brocCooLi målar inför Stock Bowl VI

245

Comments

• Thursablot wrote: »
    Jag gillar allt kringarbete. Mer sådant!
    +1
  • "Va, måste man ha spelfigurer också?"

+1 för extrabitsen!!
  • det här laget kommer att ha sjukt mycket kringarbete om allt går som jag vill, så jag hoppas att ni kommer bli nöjda :)
  • @BrocCooli hur långt har du kommit i målandet? Jag målar ca 75% på varje figur innan jag börjar på nästa och nu är jag på figur 5. Anledningen till den konstiga företeelsen är att det funkar bra för mitt flow. Tanken är att jag sedan skall kunna gå tillbaka och göra klart dem flera figurer åt gången som en slutspurt. Jag skyller också ifrån mig lite på att jag inte vill spela med dem föränn de är lackade och helt klara (har gjort det så många gånger innan och är lite less)
  • @coma jag har grundbasat alla och grundsprayat dem svarta. på 6 st figurer av 18 har jag börjat måla hud, och på 2 av dessa 6 har jag målat ytterligare ett ljusare lager med hud. så inte alls typ :)
  • Liten uppdatering; jag flyttar om lite mindre än två veckor och har således inte gjort något pga flytt osv.
    Efter flytt tänker jag sätta igång igen mer ordentligt.
  • har idag slaktat ett par hörlurar. tyvärr lite mer slakt än vad jag ville då jag har råkat att ta bort basen helt och hållet...
    förhoppningsvis lyckas jag återskapa den.

och vissa av er kanske inte alls fattar vad ett par hörlurar har att göra med mitt dark elf lag. men det finns ett samband :)
  • basningshjälp!

har idag köpt foamboard (tipstack till @Lard) och tänker med det bygga upp någon slags tempel/altare åt laget. problemet kommer då till basningen. jag vill ju att baserna ska vara kopplade till templet.
    så hur gör en hyfsat snygga tempelbaser? jag har redan limmat fast alla figurer på baser och spraymålat dem, och halvbasat med någon form av sand. dock är det dålig basning så upptäckte att om jag borstar så lossnar all sand.

alla tips mottages tacksamt!
  • Att få sand att fastna är lätt. Basa som vanligt och stryk sedan över sanden med vattenutspätt trälim som blir en hinna på sanden.
    Håller för evigt!

Annars tror jag att plasticard i rätt tjocklek skuret som stenar i olika former borde vara rätt basning för ditt tempel.
  • ja jag är lite impad själv att jag lyckats få det att inte fastna, ardrig hänt förut.

Problemet är att figurerna redan står på baserna, men en snabb googling gjorde att jag såg att det fanns alla möjliga tjocklekar så plasticard är nog helt rätt i detta läge. Tack!
  • Ta loss figureena, bygg din display med baserna, sätt sedan tillbaka figurerna på baserna. Speciellt om du vill ha stenarna och marksprickor etc att stämma överens måste du nog göra så. Du tjänar tid i långa loppet.
  • figurerna har ju en sådan där grej för nedsättning i baserna.
    antar du menar att jag ska skära bort dem från den helt så att jag när jag är klar med baserna bara limmar fast figuren på basen med fötterna?
    håller figurerna för det, dvs står de stabilt sen? behöver jag eventuellt pegga dem?
  • Kör du med super attacklim bör de sitta fast riktigt bra. Många av mina gubbaar är limmade på de sättet. Man kan bli tvungen att måla om skorna då limmet kan gör dem glansiga. Fast det finns ju de som tycker om glansiga skor.
  • @brocCooli Jag kör "pinning" när jag monterar på det sättet. En bit metallgem brukar fungera bra. Om basen inte är solid så kan man böja metallstången och montera den underifrån.
  • Plast går bra med bara lim. Metall bör pinnas
  • edited March 2015
    @Lard bra förtydligande! Jag förutsätter ju att man inte jobbar med "lätta" material då det inte är lika coolt och tufft ;)
  • jag kör på plastfiggar då det var det jag vann :D
    tror vissa markörer kanske är metall, så de får jag väl pinna då.

tack för hjälpen!
  • Har fixat tre stenänglar till templet och de kommer även agera markörer åt laget.
    Sen har jag börjat på själva templet genom att göra hål för fontänen i golvplattan.

Bilder finns via länkarna:

http://imgur.com/gT5OYjo
    http://imgur.com/phOUiSM
  • Nu jäklar händer det saker!!!
    Idag har jag limmat fast en träplanka inuti en kartong och limmat fast en kartongbit på träplankan.

vVvE8sXh.jpg

36 dagar till StockBowl.
    0 spelare klara
    3 sidfigurer klara
    Displaygrej: status oklart
  • Kul att du kom igång igen. Stenänglarna är fö väldigt snygga. Varifrån kom de?
  • Bra fråga du. Köpte dem för massa år sedan. Minns tyvärr inte sidan :(
  • Heja heja heja!!!

Personligen tror jag att det handlar om att ändra sin livsstil för att få något målat.

Lite som när man börjar träna eller nåt sånt. Få till det som en vana.
    Själv försöker jag måla 0,5-1 h om dan i snitt. Vilket resulterar i en timmes mindre sömn men helt stört omöjligt att måla i motsvarande 36 h i sträck.

Så imorgon är din första dag som seriemålare. Resultatet och glädjen är sjukt mycket bättre med 1
  • smart!
    det ska jag nog också försöka börja med då.
    tror även på att dela in i delmål ganska ofta. typ blitzers först, med dessa färger först, osv.

behöver dock typ fixa alla baser först vilket innebär att ta loss alla från baserna först. men hinder är till för att ge upp på! :D
  • dag 35, 34, 33 och 32: ingen aktivitet förutom att visualisera det hela klart.

31 dagar till StockBowl.
    0 spelare klara, har nu även lossat alla från sina baser så nu är de mindre klara än förut.
    Displaygrej: tror det börjar likna något. har en del funderingar och några tester kvar innan jag kan färdigställa helt.
  • brocCooLi wrote: »
    dag 35, 34, 33 och 32: ingen aktivitet förutom att visualisera det hela klart.

31 dagar till StockBowl.
    0 spelare klara, har nu även lossat alla från sina baser så nu är de mindre klara än förut.
    Displaygrej: tror det börjar likna något. har en del funderingar och några tester kvar innan jag kan färdigställa helt.

Det verkar ju gå finfint det här, keep up the good work ;)
  • 30 dagar till Stockbowl. ingen aktivitet.

29 och 28 dagar till Stockbowl
    målade klart baserna till figurerna så nu kan jag limma fast dem igen och börja måla :D
    har dock glömt av vilka färger jag skulle måla dem i? om jag hade bestämt det? får kolla bakåt i tråden.
    hittade även det lättaste sättet att göra hål i själva displayplattan.
  • 30 dagar till Stockbowl. ingen aktivitet.

Behöver du hjälp med målandet?
  • @Nohistor tror det är lugnt faktiskt. känner mig inte särskilt stressad. å andra sidan kommer det från en som kommer till tågstationen när det är 10min kvar tills tåget ska gå och en hetsande @inforthepain försöker få oss att gå på och jag säger 'jag ska köpa mat också ju' och ställer mig i kön till subway. vi kliver på tåget och börjar gå mot våra platser. dörrarna stängs och tåget börjar rulla innan vi satt oss. så 28 dagar kvar är en oändlighet :D
  • edited September 2015
    Behöver ögonhjälp. ska jag måla ögon på figurerna?
    Vissa lag gör jag det på, andra inte.
    Och hur gör jag enklast ögon? Vitt streck + svart streck? Och sen rensa upp det som kom utanför.

Tänker att då jag har en mörkare basfärg som hud och sen en ljusare färg över som inte täcker allt så kanske inte ögon behövs lika mycket?

Tar gärna emot synpunkter hur jag ska göra.

OS25O5oh.jpg
  • edited September 2015
    För mina krigsalver har jag målat med först den hudtonen jag vill ha kring ögonen, som om den vore osminkad. Därfeter kladdar jag på sparsamt med svart färg, blir de för mycke kan man hävda att de är maskara efteråt. Lägg på vitt och nu är de viktigt att träffa ögonbollen, missar man får man kränga på lite svart. för pupilleern tar man sin spetsigaste (inte alltid den minsta) penseln och målar svart, Har man Citadels "Lahmian Medium" att fylla ut den svarta färgen med så blir det mycke lättare att hålla färgen "blöt" men ändå som den ska vara. Äsh du fattar om du skaffar den, lätt värt å skaffa imo.
Sign In or Register to comment.