DOUBT (Da Open Umeå Bloodbowl Tournament) 12 - Not a Small Thing! 22-23 Januari - Umeå

2456713

Comments

• När beräknas sista matchen vara slut på söndagen?

• Hej igen, inte för att jag redan håller på och filar på ett roster som får plats med en jätte, men jag noterar att det nämns i första posten att de kostar 300K och att det refereras till Death Zone. I DZ är kostnaden 350K, är de rabatterade på Doubt?

• edited October 2021

@suncar Tror Basse rabatterade dem eftersom den är sämre än Morg men dyrare....

• perfekt! det är en bra morot

• @suncar Rabatterade med 50k

• @Duckwing match 6 börjar 11.30 och således slut senast 14.00

• Jag har nu petat in Tiers och skillpacks överst. Var så god att bygga rosters i all oändlighet!

• @Marty33 det vore jättebra om du samlade hela regelpaketet i en post. Just nu hittar jag inte hur mycket jag kan köpa mitt lag för.

• @Pellevin såklart glömt att skriva dit det. Det har varit, minst sagt, ett helvete att ens komma in på NAF sidan och inte jättelätt att skriva här heller då jag först bara kom in via min telefon tills igår kväll. 1150k, också bifogat i första posten. Såklart det är meningen att det ska stå där. Detta är ju inte det slutgiltiga tolkningen då exakt schema o lite annat tjaffs inte är med men det är en utmaning att få till det på en egen hemsida. Jag har noll kunskap om sådant. Våran web ansvarige i Umeå är till råga på allt numera bosatt i Kiruna om ryktena som jag hört stämmer =/

• @Marty33 nu kanske jag är jobbig, men det är lite oklart vad du menar. Först skriver du Strength of Schedule. Och sedan börjar du lista andra tiebreakers, efter att du skrivit "tie breakers". Är Strength of Schedule första tie breaker?

• Jag gissar på att det var tänkt att stå Swiss där och blev ett annat s-ord.

Men väntar in facit från arr!

• @Pellevin Du har helt rätt i vad du tror.

Först gäller Strength of Schedule, efter det kommer TD, Cas, osv…

• @Ozt @Pellevin

kan det aldrig bli lika för någon om man har SoS?

tänker efter första matchen måste ju många kunna hamna på samma poäng. Hur gör man då?

Vad ska jag skriva för att bara ha SoS?

• @Marty33 Ofta brukar det vara SoS - TD - CAS eller SoS - TD net - CAS net

• Enligt google maps ska det ta c.a. 5 min att gå från lokalen till centralstationen så jag vågar boka biljett på tåget som går 14:22 då.

• @Duckwing ja det var det jag skrivit i första posten överst men det var något som inte stämde tydligen.

Ja tågstationen är nära (går du 14.10 så missar du den bara om du blir påkörd. Den är spikrakt till vänster från skolan på samma gata) och du kan ta 14.22 tycker jag. Om sista matchen startar 11.30 så är det ju klart 13.45. Inrapportering o allt klart till 14. Du kanske får springa iväg med segerpokalen i all hast om du vinner 😃

• edited October 2021

@Marty33 Strength of Schedule är en metod för att avgöra vem som har mött hårdast motstånd, och brukar fastställas efter att turneringen är över. I spel som har en längre tradition av turneringsspel brukar detta kallas kvalitet, inte strength of schedule.

Swiss är en grupp av lottningssystem som har det gemensamt att alla deltagare i varje match, efter rond ett, möter en motståndare som har gjort ungefär lika bra ifrån sig i den pågående turneringen. I BloodBowl används en mycket primitiv form av Swiss. När du spelade Magicturneringar på 90-talet användes en något mer kvalificerad version av Swiss som heter Monrad. Men även det var ett Swissystem.

• @Pellevin Jag läste litet snabbt om Monrad på wikipedia. Som jag förstår det skulle vi lägga till coachers NAF-ranking som en sista Tie-breaker för att det swiss som brukar användas i Blood bowl-turneringar ska bli Monrad. Stämmer det?

• edited October 2021

Det som är centralt i Monrad är inte vilka tie breakers du använder, utan vilken placering du har.

• Monrads stora fördel på 90-talet var att det systemet är väldigt hanterbart med ett stort antal deltagare även om du bara har papper och penna.

• edited October 2021

Jo, men din placering avgörs ju bl.a. av din tie-breaker. Jag menade hur vi rent praktiskt skulle gå till väga om vi vill använda Monrad i Score-programmet.

• Det går inte att använda Monrad i score. För det behövs en annan implementation av swiss i score.

• Vi får prata om det mer in person

• @Marty33

om du vill ha reglerna uppe kan jag ge dig en sida på min Joråbowl-sajt - PM isf så fixar vi

• @grumplekins tack. Jag har något på gång med Snow men jag har inte spikat custom väder tabellen ännu. Men om vi inte får till det så är du försten jag frågar om hjälp 🤘🏻

• edited October 2021

Jag har tittat lite på möjliga lagbyggen. Jag tror det är ett stort misstag att tillåta alla Star Players för alla raser.

• Så kAn det vara. Det kostar lite pengar och skills. Den som medverkar får se

• Fast Pellevin, alla starplayers är väl inte tillgängliga för alla raser?

• edited October 2021

@Skuld Du har rätt, true @Pellevin skrev fel.

är själv inne på att @Marty33 kan vara inne på något bra. :)

Chorf tappar väldigt mkt för att ta in Hakflem tex (bara två skills första matcherna). Är det värt det? Ja, kanske, sakar det så kostar det, vi får se som sagt.

Sign In or Register to comment.