Blood Bowl 7s Månads Tunering

24

Comments

• @inforthepain ja men jag sänkte ju draften en hel del i reglerna.
  • edited September 2014
    THE DRAFT
    As players become more experienced there is a chance they will be noticed by a professional major Stockbowl league team. Every time a team makes a win the coach must roll for each player whit SPP on the draft table to see if the player are noticed by a professional team. If a player are noticed then the player is removed from the team roster.
    Draft Table
    SPP
    Title
    Draft
    1
    Novice
    1+
    2
    Experienced
    1+
    3
    Veteran
    1+
    4
    Super Star
    2+
    5
    Mega Star
    2+
    6
    Usual Player
    3+

Alltså varge gång man vinner slår man.
  • Jo det är sant att du sänkte draften men som inforthepain säger det är jävligt tråkigt om man har en gubbe som är bra och bara försvinner. Dessutom så är det ganska så sur om man inte vinner tillbaka summan man köpte spelaren för... Om man ser det såhär en lineman kostar 60(bara exempel) och en match så får denna lineman 6 spp och jag slår dåligt viker resulterar i att han är borta, för att tjäna ihop summan måste jag slå en sexa för att bara få tillbaka pengarna som jag spendera på honom..... Det svider som bara den.
    Jag vet att du och jag slumpeen har diskuterat detta i person och du har förklarat varför det är balanserat men det är inte så balanserat som man vill ha det.
  • edited September 2014
    Balansen vid halvering av antalet ändras en smula då vissa lags styrkor kommer fram bättre. Utan halvering så halverar man istället antal lag som blir spelbara. Här kan man innan bestämma vilka lag och lagtyper man anser bör premieras så länge man tar alla kombinationer i beaktande.
    Jag ser dock ingen anledning att tillåta big guys i andra lag än stunty. Här kan ett nurglinglag vara ett alternativ för att inkludera beast of nurgle. Orcher, Wood Elves och liknande lag behöver inte öka sitt övertag med en big guy, Det gör dem bara bättre i förhållande till lag som saknar dessa. Samt Göra Stuntys mer unika. Därför Round down, inte round up!

Jag ser ingen anledning att ändra något för att förenkla spelreglerna och vill gärna se sevens som en farmar-/korp-liga för riktiga lag. DVS CRP-regler.

Draft gillar jag som koncept men konceptet att rulla är lika befängt som att en rootad treeman står kvar i skogen och inte ens kommer på matchen. Däremot kan man ha en gräns för SPP innan han lämnar för andra lag alternativt drastiskt öka TW för skills för att visa på svårheten att hålla kvar spelaren. Gärna med ett koncept att kunna köpa skills och spelare mellan matcherna. Ett system för gimpade spelare att bli petade i riktiga lag och falla ned i sevens skulle kunna vara intressant med. Line med - MA och en vanlig skill som köpmöjlighet, positional med -ST och två skills, -AG och en skill...
    Lite som star players som aldrig skulle visa sig i sevens (förutom Morg då som gillar sitt guld lite för mycket)
    Att rulla en tärning för huruvida spelaren lämnar är aldrig balanserat!
  • Jag köper Thursablots resonemang men föreslår en variant när det gäller big guys. Man adderar alla big guy positioner och sedan halverar samt avrundar nedåt. Så i fallet Chaos pact får man 0-1 big guy (någon av de tre).

Det pratades om en turnering och inte en liga. Jag ser inga problem att köra båda dock :)
    Draft med tärning känns dåligt och i liga så kan det vara intressant med ett annat sätt. I turnering tycker jag det inte hör hemma alls.
  • Kom på en tanke aldelles innan jag somnade igår angående draften. Spelaren som lvlar slår ifall den blir draftad, om spelaren blir draftad får den provspela i ett "riktigt" lag. Spelaren åker på fet-stryk och inser att det är kanske bättre att hålla sig borta från riktigt blood bowl tills den blivit lite bättre och återvänder till sitt korp/BB7 lag. Så spelaren levelar, åker på draft, blir skadad och kan inte delta i nästa match.

Jag har alltid ogillat draften och detta gör draften spelbar, dock skulle jag vilja påstå att detta steg mot det gamla systemet med ageaing som sedan försvann och blev CRP. Ifall man ska börja tumma på draften så kommer de snabbt bli en snöbolls effekt och till slut hamnar man i CRP.

Jag gillar BB7 och hoppas jag inte lägger mig i allt för mycket då jag inte kommer kunna delta. Jag byggde ihop en svartvit BB7 för ett tag sedan, här är den om ni vill se (scrolla ner lite så ser ni den).

Angående Big guys så kan man stryka dem för mer balans men annars är det ju riktigt kul med big guys. Kommer inte ihåg hur vi löste Chaos Pact men tror vi tillät två big guys, men bara en om man körde "balanserat"
  • Jag och slumpeen har diskuterat konceptet att när man draftar och råkar förlora en spelare så får man en del av de pengar han var värd t.ex. Om en gutter runner med 3spp blir tagen till en bättre liga så får man halva summan av vad han är värd plus sppx10
    Och i detta fall så skulle det bli 90/2 +(3x10)
    Och så klart då avrundar man summan( upp eller ner) och det blir lite mer "värt" att drafta
  • Jag har sammanfattat lite hur jag tror är ett bra sätt att spela 7´s på.
    Hur får jag upp en bra länk till ett dokument hit?
  • Alla här har väldigt delade uppfattningar. Alla bra och med sin poäng. @inforthepain det är väldigt roligt att du är delaktig, somsagt när jag startade dethär ville jag ha feedback, inte att någon skulle ta över ämnet som jag inte tycker någon har gjort men kritik och feedback är toppen!
    @thursablot har väldigt bra idéer och är väldigt insatt, och att stunty team får glänsa är en toppen ide. Så som @zebdwarf skrev är en väldigt unik och bra idee som vi somsagt har räknat litte på och prov spelat, men somsagt såfall i en liga och inte tunering. Det som @Coma föreslår är toppen, jag är inne på hans bana och tycker och att det är vettigt för en tunering. Men som slutsats så får vi sammanfattar något bra för tuneringen tillsammans där allas åsikter är in räknade. Jag tänkte att om alla tycker dethära är kul så kan vi nog köra på en liga så som @coma föreslog,
    Med @zebdwarf s idee om draften.

Men jag samlar ihopp en lista med alla spelare som har anmält sig till mig, ser så vi har planer nog och så arrangerar ett datum vi börgar köra. Sen kan vi komma fram vilka regler för tuneringen vi ska köra nu. Så slipar jag ordentligt på en liten liga samt regler för den om folk nu tyckte dethär var kul.

Kul att alla angagerar sig!
  • Varför köra draft överhuvudtaget? Varför inte vanlig liga med vanliga SPP?
  • edited October 2014
    Pellevin, jag har bara goda erfarenheter av draften men inte den som är i de holländska original reglerna. När Zebdwarf och jag provspelade konstaterade vi att ha en modifierad draft table som jag mailade är ett mycket bra verktyg. När ett team får en WIN måste de drafta och när de draftar så får de tillbaka pengarna för så mycket spelaren har fått i spp och på så sätt slås det "bra" teamen ner i skorna igen och ingen spelare får för mycket spp, alltså man dryftar inte om man inte får en WIN.

Så:
    Man draftar bara om man får en win
    Man draftar i genomsnitt på 1-2+
    Man får tillbaka så mycket SPP spelaren hade (1spp = 10.000) men inte över spelares inköps pris.
    Draften är istället för deaths i injury table (Motverkar MCP för exempel och mer bashiga teams)
    Det ger en fördel med lag med låg budjet dyra spelare och som det går sämre för exempelvis stunty teams.
    En spelare kan inte få mer än 6 starplayer points
  • edited October 2014
    Dethär ändringarna har gjorts:

SETTING UP THE GAME
    Each coach may set up 7 players between their End Zone and their line of scrimmage.
    This means that there are two lines of scrimmage (one for each team), rather than just one in the middle of the pitch. The following other restrictions also apply.
    The Kicking Team always sets up first.
    At least three players must be set-up on the line of scrimmage
    No more than one player may be set-up in the wide-zone on each side.

THROWING THE BALL
    As an unprofessional league, Blood Bowl Sevens players are not as athletic as their professional counterparts. To represent this, all Blood Bowl Sevens players must increase the range by one category when they make a pass. This means a Quick Pass counts as a Short Pass, a Short Pass as a Long Pass, and a Long Pass as a Long Bomb. Players may not attempt a Long Bomb at all as the distance is just too great. (Tagit bort att stunt teams får minus änu mer(

PICKING A BLOOD BOWL SEVENS TEAM
    A Coach has 600,000 gp with which to pick their Blood Bowl Sevens team. He may choose his team from any of those in the LRB 6 or choose between Chaos pact, Slaan, Underworld, Beastmen, Bretonnian, Khrone, Slaanesh, Tzeentch or Woodland.
    When selected the team the teams roster is halved rounded up. For example a human team could usually get 0-4 Blitzers but instead there is only 0-2 Blitzers available.
    Choosing your Blood Bowl Sevens team, but with the following changes:

1. You must have between three, but no more than 10 player on your team roster.
    2. Each point of Fan Factor bought costs 20,000gp each (instead of 10,000gp). 3. Team re-rolls may not be purchased.
    4. Assistant Coaches and Cheerleaders cost 50.000gp each (instead of 10,000gp).
    5. Star Players may not be purchased, not even as freebooters. Blood Bowl Sevens is an
    unprofessional league and a Star Player wouldn’t be seen dead in such a place, let alone playing for
    a Blood Bowl Sevens team.

MATCH WINNINGS
    After a match, each coach must calculate their team’s match winnings. The coach that won the match receives (D6 + 1) x 10gp and may re-rolle the result. The coach that lost the match receives D6 x 10gp.

STAR PLAYER POINTS
    Players gain starplayer points as usual in Blood bowl sevens and gains a skill on every third SPP.
    The MvP is on “2” instead of the usual “5”. A player cannot gain more than 6 SPP.
  • Jo det är absolut sant att man kan köra så men då blir det nästa lite för likt vanlig BB
    Fast man har 7 spelare. Men eftersom vi än så länge har mest snackat om turnering så anser jag att man inte behöver drafta men om det är en liga så tycker iaf jag att man har någon form av draft.
  • edited October 2014
    Men alla vill ha det mer likt vanlig BB i Tunerings formen av 7s.
  • edited October 2014
    Så för att sammanfatta draften

THE DRAFT
    As players become more experienced there is a chance they will be noticed by a professional major Stockbowl league team. Every time a team makes a win the coach must roll for each player whit SPP on the draft table to see if the player are noticed by a professional team. If a player are noticed then the player is removed from the team roster and the team gains back 10.000gp for each SPP the player had.

Draft Table
    SPP Title Draft
    1Novice 1+
    2Experienced 1+
    3Veteran 1+
    4Super Star 2+
    5Mega Star 2+
    6Usual Player 3+
    (Kunde inte infoga Bilden av draft table sorry)

Fördelar:
    1. Man draftar bara om man får en win
    2. Man draftar i genomsnitt på 1-2+
    3. Man får tillbaka så mycket SPP spelaren hade (1spp = 10.000) men inte över spelares inköps pris.
    4. Draften är istället för deaths i injury table (Motverkar MCP för exempel och mer bashiga teams)
    5. Det ger en fördel med lag med låg budjet dyra spelare och som det går sämre för exempelvis stunty teams.
    6. En spelare kan inte få mer än 6 starplayer points
  • The needs of many outweighs the needs of the few. ;)
    Då kör vi på det?
    Jag är på så Länge alla är överens.
  • Haha ja, skulle gärna köra med princip dehär det är en sammanfattning av vad alla har skrivit och rekommenderat så jag antar att det är godtyckligt men jag vill gärna ha en sista respons och regel tweek av de hårdare grabbarna.
  • Instämmer
  • Jag har läst flera versioner av draftregeln, men då jag inte testat någon vill jag gärna veta fördelar med den jämfört med vanligt spel. Jag är inte intresserad av ytterligare en iteration av regelbeskrivning, jag vill veta vad som gör det systemet bättre än det vi kör i ligan.

Dessutom är jag skeptisk till att köra nya lag i denna liga. Jag föredrar att testa några få nya saker i taget, så att jag kan avgöra vad som är bra och vad jag inte tycker funkar. Byter man många faktorer samtidigt är det svårt att avgöra vad som skall behållas, och vad som bör dumpas eller modifieras.

Imorgon lägger jag upp mitt förslag till regelset, så då får ni även det som underlag innan beslut börjar fattas.
  • Angående draft. Jag har spelat liga med ageing. Jag har spelat alla living rule books och De regler som följde med spelet. Jag exalterades över death zone och anser att blood bowl tagit rätt väg. Jag vill helst dra det vidare till nästa steg med lrb7 och detta lyser genom skarpt i min syn på att återgå till gamla regler som lämnades med rätta.
    Ger slumpfaktorn att efter en match tappa sina skillade positionals och bara ha råd att köpa lines en spänning vid tärningsrullet som är värt att göra lag utan episka lines sämre och att någon med tur på sina rull får en onaturlig fördel som helt ändrar spelbalansen så visst. Jag anser inte att det är önskvärt dock. Vill man ge samma effekt så lägg alla 50k och alla 400k-kort i en hög och låt alla dra ett slumpartat kort innan det startar som får användas i varje match så förstör det spelet för vissa lag med men då har man ju både spänningen vid kortdragandet som kan liknas med tärningsslaget och spänningen att få se överdrivet bra och överdrivet dåliga kort som man sällan ser.

Jag kanske läser dåligt men vad ses som den konkreta fördelen att återta ageing utan att göra den passande i crp?

Sevens i LRB är inget problem även om man vill hålla kvar sevenskänslan. Grundfrågan blir huruvida man vill ha ligaspel med SPP eller ha en köpa-skill-setup. Att tänka på här är hur man vill stödja lag som förlorar eller lag som vinner.

• Pellevin wrote: »
    Jag har läst flera versioner av draftregeln, men då jag inte testat någon vill jag gärna veta fördelar med den jämfört med vanligt spel. Jag är inte intresserad av ytterligare en iteration av regelbeskrivning, jag vill veta vad som gör det systemet bättre än det vi kör i ligan.

Detta var vad jag försökte fråga med :)
  • Toppen! Ja jag kände också att testa lagen var overkill, men jag föreslog det och blev förvånad att ingen var skeptisk mot det fröns nu. Håller med det är redan fult upp med reglerna som det är så, ja en sak i taget. Och till draften. Det finns ingenting i draftsystemet som är bättre än det system vi kör i ligan. Men draften jag föreslog ovan finner jag mer passande för 7s då antalet spelare som går förlorade i en match är färre och de lag som är bättre neutraliseras och gör att ens spel skicklighet också spelar roll under loppet av hela ligan och man har fortfarande chans i ett totalt underläge. Men skulle draften vara en del av tex en blood bowl liga skulle det hissas varningsflagga det skulle inte funka.
    Det är bra med ett regelset till, och coma skulle väll skriva någe också? om så är fallet har vi ju en bättre bas att bygga på av de tre som skrivits, det är en bättre bas än min ensam som värkar ha stora brister.
  • Jag vill också skriva regler! :D
  • Sevens i LRB är inget problem även om man vill hålla kvar sevenskänslan. Grundfrågan blir huruvida man vill ha ligaspel med SPP eller ha en köpa-skill-setup. Att tänka på här är hur man vill stödja lag som förlorar eller lag som vinner.

om vi går ifrån draften är väll att köpa-skill setup ett bra alternativ.
  • edited October 2014
    Klart @Thursablot ska få skriva regler!
    Men hur ska man stödja lag som förlorar eller lag som vinner? några tips? om man då använder köpa skill setup
  • @Slumpeen du svarade på frågan om varför din draft inte är lika dålig som den i de andra reglerna, inte varför den motiveras över crp ;)
    Jag förstår och gillar korptanken och vill gärna se detta visas i reglerna för utvecklade spelare men absolut inte som någonting liknande en draft.
  • edited October 2014
    Jag tycker att de sämre ställda lagen får ett övertag med hjälp av draften och att det försvinner färre spelare och att det är de största faktorerna till att det motiveras över CRP i sevens. Men går det att få in samma faktorer i ett crp system för sevens så utklassar det allt eventuellt snack om någon draft.
  • edited October 2014
    Var det något sånthär du menade med köpa-skill setup? (fast mer balanserat såklart)

PLAYER POINTS
    After each match 2 Player Points may be given to one player on the teamroster.
    The player points may be spent on the following:
    2 PP Standard skill
    3 PP Dubbles
    5 PP Skill increes

(sen en kul sak jag har glömde att nämna så om en spelare draftas och man får tillbaka pengarna för såmycket spp spelaren hade så kan man med sitt ihop sparde kanske ha råd med något coolare, och det skapar ganska skön flexibilitet mensomsagt draften kommer med störta sannolikhet att inte vara med i rulesetet iallafall)
  • Hejsan, här kommer lite nya bidrag.

Jag börjar med mitt eget regelförslag. Filosofin bakom detta förslag är att Blood Bowl är ett väldigt bra spel, och 7s borde ligga nära originalspelet för att utnyttja detta faktum. Dessutom kan man i framtiden tänka sig lag som spelar i bägge formaten. Men för att det skall vara genomförbart måste man hålla de två spelsystemen ganska lika varandra.

Jag har valt att låta lagen behålla sina Big Guys. Jag tycker att de ger karaktär och rolig oförutsägbarhet till spelet. Dessutom har jag inte tagit med regeln om max två av varje positional. Det är möjligt att Lizardmen och Chaos Dwarfs blir bra om de får ha tre av varje av sina myskillar, men Ogres och Vampires blir så himla trista om de förlorar för många av sina profilspelare.

Chaos Pact kanske tjänar på det här systemet, de får ju hela sitt lag, men det är inte min erfarenhet att det laget är orimligt starkt.

Jag har också föreslagit att man inte behöver ställa upp fler än tre spelare om man inte vill. Detta är främst för att inte Goblins skall suga så hårt när de startar med bara tio spelare i truppen. Det kanske finns någon nackdel med detta system som jag förbisett. Upplys mig gärna :)

Här hittar du mitt förslag: http://marmeladov.com/BB/sb7v01.pdf

Coma har också skickat ut ett regelsetsförslag. Här finns det: http://marmeladov.com/BB/ComaSeven.pdf
  • Jag gillar ditt förslag @Pellevin!

Det blir dock ett problem med BG´s om 0-1 slots får 1 spelare och 0-2 slots får en spelare. Tar man t.ex halflings el. goblins så blir det en BG men även humans får en BG. Där kanske vi skall titta på en special regel för vissa stunty lag när det gäller BG´s för att balansera upp dem. Om man konstruerar en sjysst roster sammanställning som Inforthepain länkade till så kan man tweaka vissa lag så att de inte blir för bra eller för dåliga t.ex halflings 0-2 Treemen, Gobbos 0-2 Trolls, Ogres 0-4 ogres, Chaos pact 0-1 of each (max 2 BG´s total).

För att få med känslan för draft så kan vi skapa en regel som gör det möjligt att sälja skillade spelare för pengar (så länge de inte har dragit på sig någon permanent skada). Jag menar inte att köpa och sälja mellan de spelande lagen utan att man kan göra sig av med en line som har en skill för en summa stålars så att man har råd att ersätta en trasig positionsspelar eller liknande.

Tack för att du fixade upp mina regeltankar också!
    :D
Sign In or Register to comment.