Hur är kotymen med turneringsregler? Take-backs innan man har slagit tärningar? när trycker man på timern om man kör med klocka? (Vid setup, kickoffs, eller bara när man tar sin aktiva tur? Regelfrågor?) Stalling?
Andra saker att tänka på om man aldrig har kört en blood bowl turnering tidigare?
Take backs är ok men se till att du har koll på vart spelaren/spelarna stod så det inte uppstår osäkerhet kring detta. Man kan försöka att alltid markera startrutan men nån liten markör när man aktiverar en spelare för att hjälpa minnet.
Klockan brukar alltid gå för den aktiva spelaren. Så den tickar för dig när du ställer upp dina spelare inför avspark, när du deviatar och slår på kick off, samt på din turns.
Majoriteten av spelarna kommer försöka stalla för att göra mål i turn 8. Vissa gillar att göra mål tidigare men de allra flesta måste sättas under väldigt svår press för att göra mål tidigare.
Klockan brukar kännas stressig första matcherna. Men det är rätt gott om tid. Försök att vara snabb på "enkla" turns för att spara tid till omgångar när du verkligen måste tänka och känna ångest.
Alla gör misstag och det är helt ok att inte göra allt perfekt. Så känn dig inte alltför nedslagen när det blir fel. Gå vidare och gör rätt nästa gång i stället.
Har du frågor om skills, i vilken ruta en karaktär står i, vad det är för positional etc så fråga fråga fråga. Oftast är det tydligt men inte alltid. Ser du inte skillnad på motståndarens orc blitzer och big un så fråga 30 gånger tills det sitter.
Och glöm inte att ha riktigt kul. 🤗Förmodligen det viktigaste.😁
@Cindurion - @Ionas lyfte typ allt vad jag skulle kunna lägga till är att de flesta (inte alla) brukar följa NAF´s färger när det kommer till spelare och "skillrings":
@Frantic och alla andra. Vi kommer göra alla rosters tillgängliga på måndag för er. Återkommer när det är klart. Blir troligtvis på en Google Drive som ni kan hämta dem
@Zimonyi Det är de sammanlagda individuella poängen i respektive lag som avgör om laget vinner, förlorar eller spelar lika. Så du har uppfattat det rätt.
Det är WC-reglerna som gäller, dokumentet ligger som en länk i originalposten där det framgår tydligt, men det är bra att du tar upp det, det kan absolut förtydligas då det inte alltid är alla CAS som räknas.
"INDIVIDUAL TIEBREAKERS 1. Opponent score 2. Net Tds 3. Net CAS (ALL casualties caused through a game are counted, e.g. failed dodges, secret weapons, crowd surfs and so on)4. Random"
@Melisqus Det var det första som poppade ut för mig också. Såg i en tidigare post att det är 4 st Underworld lag anmälda. Vore det inte lite kul om 100% av Dirty Players ligger bara på en ras? 😅 (jag slölyssnade på livesändningen av Ranta så rätta mig gärna om jag har fel om Underworld byggena)
Nästan dubbelt så många (7st) Sneaky Git som borde vara aningens svårare att få tillgång till då den är agility.
Comments
apropå något helt annat.
är det någon som ska till turneringen som åker inom/via Borås?
Hur är kotymen med turneringsregler? Take-backs innan man har slagit tärningar? när trycker man på timern om man kör med klocka? (Vid setup, kickoffs, eller bara när man tar sin aktiva tur? Regelfrågor?) Stalling?
Andra saker att tänka på om man aldrig har kört en blood bowl turnering tidigare?
Take backs är ok men se till att du har koll på vart spelaren/spelarna stod så det inte uppstår osäkerhet kring detta. Man kan försöka att alltid markera startrutan men nån liten markör när man aktiverar en spelare för att hjälpa minnet.
Klockan brukar alltid gå för den aktiva spelaren. Så den tickar för dig när du ställer upp dina spelare inför avspark, när du deviatar och slår på kick off, samt på din turns.
Majoriteten av spelarna kommer försöka stalla för att göra mål i turn 8. Vissa gillar att göra mål tidigare men de allra flesta måste sättas under väldigt svår press för att göra mål tidigare.
Klockan brukar kännas stressig första matcherna. Men det är rätt gott om tid. Försök att vara snabb på "enkla" turns för att spara tid till omgångar när du verkligen måste tänka och känna ångest.
Alla gör misstag och det är helt ok att inte göra allt perfekt. Så känn dig inte alltför nedslagen när det blir fel. Gå vidare och gör rätt nästa gång i stället.
Har du frågor om skills, i vilken ruta en karaktär står i, vad det är för positional etc så fråga fråga fråga. Oftast är det tydligt men inte alltid. Ser du inte skillnad på motståndarens orc blitzer och big un så fråga 30 gånger tills det sitter.
Och glöm inte att ha riktigt kul. 🤗Förmodligen det viktigaste.😁
Snyggt Ionas, jag tror du tog upp allt och lite till från det jag skulle sagt.
Detta med snabba turns när det är enkelt hjälper verkligen, med det sagt är det aldrig värt att stressa turns.
Lycka till och ha så kul @Cindurion
@Cindurion - @Ionas lyfte typ allt vad jag skulle kunna lägga till är att de flesta (inte alla) brukar följa NAF´s färger när det kommer till spelare och "skillrings":
https://www.thenaf.net/outdated/blood-bowl/rules/conventions/
Käkar gärna både fredag och lördag!
@Ionas två tummar upp på alla dom tipsen!
@alla fram hit är tillagda för att gå med ut äta. Jag uppdaterar sen igen.
@Frantic och alla andra. Vi kommer göra alla rosters tillgängliga på måndag för er. Återkommer när det är klart. Blir troligtvis på en Google Drive som ni kan hämta dem
@Ionas Snyggt förklarat!
@Smulzer Sätt gärna upp ett stycke Ionas och ett stycke @Juiblex för mat på fredag. :)
@Ionas ni är tillagda!!
@Smulzer skriv upp 3 på lördag tack! (@kaju @Jox @suncar )
@Ionas dissar mig för att han är rädd, jag är också med, vare sig han vill det eller inte.
Hejsan,
bara så jag inte missförstår reglerna. Om ett lag vinner två av tre matcher individuellt, så vinner laget omgången också?
Är det tydligt för alla att alla CAS:ar gäller för netCAS?
Archie
@Zimonyi Det är de sammanlagda individuella poängen i respektive lag som avgör om laget vinner, förlorar eller spelar lika. Så du har uppfattat det rätt.
Det är WC-reglerna som gäller, dokumentet ligger som en länk i originalposten där det framgår tydligt, men det är bra att du tar upp det, det kan absolut förtydligas då det inte alltid är alla CAS som räknas.
"INDIVIDUAL TIEBREAKERS 1. Opponent score 2. Net Tds 3. Net CAS (ALL casualties caused through a game are counted, e.g. failed dodges, secret weapons, crowd surfs and so on)
4. Random"Lite Kuriosa
Tack @Smulzer grymt kul med statistiken! 👍️
Endast 4 st dirty player, vi spelar för snällt, jag är besviken!
@Melisqus Det var det första som poppade ut för mig också. Såg i en tidigare post att det är 4 st Underworld lag anmälda. Vore det inte lite kul om 100% av Dirty Players ligger bara på en ras? 😅 (jag slölyssnade på livesändningen av Ranta så rätta mig gärna om jag har fel om Underworld byggena)
Nästan dubbelt så många (7st) Sneaky Git som borde vara aningens svårare att få tillgång till då den är agility.
@Chrixx Jag la Khorne i Hybrid och Slann i agility, Gick på Goonhammers kategori och han saknade dem. Khorne kanske skulle varit Bash
@Smulzer....
the Chaos Blood God, Khorne är väldigt besviken även på det valet..... :-D
@Juiblex 😆😬😉
@Melisqus jag håller med om Dirty player sedan en claw??? Vad har hänt
Hej allesammans!
3 st käkar på fredag och lördag!
Jag är gärna på mat men vet inte när vi dyker upp på fredagen.
Jag och Skuld kan nog tänka oss mat på Lördagen.
@mikethemachine inte så konstigt när du inte får kombinera claw med mighty blow längre
@Ionas Det finns ett black orc lag med dirty player så det föll direkt :)
Norse*2 och Black Orc är det jag kommer ihåg har Dirty player (något säger att den sista va i ett Khemri).
@coma får man inte ens claw på armour och mb på injury om man rullar 8+ på armour?
Jag kan ha fått fel info men gäller detta är claw mb fortfarande rätt ok.
Jodå, men med claw funkar mb inte längre på armour, det är nerfen. Sämre men fortfarande ok.