Ny version av spelet - för oss också?

13

Comments

• På sätt och vis är det relevant i den här tråden eftersom det utgör en del av mina problem med att betrakta de här reglerna som färdiga för spel.

• Då en följd frågan. Vilka rull gör motståndaren under den aktiva spelarens tur?

Jag hittar catch, intercept, pass (via dumpoff).

I spel är väldigt svårt att hitta en balans med tematik och mekanik. Svaret här handlar nog om att titta på tematiken och se vad team re-roll betyder för temat

• edited December 2020

Shadowing och tentacles. Kanske någon till jag missar.

Jag spelar många spel som klarar av sånt här riktigt bra.

• @grumplekins Det är bra att du hittar frågetecken i reglerna så att de kan redas ut innan vi sitter vid bordet och måste avbryta vårt spel för det, men det känns mer och mer som att du bara vill hitta ursäkter för att inte vi ska börja spela med de nya reglerna.

Jag föreslår att istället för att ha inställningen att du ska hitta tecken på att reglerna inte är färdiga för spel så tänker du att du ska klargöra hur vi använder reglerna när vi spelar.

• edited December 2020

@Duckwing jag hade hållit med dig om det rörde sig om några småsaker - men för mig är det för många stora problem kvar. Det jag tycker vore olyckligt är att vänja sig vid ett sätt att spela genom antaganden och sen få revidera allt igen i maj när nästa FAQ kommer.

mitt praktiska förslag blir att vi röstar på nästa spelarmöte. Blir det 2nd season tillsätter vi en regelkommitté som jag lovar att hålla mig ifrån, och sen lovar jag att följa majoritetens och den kommitténs beslut utan att tjafsa eller gnälla. Det är långt enklare för mig att lova än att hålla igen med betänkligheter inför ett sånt beslut, och känns rimligare. Jag vill spela med er och ha kul, och kommer göra det, men jag tycker inte att det jag framför är irrelevant.

Och för tydlighets skull: jag tror att den här upplagan kommer komma i mål förr eller senare, men tycker att den har en bra bit kvar än så länge bara.

• En lite mindre laddad fråga då. Om det blir som vi kan anta, och jag inte lyckas skapa en tillräckligt stark femtekolonn för att göra uppror mot införande av nya reglerna:

Hur ser vi på lagspecifika kort (allmänt och utan diskussion om huruvida de är koscher så)? Är det OK att vi använder regler för grejer som inte alla lag har, eller alla coacher kan köpa, eller inte?

• Jag anser att vi inte skall använda oss av lagspecifika kort!

detta baserat på alla lag inte kommer att ha egna kort.... Legends lagen och NAF lagen kommer nog aldrig få några....

• Jag vill tillägga att de försvinner ur tryck rätt snabbt.

• Är det inte som med korten i bb2016? Dvs. Lagkorten fungerade lika bra för alla lag.

• @Oberwald_1 Nej, de nya lagkorten är helt lagspecifika (vill minnas att 2016-korten var det också, men minns kanske fel, de var så knasen så jag har aldrig använt dem).

• Ok, det är ju lite drygt. Men du minns fel angående bb2016-korten. Jag har ett helt gäng och alla fungerar för samtliga raser på precis samma sätt.

• Jag vet inte vad som ingår i korten, men förutsatt att de inte är brutna har jag inget emot att de används som inducements. Även om det är synd att inte alla lagen har kort så är det väl kul om de lagen som har tillgång till dem kan få leka med dem.

Som sagt, förutsatt att det inte är en större edge än andra inducements.

• edited December 2020

Lång tråd idag på BBC om Team Talk, som ser väldigt starkt ut (milt sagt) med obegränsade rerolls/turn.

det är ett av standardkorten.

• edited December 2020

@brocCooLi Blood Bowl Community på Facebook

de säljer tärningar och patchar nu om du vill ge förkortningen extra stöd. En variant av tärningarna är Pink Marble. Så man kan ha Pink Marble BBC-tärningar. Festligt nog är de familjevänliga enligt reglerna och raderar alla inlägg som innehåller en svordom.

som Joyce skulle ha uttryckt det: a funferal.

• Det kortet var ju uppenbart menat att syfta på inklusive rerollen man precis använder. Annars är momentet att rulla en D3 helt meningslöst och de skulle bara ha skrivit att du får oändligt antal TRR för halvleken (eller var det driven?)

• edited December 2020

@Duckwing Kan stämma, jag gissar inte längre.

kan prestera ett försök till invändning (det är driven): de vill att man inte ska få slut på rerolls en drive men är OK med att de är slut nästa.

• Sent inlägg här, men bättre försent än aldrig.

Jag håller med Grumplekins.

• @Pellevin en sund grundhållning såklart, men du har inte lust att precisera lite? Jag har skrivit en del olika saker här…

• Jag håller med om det du sagt i denna tråd.

• Är rätt sugen på att vi går över till BB2020 reglera inför nästa säsong, men känner att vi då behöver enas/dokumentera om en hel del regler.

Alternativet är vi inväntar nästa FAQ från GW.

Vilket lär dröja några månader till....

Vi skulle även kunna köra ligan med nuvarande regler och dra igång Open med BB2020 regelverket (Men behöver då enas om regeltolkningen).

Vilket som så blir en övergång en nollställning av samtliga lag...

• Att köra igång med 2016 reglerna för ligan och 2020 för open känns som det bara bjuder in till missförstånd.

Nej allt eller inget är min åsikt i frågan. Och då vill jag att vi kör 2020 dvs allt

• dom här gjort ett ganska bra dokument om förtydligande och förklarande som vi kan kanske låna lite av...

• Väldigt bra sammanställning (även om jag fortfarande inte gillar tolkningen av DT). De gjorde dock ett fel i passing flowcharten. Om en spelare som lyckas med en interference inte fångar bollen efteråt så ska den scattra, inte studsa (sida 58).

• Jättebra sammanställning. Men antalet påpekanden visar vilket amatörmässigt skrivet dokument den nya regelboken är.

• @Pellevin Jättebra sammanställning. Men antalet påpekanden visar vilket amatörmässigt skrivet dokument den nya regelboken är.

För att inte tala om alla som saknas… :P

God Jul alla!

• @Juiblex Dokumentet verkar vara borta, om någon sparat så skicka gärna.

• @tjub kontaktar ägaren och ser om jag kan få loss det igen!

• @tjub har fått dokumentet från honom och kommer att lägga upp det igen.

@Duckwing du hittade något som var felaktigt i passnings flowcharten, eller hur?

För övriga så kan vi använda detta som en mall och lägga/ta bort information som vi vill.

Sign In or Register to comment.