt favoriserades vid det rätt så höga TV som turneringen har. Eftersom det fortfarande fanns en önskan om att ha ett högt TV och kunna görs intressanta builds med star players infördes denna regel.
  • Aha, jag håller inte med men då förstår jag. Bra förklarat!

  • @coma hur tänkte du? Håller du inte med att vissa lag favoriserades tidigare när vi inte hade de reglerna?
  • @Frantic Jag tycker att nuvarande regler skjuter lag som t.ex Lizardmen i sank och sätter dem effektivt i Tier 2. Om de favoriserades tidigare kan jag inte svara på men tycker att det är ett konstigt skäl att göra dem så pass dåliga att det inte är värt att spela dem. Speciellt i en miljö där alver kan ta dubbel skills som absolut inte behöver en boost för att vara bra.
  • Eftr att ha spelat mot tre Lizardmenlag i samma turnering förra helgen är jag tacksam för ett format där det inte är uppenbart skitbra att spela det laget.
  • Värt att notera är att alver inte har varit populära på doubt. Förra året var det en enda (om jag kommer ihåg korrekt så här när lillgrabben håller en vaken mitt i natten) och det har varit en aning kritik om att bashlag har det för väl förspänt när man kan få så många skills.
  • Något år var väl bashlagen favoriserade när CAS påverkade poängställningen också. Det är också borttaget så förhoppningsvis blir det lite bolltrollarlag.
  • Mina basher råttor har de gått rätt okej för de senaste åren så ska inte klaga :) bra bash regler
  • edited October 2015
    @coma ah förstår hur du tänker där, jag vet att Mankan spelade dem förra året, det gick som skit för honom så du kan ha rätt, än om jag själv tycker de kan få ihop ett rätt bra lag.

    Utan att lägga ner någon längre tid och tagit kostnaderna från huvudet (kan minnas priser fel så rätta mig gärna)

    Lizardmen

    1x Kroxigor med PRO-Skill 170
    6x Saurusar med Skills: 2x block, wrestle, b-tackle, guard och frenzy 600
    4x Skinks utan skills 240
    3x RR´s 180
    Star player Helmut Wulf 110
    Totalt: 1300

    Detta känns som ett rätt ok lizarmen lag som man kan ändra skillsen på om man vill ha startskills på någon skink (sure hands) som nog kan ställa till med en hel del problem för många lag.

    Helmut finns med för att vara ett hot mot det mesta som entrar planen från motståndaren.

    EDIT: Glömde skriva en rad om alvlagen, ja dessa har lyst lite med sin frånvaro men jag tror ändå dessa kommer komma mer och mer sedan vi ändrade "poängfördelningen".

    Jag har två lag som jag tänkt "testspela" med nu innan turneringen för att se hur de kommer vara.
  • Saurus utan block är en turn over snart i din turn. Wrestle tvingar dig att lägga din skyddande spelare ned så att motståndaren kommer åt dina skinks vilket ofta gör att du förlorar. Jag tycker det är en riktigt dålig roster.

    Jag kommer spela något annat än Lizards och dvärgar garanterat.
  • edited November 2015
    @coma du får ju träna saurusarna att slå något annat än both down ;)
  • Fan vad sorgligt med en enda turnering där inte den geniala och innovativa rostern: Krox, 6 Saurus med Block, 5 Skinks, 3 rerolls, är jättebra. Bofuckingho.
  • Jo, men nu är det så Erik, bara att bita i det sura (o)gräset och spela något annat istället ;)
  • @Pellevin Precis så! ...eller så har det stor påverkan på spelbalansen när man gimpar vissa lag och lyfter andra högpresterande. Jag säger inte att det inte är ok att göra så men tycker det blir sämre spelbalans. En annan effekt (som inte påverkar mig så mycket) är att de som inte har så många lag får antingen spela med en dålig roster eller välja något de kanske inte vill spela alternativt låna figurer.

    Nu skall det vara slut på gnäll från min sida och istället belysa saker jag gillar.
    Att vi kommer att spela på hotellet som ligger otroligt smidigt till för tågförbindelser är en stor anledning till att jag vill komma och spela även i år. Jag gillar också den avslappnade och väldigt bra stämningen som tidigare turneringar har haft. Flera tummar upp för allt jobb och engagemang till Stareater med underhuggare!
  • @coma det kan bli ett problem som jag faktiskt inte tänkt på, men för att kanske lösa det för någon/några det så har jag alla lag och dubletter av vissa (Humans, Norse, High Elfs, Pro Elfs, Orcs och Humans) så om någon vill testa ett lag som man inte besitter, messa mig privat så tar jag med det till turneringen. :)
  • Jag misstänker att det kanske kan påverka antalet alver också. Jag tror att de flesta alver, utom möjligtvis Wood Elves, blir lite sämre med bara två dodge att lägga till.
  • edited October 2015
    Dark Elfs kan ju få ett riktigt intressant lag med 6 block och 4 dodge från start (vissa är också blodgers)

    De två alvlagen jag tänker testspela innan D7 är just Dark Elfs och Pro-Elfs.
  • Spelar du Dark Elves och vet vad du gör har du ju 4 Block och 2 Dodge inbyggda. Men att bara kunna ge ut 2 till dodge ser jag inte som optimalt.

    Därmed inte sagt att jag inte kommer spela dem. :)
  • Jag tycker det är konstigt att det ifrågasätts att två, eller mycket högt räknat, sex lag missgynnas av dessa regler då vi just, utan denna diskussion, har spelat en turnering där tio lag hade ovanligt dåliga förutsättningar.
  • Jag ifrågasätter det inte, jag gör en observation utifrån kommentaren att det varit lite alver på turneringen. Jag överväger starkt att spela just Dark Elves, men funderar på om formatet kanske gör att jag ska välja något annat lag.

    Och det finns väl absolut utrymme för en diskussion om de lag som hade lite sämre förutsättningar på Stockbowl, vilket jag antar är vad du syftar på.
  • Jag tyckte det var kul att spela gobbos i vintras. Supertrevligt.
    Ska försöka ta mig upp igen helt klart.
    Bertha OCH Morg i ogrelaget, eller ripper i orchlaget. Eller gobbos igen, eller dvärgar.
Sign In or Register to comment.