Sala Analoga Spelförening Svenska mästerskapen i Blood Bowl! 28-29 Jan 2023

11214161718

Comments

• edited January 2023

Claw är ju endast till för att hota high AV spelare...

Alla andra spelare (där Claws inte är applicerad) är ju MB som tillkommer :-D

AV 8+ har ju större chans att gå igenom än AV 10+.....

Då tillkommer ju MB på injurie och större chans till removal.

• som jag förstått då, absolut nerfad men fortsatt bra tycker jag. Speciellt när dvärgar och orcs verkar så populära

• Sen är jag rätt säker på att helgens enda Claw finns på ett khorne lag... :-D

• edited January 2023

@Juiblex är ju typ 8% chans du gissat rätt 😉🙄

• @Smulzer i take those odds!

och det är anledningen till 90% av mina förluster, istället för lika…. :-)

Men en possitiv sak är att det nu är endast 5 dygn kvar….. 😍😍😍

• Hur är det med om man glömmer flytta turn markern? Hört att det ska finnas några regler runt det?

Kommer det finnas klockor på plats eller kommer de flesta använda sina mobiler? Samt vad bör man ha med, tärningar, spelare, stadium? Markers? Något annat?

• @Cindurion Det fanns en dum regel förut om turnmarkern, men den regeln är borta nu. Nu är regeln att man påminner motståndaren artigt om de glömmer.

Några kommer ha med klocka, men troligen har de flesta inte det. Bra mobilappar som funkar som schackklocka finns att ladda ned. Det brukar vara ett alternativ att köra utan klocka men utsättas för TOs flås i nacken när det börjar dra ihop sig. Brukligt är att man har med lag, tärningar, tärningsmugg/tärningstorn och någonting att markera turn och rerolls med. Du kommer märka under dagen att det inte finns någon strikt standard för något av det :D.

• Några kan till och med vara lite högljudda!,,

tittar på dig @kaju….. 😁😁😁😁😁😁

• @Juiblex Jag vill bli en bättre person.

Varje gång det tystnar till i lokalen så har jag tänkt på dig Juiblex!

• @Smulzer Vilket poängsystem kör ni med? Är det 2 poäng för lagvinst, 1 poäng för lag oavgjort och 0 poäng för lagförlust och så är individuella poäng första tiebreaker? Vilka är i så fall resterande tiebreakers?

• edited January 2023

Jag kan varna alla nu att jag kör med klocka (mobil-app). Jag gillar när man hinner spela klart matchen. 😉

lägger jag märke till att jag möter en snabb spelare så kan jag skippa den.

• edited January 2023

@Melisqus Hej. Frederick Wibe här (aka GulleFjun aka ordförande i Sala Analoga Spelförening aka medorganisatör)

Vi ska precis gå ut med ett förtydligande kring poängsystemet men eftersom du frågar så skriver jag här direkt.

I NWC är det följande:

Individuella-poäng avgör vilken spelare som vinner individuella tävlingen och där får spelare 2 poäng vid vinst, 1 poäng för oavgjort, 0 poäng för förlust och -10 vid concede. Vi kommer att göra likadant och använda samma tie-breakers som NWC.

Lag-poäng. Lag-poängen avgör vem man får möta i nästa runda och vilka som vinner lagtävlingen. Den första tie-breakern är de individuella-poängen av spelarna i laget. Här gör vi en mindre förändring gällande lag-poängen. Istället för att laget får 2 poäng om de har flest segrar och 1 poäng för lika så kommet vi, på grund av begränsningar i Score, göra så att man får 1 lag-poäng för varje individuella seger i laget (0,5 för oavgjort) och därmed kan man få upp till 3 poäng vid en lag-seger (vi kör med tre spelare i ett lag) till skillnad till NWC där man inte kan få mer än 2 lag-poäng vid lag-seger.

Det som kan förvirra är alltså att i vårt system så genererar en seger i en match 2 Individuella-poäng och 1 lag-poäng.

Skriv om ni har synpunkter eller frågor.

MVH

/GulleFjun/CrazyWibe

• @Melisqus

Just det, glömde skriva :

INDIVIDUAL TIEBREAKERS

1. Opponent score

2. Net Tds

3. Net CAS (ALL casualties caused through a game are counted, e.g. failed dodges, secret weapons, crowd surfs and so on)

4. Random

SQUAD TIEBREAKERS

1. Squad points

2. Coach points

3. Opponent score

4. Net TDS

5. Net CAS (ALL casualties caused are counted, e.g. failed dodges, secret weapons, crowd surfs and so on)

6. Random

• @CrazyWibe Begränsningarna ni pratar om i Score går lätt att lösa genom att ni gör en separat fil med lagen och en annan fil för de individuella matcherna, då kan ni köra med 2 poäng för vinst, 1 poäng för oavgjort och 0 poäng för förlust för varje lag. Jag kan förklara mer om ni är intresserade av detta.

• Hejja @mellis!

• Kommer inte Squad points och coach points alltid att vara samma i så fall. (fast dubbelt så höga)

SQUAD TIEBREAKERS

1. Squad points

2. Coach points

Jag hade gärna sett att Squad vinsten (för de tre matcherna tillsammans) hade gett någon form av extrapoäng. Annars blir det ju bara 3 x ackumulerade indivuduella poäng.

• @CrazyWibe Jag är en till som hellre har squadpoäng. Har byggt mitt lag utifrån den modellen. Inte hela världen annars kanske men ändå.

• AosAos
    edited January 2023

Även jag måste ser helst squad points, en del av en lag-turnering är ju ändå att man tävlar som ett lag.

Blir mer en individuell tävling annars.

Och som grumple säger så finns det folk som bygger för att spela ett säkrare spel och kunna spela på resultat.

Melisqus lösning är den jag planerat att använda i min lag turnering i Mars.

• Tänk på att Score inte hanterar att vinnande laget får mindre TD på ett bra sätt så net TD tror jag måste lösas i ett custom fält

• edited January 2023

@grumplekins Bygger inte du dina Tomb Guardians likadant varje turnering? 😉

Jag tar på mig att Mellis förslag inte nådde fram till övriga TO tydligare då han tipsade mig om den lösningar tidigare. Jag var nog inte tydlig nog till övriga där. Verkar som att det ändå råder en konsensus runt hans lösning. Vi överlägger och återkommer med beslut.

• @Oberwald_1 faktiskt inte! Återstår att se om det hjälper…

• Mitt i denna tråd om poängsystem kommer jag att avslöja de tävlandes Roster. Jag kommer skicka ut en länk till OneDrive till er som anmält och betalat in avgiften

Så kan ni se om ni står vid eran betning om vem som tar hem SM bucklan.

Både Ranta PDF kommer finnas där så ni ser Team NR samt alla enskilda lags PDF, Vi kommer skriva ut alla till SM

Vi har dessutom upptäckt några skrivfel efter Ranta Roster som vi korrigerat. Ingen skuld på någon.

Håll Tiillgodo!

• Håller med om att om en vinst med 3-0-0 ger mer poäng än en med 2-0-1 så blir det mindre av en lagturnering, @Melisqus lösning är att föredra. Men accepterar så klart arrangörernas lösning vilken den än blir.

• Hello Blood Bowl Coaches.

Vi har nu diskuterat fram och tillbaka i arrangörsgruppen och kommit fram till följande

2 instanser av Score (Melisqus förslag):

Fördelar: 

-Lagen kan få poäng som i NWC reglerna dvs 2-1-0.

Nackdelar: 

-Dubbel så mycket att registrera efter matcherna. 

-I en lagturnering behöver inte laget som har gjort mest mål vinna net TD, så det behövs ordnas i ett custom fält i Score. Detta måste göras manuellt. 

-Score kommer inte automatiskt att para ihop de bästa individuella spelarna i två lag när vi kör en ny match då den individuella rankingen är separerad i den andra instansen av Score. Detta innebär att man får slumpa detta eller göra det manuellt. 

-Lottningen från Lag-instansen av Score måste varje rond skrivas in i den individuella Score instansen. Detta kan ta mycket tid med runt 100 deltagare. Detta måste göras manuellt.

-Man bör lägga till "bonuspoäng" till varje lag så att deltagarna är grupperade efter lag, tex lag 1 får 10 bonuspoäng, lag 2 får 20 osv. Bonuspoängen kan behöva tas bort innan den skickas till NAF. Detta måste göras manuellt.

1 instans av score (Orginalförslaget):

Fördelar: 

-Snabbt, smidigt och mindre risk för felaktig inmatning. 

-Testad och beprövad av arrangörerna.

-Inga manuella korrigeringar för att det ska fungera. 

-Automatisk matchning mellan de bästa spelarna i ett lag.

Nackdelar: 

-Annan lag-poängsättning än vid NWC.

Sammantaget är Melisqus förslag ett smart metod för att efterlikna NWC regler gällande poäng, vilket vi har försökt lösa i Score under några veckor nu. Men den innebär en klar ökad administrativ börda under turneringen. Eftersom vi pga sjukdom är färre än beräknat som kommer att volontära/administrera turneringen kommer vi prioritera att undvika tekniska och administrativa problem eftersom vi är så många.

Efter ha diskuterat fram och tillbaka väljer vi att behålla vår ursprungliga poängsättning eftersom den är både testad och beprövad. Orginalförslaget innebär alltså att det blir mindre "lagtävling" men poängen kommer bättre att representera lagets individuella spelares totala insats under hela turneringen (och därmed, kan man argumentera, lagets faktiska insatts) . Den kommer även leda till en rättvis och automatisk matchning mellan lagen och mellan spelarna. Vi beklagar att vi gått ut så sent med den här informationen men vi har försökt lösa det in i det sista. Insikten är att kanske titta efter ett annat program än Score. Vi är dock övertygade om detta poängsystem med stor exakthet kommer visa oss vilket lag som är bäst i Sverige (eller Finland) i Blood Bowl.

/Frederick, Joel och Jimmy

• @CrazyWibe tackar för tydlig information och jag tror att turneringen blir riktigt bra oavsett vilka poäng vi kör efter.

• Snart dags för kick-off!!!

• Jag kan erbjuda mig att sköta den andra scoren. För mig är spänningen med att behöva bry sig om hur det går för lagkamraterna värd det, och jag tycker det är viktigt att det poängsystem folk byggde lag för används.

Men nobbar ni erbjudandet så får jag vara glad ändå.

• Lag (vad vi nu än hette) har inte sagt att vi hänger med och äter, men hur stor är restaurangen? Kommer alla få plats?

Hur ser det ut för dem som inte anmält sig, finns andra restauranger?

Archie

• Tråkigt men samtidigt förståeligt att ni behöver minska den administrativa bördan.

Med det sagt så tycker jag att man kan ställa aningen högre krav på arrangörerna när de gör anspråk på beteckningen "SM" så jag har en ödmjuk förhoppning om att nästa år kan SM anordnas med mer "lagturneringsinriktad" poängsättning.

Sign In or Register to comment.