Np Drexxl, det ääär en rätt vanlig fråga. Opp-Score betyder Opponents-Score och används oftast i BB turneringar som första tiebreaker då den inte ger fördel till vara sig Bash eller AG lag om man har nån form av td / cas som första tiebreaker. För att beräkna Opp-Score så summerar man alla sina motståndares poäng. Ett räkne ex:
Jag spelade mot:
Ozt som fick 10 i total score
Lard 10
Lockmund 10
Melisqus 9
Skuld 7
Spoiledsquid 4
Så min Opp-Score blir då
10+10+10+9+7+4 = 50
Vilket är väldigt intressant då min opp-score är 47...
Jag tror inte Spoiledsquids poäng har blivit korrekt beräknad för opp score, om man antar att hans total score = 1 så ser det ut att stämma.
10+10+10+9+7+1 = 47
Detta kan kanske ändra slutplacering för de som mött spoiledsquid...
spoiledsquids poäng är 3 på första bilden och 4 på andra. där tror jag han fått poäng för kill the imposter. så tror hans slutpoäng ska vara 3. så du borde ha opp-score på 49.
@Skuld tror inte de påverkar på det sättet, då man beräknar oppscore = sum(score) -poäng man gav bort - kill imposterpoint. Ifall mitt antagande stämmer borde spoiledsquids kill the imposter poäng bara påverka vid beräkningen av oppscore en gång då score för sina motståndare räknas rent på hur mång vinster, lika & förluster de har fått. Dock kan de vara bra om nån annan också tar sig en titt på detta.
Jeffla @Drexxl! Kommer här och ställer till det för oss med jobbiga frågor
Sen är det en annan fråga om Närkebowl verkligen räknar OPP score som Score programmet gör det. Står det något annat i reglerna till turneringen så skall det ju räknas som det står där, inte som programmet gör det. Det kanske inte gör någon skillnad men det vet man ju inte förrän man räknat om för alla.
@Skuld tror inte de påverkar på det sättet, då man beräknar oppscore = sum(score) -poäng man gav bort - kill imposterpoint. Ifall mitt antagande stämmer borde spoiledsquids kill the imposter poäng bara påverka vid beräkningen av oppscore en gång då score för sina motståndare räknas rent på hur mång vinster, lika & förluster de har fått. Dock kan de vara bra om nån annan också tar sig en titt på detta.
Verkar ju faktiskt stämma. Jag gav bort 2 segrar och 1 oavgjord (så 7 pts) och mötte SpoiledSquid (kill the imposter). Det är 8, och drar man av det från 38 så får man faktiskt 30, som jag har.
Inte för att jag begriper varför man skulle räkna på det viset, men men.
I reglerna för Närkebowl står det "strength of schedule" som första tiebreaker. Eftersom vi inte definierade det mer exakt då så kan det definieras nu exakt som Score beräknar det
Comments
Tack!
Tänkte inte på att kolla så långt upp i tråden.
Saknade raserna i resultatslistan.
Grattis @inforthepain!
@Pellevin haha, de skulla man ju kunna sätta som nästa mål
Och grattis Pellevin i efterskott, hoppas de sjöng för dig
Vad betyder "opp-score"?
så ju högre opponent score desto bättre motståndare spelade du mot.
Jag spelade mot:
Ozt som fick 10 i total score
Lard 10
Lockmund 10
Melisqus 9
Skuld 7
Spoiledsquid 4
Så min Opp-Score blir då
10+10+10+9+7+4 = 50
Vilket är väldigt intressant då min opp-score är 47...
Jag tror inte Spoiledsquids poäng har blivit korrekt beräknad för opp score, om man antar att hans total score = 1 så ser det ut att stämma.
10+10+10+9+7+1 = 47
Detta kan kanske ändra slutplacering för de som mött spoiledsquid...
Någon får gärna dubbelkolla detta.
Ozt: 10
Dragons: 6
Kaju: 10
Duckwing: 2
SpoiledSquid: 4
brocCooLi: 6
Det blir 38, jag har 30.
men ja, någon kontroll bör nog göras i opp-score träsket.
10+10+10+9+7+4 = 50
men gav ozt och skuld 1 poäng var:
10+10+(10-1)+9+(7-1)+4 = 48
Räknar jag bort spoildesquids imposter kill:
10+10+(10-1)+9+(7-1)+(4-1) = 47
Så ser det ut att stämma rätt bra.
De skulle ge spoiledsquids motståndare +1 på sin tiebreaker vilket skulle inte påverka slutresultat då allas poäng skilljer mer än med 1 poäng.
Fast blir det inte annorlunda ifall alla ens motståndare har mött spoiledsquid. Då blir man ju rånad på 5 opp score poäng?
Verkar ju faktiskt stämma. Jag gav bort 2 segrar och 1 oavgjord (så 7 pts) och mötte SpoiledSquid (kill the imposter). Det är 8, och drar man av det från 38 så får man faktiskt 30, som jag har.
Inte för att jag begriper varför man skulle räkna på det viset, men men.
Både ondskefull och vacker, vår tyste hjälte slår till igen.
gick back -1,29 med mina flings.
får hoppas jag kan ta ikapp det på nafc.
Jag behöver dock hjälp: minns någon vem det var som lyckades med Kill the Imposter?