Sommarbollen 2522, 23:e Juli, Kulturlagret, Göteborg (NAF Approved)

24

Comments

• Jag jobbar på att få ledigt den dagen, men vet nog inte säkert förens om en vecka eller två

• Nu NAF approved.

• Trevligt! 😊

• Har snackat ihop mig med kollegor, det är sannolikt att jag dyker upp

• Jag anmäler mig gärna!

• @Froxt jag sätter upp dig. Du är mycket välkommen.

• Är det ett problem att Deathrollern är för bra?

Tycker det är värre att lag som Chaos Dwarfs eller Dwarfs kan lägga på 6 guard, om man nu vill begränsa allt man inte tycker om.

Tycker Eurobowl-reglerna är kassa och det finns bättre, roligare format. Både The Chaos Cup och The Dungeon Bowl har bättre regler, min åsikt då. Att reglerna är samma som Eurobowl gör att jag starkt överväger att hoppa över Sommarbollen.

• Jag tycker de är relativt stabila men kanske lite enformigt att så många turneringar använder samma regelpaket. Vad är det du inte gillar med dem @PluTT

• edited July 2022

Vet att ingen frågade mig, men vad är forum om inte en plats för oönskade åsikter.

Budget som lämnar plats för dyra lag att ”få det mesta”, skill tiers som ändå låter tier 1 ha lite kul och en stabil begränsning på Stars.

Eurobowlreglerna är allt jag vill ha.

• @Skuld vi kan ju ta det jag gillar först. Jag gillar att man kan få poäng på andra sätt än att bara göra TD. Det bidrar till att skapa ett strategiskt djup.

Det jag inte gillar är att skillnaden mellan tier 1 och 5 är mer eller mindre försumbar. De begränsningar de har i reglerna påverkar givetvis alla lag men det påverkar tier 5 mer än andra.

Skill stacking är OK men bara på primary skills vilket fungerar superbra om man har tillgång till bra primaries. Men man har inga begränsningar på att spamma samma skill på alla spelare? Bara block saurusar, bara guard chaos dwarf du kan säkert komma på fler. Detta gynnar igen lag med bra skill access och uppmuntrar alla att spela lag med högre tier och bra grundaccess.

Om du spelar stunty behöver du oftast någon star player, detta betalar du guld för, guld som du har över för att ditt lag är, låt oss säga, mindre bra. Utöver detta ska du också, i det här regelverket, betala i skills. Du får, om du vill ha vissa star players, betala ännu mer skills(!?) så mycket att du inte har några extra skills kvar. Inte för att du kan använda dem på något kreativt ändå för du kan inte stacka någon secondary och din access är oftast begränsad. I praktiken, om du tar en star player som stunty så får du inte några extra skills för att du är tier 5 du får mindre än alla utom tier 1. En dålig star player, för du får inte ta en bra då ska du ha straff, vet vi ju alla gör dig minst lika bra som Lizardmen eller Undead.

Sedan kan vi ju nämna att goblins inte få ha bribes och sneaky git (I originalreglerna), någon gillar uppenbarligen inte goblins som har gjort de här reglerna. Gud vet att goblins behöver en fet nerf efter att ha tittat på NAF-statistiken. Så du får välja: ta bort en hel skill, en av de få bra du har, eller att alla secret weapons drar vid halvlek.

@Drexxl klart du gillar reglerna du behövde ju inte möta Chaos Dwarfs med bara Guard för det var ju du som spelade dem. ;)

• Hur annars ska man spela Kaos Dvärgar?

Jag har mött den match-upen flera gånger. Samt bara block lizard, massa dodge delves, bara guard dvärgar etc. Att lagen blir bra av en skill är inte en dålig grej.

Jag föredrar definitivt att man tappar skills för att ta stars, över att man inte får ta dem alls. Att ha dem fria går inte alls i min åsikt. Att man straffas för att ta stars ligger inte i att de är bra, utan att vissa stars är så jävla bra att de sveper mattan med allt annat. (Se sundsvall summer crush 2021).

Att goblins lider omåttligt mycket håller jag helt med om. Dessutom saknar jag fortfarande Ripper.

Sedan gillar inte jag extrapoängen, men det är jag inte så emot att jag kommer gå runt och grubbla på det.

• problemet är ju att star players är för bra i den här editionen och inte riktigt funkar på turneringar.

vänta, var bribes+sneaky med i grundreglerna @PluTT?

• Håller med @PluTT men samtidigt behövs någon begränsning för att folk inte bara ska spela med Griff och co på alla lag.

Ang extrapoäng så är det kul att prova men lite "win more"?

Varför inte prova att tillåta alla Inducements från regelboken, en Biased Ref borde se till att motståndaren inte Foular samt ökar chansen att Goblins etc får ha kvar sina vapen.

• @PluTT

Tack för en utförlig och välmotiverad förklaring. Då förstår jag varför du inte tycker de regerna är något bra.

Samtidigt så tror jag att vad du och jag önskar från en turnering ligger väldigt långt ifrån varandra då jag i grunden tycker motsatt mot vad dina åsikter är. Därför kommer jag inte att försöka "diskutera fram vem som har rätt" för det verkar onödigt. Jag hoppas ändå att du kommer till turneringen för i grunden är ju alltid mer bladd båll bättre än mindre!

Skuld

• @brocCooLi

Nej det är i Eurobowl reglerna de har försökt nerfa sneaky git och då blev tyvärr goblings som spelar med ooligan väldigt hårt drabbade.

• Fan, nu önskar jag att jag var så vuxen som du och inte föll i en grop av internettjäbbel 😂

• @Drexxl tänker och tycker precis samma som dig.

Tänker speciellt att vissa starplayer är brutna.

Det är svårt att komma på ett balanserad regelpaket plus massor med speltestning som ligger bakom.

Jag håller med att man vill ha nåt nytt och lite annorlunda regelpaket som passar dom flesta raser snart. Skulle vara kul!

Hejja @Zimonyi som arrangerar detta event!

Det är fritt fram att arrangera turneringar med egna regler. Hejja Blood Bowl Sverige!

• edited July 2022

@Skuld ja det har jag sett. (skrev först Plutt då jag trodde det var han som svarade och läste inte ens vem det var som svarade).

tycker sneaky git-bribe regeln suger. visst, alver med sneaky och bribes blir ju väldigt bra då men då kan en ju göra den regeln för alla lag utom stunty eller något sådant. just nu är den bara tråkig. och är ju inte jätteofta en ser alver med sneaky git och bribes.

• @brocCooLi precis som @Skuld sade så syftade jag på Eurobowl-reglerna.

Det är väl tillgängligheten, alltså att priset gått ner på star players, som ställt till det eller? De är ju inte bättre än vad de var. Griff är ju de facto sämre med sin passing stat. ;)

Man kan ju göra som det står i boken att om man har samma star player så tar spelaren pengarna och drar och ingen får spelaren.

Jag är ju ingen turnerings-räv men kan man inte bara göra att endast sämsta lagen får ta star players? Så gör de i The Chaos Cup? Eller är stunties för bra nu för tiden?

• @PluTT tack!

jag tror problemet är att star players är för billiga. sen så gillar jag inte att alla star players har en extra/special skill heller. så om/när jag arrar en turnering så kommer jag nog tillåta stars men inte med några special skills.

• @PluTT det är både sänkt pris och ökad tillgänglighet som stör till det. Att andra än humans får ha griff, att t.ex chaosdvärgar och nurgle får ta hakflem etc. Innan hölls stars i ”balans” att de var antingen för dyra eller tillförde för lite extra över laget som redan fanns för att vara värt det.

sedan älskar jag highlanderregeln (att starsen drar med pengarna) jag tycker att det är en rolig lösning både fluff och balansmässigt, dock håller den inte helt självmant. Så jag ser den gärna tillsammans med andra begränsningar.

i ludvika var reglerna en star för stuntylagen, vilket ändå funkade rätt bra imo.

• edited July 2022

Hej alla,

tycker det är bra med diskussioner och som vanligt kommer regelverken inte passa allas åsikter. Jag är av åsikten att det är kul att spela Blood Bowl så jag kommer nog vara med på turneringar där de flesta regelverk appliceras. Ovan diskussioner kommer inte heller att ändra mina planer på att fortsätta hålla turneringar i egen regi.

Jag tog Eurobowl-reglerna som en start, jag tycker de är de som känns mest balanserade av alla de dåliga valen.

Denna gången ändrade jag på sneaky-git/bribes kombon i samband secret weapons. Vi får se om det är en ändring i en bättre riktning.

Ju mer turneringar man spelar ju mer fingertoppskänsla får man, så det kan bli småändringar framöver också.

Jag håller med @PluTT angående att vissa lag är naturligt bättre i turneringar men jag håller inte med om att fler skills till alla löser det. Man kanske skall sätta dessa lag ensamt i en ny tier 1 och skapa ytterligare en tier längre ner.

Jag är personligen av åsikten att alla lag skall vara spelabara i en turnering och det skall vara coachernas förmågor som avgör. Det är en svårt balans att uppnå dock.

Archie

• 100% enig archie!

• @Zimonyi Jag håller med! Man får testa sig fram helt enkelt.

Det är stort att du anordnar en turnering. Det brukar vara väldigt många timmar man lägger ner på förberedelser och offra en eller två dagar på att folk ska ha det kul och trevligt.

• Jag kommer tydligen ner på lördag :)

• @bloodfeast Coolt. Du är välkommen.

Glöm inte att idag är det dags att skicka in era rosters.

Archie

• Min roster blev sen, jag festade igår. Jag skickar in idag. Ursäkta

• Filip, filip, filip…. Vad ska det bli av dig? 🫣

Sign In or Register to comment.