USB 5 - Spring of Wisdom - 5:e Augusti - Sveriges tuffaste turnering! 😅

124

Comments

• Fast då lämnar han ju aldrig motståndarens TZ. Så vrida sig borde han kunna, frågan för mig är om han kan göra det utan att ha blockat först eller om det inte är en move action

• Eftersom jag inte har en jätte i mitt lag så kan vi väl bara enas om att en jätte bara får slå tripple skulls så slipper vi diskussionen om riktning etc ;)

Är väl inte mer än fair tycker jag!

• Några frågor

Så på en BLock action kan en jätte: vända sig i om, blocka, följa upp, vända sig om igen (så länge den inte vänder ryggen till) som en Block action? Men bara: vända sig om och blocka på en Multiple Block.

På en Blitz kan den: vända sig om, moonwalka fram, vända sig om, Blocka, följa upp, vända sig om, fortsätta moonwalka och till sist vända sig i valfri rktning?

En jätte kan inte välja att stanna på en spelare som ligger ner, rite? Om jag läser reglerna rätt så knuffar den bara bort den liggande om jätten faller på den. Den måste försöka gå över den liggande. Korrekt?

• edited August 2023

Jag tolkar den som att den bara kan vända sig om i slutet på en move-action eller om den blockar den följer upp. Man får inte följa upp när man kör multiple block. Alltså kan den bara blocka två gånger förutsatt att hen inte följer upp och att den andra blocken är på någon inom hens TZ.

Men vi får väl se vad @Frantic får för svar och hur han väljer att göra med det i turneringen.

P.S. jag hatar fan jätten! Vad får vi nästa gång? Tomten och Påskharen. Bah! Humbug.

• Jag ser vad ni skriver men Frantic har också tolkat och svarat tydligt vad som gäller.

Att på block action kan han vända sig om och blocka i vilken riktning som helst, följa med och vända sig hur som helst. Det är inget move, det är en jätten-special-vridning.

problemet uppstår ju endast för att det skulle vara ”för bra” att ha fler tz än nio st. Jätten har svårt att gå, röra sig, brukar ändå inte kunna markera spelare i fler än två riktningar. Stryk blind side, så slipper vi allt detta bröl.

• Jag gillar dig basse men oavsett vad någon skriver så måste reglerna gå först. Är det oklart vad som gäller avgör TO vilket är frantic, men tänker ändå inte hävda att det är så solklart som du tycker

• Tror jag tar 2 minuter under fredagen innan första matchen och förklarar/bestämmer vad som gäller gällande jätten för dem som känner sig osäker :)

• Hehehe! Nu hade ju @Frantic skrivit att han mailat och frågat vad som gällde, sen får väl han bestämma. Men jag håller med dig. Stryk allt som är värdelöst så slipper vi allt bröl. Att kunna använda flera RRs per turn, jätten och på det vrid tillbaka reglerna till pre 2016 ;).

• Nä, jag ska mejla och fråga efter turneringen när alla frågor är sammanställda ... Innan hjälper inte eftersom det lär komma fler och svaren får du om du har tur på nästa errata.

• Justja, ifall min jätte står diagonalt från en spelare och jag vill ta ett steg vidare i dens tacklezone, då lämnar jag inte dens tacklezone, och då borde jag inte slå en dodge roll med jätten?

• @inforthepain - Oroa dig inte för diagonalen, jätten ställer likt en Fanatic,

Norr, söder, öster och väster, inte sydost eller liknande :P

• Gött så kan gå igenom tz utan dodge coolt

• Haha, nu räcker det med spriten Janne.

• tack!

Men givetvis så menar jag att då reglerna ännu inte blivit förtydligade så har TO gjort det solklart hur han tolkar, tills vi får ett annat svar.

Jag menar absolut inte att reglerna är solklara, men däremot hur de fungerar på USB5 om inte nya svar ges.

• Nu missförstod du mig @Skuld .

Reglerna för jätten är generellt tvetydiga. Det är däremot väldigt tydligt hur TO bedömer på USB5 om inte nya rön framkommer från det organ som bedömer reglerna.

Så menade jag.

• edited August 2023

Min fråga vart lite herpderpad (inte att förväxlas med pidpad, för det hade varit lite för herpderpidpadt).

Fråga 1

Ifall en spelare är placerad på diagonalen från jätten, kan jätten ta ett steg frammåt, man måste bara göra en dodge om man lämnar tacklezonez men i detta fall skulle jätten fortfarande vara i tacklezone vilket skulle innebära att jätten (om den tjocka jäveln får plats) kan glida lite lätt förbi en spelare en ruta utan att dodgea.

Fråga 2

Mer JÄTTE intresanta frågor kan en Jätte kliva på en spelare som är proned (jättar får kliva över sådana) men ångra sig och kliva bakåt, detta skulle kunna ge Jätten möjlighet (ifall den misslyckas med gfi /dodge att surfa spelare när den ramlar aka turnover) att surfa proned player för den försöker kliva över motståndaren( in i publiken ... extra omg..) men ångrar sig och vill ta ett steg tillbaka. Allt detta är ifall den ramlar (gfi elller dodge eller din moster) och måste knuffa motståndaren en ruta. (Tyyyyypisk frantic move fast på större skala) Detta push senario kan ske om jätten diagonal (eller rakt fram tillbaka om det är ok? ) försöker förflytta sig och chainpusha folk med sitt fall, vilket skuĺl ge en turnover men måste man surfa en bollhållare så äre. Idén kommer från när jättar faller så pushar de liggande spelare, aka blivande surfoffer.

• @inforthepain

1. Du behöver dodga, precis som en med normal tacklezone går diagonalt bredvid en annan spelare.
    2. Det borde fungera att springa fram och tillbaka på en spelare tills mv är slut, ramla på spelaren för att sedan pusha den liggande spelaren.

• Eftersom jag kommer till matchstart i morgon har jag nu lottat första omgången... Så här blev resultatet:

• Skuld mot Ionas i första rundan

• edited August 2023

Mm, men @Skuld Nemesis @Ikki möter @Chrixx i första omgången också. :)

• Jag och IFTP går till lottas, är man redan i Umeå så får man gärna komma dit.

• Här kommer en liten karta med info så ni inte ska virra bort er allt för mycket.

Vissa av parkeringarna kan vara gratis ett par timmar men då behöver ni parkera om. Betalparkering görs genom parkster, det är en app på telefonen eller så kan man sms:a 070-7131415.

• Får man uppdatering efter varje omgång? pls pls pretty pls :)

• Lycka till alla idag och kämpa på, helt klart tuff utmaning

• Lycka till och hoppas nuffle är rättvis.

• Inför tredje omgången….

• Ojoj starkt @Frantic att hinna med en uppdatering. Fokus på turneringen i första hand men skitkul att kunna följa lite 🤓

• Nuså… sista matchen lottad:

Klart jag ställer upp för fansen @mikethemachine

• Ojoj sjukt spännande

Sign In or Register to comment.