Eurobowlregler Ungern, utkast släppt.

OztOzt
edited October 15 in Turneringar

Källa: Eurobowls discordkanal.


TEAM BUILDING

Starting Gold and Star Player Point (SPP)

Tier 1: 1100k & 36 SPP

Tier 2: 1110k & 42 SPP

Tier 3: 1120k & 50 SPP

Tier 4: 1130k & 56 SPP

Tier 5: 1140k & 64 SPP

Tier 6: 1150k & 70 SPP

You can spend spp according to the rulebook, but no random skills or characteristic

improvements are allowed. You are only allowed to take two extra skills on the same player.

Unspent gold and star player points are lost.

You can’t choose more than 4 from the same skill while spending star player points. If your

team already has at least 4 from the same skill after buying your players (including star

players) but before spending your skill points you CAN’T have more of that skill.

i.e.: A dark elf coach bought 4 blitzers and 2 witch elfs, thus they can only give out two more

dodge before reaching the limit of 4 dodges total. Since they already have at least 4 blocks

on the roster they cannot give out any more.

You are not allowed to have bribes if your team also has either sneaky git or dirty player skill

on the roster.

Optional packs (may choose one):

A: “Quantity over quality”: you can exchange 2 spp for 10k gold up to 5 times (gaining you a

maximum of 50k gold for 10 spp)

B: “Training camp”: get extra 8 spp but you lose 40k gold.

C: “Center of attention”: your team can hire star players but lose 8 spp for star players

costing up to 120k, 14 spp for star players costing 121-260k, 20 spp for star players costing

more than 260k.

The following star players are banned and cannot be hired by any team:

Morg, Griff, Skitter, Hakflem, Bomber, Cindy, Zzharg, Estelle, Dribl & Drull, Deeproot.

Tier1: Dwarves, Lizardmen, Shambling Undead, Dark Elves, Skaven, Amazons, Wood

Elves.

Tier2: Orc, Norse, Underworld Denizens, Necromantic Horror, Vampire.

Tier3: High Elves, Humans, Tomb Kings, Slann, Chaos Dwarves.

Tier4: Elven Union, Khorne, Old World Alliance, Imperial Nobility.

Tier5: Black Orcs, Chaos Chosen, Chaos Renegades, Nurgle.

Tier6: Goblins, Ogres, Halflings, Snotlings, Gnomes

List of eligible inducements:

- Bloodweiser keg

- Mortuary assistant

- Plague doctor

- Wandering apothecary

- Team mascot

- Josef Bugman

- Bribe

- Master chef

- Riotous rookies

«1

Comments

  • Får inte gå över 4 av samma skill när man köper extra, inklusive de som spelarna startar med känns inte alls bra.

  • Bribe-förbudet känns som att det i huvudsak drabbar goblins. Upplever folk att goblinframgångarna är ett problem? Eller är det en klenod från när Underworld hade swarming?

  • känns inte som regler jag kommer vilja spela på var och varannan turnering.

  • Trodde den grejen handlade om att stoppa roller dwarf med bribes.

  • nja. det är för att foulmetat är så starkt just nu så flera lag kör med en sneaky git eller dirty player. men håller med om att goblins drabbas av det på sidan av eller vad en ska säga.

  • Jag håller med Ozt, max 4 av samma skill när man köper extra slår riktigt hårt mot vissa lag, tex Dwarf och Lizardmen. Att Dwarf och Lizardmen ändå är kvar i tier 1 är riktigt konstigt.

  • Otroligt konstiga regler, jag är inte förtjust alls.

  • Max 4 skills skadar verkligen vissa raser mer än andra. Alla kan stacka lär leda till en tackle mb i alla lag. Vad tror ni?

  • Snotlings ser ovanligt lockande ut.

  • Vilket i sig är ett underbetyg till reglerna.

  • Måttligt imponerad. Bristen på pengar är väl iofs intressant, men meh.

  • Amazons, Undead, Norse, Vampire, Tomb Kings, Union, Chosen, Snotlings.


    drömlag :D

  • Varför älskar jag lag med AV8+ linemen??!!

  • Men jisses!

    4 skill-regeln handikappar ju helt vansinnigt.

    Kommer ju varken att gå att bygga Lizards eller orcs.

    Galet snålt med pengar också. Tror det kommer bli standard att spela utan apo kanske?

    Tror vi kommer se sjukt mycket stacking av block/dodge, SG/DP, tackle/MB.

  • lizards funkar. 4 block, 1 wrestle och 1 frenzy.

    pengamässigt är väl det som gör det lite jobbigare.

  • Jag tycker det är kul att man tar lite nya grepp och tvingar folk att bygga lite annorlunda, annars får man ju se exakt samma byggen om och om igen i all evighet.

  • Håller med @Oberwald_1 , intressant med annorlunda regler.

  • @Spelledaren körde inte du något liknande till din turnering? Med Max 4 av samma skill? Det tvingar ju iaf fram intressanta lösningar.

  • Utkastet tar ju bort eller gör iallafall att man inte kan spamma fouls och säkra med bribes.... tufft för goblin, men dom brukar ju dock hitta lösningar...

    Håller med att man behöver titta på alternativa byggen, roligt!!

  • BitterBowl 3 hade max tre av samma. Tycker det leder till roligare byggen än block/dodge-spam. Men visst kanske det ska påverka tieringen mer.

  • Håller med att det är kul med nåt annat. Men amazoner kommer i princip bli ostoppbara

  • Zons verkar bli ett måste, men då kanske dvärgar också är det.

  • Amazoner med liten bänk mot massa lag med MB+T är inte så givet att det kommer funka.

    Men i grunden väldigt bra. Mer orolig för att undead ska bli ännu bättre än tidigare

  • @Skuld liten bänk? Om de inte kör en foulbuild med bribe så har de en väl tilltagen bänk.

    Jag gillar inte en cap på antal av samma skill och har aldrig gjort. Förstår hur de tänker men tycker att det förstör mer än vad det bidrar till något bra. Hellre ett Monkeybowl-tänk då där bra skills kostar bara lite extra.

  • 13 eller 14 spelare, är inte så lite... Undead har väl inte gått så jättebra på EB (4 i topp 50) o EO (1 i topp 50) ? Men jag håller med om att detta passar dem också

  • Men om jag tillåts ett stickspår, så känns det sådär att åka till Ungern över huvudtaget. Jag känner mig lite PK i den här frågan, så det slutar nog med att jag hoppar över EB/EO.

  • Jag är inne på samma linje som dig där @sirvejlance. Men man kommer ju förmodligen behöva stå ut med de här reglerna på en hel del inhemska turneringar de närmaste året.

  • Tjo, nu kanske de bara är jag som inte fattat. Men man får inte ha mer än 4 av samma skill på laget. Betyder detta tillexmpel att man inte får ha mer än 4 Norse Linemen då de har block?

    Eller checkar man skills efter man har byggt grunden till själv laget och om man har mer än 4 av samma så får man inte välja den igen?

  • edited 11:27AM

    Du får inte köpa fler skills av samma sort. Så norse får inte ta block på uffar, valks och yeti.

    Dark elves med 4 blitzers får inte ta block på någon annan. och max 2 dodge om de har båda häxorna.

Sign In or Register to comment.