Swedish Nationals 2025 1-2 February Sala, Sweden

13468915

Comments

• Sida 1 är uppdaterad med regler. vi håller på tänker igenom till fredag men uppdaterade här och på discord ändå.

• edited November 2024

vi Önskar ni alla som deltar att utgå från NAFs färger för baser

ni som spelar med Skill rings på baserna lär ordna så de blir tydligt vilken modell som hör till vilken kategori nedan.

Detta för att öka tydligheten och spelupplevelsen.

NAF

The traditional colouring is; 

grey/Black – linemen,

white – throwers, 

yellow – catchers,

red – blitzers 

green – blockers.

• Om man följer allt av ovanstående, men har svart på linemen, blir man diskad då, eller kan det tänkas fungera? Alla mina baser följer Stockbowls regler och där får linemen vara svart eller grå, varvid jag valde svart eftersom det är mer hårdrock.

• ...jag kanske kan kalla svart för "mörkgrå" så är jag hemma.

• @Bitter det går jättebra att köra med svarta baser

Vi kommer inte diska nån för de inte har rätt basfärger. Men vore bra om så många som möjligt kunde följa ovanstående.

Vi vill inte ta bort kreativiteten med att bygga eller köpa modeller man gillar. så ett bra sätt är att måla baserna så är de inga tvivel.

• @Smulzer Hur ser ni på modeller som inte följer det klassiska fantasy-sport-temat? Tänker på Pokémon, Lego, chibi och annat sånt.

• @Mago inte riktigt tagit nån ställning till det. Önskvärt är väl att vi vill hålla oss till Nafs och Gws regler kring modeller.

men de är en bra fråga. Jag återkommer med svar

• Personligen ogillar jag att möta Pokémon eller legogubbar på Blood Bowl planen, men det är bara jag.

Någon slags riktlinje kanske vore nice.

• Det är inte bara du @Mago

• Är det här något som händer i verkligheten? Skulle onekligen vara förvirrande.

• @Bitter Chibi är inte helt ovanligt.

• Alltså typ såhär? Det skulle jag personligen inte ha några problem med, de ser ju ut som Blood Bowl-spelare (även om baserna skulle behöva märkas upp).

Men om någon skulle komma med legogubbar eller små icke-sportrelaterade gummidockor a la Pokémon så skulle jag höja på ögonbrynen...

• Lockmunds OWA lag är väl sånna figurer och har inget emot dom alls.

• Instämmer, dom där är ju helt ok om man märker upp baserna.

• Det värsta exemplet jag sett var en kille i Kanada som spelade med svarvade träbitar i olika färger. Tänk typ fia-med-knuff pjäser fast lite större.

På NAF Championship i våras mötte jag ett "Chaos Dwarf"-lag som var olika Pokémon. Antog det var 3d-printat, hade noll intresse av att fråga. Kunde lika gärna varit någon slags leksaker han limmat på baserna.

@Nyaga <3

• edited November 2024

Jag instämmer med Mago till stor del. Jag är på en rimlig proxy, de chibigubbarna ovan är ju mest humans i en annan stil, det har jag inget emot. (är själv svag för en mer tecknad stil på mina lag). Eller att man använder en cirkustrupp istället för grodmän, det funkar liksom :P. Det ska däremot vara en figur, inga lego-gubbar eller kinderäggleksager.

Vad jag inte gillar det minsta är figurer som inte har något med laget att göra, så att det bara blir förvirrande för motståndaren. Jag avskyr när det blir felspel pga att man misstar en pjäs. Mötte nyligen ett sötadjurlag och det avskydde jag, halva mina turer gick åt att minnas vilka djur som skulle föreställa wardancers. Allra värst är när positionerna på sådana lag inte alls liknar andra i laget. Typ som att "Öh men Darth Vader och R2-D2 är blitzers, det är Luke och Chewbacca som är catchers"

Sedan är jag inte emot roliga lag eller konverteringar, de legendariska haj-elfsen är ju ett fantastiskt exempel. Där är fortfarande positionerna tydliga, samtidigt som laget är skitroligt utfört. Såg också någon som gjorde ett japanskt Nobilitylag, med sumo-brottare som bodyguards. Visst, inte en gnutta empire i det, men funkar skitbra ändå och figurerna var snygga.

• Instämmer, dom där är ju helt ok om man märker upp baserna.

sen tycker jag att så länge man ser att det ska efterlikna ett blood bowl lag så är det lugnt, GW’s dark elfs är ju helt hemska att se skillnad på om ingen målar baserna.

• Hi!

Are these the definitive rules?

I downloaded some pics a month ago (see attached) and now I can see some changes.

Also I remember I found a list with the registered players and now I can't find it.

Can you please provide link?

Thanks in advance

• The rules are undergoing slight adjustments at this time, so those rules are no longer entirely correct.

• @Mago håller med helt och hållet!

Vi hade en dialog om proxyregler på Summercrush och det var tydligt att det är många som efterfrågar regler kring proxyfigurer men att det var svårare att dra samma gränser lite. Min åsikt är att jag vill möte ett lag från rätt värld och inget annat som inte finns i Blood bowl universummet. Jag mötte t.ex. Aliens på nafc senast och konstiga chibikatter i Alicante men har mött allt möjligt. Ett otydligt lag kan också vara rätt men iaf min spelupplevelse hänger väldigt mycket på att det inte är pingvinerna från madagaskar på andra sidan pitchen.

Så tydliga figurer är en sak och proxade lag en sak. Gillar regler och/eller riktlinjer för båda. Bra uppmaning med basfärger!

Jag har haft färgade gummiband för positionerna på figurerna när jag använder Charlie victor skill rings. Tror @Oberwald_1 gjorde lika senast om jag minns rätt.

• edited November 2024

@Berhane no those Will be changed.

ill add them to page 1 this evening and are up Discord already

ill add also player index here

• @coma bra idé sätta gummiband om man har skill rings. Funderade lite hur vi skulle göra där.

helt enig med modeller. Vi spelar ju i den andan att de är just fantasy med alver, orks osv. Så den känslan vill vi ju behålla.

• Ok, understood. I'll wait for the final ruleset.

In the meantime I would recommend to check the bribes and the kegs... 😉

• Jag ställer mig till raden som vill ha figurer som påminner om vad det är som spelas. Förra året dök en coach upp med disneyfigurer. @Marty33 fick äran att spela mot dem. Vilket han tyckte var otroligt svårt vilket jag håller med om.

Inte nog med att de var 14 olika figurer på planen, de var också väldigt små vilket inte alls stämmer överens med hur man förväntar sig. Exempelvis var en st4 pjäs ungefär 2/3-delar så stor som en vanlig st3 pjäs.

• Vet man om att man har tveksamma figurer så får man hemskt gärna ta med ett reservlag.

Personligen har jag mycket svårt att spela mot cuteimals och dvärgtombkings, sedan har ju en del väldigt röriga lag med figurer som spretar åt alla möjliga håll och kanter, både färgmässigt och skiftande utformning på figurerna. Det gillar jag inte heller. Använd sunt förnuft och försökt göra era lag så enhetliga som möjligt, både i lagfärger, basfärg och enheternas positionsutformning.

Omålade lag får minus -1 I fan factor.

• @Oberwald_1 jag trodde det var etablerat sedan årets SM att man inte får spela med omålade lag?

• Min hållning kring figurerna är rätt enkel: bara det är tydligt vilken position som är vilken (helst genom baskodning enligt ovan i tråden) så skiter jag i vilket.

Min värsta upplevelse var nån italienare på europe n i Malta som hade ett coolt helt proxat elven union-lag men hade helt random baskodning som blandade skills och position - jag blitzade fel spelare flera gånger.

• Tycker att man ska kunna spela med omålade lag men varje cas på spelare ska ske på riktigt.-1 ma bryt benet . Killen hugg av huvudet och om motståndaren spelar nurgle/undrade och den går över så får man bara ge bort spelaren :)

• Jäkla stavningskontroll på telefonen:/

Sign In or Register to comment.