Sommarbollen 2522, 23:e Juli, Kulturlagret, Göteborg (NAF Approved)
“For those of you who just tuned in to Cabalvision, we are here at the new indoor arena for the Midas Marauders. This arena is built entirely in gold, Bob.”
“My backside hurts, Jim.”
“Yes, I wonder who thought it was a good idea to make the seats outs of gold.”
“It’s raining, Jim.”
“Yes, I can see that, Bob.”
“It’s raining inside, Jim.”
“Mmmm, you can blame the Underworld Creepers’ goblin shaman for that, and it looks like the cloud is growing. I can see the shaman frantically chanting, so I would guess something has gone amiss.”
“There’s water on the pitch, Jim. Some of the gobbos are already swimming.”
“We are not yet at half-time, and the water level is rising rapidly. Most of the dwarves are knee deep in water.”
“The Underworld Creepers should change their name to Underwater Creepers.”
“Very dry, Bob. On that note, I just had my suit dry-cleaned and the water is starting to enter our booth. Shall we depart, Bob?”
“"This is what I love about Blood Bowl, Jim. Sometimes we get an early lunch.”
Då var det dags igen, ett endagars-event på Kulturlagret i Göteborg.
Max antal spelare: 32
Kostnad: 100kr
Anmälan görs till archibaldzimonyi@yahoo.com och lag-roster skall skickas in senast 15:e Juli till samma epost så vi hinner kolla alla lag och göra ändringar om det är några fel.
Tanken är fyra omgångars spel med tillräckligt med pauser för att vi inte skall bli för trötta.
Samling: 09:00
Utansonsering första match: 09:30
Start första match: 09:40
Lunch: 12-13
Utannonsering andra match: 13:00
Start andra match: 13:10
Utannonsering tredje match: 15:50
Start tredje match: 16:00
Matpaush 18:20-19:00
Utannonsering fjärde match: 19:00
Start fjärde match: 19:10
Prisutdelning: 21:45
Regelverket kommer att postas i en diskussionstråd på detta eventet.
Priser fördelas baserat på antal deltagare, oftast får topp 25% av spelarna priser.
Comments
Har jag ledigt från jobbet så dyker jag upp
jag borde se till att dyka upp.
Väntar med intresse på mer info men...
I och för sig så står det ju imorgon varje gång jag tittar så... kanske imorgon 🙃
Heh. Generellt sett är det samma upplägg som Nationalbollen, fast annat datum.
En regeländring kring Bribes som kommer förtydligas i regeldokumentet.
Men jag har haft mycket på jobbet så hobby har blivit lidande.
Archie
Regeländring kring bribes..?
nu blir man allt nyfiken
Ok
jag anmäler mig och med mig kommer Sindragosa
I så fall vill jag också anmäla mig och eventuellt Kaju också.
va fan. nu måste jag anmäla mig på riktigt.
Då är turneringen uppdaterad med lite mer info, och regeländringen för Bribes är följande:
Även om man har en spelare med Sneaky Git får man köpa Bribes, men dessa får endast användas till Secret Weapon.
@Zimonyi Bribes taken in a Team with a Player that starts with, or is given the Sneaky Git Skill, can only be used for Secret Weapons, no other purpose.
Betyder det att:
@kaju Enbart nummer 1. Secret Weapon triggar ju bara vid slutet av en drive. Ett Secret Weapon foular ju inte, det är en Deathroller som foular, eller Max Spleenripper.
Men jag ser om jag kan skriva det tydligare.
Archie
@Zimonyi tack för svar.
@kaju är nedan tydligare?
- Bribes 0-3 (Bribes taken in a Team with a Player that starts with, or is given the Sneaky Git Skill, can only be used on the Secret Weapon trait, no other purpose. Bribes gained from the ‘Get The Ref’ kick-off result can be used as normal for all situations.)
@Zimonyi Ja det är det. Men varför krångla till det?
@kaju Varför krångla till vad? Du menar ändra regeln alls?
Jag tycker det är en bra mjukare version av Eurobowls regel mot bribe och SG, men jag tycker det borde vara tvärt om; att den inte kan användas i slutet av en drive utan bara vid foul
@Zimonyi Tycker att det är skitbra att du fixar turnering. Vet att det är tufft och mkt ideellt arbete.
Det jag menar med "krångla till det" är att om det var jag så skulle jag köra rakt av Eurobowl reglerna enligt Bribe. Eller så skulle jag ha kört att Bribe funkar som vanligt enligt regelboken.
Självklart är det bara jag som tycker så.
Du ÄR TO och du ska bestämma över din turnering ;)
Dock är det viktigt att det är lika tydligt för alla som deltar i turneringen innan turneringen startar.
Tror att det blir ett kul event du fixar till.
Det är alltid svårt att hitta balans i ett spel som har lite brister, framförallt i ett turneringsformat. Jag förstår Eurobowl-reglernas tanke kring Bribes, att kombinera Bribes med Sneaky Git är väldigt kraftfullt, man halverar ju risken att åka på att domaren skickar av en av planen.
Det får dock sidoeffekten att de lag som har Secret Weapons på Rostern (typ Goblins, Snotlings) inte kan utnyttja sin roster fullt ut enligt mig. De som inte har Secret Weapons kan ta Sneaky Git och fortfarande ha ett "fungerande" lag.
Kommer det förstöra turneringen? Troligen inte.
Är det obalanserat? Ytterst tveksamt. Jag tror det öppnar upp lite för Goblins och Snotlings. Risken är ju om något annat lag kan haka på och tjäna på detta, då kanske de blir för bra. Men det lär nog märkas efter några turneringar, och då ändrar vi det igen.
Archie
Sorry för OT, men turneringar kunde ju tillåta Biased Ref? 🤔
@Zimonyi Tummen upp!
Det jag syftar på är att dvärgar blir för bra med Death roller och Bribe.
@kaju Jao, det finns ju risk för det, jag hade också den tanken. Men då kan man ju alltid öka kostnaden på Death rollern precis som med Star Players. Men, vi får prova någon turnering och se tänker jag. Att inte prova så får vi ju inte ett bättre läge än det vi har idag.
Archie
Bara tillåta bribes+sneaky för tier 5 och inga andra.
Känns som en lättare och effektivare fix på "problemet".
Snyggt @Aos
@Aos Inte fel tanke. Värt att klura på.
För denna turnering låter jag det vara som det är skrivet. Någon får gärna visa på turneringen att dvärgarna blir för bra.
Archie
Jag och min bror(Khy) tänkte joina också, ev någon mer från Malmö. Räcker anmälan här så länge och finns det någon lista på anmälda btw? :)
Jag är ganska säker på att jag kommer!
@tjub Listan brukar ligga på motsvarande Facebookinlägg och visst, jag kan lägga till er. Ni är mycket välkomna.
Med er är vi 6 stycken anmälda, plus två-tre som säger att de villa dyka upp.
Archie
Jag anmäler mig
@Zimonyi Ok, ska leta reda på det då... :) Är det en NAF-turnering?
@tjub Om de godkänner så blir det en NAF-turnering, ja.
Archie