Ny version av spelet - för oss också?
Det går vilda rykten om att det inom kort släpps en ny inkarnation av spelet vi älskar att hata. I november är det senaste budet jag hört, och det låter rimligt med tanke på julhandelsfaktorn.
Det nya systemet är en ganska grundlig remake, och såvitt jag förstår omöjlig att kombinera med den version vi nu använder.
Detta leder till en situation då vi måste fatta ett beslut: Skall vi byta till det nya, eller köra vidare på det gamla? En kombination ser alltså svårgenomförd ut.
För att vi skall komma rätt krävs en insats av många. Inför spelarmötet i december vore det därför bra om just du informerade dig om hur det nya ser ut, och hur du förhåller dig till ett systemskifte.
Väl mött på spelarmötet, kanske det viktigaste någonsin!
Comments
Jag tycker det nya ser lite sämre ut än det vi är vana vid. Men jag tycker ändå vi ska följa med och lira säsong två (lite sämre är ändå världens bästa spel, och vi måste kunna välkomna nytt folk). Total reset för hela ligan, ser ingen annan lösning.
Pratade med Alpha och dom har inte fått någon info om säsong två från GW.
Han trodde dock leverans i december (hitt that sweet christmas feeling).
Men jag håller med @grumplekins och att vi kör en total reset!
Hur ser det ut med support för det i vårt system?
Om ni har lite matnyttiga länkar till det nya får ni hemskt gärna posta dom här!
Senaste officiella infon är detta
https://www.warhammer-community.com/2020/10/17/the-warhammer-preview-online-sports-and-skirmish/?utm_source=Facebook&utm_medium=Facebook&utm_campaign=WHTV&utm_content=whtvpreview1702020
Tackar!
Fråga från en noob.. Vilka lag kommer stå med i nya regelboken? Missade den läckta versionen så har dålig koll.
@Nicklas Fråga från en noob.. Vilka lag kommer stå med i nya regelboken? Missade den läckta versionen så har dålig koll.
Humans
Orcs
Dwarves
Skaven
Pro Elf
Goblin
Chaos Chosen
Dark Elf
Nurggle
Undead
Halfling
Wood Elf
Lizards
Ogres
OWA
Underworld
Chaos Pact
Snottlings
Necromatic Horrors
Imperial Nobility
Black Orcs
Wow! 21 lag ändå :-)
Nice tack för svar :-)
En tung fråga är vad det finns tekniskt stöd för. Finns det inget bloodbowlleague eller motsvarande som hanterar bb2020-systemet så låter det inte som en bra idé att byta.
@Mooselord En tung fråga är vad det finns tekniskt stöd för. Finns det inget bloodbowlleague eller motsvarande som hanterar bb2020-systemet så låter det inte som en bra idé att byta.
Jag tror vi skulle kunna klara oss lika bra med kalkylark online nån säsong. Det har ju inte varit direkt problemfritt hittills.
Dessutom är det redan flera projekt igång, så även om den nuvarande leverantören inte ger sig på det kommer det komma lösningar inom kort.
Jag är för att använda kalkylark hellre än att stanna kvar i gamla versionen.
Tjo, ang BBL så pratade jag med Casper om det tidigare. Hans ambition är att ha BB2020 anpassat sidan till nyår, men han lovade inget. :)
Jag har hamnat i en facebook-diskussion om de nya passningsreglerna. Jag tycker vi måste antingen husregla dem eller göra en väldigt tydlig FAQ för dem.
en lösning kanske vore att helt enkelt taka PA vid 2+.
Det finns problem med PA 1+ som är ganska vansinniga, helt enkelt.
@grumplekins finns inte alltid misslyckat på 1 och alltid lyckat på 6 kvar?
@coma jo, men de har lagt till ett utfall vid modifierat 1-slag som innebär att man kan hiva bollen 1d6 rutor i slumpad riktning även vid lyckad pass. Det är väldigt löskokt på de sidorna det gäller. Svårt (omöjligt?) att ens reda ut intentionen bakom reglerna.
Några hajlajts från tråden:
A PA 2+ Thrower can throw inaccurate passes, but only if they are at least Long passes (-2) or he is marked for a total modifier of at least -2:
Natural roll of 1: Fumble
Natural roll of 2, modified to 0: INACCURATE (it's neither a fumble nor a modified 1, so...)
Natural roll of 3, modified to 1: Wildly Inaccurate
Natural roll of 4 or more, modified to 2 or more: Accurate
Yes, it's super counterintuitive that a natural roll of 2 is actually better than a 3, but that's how the new rules work
Say you have a thrower with a PA 1+ and you throw a short pass (-1) and roll a 2. What happens?
Your target number is (effectively) 2, but a modified 1 is wildly inaccurate.
Kort sagt, alla passar med negativ mod har utöver fummel 1/6 att bli Wildly Inaccurate (även om de samtidigt är lyckade slag om du har PA 1+). I många sammanhang är ett lägre slag bättre för att du hamnar på moddat <1 som alltid är inaccurate om du inte fumlar.
Någon gjorde ett diagram.
PA 1+ Är identiskt med PA 2+ med skillnaden att Wildly accurate inte är en fail.
streamlined som fan.
Är inte tanken att det följs av ordningen
fumble
wildly
inaccurate
accurate
ser konstigt ut i diagrammet att ett sämre resultat skulle ge en inaccurate än vad wildly skulle kunna gett?
Regeln är att WA är ett modifierat 1 specifikt. Tar man PA 1+ på en spelare blir han de facto sämre än en med PA 2+ eftersom han inte får använda pass skill på en WA men i övrigt är allt identiskt med PA 2+.
Jag tror vi kan vänta oss en revidering till att WA är moddat upp till 0 inom kort, det verkar lösa de flesta knutar OK. Men som regelboken är formulerad är det "färgglatt".
De har inte riktigt tagit ansvar för att allt blev target number istället för stats hela vägen in i mål ser det ut som.
jag förstår inte riktigt frågan. Reglerna känns ganska enkla
omodifierad 1=fumbel
modifierad 1 (eller lägre) = wildly
Allt annat än lyckad=inacurate?
Jag hur man kan tolka som dom gjort men det är en ganska ologiskt tolkning.
Resultatet på en passrull kan ju endast bli 1-6 dvs allt under 1=1 och allt över 6=6
Reglerna är allt annat än tydliga, men jag tycker det vettigaste sättet att tyda dem är att först kolla om det blir accurate. Blir det accurate så går man inte vidare till regeln om wildly inaccurate. På så sätt blir det bättre med PA 1+ än PA 2+.
Om modifikationer leder till att slutresultatet blir <1 så känns det vettigast att det räknas som wildly inaccurate, men jag ser egentligen inget fel i att det räknas som inaccurate: det kanske leder till mera passningsspel om chansen att alltid åtminstone få iväg bollen åt ungefär rätt håll är ganska stor.
@Morn82 nytt för den här versionen är att modifierare påverkar tärningsslaget, inte target number.
@Duckwing Arbetshypotesen är just det nu: Accurate går före WI, och PA 1+ ger immunitet mot just det utfallet. Långa passar kommer iväg långt oftare i och med det.
Hur är det nytt?
Det är ju samma idag fast att en modifierad 1a även är fumble idag.
Dvs rullar du 3 med -2 i mod så blir det som du rullade 1
Det är nytt för att nu fumlar du bara på en rullad etta. Till exempel. Och du kan lyckas med en modifierad etta. Det är en följd av att AG och PA nu skrivs som 1+ 2+ 3+ osv
Numera får du dock inte +1 för en quick pass eller dodge in i 0 TZs
Nu har jag inte nya eller gamla ordnignen framför mig men det känns som det går att lösa enkelt genom nedan
*naturlig rullad 1 alltid = fummel
*naturlig rullar 6 alltid = accurate
*modifierad rullar under 1= modifierad 1
*pa kan max vara 2+
*pa kan max vara 2+
Enligt de nya reglerna ska AG och PA kunna vara som bäst 1+
@Morn82 det du föreslår skulle kanske fungera, men det skulle vara en husregel. Därför finns det stora nackdelar med att köra det för oss som tycker om att resa ut i världen och spela. Jag vill inte behöva hålla reda på vilka regler som gäller var, utan spela samma spel överallt.