Ja @Coma, jag tänkte också på bristen på Big Guys för stunty blir lite trist. Funderade på en regel som såg typ så här ut:
Alla spelare i ett lag med 0-1 läggs ihop till en pool, halveras, och avrundas nedåt. Sedan får man plocka det antalet spelare ur poolen, dock max en av varje.
Detta skulle innebära att Chaos Pact fick tre av sina sex speciella, och Goblins fick två av sina, samt att de flesta förlorade sina Big Guys.
Men jag tror att mitt originalförslag är roligare.
Jag gillar iof tanken med att avrunda uppåt på 0-1. Chaos pact blir ett väldigt roligt lag att spela med 1 maruader på plan. Så jag gillar original förslaget från Erik men någon form av special regel för halfling, goblin och Ogre.
Toppen regler @pellevin, ja dethär ser ju bättre ut än det jag gjorde, (gillade att du slängde in one player in each widezone)
Jag håller med om att ta bort regeln med 2 Max positionals jag tycker det är viktigt.
Sen har jag funderat på tanken du nämde att man kan spela samma lag i sevens och i ligan. Med då spekulerade i en idée om att om ett lag vinner i sevens tunering så får det komma med i ligan med nått littet extra, det skulle vara balt och hålla mycket fluff.
Max 2 positionsspelare (av samma sort) eller bara halvering viktar lagen olika och det blir på några lag ganska stor skillnad ex. CD & Lizards. Om de är broken eller inte kan jag inte svara på. Klart värt att köra och utvärdera mellan turnering/ligasäsong.
Jag är än så länge helt emot att blanda 7´s med vanlig Blood Bowl.
@Mufflo det blir ju ett bra sätt att behålla fluffkänslan där spelare försvinner för att de blir inköpta till riktiga Blood bowl lag. Hur regeln bör se ut så att det inte blir för ostig min/max:ing av det är dock frågan. Det kanske går att kombinera med en variant på salary top up regeln jag hittade någonstans om man använder den i slutet på en säsong med 7´s. Vill man spara sina bra spelare så kommer det kosta cash för att de skall stanna en säsong till.
Vad tråkigt, ja det skulle vara kul med det nya lagen, men jag fick bara respons av @pellevin gällande det nya lagen och han tyckte det var lite opassande.
Men vad tycker folk om att ha med lagen vilka är för och emot? Jag är neutral i frågan.
Vi kommer att ha ett kort möte för att diskutera vilka regler vi vill köra med när vi spelar 7s. På torsdag kl 18 är alla intresserade välkomna! Vi är på Alphaspel.
Super bra möte. Dunder sköna grabbar! Vi sammanfattade det mesta och fick till en bra grund. Från och med nu bestämmer vi bara saker IRL ( Nästa gång med en varsin öl )
Synd att @Thursablot inte kika förbi dock. @Pellevin sammanfattar nya regler inom kort.
Det här kommer bli skit bra!
@Slumpeen Jag spelade en match igår och låg på latsidan så jag fick prioritera gymmet idag med hopp om att ni har vettiga tankar kring sevens och får till korpkänslan på leriga grusplaner, gamla halta män, fulspel och drömmar om något bättre samtidigt som man inte lämnar CRP för gamla regler.
Jag hoppas för allas skull att alla blir nöjda @Thursablot, nu är vi konservativa med det regler som sammanfattas, en regel ändring åtgången noga genom tänkt som beslutas IRL.
Jag tänkte inte ens på Pro igår. Jag tycker definitivt att vi tar bort den också.
Visst pratade vi om att stryka möjligheten att ha assistant coaches och cheerleaders?
Jag testade att leka lite med "wordingen" på reglerna för att få det närmare CRP.
Vad tycker ni om nedan?
Unprofessional players
A player in BB7`s may use a re-roll but has to roll a D6 first. The difficulty is the active players strength, i.e. a player with a strength of 3 succeeds on a roll of 3 or higher and may use the team re-roll as normal. On a roll lower than 3 the original results stands without being re-rolled but the team re-roll is lost (used).
Skills
Leader, Loner and Pro is not used in BB7´s.
Toppen skrivet @pellevin! Jag röstar dock också för att "pro" ska bort, och inte modifieras.
Sen vill jag ändra: 1. You must have at least seven and at most 10 players on your team roster.
till:
1. You must have at least three and at most eleven players on your team roster.
och lägga till,
(nummer). you may not have more than seven players on the field in the beginning of each halves of the match.
Om vi tillåter att man bara behöver "fielda" 3 spelare så borde inte kravet på antalet spelare på sin roster vara högre än 3. Hur många spelare man får ha totalt i laget har jag ännu ingen större åsikt om förutom att 10 var ett exempel från några andra 7´s regler och det ger en bra magkänsla t.ex. Goblins med 1 troll, 6 gobbos, 3 secret weapons
Nu försåg jag inte riktigt hur du menade @coma eller så har jag missat något annat
exempel om jag vill spela ogres och exempel köper 3 ogres och massa re-rolls av någon anledning eller chaos pact och kör 3 big guys grejen eller liknande.
som i vanliga BB måste man ju ha minst 11 spelare efter creation, jag vill att man måste minst ha 3 efter creation. max 11 i laget och 7 på planen minst 3 på planen annars juneymen.
sorry om jag rör till det jag måste ha missförstått något på vägen.
eller är vi på samma bana?
Unprofessional players A player in BB7`s may use a re-roll but has to roll a D6 first. The difficulty is the active players strength, i.e. a player with a strength of 3 succeeds on a roll of 3 or higher and may use the team re-roll as normal. On a roll lower than 3 the original results stands without being re-rolled but the team re-roll is lost (used).
PICKING A STOCKBOWL 7S TEAM A Coach has 600 kgp with which to pick their StockBowl 7s team. Use the standard rules (including Slann, Chaos Pact and Underworld teams) for choosing your StockBowl 7s team, but with the following changes:.
1. You must have at least three and at most ten players on your team roster.
2. All players with a 0-12 or 0-16 players allowed have 0-10 in Blood Bowl Sevens.
3. The number of allowed players on each other position is halved, fractions rounded up.
Skills Leader, Loner and Pro is not used in BB7´s.
Testspelade lite igår, det var roligt.
En lite speciell grej blir ju att inslängda bollar kan studsa runt rätt länge, det var spännande.
Kan varmt rekommendera övriga bloodbowlers att pröva det här formatet
Reroll lyckas på styrka? De som generellt har problem utan rerolls. Alver som har mindre behov får det alltså enklare. Är det inte bättre att ha svårighetsgraden satt till det som är högst av AG/str
@Thursablot Tanken var att spegla känslan med gamla 7´s med sämre tillgång till rerolls utan att ta bort dem helt. Det blir ingen skillnad på en human line 6338 eller en elf line 6348 vilket jag tycker är bra och det blir ändå svårare för big guys men en fördel (mindre nackdel) för stunty.
@coma min första tanke var just bra för stunty. Min andra var, jasså de kände att gutter runners, slann catchers och wood elf catchers behövde en boost. Nu har jag iofs bara snabbläst på mobilen. Jag måste då anta att detta har vidare ändringar styrt upp. Jag tar tillbaks vad jag skrev och återkommer när jag läst igenom allt noggrant.
Jag tycker du har väldigt relevant fundering!
Poängen var att man skulle använda sig utav olika svårighetsgrader för att rerolls skulle bli mer otillgängliga men i olika grad för olika spelare.
En ny tanke på samma tema: Loner 4+, Stunty 2+ och alla andra 3+ för reroll. Det gör Ogre och halflings bättre och det med rätta.
@coma min första tanke var just bra för stunty. Min andra var, jasså de kände att gutter runners, slann catchers och wood elf catchers behövde en boost.
Det kan hända att du har rätt här Linus, om du menar att catchers av olika slag blir för bra. Men det är inte säkert. Ett 7s-field är avsevärt mindre än en vanlig plan, så jag gissar att det blir svårare för snabba spelare att hålla sig undan från sina antagonister. Därför tänker jag mig att det inte är orimligt att de klenare kan behöva lite bättre odds att få använda en team-reroll.
En kul bieffekt är att Human Catchers plötsligt får en indirekt boost då de blir bäst i laget på att använda rerolls
Comments
Alla spelare i ett lag med 0-1 läggs ihop till en pool, halveras, och avrundas nedåt. Sedan får man plocka det antalet spelare ur poolen, dock max en av varje.
Detta skulle innebära att Chaos Pact fick tre av sina sex speciella, och Goblins fick två av sina, samt att de flesta förlorade sina Big Guys.
Men jag tror att mitt originalförslag är roligare.
Jag håller med om att ta bort regeln med 2 Max positionals jag tycker det är viktigt.
Sen har jag funderat på tanken du nämde att man kan spela samma lag i sevens och i ligan. Med då spekulerade i en idée om att om ett lag vinner i sevens tunering så får det komma med i ligan med nått littet extra, det skulle vara balt och hålla mycket fluff.
Jag är än så länge helt emot att blanda 7´s med vanlig Blood Bowl.
@Mufflo det blir ju ett bra sätt att behålla fluffkänslan där spelare försvinner för att de blir inköpta till riktiga Blood bowl lag. Hur regeln bör se ut så att det inte blir för ostig min/max:ing av det är dock frågan. Det kanske går att kombinera med en variant på salary top up regeln jag hittade någonstans om man använder den i slutet på en säsong med 7´s. Vill man spara sina bra spelare så kommer det kosta cash för att de skall stanna en säsong till.
Jag röstar för att köra på @pellevin s ruleset och sen utvärdera eftersom.
Det måste inte vara parfekt första gången heller lixom.
Men vad tycker folk om att ha med lagen vilka är för och emot? Jag är neutral i frågan.
Synd att @Thursablot inte kika förbi dock. @Pellevin sammanfattar nya regler inom kort.
Det här kommer bli skit bra!
Jag vet inte om skillen "Pro" kan vara ett problem nu. Kommer du på något annat problem, vänligen hojta här.
Jag tänkte inte ens på Pro igår. Jag tycker definitivt att vi tar bort den också.
Visst pratade vi om att stryka möjligheten att ha assistant coaches och cheerleaders?
Jag testade att leka lite med "wordingen" på reglerna för att få det närmare CRP.
Vad tycker ni om nedan?
Unprofessional players
A player in BB7`s may use a re-roll but has to roll a D6 first. The difficulty is the active players strength, i.e. a player with a strength of 3 succeeds on a roll of 3 or higher and may use the team re-roll as normal. On a roll lower than 3 the original results stands without being re-rolled but the team re-roll is lost (used).
Skills
Sen vill jag ändra:
1. You must have at least seven and at most 10 players on your team roster.
till:
1. You must have at least three and at most eleven players on your team roster.
och lägga till,
(nummer). you may not have more than seven players on the field in the beginning of each halves of the match.
Vad tycker ni? bra skrivet coma,
exempel om jag vill spela ogres och exempel köper 3 ogres och massa re-rolls av någon anledning eller chaos pact och kör 3 big guys grejen eller liknande.
som i vanliga BB måste man ju ha minst 11 spelare efter creation, jag vill att man måste minst ha 3 efter creation. max 11 i laget och 7 på planen minst 3 på planen annars juneymen.
sorry om jag rör till det jag måste ha missförstått något på vägen.
eller är vi på samma bana?
Unprofessional players
PICKING A STOCKBOWL 7S TEAM
A Coach has 600 kgp with which to pick their StockBowl 7s team. Use the standard rules (including Slann, Chaos Pact and Underworld teams) for choosing your StockBowl 7s team, but with the following changes:.
1. You must have at least three and at most ten players on your team roster.
2. All players with a 0-12 or 0-16 players allowed have 0-10 in Blood Bowl Sevens.
3. The number of allowed players on each other position is halved, fractions rounded up.
Skills
En lite speciell grej blir ju att inslängda bollar kan studsa runt rätt länge, det var spännande.
Kan varmt rekommendera övriga bloodbowlers att pröva det här formatet
Poängen var att man skulle använda sig utav olika svårighetsgrader för att rerolls skulle bli mer otillgängliga men i olika grad för olika spelare.
En ny tanke på samma tema: Loner 4+, Stunty 2+ och alla andra 3+ för reroll. Det gör Ogre och halflings bättre och det med rätta.
Vad finns det för fallgropar med ovan?
En kul bieffekt är att Human Catchers plötsligt får en indirekt boost då de blir bäst i laget på att använda rerolls