GothBowl 2015 (har inte koll på vilket i ordningen det är och orkar inte kolla upp det just nu)

edited January 2015 in Turneringar
Medveten om att det är en lång titel på tråden, men så är det ibland.

GothBowl kommer i alla fall gå av stapeln i år igen. Påsk som vanligt. Ingen resurrection som vanligt.
Ja, det mesta är som vanligt helt enkelt.
«1345

Comments

• Det borde väl vara nr 12 eftersom det var 10-årsjubilee som grabbarna körde som avslut innan ny regi?
  • stämmer nog alldeles utmärkt!
  • Vet inte om det frågats tidigare och kag missat det, men frågar igen isåfall. Varför är det utan ressurection? Är det av historiska och traditionsenliga anlednigar eller något annat? Personligen är just progressionsbiten största anledningen till att jag inte försöker ta mig dit och spela. Risken med att ha lite oflyt med tärningarna i match 1, få någon SI eller RIP och sedan inte ha ett fullvärdigt lag resten av speltiden och mest sitta av tiden och förlora match efter match pga att jag har journeysar. Lägger jag en helg på en BBturnering med allt vad det innebär, pengar, resa, mat, boende eventuell ledighet från jobb o.s.v vill jag kunna få ut max av denna och kunna spela mina (insert antal matcher GB kör) med det lag jag planerat. Men jag kanske är ensam om att tänka så?
    Nu vill jag absolut inte med detta klanka ner på gothbowl, jag är mest nyfiken på resonemanget att ha progression istället för ressurection :)
  • tradition. tror det alltid varit progression på den här turneringen och själv tycker jag det är kul att inte alla turneringar har exakt samma koncept/format, så jag har valt att ha kvar den biten.
    samma anledning till att semifinalen är dungeonbowl.

men jag har full förståelse för de som tänker som dig @mufflo.
  • tillägg: såg inte alls det som att du klankade ner på gothbowl @mufflo. kan tycka det är bra att frågor ställs om turneringar osv så att det blir tydligare om varför och även så att de kan förbättras.
  • Jag gillar verkligen att det är progression på Gothbowl. Det ger litet annan karaktär. Möjligen skulle man kunna införa någon sorts handikapp-regel om att ifall ett lag blir allt för sönderslaget (TV < 100) får de valet att börja om med det ursprungliga rostret på TV100 i nästa match. Men det är bara lösa funderingar.
  • Duckwing wrote: »
    Jag gillar verkligen att det är progression på Gothbowl. Det ger litet annan karaktär. Möjligen skulle man kunna införa någon sorts handikapp-regel om att ifall ett lag blir allt för sönderslaget (TV < 100) får de valet att börja om med det ursprungliga rostret på TV100 i nästa match. Men det är bara lösa funderingar.
    Just det där kom upp förra året när Pellevin (tror jag) fick nån black orc dödad (tror jag) och ville start om laget eller något sådant istället för att fortsätta med det skadade laget (tror jag). Vet inte hur det löste sig och som synes så har jag inte så himla bra koll.

• edited January 2015
    På grund av att vissa lag är sköra och bra i början tex wood elves så blir det för stor fördel att starta om hur som helst. Under förra goth con gav vi pellevin möjlighetenn att starta om laget men att även poängen blir omstartade

Dvs så länge man förlorar kan man starta om som man vill utan negativa konsekvenser. Men vet inte om fluff tillåter samma iår
  • Melisqus wrote: »
    På grund av att vissa lag är sköra och bra i början tex wood elves så blir det för stor fördel att starta om hur som helst. Under förra goth con gav vi pellevin möjlighetenn att starta om laget men att även poängen blir omstartade

Dvs så länge man förlorar kan man starta om som man vill utan negativa konsekvenser. Men vet inte om fluff tillåter samma iår

Det låter som en rimlig lösning, tycker iallafall jag.
  • Det är väl en ganska ordentlig negativ konsekvens att få sina poäng nollställda?
  • Pellevin wrote: »
    Det är väl en ganska ordentlig negativ konsekvens att få sina poäng nollställda?

Om man förlorar första matchen så är det ju ingen negativt konsekvens.
    Två döda wardancers tillbaka helt gratis - ja tack.
  • edited January 2015
    Det är sant, men om samma sak händer rond tre, och du vunnit de två första, känns det kanske lite.
  • Jag gillar Gothbowl och jag tror det är den turnering jag har spelat flest gånger. Det finns några potentiella problem med formatet (som är dock är väldigt roligt i sig). För några år sedan fanns det inte så många BB-turneringar på Sverigekartan så formatet ställde sig inte så mycket i jämförelse mot andra format.

De saker jag tänker på är väl främst att turneringen inte är resurrection och iom det kan bli mer eller mindre platt fall om man har otur tidigt i turneringen.
    En annan sak som spelar in är att turneringen sträcker sig över 3 dagar (om man tar sig vidare) vilket gör att man mer eller mindre förbinder sig att finnas på plats alla dagar oavsett hur det går. Det med 3 dagar är dock både en fördel och nackdel eftersom det utspelar sig på ett riktigt bra spelkonvent där det finns massor att hitta på om det också är intressant för deltagaren.
    Till det hör ju också om man bara är intresserad av att spela en BB-turnering så kommer det både kosta en hel del tid och mer pengar än vad man kanske är van vid för en svensk turnering (350 kr där 300 går till Gothcon) för att garanterat spela fyra matcher.

Jag gillar upplägget för det bjuder in till att också delta på konventet under helgen. Jag fullkomligt älskar dungeonbowl semifinalen (fast jag aldrig tagit mig dit). Det som skulle göra mig mer sugen att delta är en del förändringar i upplägget för att göra turneringen lite mer kompetitiv.

Mina tankar är att behålla upplägget på 3 dagar med dungeonbowl som semifinal som är brilliant. Att göra en förändring till resurrection men behålla 1000K som startsumma utan skillpacks el. dyl. Man kan då efter varje match dela ut små skillpacks i olika varianter samt winnings (rimlig summa med tanke på res.) inför varje ny match så att det fortfarande behåller progressionkänslan på turneringen.
    Skillpack exempel: 1 random skillup (som om spelaren fått 6spp) + en normal skill på fritt vald spelare
  • edited January 2015
    coma wrote: »
    Jag gillar Gothbowl och jag tror det är den turnering jag har spelat flest gånger. Det finns några potentiella problem med formatet (som är dock är väldigt roligt i sig). För några år sedan fanns det inte så många BB-turneringar på Sverigekartan så formatet ställde sig inte så mycket i jämförelse mot andra format.

De saker jag tänker på är väl främst att turneringen inte är resurrection och iom det kan bli mer eller mindre platt fall om man har otur tidigt i turneringen.
    En annan sak som spelar in är att turneringen sträcker sig över 3 dagar (om man tar sig vidare) vilket gör att man mer eller mindre förbinder sig att finnas på plats alla dagar oavsett hur det går. Det med 3 dagar är dock både en fördel och nackdel eftersom det utspelar sig på ett riktigt bra spelkonvent där det finns massor att hitta på om det också är intressant för deltagaren.
    Till det hör ju också om man bara är intresserad av att spela en BB-turnering så kommer det både kosta en hel del tid och mer pengar än vad man kanske är van vid för en svensk turnering (350 kr där 300 går till Gothcon) för att garanterat spela fyra matcher.

Jag gillar upplägget för det bjuder in till att också delta på konventet under helgen. Jag fullkomligt älskar dungeonbowl semifinalen (fast jag aldrig tagit mig dit). Det som skulle göra mig mer sugen att delta är en del förändringar i upplägget för att göra turneringen lite mer kompetitiv.

Mina tankar är att behålla upplägget på 3 dagar med dungeonbowl som semifinal som är brilliant. Att göra en förändring till resurrection men behålla 1000K som startsumma utan skillpacks el. dyl. Man kan då efter varje match dela ut små skillpacks i olika varianter samt winnings (rimlig summa med tanke på res.) inför varje ny match så att det fortfarande behåller progressionkänslan på turneringen.
    Skillpack exempel: 1 random skillup (som om spelaren fått 6spp) + en normal skill på fritt vald spelare

Jag vill påpeka att Ola spelade skaven på GothCon för många år sedan och fick sitt lag väldigt sönderslaget i match 1 eller 2 men han lyckades ta sig tillbaka och jag tror till och med att han vann det året. Så det är inte omöjligt att komma igen bara för att man får lite spelare utslagna från laget.
  • Intressanta tankar från er som skrivit! Det uppskattar jag.

Har tänkt lite på det här med priset som @coma var inne på. Funderar på att slopa avgift för GothBowl. Av de 50kr så tar gothcon ändå en stor del av pengarna, fattade dock aldrig varför. Detta ledde till att vi gick back förra året.
    Det innebär ju också att det inte blir några priser eftersom vi inte drar in några pengar för att bekosta priser.
  • @brocCooli jag personligen har inget problem med att summan hamnar på 350 men tror att de som endast har ett intresse av att delta på Gothbowl och inte Gothcon kan känna att det blir mycket pengar. Har ni tillgång till lokalerna under hela konventet går det ju att skapa lite mer skoj genom att köra Blood bowl relaterade öppna saker under lördagen efter semifinalerna i mån av tid t.ex. Sevens, mer Dungeon osv.
  • Comas idé är bra men kan bli ännu bättre. Varför inte köra sevens parallellt med DungeonBowl?
  • Det är ju en mycket bra idé! Att låte de som inte kvalificerar sig få möjlighet att spela i en 7-turnering!
  • vet dock inte om jag är sugen på formatet 7. men något annat under lördagen skulle en ju kunna ordna.
  • Jag gillar att det spelas Bloodbowl på konvent. Dock skulle jag åka med en rollspelsgrupp om jag åker igen. Det fungerade bra när bara coma i gruppen spelade Blood bowl men jag kände det lite slöseri att själv spela då jag inte kunde anmäla mig på något och det kändes trist att betala konventet för att i princip bara spela blood bowl. Däremot skulle jag åka på en renodlad bloodbowlturnering på östkusten.
    Progression hör gothbowl till. Jag gillar dock verkligen tanken på att man kan nolla sina poäng och restarta sitt lag.
  • En tanke: ifall jag går till final och fick hela laget mördat i dungeonbowlen. Får jag resettta mina poäng och lira finalen?
  • tänker nollning av poäng/lag endast i kvalspelet.
  • nu är det i alla fall ändrat så det är endast konventsavgift som ska betalas. själva GothBowl i sig är gratis.
  • brocCooLi wrote: »
    nu är det i alla fall ändrat så det är endast konventsavgift som ska betalas. själva GothBowl i sig är gratis.
    Gratis är ett mycket bra pris.
  • När och var kan man anmäla sig?
  • @mrselecta: du kan anmäla dig när du vill. här är sidan med info och länk till forumet för anmälan.
    sen behöver du maila mig också och anmäla dig till själva GothBowl. minns inte exakt slutdatum i huvudet. men i stort sett är det rostern du ska maila in. och mailadressen är: kundtjanst [a] parleporten . com
  • Vilka tänkte åka hit i år? Jag är rätt sugen måste jag säga. Anmälan till detta verkar vara otroligt förvirrande eller så är det bara för att jag är fortfarande halvbakis.

Man är alltså tvungen att anmäla sig till GothCon senast den 15 februari om jag förstår det rätt?
  • vet inte vad gothcon har för sista anmälningsdag.
    men vet att det går att betala i dörren och vara med, men då är det typ en hundring dyrare än om du föranmäler dig.

så egentligen behöver du inte anmäla dig till gothcon, men du får gärna anmäla dig till mig om du tänkt komma så att jag kan planera hur många planer jag behöver skramla fram osv.
  • Jag och min systerson skall dit. Jag kan ta med upp till åtta planer.
  • Om turneringen ska NAF-rankas måste det upp på NAF-sidan. *påminna*
Sign In or Register to comment.