@Lockmund Det är totalt max 4 av extra skillsen som kan vara elite. Så kaosdvärgar kan sätta ut 4 Block, men gör de det kan de sen inte sätta ut en enda guard. Men de kan sätta ut 2 Block och 2 Guard tex. Samma för Woodelves, de kan ha 2 wd, 2 catchers och sen 4 dodge till.
Jo, sant! Helt tvetydigt är det ju upperbarligen. xD
Även om jag tycker att just den meningen är dåligt formulerad så måste ju "the exception" syfta på "the number of times a particular Skill can be chosen". Alltså individuella skills, inte antalet gånger Elite Skills som grupp/kategori får väljas. Att flertalet som varit inblandade säger tvärt emot rör ju till det om man vill veta precis hur GW tänkt! Hur man faktiskt vill göra är såklart upp till varje TO och jag har inga starka åsikter än, förstår bara inte helt och hållet hur vi tolkar texten i sig så olika. :)
Nåt sånt. Jag tror faktiskt att det kan bli bättre än det vi är vana vid. Men det innebär inte att jag inte också tror att det kan bli sämre.
Det är ett helt rimligt sätt att begränsa Tomb Kings och göra att andra lag verkar bättre igen - alltså de som har "förlorat" givet det vi är vana vid. Jag är fortfarande skraj för amazoner som sagt men vi får se…
Men det är onekligen skoj om färdighetsfloran blir lite rikare. Tycker att lösningen med att de kostar extra är finfin. Att det slår hårdare mot vissa lag än andra är något som tiering löser.
Kanske har varit uppe redan, lång tråd. Men tror ni de skrivit fel eller glömt ändra i redigeringen på kostnaden för rostrade cheerleaders? Verkar dåligt att köpa något som kostar hälften så mycket som inducement… Eller missar jag nåt? Allmänt verkar de fruktansvärt dåliga att köpa för 10K i liga.
Jag vet att jag snöat in lite på de olika chaos-lagen, men så här ser jag det (för turneringar om det är fyra extra elite skills totalt).
Allmänt: Inga extra Mighty Blow! Claw är inte lika bra, men det begränsas inte. Jag tror heller inte att vi får se mycket Dodge. Troll har kanske förlorat lite mot trollslayers, men jag gissar att Projectile Vomit kommer att bli viktigare, för man kommer sällan att ta Block på big guys.
Khorne: Max fyra av Block OCH Guard? De behöver fem rerolls, speciellt nu när alla utom två börjar med Frenzy. De har i alla fall fler potentiella bollhållare än Nurgle. Block på en khornegor, för det kommer att finnas mycket Wrestle som springer omkring och de har ju redan Juggernaut. Tier 3, det här är det sämsta laget bland dem som jag nämner i denna text.
Nurgle: Jag tror att deras rerolls kommer att ätas upp av rushes. De kommer att vara bra ända tills dess att motståndaren lyckas med något svårt och då hinner de helt enkelt inte reagera. Typexempel: En studsande boll fångas på 6+ och sedan är spelet på andra sidan planen där du bara har en markerad rotter att tillgå. De vinner inte most touchdowns. Det här är det enda laget där elven unions Fumbelrooski kommer att vara bra. Jag vet att de har buffats med fem bra skills och billigare rerolls, men de har också nerfats rejält med bara två pestigors, så jag anser dem vara tier 3.
Chosen: Man skulle inte ha valt en strengthskill på beastmen, även om de hade haft dem kvar som normala skills. Däremot får de en eller ett par Block. Warriors får en Block och en Guard och kanske blir det två av någon av dem. De hör hemma i tier 2 och jag anser dem vara betydligt starkare än Khorne eller Nurgle.
Renegade: Kanske Dodge på mörkeralven, annars Block och Guard för hela slanten. Tre "gratis" Mighty Blow är icke att förakta, tier 2.
C. Dwarfs: Två Block på centaurerna, 2 Guard på blockers, tier 2 för turneringar.
Underworld: Jag tror att de blir lite starkare med mindre Block på motståndarens spelare. Tier 2.
Skaven: Med bara två gutterrunners så tror jag inte riktigt på dem. Kanske investerer man i ett par Block bara för att hålla dem vid liv. Emellertid så tycker jag att deras nya blitzers inte bör underskattas och en av dem får måhända Guard. TIer 2.
Allvarligt talat tycker jag att de snuddar på tier 1, för de kommer att kunna ha många rerolls.
Om de skippar apo (vilket de nog inte bör göra), nöjer sig med ett troll (vilket de nog bör göra) och turneringen ger dem 1150kgp, så har de råd med tolv spelare och fem rerolls!
Enda är nog att jag skulle putta ner renegades till 3. Deras inbyggda osäkerhet vägs varken upp av inbyggd MB eller fler rerolls. Dom är helt enkelt ett rätt dåligt men skoj lag som ibland kan överleverera men aldrig är stabila nog för att göra det konsekvent. Khorne kan alltid låta bli att ta några onödiga blocks så jag ser dom som lite stabilare. Nurgle är mycket roligare och lite bättre i nya skepnaden men blir fortfarande svårt att göra TDs med dom.
Jag skulle ranka chaoslagen i denna ordningen och rankingen:
Wood elf: Helt okej här också, men det hade varit ett bra tillfälle att smyga in ett par dryader i rostern. Inget märkvärdigt, bara ett par kompisar till trädet på LoS med 9+ i armor.
High elf: Här håller jag med om att throwern borde ha fallit 10kgp i pris, så att man kunnat få in den lättare i rostern. Om det innebär att den behöver förlora en skill, så låt gå för det.
Elven union: Yikes! 3 nya skills och jag gillar inte valet av någon av dem. Linjemännen borde ha fått något för linjemän istället, t.ex. Fend. Fumbelrooski hade gjort sig mycket bättre på snabba catchers. Avslutningsvis hade jag gärna sett Sure Hands på throwern. Det är dags att ge en ag 2+ den skillen och varför inte här? Den går ju bra ihop med Fumbelrooski.
Eftersom en Star Player aldrig kan få några "advancements" tolkar jag det som att även om den kunde bli Team Captain skulle den inte få Pro. Och då gör det liten skillnad ifall de får bli Captain eller inte.
1, Vad tycker ni om GWs nya tokens för prone och stunned? Vi har testat ett game då vi använde dem och jag glömde av det konstant för det sitter i muskelminnet att lägga ner figurerna. Det blir också extremt otydligt vad som hänt när man bara sätter ut en prone token. Jag köper dem för figurer som är större än en ruta men nyfiken om folk har tänkt använda dem på alla figurer?
2, Om jag tvingar fram en turnover (säg att jag dodg:ar 6+ med någon figur) innan bollbäraren hunnit aktiveras. Räknas det som stalling och kommer publiken kasta skit på bollbäraren då? Vi kunde inte knäcka denna nöt med enbart regelboken. Om det räknas som alla figurer som är kvar efter turnover forego their activation.
@Rainmaker Sista paragrafen om stalling på s. 81 tycker jag rimligen tolkas som att det inte är stalling. "If a team's turn ends before they can activate a player holding the ball who could score without having to roll a dice, then this will not count as stalling as the player hasn't had the chance to activate".
Hoppas att jag slipper möta någon som envisas med att sina figurer ståendes och utmärkta med en token för Stun och Prone. Allt är som upplagt för att man "glömmer" bort att dom är Stun elle Prone... Min bedömning - Usel regel!
Ingen kommentar...
@Ionas Tycker att texten är väldigt tydlig gällande frågan om att du kan välja att flytta alla andra spelare innan du flyttar bollbäraren!
Detta gör ju det hela komiskt då man i prakten kan välja en spelare som inte är nära att springa in och ur TZ för att misslyckas och då slipper stalling regeln.
@Oberwald_1 Det står ingenstans att du måste börja din turn med bollhållaren, så i praktiken så tvingar man fram en turnover enligt Rainmakers förslag och på så sätt undviker du Stalling regeln. Eller har du tolkat det på något annat sätt?
@Juiblex Det var min spontana tolkning, behöver ju inte stämma. Tolkade det som att allt man gör förutom att scora skulle vara stalling. Men det är väl iof inte orimligt att komma runt det genom att medvetet misslyckas med något annat.
Comments
@Ozt Inte enda sättet. Om man kör 150k att köpa skills för, och 30k för Eliteskills, tycker jag att det ser ut som att det blir max 5 sådana.
Det har du rätt i, men det verkar vara få tankegångar just nu om att lösa det på det sättet!
@Lockmund Det är totalt max 4 av extra skillsen som kan vara elite. Så kaosdvärgar kan sätta ut 4 Block, men gör de det kan de sen inte sätta ut en enda guard. Men de kan sätta ut 2 Block och 2 Guard tex. Samma för Woodelves, de kan ha 2 wd, 2 catchers och sen 4 dodge till.
Jo, sant! Helt tvetydigt är det ju upperbarligen. xD
Även om jag tycker att just den meningen är dåligt formulerad så måste ju "the exception" syfta på "the number of times a particular Skill can be chosen". Alltså individuella skills, inte antalet gånger Elite Skills som grupp/kategori får väljas. Att flertalet som varit inblandade säger tvärt emot rör ju till det om man vill veta precis hur GW tänkt! Hur man faktiskt vill göra är såklart upp till varje TO och jag har inga starka åsikter än, förstår bara inte helt och hållet hur vi tolkar texten i sig så olika. :)
Jag tolkar det alltså som att man får LÄGGA på högst 4 elite skills på ett lag. Det spelar ingen roll vad befintliga positionals har inbyggt.
Nåt sånt. Jag tror faktiskt att det kan bli bättre än det vi är vana vid. Men det innebär inte att jag inte också tror att det kan bli sämre.
Det är ett helt rimligt sätt att begränsa Tomb Kings och göra att andra lag verkar bättre igen - alltså de som har "förlorat" givet det vi är vana vid. Jag är fortfarande skraj för amazoner som sagt men vi får se…
Det är alltså totalt valda skills. Vad jag förstår så kan du alltså alltid välja fyra block även om ditt lag i grunden redan har blockspelare.
Vissa lag SKALL ju vara fyllda av massa block, guard och MB. Det är ju hela poängen. Andra skall vara fyllda av dodge.
Det är ju detta som skapar balansen i spelet mellan dash och bash.
Oavsett, jag ser fram emot ett tydliggörande från GW. Uppenbarligen är det inte tillräckligt bra skrivet.
Men det är onekligen skoj om färdighetsfloran blir lite rikare. Tycker att lösningen med att de kostar extra är finfin. Att det slår hårdare mot vissa lag än andra är något som tiering löser.
Kanske har varit uppe redan, lång tråd. Men tror ni de skrivit fel eller glömt ändra i redigeringen på kostnaden för rostrade cheerleaders? Verkar dåligt att köpa något som kostar hälften så mycket som inducement… Eller missar jag nåt? Allmänt verkar de fruktansvärt dåliga att köpa för 10K i liga.
Lägger den här för alla att stjäla när vi börjar köra GW rakt av i turnering:
6 Black orcs: 4 block
Troll
Ripper
Fungus
2 goblins: 1 dirty player
Ha så kul att brottas med det här gänget. Beroende på TV får de en RR också.
Jag vet att jag snöat in lite på de olika chaos-lagen, men så här ser jag det (för turneringar om det är fyra extra elite skills totalt).
Allmänt: Inga extra Mighty Blow! Claw är inte lika bra, men det begränsas inte. Jag tror heller inte att vi får se mycket Dodge. Troll har kanske förlorat lite mot trollslayers, men jag gissar att Projectile Vomit kommer att bli viktigare, för man kommer sällan att ta Block på big guys.
Khorne: Max fyra av Block OCH Guard? De behöver fem rerolls, speciellt nu när alla utom två börjar med Frenzy. De har i alla fall fler potentiella bollhållare än Nurgle. Block på en khornegor, för det kommer att finnas mycket Wrestle som springer omkring och de har ju redan Juggernaut. Tier 3, det här är det sämsta laget bland dem som jag nämner i denna text.
Nurgle: Jag tror att deras rerolls kommer att ätas upp av rushes. De kommer att vara bra ända tills dess att motståndaren lyckas med något svårt och då hinner de helt enkelt inte reagera. Typexempel: En studsande boll fångas på 6+ och sedan är spelet på andra sidan planen där du bara har en markerad rotter att tillgå. De vinner inte most touchdowns. Det här är det enda laget där elven unions Fumbelrooski kommer att vara bra. Jag vet att de har buffats med fem bra skills och billigare rerolls, men de har också nerfats rejält med bara två pestigors, så jag anser dem vara tier 3.
Chosen: Man skulle inte ha valt en strengthskill på beastmen, även om de hade haft dem kvar som normala skills. Däremot får de en eller ett par Block. Warriors får en Block och en Guard och kanske blir det två av någon av dem. De hör hemma i tier 2 och jag anser dem vara betydligt starkare än Khorne eller Nurgle.
Renegade: Kanske Dodge på mörkeralven, annars Block och Guard för hela slanten. Tre "gratis" Mighty Blow är icke att förakta, tier 2.
C. Dwarfs: Två Block på centaurerna, 2 Guard på blockers, tier 2 för turneringar.
Underworld: Jag tror att de blir lite starkare med mindre Block på motståndarens spelare. Tier 2.
Skaven: Med bara två gutterrunners så tror jag inte riktigt på dem. Kanske investerer man i ett par Block bara för att hålla dem vid liv. Emellertid så tycker jag att deras nya blitzers inte bör underskattas och en av dem får måhända Guard. TIer 2.
Låter bra. Jag lämnar nog Chosen och Renegades i tier 3 ändå för att de inte startar med skills man vill ha…
Underworld låter rätt i tier 2, kan vara 1 också.
Inte mig emot. Då kan jag spela mycket chosen.
Allvarligt talat tycker jag att de snuddar på tier 1, för de kommer att kunna ha många rerolls.
Om de skippar apo (vilket de nog inte bör göra), nöjer sig med ett troll (vilket de nog bör göra) och turneringen ger dem 1150kgp, så har de råd med tolv spelare och fem rerolls!
@Lockmund bra skrivet! Jag håller inte med om allt, men tycker att du fått med det mesta och viktigaste.
Jag håller mycket med @Lockmund
Enda är nog att jag skulle putta ner renegades till 3. Deras inbyggda osäkerhet vägs varken upp av inbyggd MB eller fler rerolls. Dom är helt enkelt ett rätt dåligt men skoj lag som ibland kan överleverera men aldrig är stabila nog för att göra det konsekvent. Khorne kan alltid låta bli att ta några onödiga blocks så jag ser dom som lite stabilare. Nurgle är mycket roligare och lite bättre i nya skepnaden men blir fortfarande svårt att göra TDs med dom.
Jag skulle ranka chaoslagen i denna ordningen och rankingen:
2) Chosen, underworld, Skaven, C Dwarfs
3) Nurgle, Khorne, Renegades
Jag sätter UW i 1.
Hur skulle jag ha ändrat alvlagen?
Dark elf: Jag gillar faktiskt GWs ändringar.
Wood elf: Helt okej här också, men det hade varit ett bra tillfälle att smyga in ett par dryader i rostern. Inget märkvärdigt, bara ett par kompisar till trädet på LoS med 9+ i armor.
High elf: Här håller jag med om att throwern borde ha fallit 10kgp i pris, så att man kunnat få in den lättare i rostern. Om det innebär att den behöver förlora en skill, så låt gå för det.
Elven union: Yikes! 3 nya skills och jag gillar inte valet av någon av dem. Linjemännen borde ha fått något för linjemän istället, t.ex. Fend. Fumbelrooski hade gjort sig mycket bättre på snabba catchers. Avslutningsvis hade jag gärna sett Sure Hands på throwern. Det är dags att ge en ag 2+ den skillen och varför inte här? Den går ju bra ihop med Fumbelrooski.
Lockmund for President.
Skulle ni säga att en crowd push triggar Getting Even mot spelaren som pushade?
Personligen nej.
Men kag är helt med på att man får Hatred(Crowd) nästa match.
Ok riktig fråga:
I matched play, räknas Star players som en del av din Team Draft List?
Relevant för Team Captain special rule och Insignificant för Snotlings.
Eftersom en Star Player aldrig kan få några "advancements" tolkar jag det som att även om den kunde bli Team Captain skulle den inte få Pro. Och då gör det liten skillnad ifall de får bli Captain eller inte.
1, Vad tycker ni om GWs nya tokens för prone och stunned? Vi har testat ett game då vi använde dem och jag glömde av det konstant för det sitter i muskelminnet att lägga ner figurerna. Det blir också extremt otydligt vad som hänt när man bara sätter ut en prone token. Jag köper dem för figurer som är större än en ruta men nyfiken om folk har tänkt använda dem på alla figurer?
2, Om jag tvingar fram en turnover (säg att jag dodg:ar 6+ med någon figur) innan bollbäraren hunnit aktiveras. Räknas det som stalling och kommer publiken kasta skit på bollbäraren då? Vi kunde inte knäcka denna nöt med enbart regelboken. Om det räknas som alla figurer som är kvar efter turnover forego their activation.
@Rainmaker Sista paragrafen om stalling på s. 81 tycker jag rimligen tolkas som att det inte är stalling. "If a team's turn ends before they can activate a player holding the ball who could score without having to roll a dice, then this will not count as stalling as the player hasn't had the chance to activate".
@Rainmaker Bedömt ja. Du kunde scora utan att slå en tärning.
@Rainmaker Två bra frågor!
@Ionas Tycker att texten är väldigt tydlig gällande frågan om att du kan välja att flytta alla andra spelare innan du flyttar bollbäraren!
Detta gör ju det hela komiskt då man i prakten kan välja en spelare som inte är nära att springa in och ur TZ för att misslyckas och då slipper stalling regeln.
@Oberwald_1 Det står ingenstans att du måste börja din turn med bollhållaren, så i praktiken så tvingar man fram en turnover enligt Rainmakers förslag och på så sätt undviker du Stalling regeln. Eller har du tolkat det på något annat sätt?
I Trollhättan har vi spelat med stalling länge.
Stalling aktiveras när du kan göra mål, utan att göra det.
Skulle någon annan spelare ramla innan bollhavaren så aktiverades aldrig möjligheten till stalling
@Juiblex Det var min spontana tolkning, behöver ju inte stämma. Tolkade det som att allt man gör förutom att scora skulle vara stalling. Men det är väl iof inte orimligt att komma runt det genom att medvetet misslyckas med något annat.