Ny third season Edition revealed!

18911131419

Comments

• edited October 30

@Pellevin Bra sammanfattning, tycker alltid det är kul att läsa välgrundade åsikter som skiljer sig från mina ogrundade åsikter om det mesta. MEN jag tycker ändå att orcs ser ut som ett av de bästa lagen i ed.2025 , de hade kanske inte slagit ed 2020 orcs, men det hade i princip inga alver , skaven eller humans heller gjort. Alltså slagit sina 2020 versioner.

men jag gillar mitt orc-lag, väldigt nöjd med den snygga blek-gröna hudtonen jag fick till, så det kan va så att jag får revidera min åsikt när de fått luftas i 2025 miljö.

• @sirvejlance jag tror också att Orcs är väldigt starka jämfört med alla nya rosters. Stor tillgång till guard och startar med 3 mighty blow samt kommer kunna köra med dirty players och är typ snabbare än vad undead var tidigare.

• Håller med om mycket. Vi har ett stort jobb framför oss att spela oss fram till nya metan. Att titta på det rent teoretiskt är förstås bra, men ibland måste man spela med ändringarna för att få en bättre känsla.

För mig ser OWA väääldigt starkt ut. Håller med @Ionas, Taunt ser ut att vara en skoj ny skill som kan ställa till det på ett bra sätt.

Gillar inte stalling regeln alls, eller att man inte skall lägga figurer ner. Även om säkert de flesta av oss kommer spela som tidigare, kommer man förr eller senare möta någon som envisas med att ha sina gubbs stående. Då kommer det bli svårt för mig i alla fall.

• edited October 30

Jag tycker det ska bli intressant att se hur de nya dvärgarna spelas. Med grymma blitzers, och en deathroller som man borde kunna ha råd att ha på planen hela matchen, om allt går som planerat.

(tänker att man inte foular med den på samma sätt nu)

• @Oxinotl ja, du har helt rätt om vilket elände det kommer att bli att spela mot italienare som inte lägger sina spelare ner.

• @Oxinotl vad är det du inte gillar med stalling regeln?

• @sirvejlance ja, allt som sägs nu är ju gissningar, utom det faktum att det går att få till väldigt snygga orclag.

• Möjligt att det tagits upp; men hur kommer mvp se ut med nya systemet med färre positionals?

• vad har antalet positionals att göra med mvp? vad är det jag inte förstår?

• Det verkar inte ha läckts än

• Förr kunde man välja 3 spelare. Nu är det random. Med mer linemen blir ju chansen/risken att en linemen plockar en mvp större.

Så tänker jag i alla fall.

• Det här med att inte lägga figurer ned när de är prone är ju bara korkat. Hoppas innerligt att det inte blir en grej.

Vi har inte beklagat oss över hur starka Chorfs blir med nya Break tackle-regeln. Dodge på 2+ för bullarna gör ju att de blir Gutter Runners med ST4 riktigt.

• jag Kommer bara kräva att mina figurer ska stå mot folk som officiellt deklarerat att de är emot det. Just saying 😉

• ah, jag som spelar för lite liga för att hänga med.

sant, men blir också roligare då linemen kan få fler skils och påverkar mer.

• Angående "förr" och MVP:er - vad jag minns var det bara BB2016 som hade den regeln, så den var ännu kortvarigare än Wildly Inaccurate.

På Living Rulebook-tiden slumpades MVP:n bland alla i laget som hade varit på plan eller suttit i båset, även om de hade dött under matchen, vilket ibland var lite trist för mig som mest spelade Halflings på den tiden. Har ett vagt minne av att det var något liknande i nittiotalsversionerna av spelet också, men de regelböckerna är lite för väl nerpackade för att jag ska orka gräva upp dem och se efter.

• stalling är ju en del av spelet och en viktig taktisk del dessutom. Jag förstår att nyare spelare känner sig utspelade när motståndaren stallar, men man vänjer sig fort och lär sig göra det själv. Vi behöver ingen regel som förhindrar det. Att GW försöker "mjukt förbjuda" stalling tycker jag är dumt. Behövs inte och komplicerar spelet ännu mer. Veteran coacher kommer ju bara spela runt regeln ändå.

Lite som att ha en regel mot att surfa eller pitch-cleara. Dessa är också "feel-bad" för nyare coacher.

• @sirvejlance har du förresten sett att Deathrollern fått extra movement? Med tanke på att dvärglaget blir så svagt i styrka, så tror jag vi kommer se en hel del rollers i framtiden.

Själv tycker jag snotlings ser lite skoj ut och kommer nog göra ett försök under 2026 med dom.

• helt missat +MA på deathrollern @Oxinotl, och så med superbilliga bribes. lär vara många målare som en möter framöver.

• Orker är sämre, helt klart.

Jag tycker att endast skaven blev nerfade mer än orcs.

Främst turneringsspel i mina tankar då, inte progression….

• Jag blir alltid glad av att läsa ditt ständiga korståg mot chorfar.

Jag kan tänka mig VM2027 när Chorfar har 100% winrate att du kommer att hyllas som profet.

• Blitzers vs thrower löser du med två block på throwers. Big uns tappar men får understöd. Vet inte om de är STÄRKTA men jämfört med humans…

• Jag var orolig för att de skulle göra Tomb Kings ospelbara för att kompensera för brawler. Men det var obefogat, nu är jag orolig för att de är för bra och för att jag måste fortsätta spela dem…

• Blir inte juggs på Lizard näst intill en nerf i turneringformat? Med tanke på att de blir dyrare och man vill väl ändå ha block på sauras? Vad säger Lizard-experterna?

• edited October 31

Om jag jämför med förslagna regler på snowball, hade man fått en till block för de 30k man hade haft kvar om de inte haft juggs och kostat 85k samt att du kan ta leader som primary nu.

Snowball ex old 4 block vs new 6juggs, 2 block, 1 wrestle , leader. Alt. 6 juggs, 3 block.

• @Oberwald_1 , inte expert, med det är precis så jag tänkt också. De har blivit så pass mycket bättre att de kommer bli sämre. Speciellt som de allra helst fortfarande vill ha 5-6 elite skills.

• Vad är Elite Skills?

• vissa skills som anses vara extra bra och kostar +10k i värde. vet inte vilka exakt som räknas dit, men sett block, dodge, guard och mighty blow räknas upp. möjligt fler också.

Sign In or Register to comment.