Sciscos målaräventyr

11112131416

Comments

• Hur är det att stippa model efter oljefärg?

• @mikethemachine oklart, aldrig gjort. Men olja gillar inte stora mängder whitespirits, men samtidigt blir oljan VÄLDIGT hårt och motståndskraftig över tid.

P.s tidigare fråga jag missade - vanliga gw baser. 32 milli och 14? milli.

@grumplekins jo men de kan nog ordnas. Kan kika på det i helgen.

• Gänget ihopsatt! Snart blire åka av! Samt första försöket med greenstuff, nöjd över hur de landade!

• Härligt, ser riktigt bra ut!

• edited March 2023

Lite 80% färdiga WIP (omöjligt att fota blöt olja 😅)

• Lite mer nästan klart gubbs

• Snyggt lag, men jisses vad plottriga de är! 😅

• edited March 2023

@tjub haha skoja inte - och alla är såhär ... Med treemen som är ännu värre 😅

Målar dem faktiskt som en commission - mer o mer uppenbart att personen fick ett väldigt bra pris trots totalsumman.

Men ser de som en kul utmaning också - med nära noll tidspress

• Inte de bästa fotot - blöt olja med bara målarlampa utan naturligt ljus... Not great 😂😅

• Tycker det ser fantastiskt ut :)

• Kämpa på, de blir bra! Modeller är ju riktigt kul och jag har lekt med tanken men jag kommer nog inte måla Greebo innan jag har väldigt mycket mer fritid. Det roliga i att måla försvinner för mig om skalan är mindre än typ 15mm eller de är för plottrigt, så all cred till dig! 😅

Utan att ha erfarenhet av olja, underlättar de processen likt contrast etc?

• edited March 2023

@tjub jo men de kombinerar / kan höja speedpaints/contrasts processen - och blir en bra process tillsammans som både är snabbt men kan få till detaljer och framförallt skuggor och blends bra.

Oilshade tillsammans med contrast 100% awesome och lätt att genomföra - höjer verkligen kvaliteten utan nästan något arbete. Och kan nyttjas utöver "bara" svarta skuggor utan kan nyttjas för alla möjliga roliga tints och konstiga saker egentligen.

Detaljer och blends 80% perfekt - blends ramlar in utan problem alls och höjer contrast ytorna perfekt med väldigt lite jobb. Detaljer går också på samma sätt då rent tekniskt sätt olja är tunnare än akrylfärg/vatten ---- MEEEEN kräver mycket kunskap kring konsistens och erfarenhet, något jag själv brottas med speciellt då varje ny oljefärg har en annan kemisk uppsättning och därmed måste "hanteras" annorlunda.

Ju mer detaljer/mindre yta - desto mer krävs från målaren att "know his shit" då det absolut går och kan göras fantastiskt (se Wappel och Marco F) - men kräver fan perfekt känsla kring konsistens osv.

Men när man väl kan de hela så ere verkligen en höjare - utan så mycket arbete. Bara lite mellan att sitta ibland på dagen + småbarn samt lite (1-2 tim) på kvällen så smäller jag ju ut halflingsen på löpande band. Klarar nog absolut 2-3 gubbs per kväll om man bara har grundarbetet.

T.ex. är önskad rosa hud ---- hell on earth att få till korrekt pga. tekniska delar av kemin osv. Men skulle jag få kläm för de så ere samma som de andra. Men vit går att få täckande som jag visat väldigt fint - de är bara när jag försöker få till en bra rosa som de är svårt - funderar på att gå över till "normal blend hud" --- men de är ju att ge upp!

• Gubb per gubb - lite närmare varje kväll nästan

• Grymt ju!

Fått för mig bara att Contrasts ger så pass tunt lager färg att de lätt skavs, är de samma med olja? Eller om en mest kör shades och kontrasts. Kan ju se väldigt bra ut med coola effekter men att de måste lackas rätt ordentligt efter?

Själv har jag lite gått fram och tillbaka i mitt målande genom åren och provat en massa, men hittat en stil jag tycker om att måla även om det är rätt "baklänges" ala 90tal och tar rätt lång tid. Nog mest därför jag inte orkar med Greebos modeller, det hade tagit mig två veckor per 'fling med nuvarande hobbytid. 😅

Hur som, alltid trevligt att se dina projekt! Blir pepp av andras målande...

• Olja blir super duper hårt - blir typ en egen varnis så egentligen behöver man inte varnisha. Men jag har ju speedpaints under så gör de för att vara säker. Med jag skriver så försöker jag aktivt ta bort oljemålningen jag gjorde på mina Khorne ... de går inte.

Så när de väl torkat så är olja super badass - men medan de är vått så går de att flytta/ta bort etc. super enkelt.

Gillar Olja speciellt då de funkar så bra med speedpaints etc. och blir riktigt hårt men färgstarkt.

Som kul grej - kika denna... han lät oljewashen vara på för länge :P

• enda jag egentligen har emot oljefärger osv och andra saker som typ airbrush är att det måste rengöras med massa annat och räcker inte bara med vatten :D

jag är lat och kör på enklaste utan några 'farliga' saker :D

• @Scisco ah, tack! Låter ju grymt, får experimentera med det framöver någon gång när jag har lite mer tid... 😅

• Liten uppvärmningsmålning inför att köra vidare på flingsen - mycket på jobbet så blivit ett litet uppehåll, därför kända jag att jag måste värma upp lite med ovan

• Färgmatchningen mot resterande UW lag blev bra tycker jag nog - nu till lite varnish o gräs o snygga vita streck sen är dem klara (förutom Snots visserligen, får fixa sen). Tillbaka till flingsen!

• Får hålla med där, snyggt! 😊

• Done - typ, saknar lite snots o big guys men överlag färdig :P

Kika discord för GIF madness - gif:at all gubbs!

• https://fumbbl.com/p/blog?c=Scisco&id=24510

För samlat gif galenskap :D lägg en röst - lägg en 6:a för framtiden!

• Lite off-season målning med extremt mycket på nytt jobb - men underhåller mig lite med terrängbygge för Warmaster (10 mm Rank n Flank).

• Kul med Warmaster, har alltid varit sugen på det med aldrig riktigt haft tid! 🫣

• Det är ju något speciellt med infanteri i fina kvadratiska formationer.

Är det de gamla Warmaster-reglerna du kommer spela med? Eller är det mer ett målningsprojekt?

• Hittat på lite extra sen senast :)

Tanken är att spela lite Warmaster med lite folk i Växjö - Finns uppdaterade fanmade regler som är väldigt genomarbetade

Sign In or Register to comment.