Swedish Nationals 2025 1-2 February Sala, Sweden

124

Comments

  • I mina ögon är inte den stora faran med Amazon att de har en massa dodge, det är den givna kombon guard/defensive på två stycke ST4-pjäser som gör att jag har 100% förlustsiffror mot dem.

    Ja, eller så beror det på min stora dos av inkompetens. Det är precis lika möjligt, rentav troligt.

    För övrigt anser jag att Khorne är tier 2.

  • Jag har en känsla att den här tråden börjar urarta till ett positionskrig inför lagbygge :)

  • Jag tror inte man kan tiera lag efter vinstprocent. För då skulle man behöva lägga Elf Union i tier 1 också och det tror jag alla är överens om att där har de ingenting att göra. Att de lyckats få högre vinstprocent än Dark Elf som är ett givet Tier 1 lag är för att de är i lägre tier och får mer skills och pengar för att kompensera.


  • Jag har tänkt att vinna i år, bara så att ni vet och jag tänker spela med flera olika raser och för första gången i SM´s histora inte slå en quadskull :)

  • @Rainmaker Svar ja, extra secondary skill innebär att totalet antal skills ökar med ett.

  • edited October 7

    @Rainmaker Nä, men man kan få en fingervisning om laget ska upp eller ner en tier, annars blir det "bro science" (Lex skaven) ;)

    Men jag tycker att det är bra att det är olika tierings i olika tävlingar. Så att ett lag inte är "bäst" hela tiden.

  • edited October 7

    @Nyaga Finns risk för det.

    Vi kommer hålla lagen i de Tiers vi nu valt för SM

    Skulle vi efter Summer Crush se för stora nackdelar med det kommer vi göra en ny bedömning och beslut.

    Alla turneringar kommer inte se 100% lika ut och en annan organisatör kan ju göra en annan bedömning i nästa skede.

  • @kaju jsg köper en del av ditt resonemang, men jämför man med Norse så förlorar dom rätt kraftigt mot amazons när dom står och utbyter slag mellan sina vanliga linemen/women när tjejerna har en skill som kompletterar dodge, typ block :). Lägg därtill defensive och guard på jaguarerna så är det sinnessjukt tuff matchup för Norse.

  • jag skulle Mao gärna se Wood elveS upp en flik och kanske orcs också. Underworld vore kul att se vad ni agilitycoaches kan göra med dom i tier 1 eller om dom ska ner till 2?

  • Alltså det som är viktigt att komma ihåg är att alla petgrejer alla snackar om spelar lite mindre roll i en lagturnering också. Inget lag kan komma med tre likadana lag. Att bygga lag är en del av sporten.

    Det enda som kan vara misslyckat är om nästan alla/för många tremannalag har samma byggen, och jag tror det är rätt safe.

    Amazoner kan gått få vara sugiga -> de är laget som förtjänar dvärgarnas rykte.


    I övrigt har @Rainmaker rätt.

  • Jag håller med. Vilket lag som är i vilken tier och sånt kommer alltid variera en del, och det tror jag är en bra grej.

    Jag väntar dock med spänning på det @Melisqus och @Spelledaren nämnde. Att två oavgjorda är bättre än en vinst.

    Hur gick tankarna där, vad är argumentet bakom det och hur tror ni att det kommer påverka turneringen?

  • Men är inte gnällandet över tieringen en del av en uråldrig ritual som alltid måste genomföras? Även om det är oviktigt, meningslöst och inte har någon inverkan på människors faktiska njutning. Precis som Melodifestivalen.


    För övrigt anser jag att Tomb Kings är tier 1.

  • @Bitter har som vanligt greppat själva kärnan.

  • Jag är faktiskt inte så nyfiken på det _ det blir speciellt om ett lag går 3-0-3 och ett annat 0-5-1 men gör det så mycket om 4-2-0 smäller högre än 5-0-1?

  • @Mago @Spelledaren @Melisqus Poängsystemet råkade kopieras med från Summer Crush, där jag bara ville testa något annorlunda. Ni kan vara inställda på 3-1-0 till SM. Vi vill uppmuntra till offensivt spel.

  • @grumplekins Exakt vad jag tänkte om amazoner nyligen också, att de förtjänar samma hat som dvärgar.

  • Som vanligt är det nog mest ett @Mago-problem.

    Det bara känns lite märkligt i mitt huvud att 3-3-0 är bättre än 4-1-1.

  • Aha! Men dåså, då kan vi återgå till att klaga om tiers och hata amazoner. Topp!

  • edited October 7

    @Mago Precis, det skulle vara intressant att veta vad hive mind anser att nya chorfs ska vara i för tier till exempel.

  • Jag har alltid ogillat att en draw känns som en förlust. Att gå igenom en turnering obesegrad skall belönas tycker jag.

  • edited October 7

    Exakt och då lyfter vi bort det från gulliga skäggvättar.

  • Mycket bra, offensivt spel med 50-50 chansningar ska vara värda att ta, och roligare i längden anser jag


  • Tack för det.

    Klaga på vilken tier saker är i är menlöst, det är ju lite vårt jobb som coacher att hitta luckor, eller? :D Jag vet precis vad jag vill spela, men det går inte, så det är säkert rätt och riktigt.

  • @Oberwald_1 det är synd om chorfsen nu så jag tycket Tier 3, helt opartisk givetvis....

    Men en mera avvägd del är nog Tier 2...

    4 block från start, 2st move 6-9 och St4 och sedan 2st MV 5 AV10 och med en möjlighet att sänka en BC med 50% chans....

    Så Tier 2 alt. 3...


    Flera synpunkter?

  • Gnomes Tier 7 klart slut..

  • en secondary till på gnomes gör varken från eller till, så de hade lika gärna kunnat ligga i tier 6 med övriga stunties :P

Sign In or Register to comment.