Sciscos målaräventyr

11112131517

Comments

• Och lite WIP

• Gänget so far

• Precis ny fräsch apa 🐒 glansig oljefärg gör bilden lite sämre - men tror han blev ok. Lite svårt att veta hur de hela egentligen ser ut före oljan torkat lite

• Mycket fint!

• Märks att jag kommer bli tvungen att göra touch-ups sen så alla matchar varandra lite bättre i färgerna sen :D

Samt att jag lär mig (igen) hur oljan bäst används medans jag målar upp gubbe efter gubbe

• Min egenritade t-shirt kom idag!

• Allt jag behöver nu är ... Att bli bra på att spela wood elfs 😅😂

• @Scisco det är ganska lätt faktiskt!

Rulla inte någon 1, rinse and repeat….. tadaaa!

nja, handlar mycket om att nyttja deras movement, samt att minimera antal blocks mot dig…. Vilket låter lättare än vad det är dock…

• Fick äntligen tummen ur röven o gör rimmen på mina UW :P

Ganska nöjd med slutresultatet ... speciellt då de började med en speedpaint katastrof som blev ett första äventyr med att måla med olja på nytt sätt på ett helt lag.

Ska bara på lite siffror, varnish sen gräs sen lite glamour shots :D

• vilka bas storlekar har du använt?

Laget blir riktigt fint

• Riktigt fina!

Älskar de skrubbade knäna och "rodnaden" på trollets mage :)

• La upp mina norse i skåpet och gjorde en lite retroperspektiv av tidigare färdiga gubbs - känns trevligt att titta på till o från

• Liten rackare!

Speedpaints på... Nu vänta tills imorgon för oljor

• Börjar sitta rätt - lite till efter oljorna lugnat ner sig lite

• En bild på hur liten den grymma gumman faktiskt är

• Nu med ögon!

• edited February 2023

Testmodell färdig (orkade inte vänta fullt på att oljan skulle sätta sig). Stor succe (in med own humble opinion) med färgschema och effektiv process för bra resultat! Nu 20 till!

• Riktigt snygga färger!

• Jag tycker din metod är intressant, men fattar inte. Vad använder du oljorna till i mer detalj, och varför just oljor? Snyggt blir det iaf!

• edited February 2023

@grumplekins flera skäl. 1) det är snabbt då man inte jobbar i lager som akryl utan typ bara kladdar på - highlight på "ett lager" liksom. Sparar mycket tid.

2) det blendar nästan av sig själv, inget slit. 3) oerhört lätt att fixa misstag. 4) det är faktiskt tunnare än akryl och vatten om man gör rätt (inte för att jag alltid lyckas. 5) viktigast, de är superkul o stressfritt på ett sätt akryl inte är!

Edit: 6) torktiden på några dagar utan accelerant gör de perfekt att måla med när man har barn så man alltid har tid/möjlighet att gå ifrån och sen bara komma tillbaka när man kan o plocka upp de utan att ha skapat problem. Finns accelerant som gör att de torkar nästan lika snabbt som akryl också.

7) Ljusafärger är tvärtom akryl och är INTE svaga o genomskinliga... Gul är inte ett helvete på jorden!

Oilshades (olja+whitespirits) är bättre än vanliga shades då det är tunnare och torkar matt... Samt att misstag lätt går att blenda bort alt. Torka bort utan coffestains. MEN de preppar också för oljessteget i detalj då olja gärna målas på olja, oavsett hur tunt - och trots att man torkar bort mycket av washen så lämnas alltid ett tunt lager på ytan.

Detaljerna i olja är ungefär som att måla, dvs. Man markerar detaljer med olja o blendar lätt - trots att de är små små ytor.

Och speedpaint under ger allt övergripande färgunderlag du behöver. Kan vara svårt att måla bara med oljor (de jag tränar på med mina apor vilket är 100% oils)

• edited February 2023

Se ett proffs måla en stoor gubbe på typ 2-3 tim från start till mål

Wappel är ju lite av en superstar - men visar potentialen. Och han kör inte riktigt med min process - prövar hans lite med mina apor.

• edited February 2023

https://youtu.be/BVoZQon1upQ

Ännu coolare exempel - färgglatt

• @Scisco tack för grundkursen! Kan du göra ett utkast till shoppinglista åt en nyfiken noob?

Sign In or Register to comment.