Blood Bowl 7s Månads Tunering

edited September 2014 in StockBowl
Hej alla coatcher!
Nu var det så att jag var på Alphaspel här om veckan och en diskussion gällande blood bowl 7s kom up.
Jag föreslog en liten turnering i 7s och fick positiv respons från flera spelare så ja varför inte? Jag tänkte mig drygt 1-2 matcher i veckan under loppet av en månad, idéen är väll att vi alla träffas i samma lokal då så man har möjlighet att spela sin nästa match direkt efter den första, så kanske 1-2 matcher på en kväll (Då en match tar cirka 20-40 minuter).
så 4ra träffar då man har möjlighet till 1-2 matcher.
För dem som inte vet vad 7s är eller vill läsa på litte här är reglerna:
http://www.gamingcorner.nl/rules/boardgames/bloodbowl_7.pdf
Det är i princip amatör lag som inte är redo för professionell blood bowl än ;)
Jag kommer sammanfatta en Pdf med vilka lag som kommer vara tillgängliga samt lite regel modification.

Låter som en rolig idee? några funderingar samt förslag?
Mvh Slumpeen
«134

Comments

• Låter skoj, jag är intresserad!
  • Jag är lätt på! Har beställt en 7´s plan som förhoppningsvis dyker upp till Octoberbowl.
    Vilka typer av förändringar funderar du på?
  • edited September 2014
    Gällande "the draft" tillexempel, Skillandet av ens spelare, och injury table.
    men viktigaste i denhär frågan är nog draften då min ide är att man behöver bara drafta om man har vunnit en match (det vill säga sponsorerna/"pro lagen" lägger bara märket till det vinnande lagets spelare.) och på så sätt blir det mer balanserat och man har fortfarande en chans att skilla sinna spelare, sen ändra så det blir automatic på 7spp. så om man gör om charten så blir det
    0-none
    1-1+
    2-2+
    3-3+
    4-4+
    5-5+
    6-6+
    7-Aoutomatic

och en MvP på 1 Spp.

kul att ni är på! jag har själv gjort min egen plan, kanske tar och släger ihop 2-3 stycken till om det är så att vi blir många.
  • Det finns flera olika ruleset till 7s. Jag har lagt upp några av dem på marmeladov.com/BB

Den holländska du länkar till har flera brister om man är van vid CRPsystemet.
  • Jag vill gärna lira, och i samma beställning som Coma har även jag beställt en 7s-plan. Förhoppningsvis kommer de snart.
  • edited September 2014
    Toppen ska checka in reglerna vi kommer överens om nått som passar alla.
  • Nu har jag läst lite regler och jag tycker helt klart en mix av tre olika regelversioner samt egna hopkok är det enda sättet att göra 7´s vettigt. Jag gillar tanken att lägga sig så nära CRP som möjligt med rätt "känsla" för tanken bakom BB 7`s.

Vad sägs om att tillsammans koka ihop ett bra rule set?
    Vad säger de gamla Stockbowl uvarna som lirade 7´s i begynnelsen?
  • Jag håller fullständigt med dig Coma. Jag började på ett sådant hopkok för ett par veckor sedan, när vi beställde planerna. Men jag har inte avslutat det. Jag fixar det inom ett par dar, och lägger sedan upp det, så får ni berätta hur jag har tänkt fel.
  • Stockbowl Sevens
    Så! nu är vi drygt 7 spelare som är sugna på att vara med bäst att dem som vill vara med passar på att säga till! Och sen så undrar jag hur många spelare ska vi bli? 8-10? vad tycker ni? man vll ju inte vara för få eller för många.
    Jag har samman fattat regler som jag tycker passar, skulle dock gärna vela få litte feedback på vad jag skrivit några ändringar om något önskas, skulle tyckas vara kul osv. Jag kunde inte riktigt bestämma mig över vilka av dem som Pellevin tipsade om som skulle passa bäst i en turnering, den holländska skriven av Tom Merrigan hade väldigt mycket bra saker för en turnering men var väldigt instabilt. Den nyskrivna varianten HEBBL7 var väldigt bra och jag tyckte personligen att den var de bästa BB7s reglerna som finns, men tyvärr inte för en tunering. NAFs "rekommenderade" var bra men lagen var inte så roliga och då fans det ingen plats att stoppa in de nya lagen. Så med litte speltesting och hjälp från en vän (svet och energidricka) sammanfattade min egna och mera HEBBL7s turnerings vänliga BB7s variant, Stockbowl Sevens! (kom inte på båge bättre för tillfället hoppas stockbowl bossarna är okej med det, tänkte mig att det var de amatör lag som inte är riktigt lika hårda för stockbowl än)

De lag som kommer vara tillgängliga
    Alla lag som finns med i LRB6 samt Chaos pact, Slaan, Underworld, Beastmen, Bretonnian, Khrone, Slaanesh, Tzeentch or Woodland. Då jag tyckte det var ett utmärkt tillfälle att speltesta dessa lag åt rästen av grabbarna. och ge en recention om vad vi tyckte om dem, om någon nu känner för att spela någon av dem.

Handikap
    Haflings, Underworld, Ogre, Khemri och Goblin kommer kunna köpa fan factor för 10,000gp, Assistant Coaches och Cheerleaders för 30,000gp och kunna köpa en team re­roll.

Här är Reglerna:

Somsagt All feedback är uppskatad då jag själv har haft beslutsångest gällande varje tangent tryck!
  • edited September 2014
    hadde redan börjat skriva ihop regler men hur postar jag en fil?
    ärsh jag mailar pellevin och hoppas han inte börgar fröns han har kollat in det jag gjort har jobbat arslet av mig!
  • Men men man får väll se vilket som passar bäst helt änkelt
  • Jag är fett på.
  • Jag är sugen.

Något jag anser viktigt är att halveringen avrundas nedåt för alla utom stuntylag för att göra big guys stuntyspecifika
  • Jag drog igång en sådan här grej förra året i Göteborg och jag rekomenderar att ni uppdaterar reglerna så de passar CRP mera. Skippa draften helt å hållet imo, det är inte bra regel och de spelar ingen roll hur mycke fluff man trollar fram för att den ska låta mysig. Den är crap och inte crp!
  • edited September 2014
    okej! men jag kan maila det jag skrivit så kan ni checka in det jag tog med draft men ja med stor modification jag gillade inte draften heller men men jag försökte få tilldet, men om Thursablot och alla utopiskt sätt som sagt vill vara med så blir vi runt 8 pers det är ändå rätt bra med folk, hur många ska vi vara?
  • Vi använde dessa team rosters, btw.
  • Men jag tycker inte att ha begränsade teams värkar så kul finns mycket merutrymme för taktik bygge om man kan använda LRB&6 lagen.
  • Tack för mejlet Slumpeen!

När det gäller lagbygge vill jag lägga till två regler, se nedan.
    Only one team re roll may be bought and the cost is double the normal cost in the CRP for the team.

As 7´s competitions are amateur and badly funded the maximum number of positionals available for the team is halved (round up). For example a human team could usually get 0-4 Blitzers. In 7´s there is only 0-2 Blitzers available.
    In addition you may not buy more than two positionals of any team. For example an Ogre
    team may only buy two Ogres not three and a Lizardmen team may only buy two Saurus.
    These rules apply to all teams and all positions.

Jag vill ta bort följande.
    6. Haflings, Underworld, Ogre, Khemri and Goblin may buy fan factor for 10,000gp, Assistant Coaches and Cheerleaders for 30,000gp and may buy one team re­roll

THE KICK OFF TABLE
    The following changes should be made to the Kick Off table.
    1. A roll of a 2 (Riot) will result in the game being stopped for D3 turns, rather than D6.
    2. A roll of 12 (Pitch Invasion) will result in D3 rather than D6 players being injured.

THE DRAFT

THE INJURY TABLE
  • edited September 2014
    Okej tack för angagemanget, och som jag skrev tidigare så blir det inte lika taktiskt team bygge om man halverar roster tillgängligheten. att stunty/mindre spelande lagen får handikapp kan jag hålla med om ska bort nu i efterhand. men som mot pol till detta vill jag nog att man inte halverar exempelvis Blitzers på hälften. men omsagt min personliga åsikt. men tar in allas önska mål och gör en sammanfattning.
    vad var det me injury table du tyckte var fel?
  • Jag gillar verkligen de team rosters Inforthepain länkar ovan.

Vill man som Slumpeen använda sig av hela vanliga rosters så kanske man istället skall sätta en regel om 0-3 positionals totalt i laget. Det öppnar för att alla måste spela med 4 "line men" eller motsvarande. Mer taktik men ändå en begränsning så att det inte drar iväg för mycket. WE kanske dock blir broken...
  • Eftersom jag jag också tycker att draft inte hör hemma i en turnering så blir injury table för snäll om du inte kan tappa spelare i draften. Jag gillar också att använda så mycket CRP regler som möjligt för att göra det enklare och balanserat.
  • hmm interesant det var en rolig idee men blir problem för exempelvis haflings, 2 treemen 3haflings? och jag ser balansen och charmen med streetbowl varianten.
  • @Slumpeen, ifall du syftade på lagen vi använde så är det för att balancera det lite gran, annars blir det lätt endast positionals, Chaos till ex kommer ställa upp 1minotaur+ 4warriors + 2 beasts på planen.
  • jo ja presic men draften är istellet för dead på på CAS roll
  • oj har dem råd med det? då håller jag med obalansen
  • Halflings räknas som line men och då får du ta så många du vill.
    Under ligaspel tycker jag draft hör hemma men i turnering gillar jag det inte. Det beror dock på om man spelar med SPP eller inte förståss.
  • Draften skapade lite antiklimax, woohoo gubben levelade äntligen efter 8 matcher, en 1a, jahapp då är det bara att börja spara ihop pengar för en ny.
  • Dethär är knepigtjag sammanfattar en ny regel pdf imorgorn kväll när fler har fått säga sitt så får vi se. jag räknade efter litte och håller med comas number of positionals available for the team is halved (round up). Men kan inte bestämma mig riktigt
Sign In or Register to comment.