DOUBT (Da Open Umeå Bloodbowl Tournament) 12 - Not a Small Thing! 22-23 Januari - Umeå

1356713

Comments

• @Marty33

SoS tillämpas vid lottning i traditionell Swiss så att det skiljer ut skikt bland dem med samma poäng som sen möts inbördes. Är alla på samma efter omgång (t.ex. alla som vann omgång ett och har 0 i SOS just då) så lottas det slumpat bara.

• edited October 2021

Borde gå att tillämpa Monrad i Score med en egen bonuspoängskategori som är kardinalt ordnad och används som första tiebreaket (dvs #1 i monrad blir ental lika med antal deltagare och så går man vidare man nedåt till sista som får 1).

jag ser dock ingen fördel med det

• Vidare är det en del förvirring i praktiken- nog fan var det swiss de körde på alla schacktävlingar jag spelade som var ”6 omgångar monrad”

• @Skuld alla raser får tillgång till alla sina ordinarie Star Players.

@Marty33 och @Frantic flera turneringar har redan hållits med dessa Star Players. Alla har dominerats av dem. Jag gissar att några skills är ett alldeles för lågt pris. Speciellt i kombination med maxgräns på två av varje skill. Men jag kan ha fel. Har haft fel förut.

• @grumplekins Monrad är en typ av Swiss. I schack används flera olika typer av Swiss. I svenska turneringar använder man ofta Nordisk Schweitzer, men den är ratingbaserad, så den funkar nog dåligt i BloodBowl.

• Är det inte bra om vi testar oss fram med starplayers innan vi dömer ut hela konceptet?

missförstå mig rätt, jag ogillar starplayers i alla former och gjorde det redan innan bb2020. Men efter ett fåtal turneringar är det tidigt att sätta stämpeln på vad gränsen går. Jag misstänker att de turneringar som lag med starplayers inte går bra, de får vi aldrig höra något om.

• Det här med skillpacks är nytt för lilla mig. Är det något vi tilldelas eller köper? (Dvs tillräknas skillkostnaderna rosterbygget på 1150?)

• @Zimeries organisatören får rätta mig om det är annorlunda i den här turneringen men skillpacks är normalt skills som du får gratis efter att ha köpt ditt lag med din tilldelade budget.

• @Duckwing Amen snyggt, tack!

• @Skuld jag tänkte som du först. Men jag tror att om du tillämpar samma teknik på de här föreslagna reglerna som den du använder för att balansera din egen turnering, så ser du att det finns uppenbara riskfaktorer.

• Behöver ett klargörande: Är det så att ditt skillpack minskar om du "köpt" in en starplayer för din grundsumma? Eller väljer man skillpack starplayer externt från laginköpet (Dvs gratis som skillsen?) efter?

• @Pellevin Vi kanske behöver en egen tråd. Jag är helt klar på att monrad är en form av swiss - det jag menar är att de annonserade monrad men tiebreakade med kvalle hellre än rating eller lottad ordning ändå.

• Precis, tanken är att stars följer grundreglerna.

• Jag tycker att regelpaketet ser lite lik ut som kommande Eurobowl regelpaket. Då tänker jag på 1150 och att det kanske kommer kosta skills för att ta in stars. Nu är det väl inte hugget i Sten än, men det skulle väl släppas nu i oktober om dom följer planen.

Jag tänker att det är väl bra att man får ett till tillfälle att testa en turnering med liknande regler.

Hejja till alla duktiga arrangörer!

• Jag gillade för övrigt när denna tråd hette "DOUBT - there is no doubt".

Vadå blir det inget eller?

• edited October 2021

@kaju det blev coolare att associera till en Jätte så jag bytte.

Sedan var namnet ”There is no Doubbt, winter is coming”. Så om vädret blir 6,7,8 alla matcher så blir det ingen vinter på Doubbt.

• @Zimeries Om du tar Star player paketet så får du köpa in en EFTER du köpt 11 spelare till laget. Bara den spelar för ditt lag enligt grundreglerna.

• edited October 2021

@Marty33 Ja så pass är jag med :D . Men då går kostnaden på eller hur? Den tilldelas inte på samma sätt som skillsen va? (Dvs jag kan inte pynta 1150k för baslaget, rerolls med mera och sen få en SP gratis?) Det rör sig om att Köpa in, eller hur? Eller är skillspaketens skills även de erlagda med roster kostnader så allt måste kalkyleras in i 1150k slanten utom addon skillsen senare in i turneringen?

• @Zimeries skillsen har ingen koppling till lagets kostnad alls. Du kan inte köpa in annat för skills, och du kan inte köpa skills för pengar.

• edited October 2021

@Zimeries @Marty33 Som jag tolkat det betyder

SKILL PACK 5 primary ELLER 3 primary + 1 secondary ELLER star player + 2 primary

egentligen samma som

SKILL PACK 5 primary ELLER 3 primary + 1 secondary ELLER 2 primary om du köpte en starplayer

• @Duckwing Snyggt! Det var det klargörandet jag jagade, och det förefaller ju logiskt. Hade ju blivit enorma diffar utifrån Starplayers kostnader annars, men då tänker vi lika.

• @Zimeries precis som @Pellevin skriver.

Du tar ut ett lag för 1150 inklusive inducements och eventuella starplayers, när det är klart så får du välja skills till ditt lag utifrån det skillpack som gäller för den rasen (och om du valt att spela med star player).

Exempel:

Ogers

4x Ogers 560

1x Punter 145

6x Gnobs 90

1x Griff 280

1x RR. 70

————————

Totalt: 1145

I det här fallet får du skillpacket: "5 primary +1 secondary" eftersom du valt att spela med en star player.

• @Frantic Göttmos! Blir kanoners, det var precis som jag trodde :) (Blickar med tårfyllda ögon mot Borak i bokhyllan medan toccata and fugue spelas i bakgrunden, och skakar lätt på huvudet och viskar "Kanske nästa gång uncle agony, kanske nästa gång..)

• Det blir hotell denna gång. Surlennart är covidrädd. Men Pontus får en hotellkompis. Och så blir det flyg.

Uppenbarligen tycker jag detta låter kul, trots mitt gnäll. Vilken överraskning!

• @Pellevin Hahaha surlennart

• @Frantic det var inget dåligt exempel du la fram. Man blir onekligen sugen

• @Marty33 tror @Pellevin kommer med det laget, tog inte många minuter efter det inlägget han skrev att han kommer ;)

• Fan, jag måste bli listigare...

• Bokar hotell idag iallafall, vi är nu 3 säkra från Piteå. Kan hända vi kan peppa igång någon mer, vi jobbar på det 😄

• @Zimeries sikta på samma hotel som några av oss andra har valt så samlas vi lite mera :-)

Sign In or Register to comment.