Blood Bowl 7s Månads Tunering

124»

Comments

• edited October 2014
    Men jag tycker vi håller de regler som är sålänge, det @thursablot säger är väldigt relevant och värt att fundera på. Så tycker vi har kvar @comas ST+roll om inte folk tycker det är kaos.
    Håller då själv samma ställning som @pellevin
  • Jag är såklart helt konsekvent emot mitt förslag om STR och för mitt senare förslag då jag tror det är mer balanserat. Det ger också ett större incitament till att tillåta journeymen fullt ut (upp till 7 spelare) eftersom de har loner och då faktiskt blir sämre.

Tycker också att vi borde behålla att vi inte tillåter Leader och Pro.
  • edited October 2014
    Jag gillar inte ditt nya förslag. Det är mer inkonsekvent, och om vi skall prata om vilka som behöver fördelar har jag svårt att förstå varför skinks i högre grad än human catchers behöver rerolls.
  • Human catchers behöver åtta i av :(
    Jag anser att just de inte är ett problem men att wood elf och skaven blir än bättre anser jag befängt. Humans får också en liten fördel men inte lika stor trots att de har en del rerollskills. De har redan rerolls på catch och Dodge för den delen så deras bonus blir i princip bara på gfi och pickup.

Skaven blir tier 0 i comas setting men jag håller fast vid att bara stunty ska få ha big guys och de har redan loner så de borde exkluderas från vidare straff. Speciellt om man bara ger just stuntys möjlighet att ha dem.

Vidare anser jag att mitt förslag om star players som pensionerade proffs är bra. En position eller line upp till taket med en eller två skills och statsänkning.

Att vägra lag med tre spelare påfyllning känns också dumt. Passande till gamla regler men inte till crp.

För korpenkänslan anser jag att vädret aldrig kan vara perfect vid matchstart då de får använda de riktiga lagens träningsplaner om de tycker vädret är för kasst för träning. Startvädertabellen kan se ut typ 2 blizzard 3-6 pouring rain 7 perfect men den vädertabellen kvarstår då det ligger i luften. 8-11 wery sunny 12 sweltering heat.

Angående draft har jag tusen åsikter om alla möjliga förslag så pass så länge
  • @pellevin du har en bra poäng med skinks. Glömde av någon anledning bort dem och att lizards redan har stor fördel med både big Guy och 3 saurus. Jag släpper stunty delen men vidhåller resterande av mitt tidigare förslag.

@linus med eller utan big guys har vi debatterat och nästan alla vill behålla dem. Jag tycker inte att det är självklart. Om vi har dem kvar borde gobbz få 2 troll, flingz 2 träd och ogre 4 ogres.
    Jag gillar inte star player idéen men liknande möjlighet finns iom att mercenarys tillåts.
    Vädret borde vara standard CRP.
    Journey upp till 7 spelare låter rimligt om vi behåller loner enligt förslag ovan.
    I de regelvarianter som haft draft kan inte spelare bli ordentligt skadad och skall vi behålla skade reglerna från CRP så blir det för dåligt. Mitt förslag var att plocka bort Death och kalla det draft istället. Funktion skulle kunna vara att varken apo eller regen funkar men man får alltid en liten summa för den spelare som draftas i ersättning. Går nog att skriva bra fluff på.
  • Att ta bort death får konsekvenser för undead, necromantic och nurgle som då måste hanteras. Ju fler saker som ändras, ju fler oförutsedda konsekvenser får det.

Orsaken till att vi kör med regeln med journeymen upp till tre spelare är för att vi tillåter startuppställningar med så få som tre spelare. Jag tycker det verkar jättedåligt att tillåta ett lag att starta med tre spelare, och att det sedan får fyra journeymen i sin första match.

Och @coma, i mitt originalförslag fanns inga av de problem som du nu är bekymrad över. För varje nytt inlägg i denna debatt får jag mer och mer känslan att jag borde stått på mig mer med mitt originalförslag som helt enkelt var att köra mycket närmre originalreglerna än vad ni andra ville. Jag tycker inte de förslag som kommit fram efter mötet har tillfört något som är bättre att köra med än vad CRP har att erbjuda.
  • Då står jag på mig nu, vi använder det regler som senast sammanfattas. Så kommer vi närmast det alla vill och har kommit överäns om. Sen kan vi utvärdera efter som vi kör. Dem som vill vara med, får leva med det regler som nu är tills vi sätter oss ner igen och går igenom ändringar.
  • Jag hoppas jag inte dräpte diskussionen med mitt förra inlägg...
  • edited October 2014
    Jag var tydligen för hård. Så jag föreslår att alla intresserade träffas ytterligare en gång, imorgon (torsdag) på Alphaspel. Förra gången fick vi mycket bättre resultat genom IRL-kontakt än vad vi tycks få nu bakom tangentborden.
  • Låter som en toppen idé.

Sålänge kan alla som vill telta mejla mig
    På widinganton@gmail.com det är lättare än att skriva på forumet då många har anmält sig redan via mejl som då inte är medlemar här på swebba.
  • Jag hinner inte vara med på torsdag men tycker det är en jättebra idé att träffas. Jag tror det behövs ett mycket längre möte än sist där vi i princip hann bolla lite idéer utan att ordentligt diskutera igenom dessa.
    Mitt största intresse som gör mig engagerad är att ta fram ett bra regelverk som skall kunna användas i både liga och turneringar. Då behöver vi bolla saker fram och tillbaka istället för att bara köra på.

Med det sagt så längtar jag efter min pitch så jag kan köra lite testspelande.
  • Pellevin wrote: »
    Att ta bort death får konsekvenser för undead, necromantic och nurgle som då måste hanteras. Ju fler saker som ändras, ju fler oförutsedda konsekvenser får det.
    Ta bort skador känns dumt. Man kan styra draften med spiraling expences om de måste betalas och man sälja spelare med skills
    Pellevin wrote: »
    Orsaken till att vi kör med regeln med journeymen upp till tre spelare är för att vi tillåter startuppställningar med så få som tre spelare. Jag tycker det verkar jättedåligt att tillåta ett lag att starta med tre spelare, och att det sedan får fyra journeymen i sin första match.
    Varför ska man tillåta en startbuild med färre än sju spelare? Dumheter.
    Pellevin wrote: »
    Och @coma, i mitt originalförslag fanns inga av de problem som du nu är bekymrad över. För varje nytt inlägg i denna debatt får jag mer och mer känslan att jag borde stått på mig mer med mitt originalförslag som helt enkelt var att köra mycket närmre originalreglerna än vad ni andra ville. Jag tycker inte de förslag som kommit fram efter mötet har tillfört något som är bättre att köra med än vad CRP har att erbjuda.
    Vilka originalregler? De för sevens eller CRP?
  • edited October 2014
    Thursablot wrote: »
    Ta bort skador känns dumt. Man kan styra draften med spiraling expences om de måste betalas och man sälja spelare med skills
    Om man nu skall köra med draft, vilket jag inte tycker är självklart.
    Varför ska man tillåta en startbuild med färre än sju spelare? Dumheter.
    Det rådde stor konsensus på mötet för att det vore kul att göra det.
    Vilka originalregler? De för sevens eller CRP?
    CRP
  • Om man bygger en BB7´s roster med nedan i åtanke vilken är den starkaste builden?

600K
    7-11 spelare på roster
    0-4 Positional players max
    0-11 Line men max
    3 normal skills (1 per spelare max)
    Inga rerolls
  • edited October 2014
    coma wrote: »
    Inga rerolls
    Här kommer ett icke-svar på din fråga. Jag vill istället ställa en helt egen fråga. Varför vill folk ta bort rerolls ur BB7? Som jag ser det är det enskilt viktigaste som lyfter Blood Bowl över andra taktiska spel i samma skala samspelet mellan turnovers och rerolls. Tar man bort rerolls förlorar man en stor del av spelets själ.
  • Pellevin wrote: »
    coma wrote: »
    Inga rerolls
    Här kommer ett icke-svar på din fråga. Jag vill istället ställa en helt egen fråga. Varför vill folk ta bort rerolls ur BB7? Som jag ser det är det enskilt viktigaste som lyfter Blood Bowl över andra taktiska spel i samma skala samspelet mellan turnovers och rerolls. Tar man bort rerolls förlorar man en stor del av spelets själ.

för att sevens skiljer sig från bloodbowl på några punkter där inga rerolls är en väldigt tydlig skillnad. Det tillhör tanken med just sevens så det handlar inte om att ta bort. Det du talar om är snarare att lägga till. Viktig skillnad. Jag kommer med min slutgiltiga syn om detta gemensamt med @Coma snart och där kan jag nog garantera att han får som han vill med inga rerolls samtidigt som jag kommer tvinga in en möjlighet att spela med rerolls i en vettig tappning. Inte som tidigare nämnts här.

• @Pellevin min fråga var riktad generellt för BB7´s och som underlag för NAF-regel diskussionerna. Jag tänkte att de som är aktiva i den här tråden skulle vara nyfiken att bolla med exemplet.
  • coma wrote: »
    @Pellevin min fråga var riktad generellt för BB7´s och som underlag för NAF-regel diskussionerna. Jag tänkte att de som är aktiva i den här tråden skulle vara nyfiken att bolla med exemplet.
    Jag vet, och det var inget fel på den frågan, men jag var även nyfiken på synen på den frågan jag ställde.

• Senaste versionen, nu med Anton som huvudförfattare:
    http://marmeladov.com/BB/sb7v04.pdf
  • http://www.bloodbowlblog.com/elf-bb7s-variant-developed-xtreme/

Hittade denna länk. Har inte läst själv. Kan vara av intresse?
  • Mycket intressant!
Sign In or Register to comment.