smygläste i tidningen i dag och chaos pact får en ny orc renegade. kommer dessa regler föras över till stockbowls liga så jag kan köpa en orc till nästa match eller får jag starta ett nytt lag? hur funkar det med andra ändringar?
Gött med orcher i pactlaget ju. Blir bättre mongrel hordekänsla då, nu blev jag sugen även på ett sånt.
Tror att regelförändringar inte händer mitt i säsongen, så du får nog vänta till höst iaf.
För oss som är lite nyfikna och inte orkar vänta tills det släpps på lördag, tjuvläste du också om hur swoopregeln funkade?
jag hann bara läsa detta för rosters stod längst bak i boken och jag läser som japaner, nyheten verkar vara lite exklusivt av andra bb-forum att döma. sen rycktes boken ur händerna på mig. hade gärna sett en liten chaos dwarf faktiskt men har ju en nice 1st ed orc som gör en rolig pose som visar hur han tappar bollen så allt är klart.
när ändringar som dessa kommer upp mitt under ligor hur tar ni ställning då? måste de röstas in av spelarrådet? eller får man ta dem redan i reserve bowl?
förstår om positonals får nya skills eller liknande som inte går ändra, men om ett pactlag av får en till renegade som inte är en bigguy utan en linemen med + i av, som passar lagets fluff och syfte. och inte förändrar avsevärt heller. även goblins nya secret weapon. det är ju bara en omgång in i ligan. för det tas in nya starplayers?
Nya starplayers dyker nog inte heller upp mitt i säsongen. Det är ju lite nytt scenario, gw har inte brytt sig om spelet på väldigt länge. Så svårt att säga hur man brukar göra.
Till syvende och sist är det commish som bestämmer, spelarråden är rådgörande
Nu har jag beställt två klassiska 'Ooligans från 88. Jag kommer endast behöva en själv, så om någon är intresserad så har jag en till. Men de var dyra.
Vilka är det? Är det typ goblin som håller i en banderoll/halsduk?
Från början var jag negativ till doom divern eftersom den gör det enklare att göra OTTD, men sen såg jag dodge-restriktionerna och då blev jag betydligt mer positiv. Ännu senare insåg jag dock att om motståndarna har färre än 10 pers på plan (vilket är lätt hänt mot gobbos), så behöver inte doom divern inte nödvändigtvis dodga för att göra en OTTD. Nu är jag återigen negativ, även om den verkar rolig runda 1-7 och 9-15
Doom diver kommer bli en ascool figur och det är precis vad Gobbos behöver. Har inte tänkt så mycket kring reglerna än utan skulle behöva speltestas lite för att se hur bra den är kontra vad den kostar. Synd att trollen fortfarande har loner dock...
Jag är inte heller så oroad över att gobbos skall bli för bra, utan för att OTTD är ett tråkigt sätt att vinna eller förlora på. Det hade antagligen inte varit OP om Halflings hade kunnat köpa en Master baker som kostar 600k och som gör att de vinner matchen om de slår en sexa på winnings, men det hade nog inte varit så kul för det
@Mooselord Jag antar att det fortfarande är bättre odds för WE att vinna genom OTTD än goblins med doom diver. Diskuterbart om divern borde ha secret weapon dock det borde ju inte vara en laglig pryl att ha med på planen.
Har inte tänkt så mycket kring reglerna än utan skulle behöva speltestas lite för att se hur bra den är kontra vad den kostar. Synd att trollen fortfarande har loner dock...
Nu har jag inte reglerna framför mig, men blir det inte följande (för att kasta en goblin)
(i ordning):
* 2+ för really stupid (förutsatt att goblin står intill trollet).
* 2+ Always Hungry
* 3+ för att inte fumla goblinen (förutsatt att det inte står någon motståndare intill trollet (för det påverkar väl?)
* Därefter flyger goblin iväg. Nu räknar jag inte med motståndare där goblin flyger/landar. Goblin "scattrar" då garanterat 3 gånger åt rätt riktning.
* Därefter 3+ för att landa
* Sedan 1 GFI för att göra mål, under förutsättning att Trollet står en ruta bak från LOS.
----
Alltså, 2+, 2+, 3+. 3+, 2+ för att göra OTTD.
Jag är ärligt talat osäker på om det är enklare för wood elves, men det är inte viktigt för min personliga ståndpunkt. Jag tycker att det är tråkigt med OTTD oavsett vem som gör det och därför lite skeptisk till doom divern. Jag hade antagligen varit ännu mer negativ till en förändring som gör det enklare för wood elves att göra OTTD, men den gör i sig inte att jag blir mer positiv till doom divern
Personligen hade jag egentligen inte motsatt mig en regel som omöjliggör OTTD förutsatt att stuntylagen blir kompenserade på något sätt, men jag är medveten om att en sådan regeländring aldrig lär ske.
@z3bb3 det blir ingen GFI för gobbon, han flyger 6 rutor och scattrar 3 i rätt riktning. Men däremot måste du nog räkna med att bollen skall plockas upp av någon (3+) och sedan handoffas till flygaren (3+).
Jag gissar att det Doom Divern blir bra på är att kastas in i en cage. Han kanske inte träffar bollhållaren, men ofta ett hörn, och sedan kan ett troll blitza! Praktiskt taget ostoppbart.
Nya Goblins är underbara, personligen hoppas jag nog lite på en återgång till kock på rostern för Halflings samt möjligheten att kasta accurate. Men den som lever får se, BB2016 får 4,5/5 so far iaf.
Gobbon som är en boll är riktigt cool!
Jag tänker mig att av är en kombo av spelarens stryktålighet och rustning, då funkar figurerna bättre.
(Jmf troll eller mumier, de har inte supermkt rustning men är rätt stryktåliga)
Comments
Gött med orcher i pactlaget ju. Blir bättre mongrel hordekänsla då, nu blev jag sugen även på ett sånt.
Tror att regelförändringar inte händer mitt i säsongen, så du får nog vänta till höst iaf.
För oss som är lite nyfikna och inte orkar vänta tills det släpps på lördag, tjuvläste du också om hur swoopregeln funkade?
när ändringar som dessa kommer upp mitt under ligor hur tar ni ställning då? måste de röstas in av spelarrådet? eller får man ta dem redan i reserve bowl?
förstår om positonals får nya skills eller liknande som inte går ändra, men om ett pactlag av får en till renegade som inte är en bigguy utan en linemen med + i av, som passar lagets fluff och syfte. och inte förändrar avsevärt heller. även goblins nya secret weapon. det är ju bara en omgång in i ligan. för det tas in nya starplayers?
Nya starplayers dyker nog inte heller upp mitt i säsongen. Det är ju lite nytt scenario, gw har inte brytt sig om spelet på väldigt länge. Så svårt att säga hur man brukar göra.
Till syvende och sist är det commish som bestämmer, spelarråden är rådgörande
Min plan är att denna helg föreslå för styrelsen att vi genast tar in rosterändringarna.
Star Players har vi redan etablerat ett system för: när NAF godkänner nya lägger vi in dem, och kungör det på detta forum.
Wohoo! Ännu bättre ju!
Hipp hurra för Commish och leve styrelsen!
Vilka är det? Är det typ goblin som håller i en banderoll/halsduk?
Isf har jag ju redan en
https://www.warhammer-community.com/2017/05/18/and-now-a-word-from-our-sponsors-may18gw-homepage-post-3/
Men inte i DZ2. Will be back kontra Are back. Betyder alltså att de kommer i en framtida DZ
Edit: Har DZ2 i min hand och det finns inga trollkarlar
Det finns ju en del som heter "new optional rules" och en som heter "new rules".
Då är det en form av wizard, fast sämre, fast för varje halvlek, fast billigare.
Jag håller för övrigt helt med Coma om trollen.
Nu har jag inte reglerna framför mig, men blir det inte följande (för att kasta en goblin)
(i ordning):
* 2+ för really stupid (förutsatt att goblin står intill trollet).
* 2+ Always Hungry
* 3+ för att inte fumla goblinen (förutsatt att det inte står någon motståndare intill trollet (för det påverkar väl?)
* Därefter flyger goblin iväg. Nu räknar jag inte med motståndare där goblin flyger/landar. Goblin "scattrar" då garanterat 3 gånger åt rätt riktning.
* Därefter 3+ för att landa
* Sedan 1 GFI för att göra mål, under förutsättning att Trollet står en ruta bak från LOS.
----
Alltså, 2+, 2+, 3+. 3+, 2+ för att göra OTTD.
Eller räknar jag fel?
Personligen hade jag egentligen inte motsatt mig en regel som omöjliggör OTTD förutsatt att stuntylagen blir kompenserade på något sätt, men jag är medveten om att en sådan regeländring aldrig lär ske.
Jag gissar att det Doom Divern blir bra på är att kastas in i en cage. Han kanske inte träffar bollhållaren, men ofta ett hörn, och sedan kan ett troll blitza! Praktiskt taget ostoppbart.
Jag har också tänkt på diver vs cage. Det är något jag är väldigt positiv till.
Jag tänker mig att av är en kombo av spelarens stryktålighet och rustning, då funkar figurerna bättre.
(Jmf troll eller mumier, de har inte supermkt rustning men är rätt stryktåliga)
Mafoc kickar igång nästa säsong med stora delar från den.
Vi är dock inte 100% klara med hur vi skall fixa det med rostered star players, så det bli rättvis budgivning osv
Hur har ni andra funderat kring DZ2