Du är en rar människa, men innan du lär dig när man skriver de och när man skriver dem bör du nog inte klaga på andra människors språkfel.
stor skillnad på att skriva fel på de/dem och lista hen som kön, skulle inte klassa det sista som språkfel. det är inte kul att folk fortsätter säga saker som 'det är säkert en hen' och liknande.
hade det stått vilket pronomen en föredragit hade frågan varit betydligt bättre.
I nusvenska så används förvisso "det är en han" o dylikt ibland men jag tycker ändå det är fel.
Det är dock ett annat fel folk som gör när de säger "det är en hen" och tror att det utesluter "hon eller han". Dvs det är inte tre olika kön som syftas på utan det är tre olika pronomen varav två är kopplade till kön/genus och ett är neutralt.
Jag håller alltså med om att det inte är ett språkfel utan snarare ett syftningsfel.
Jag tycker du har delvis fel @Duckwing. Ett problem med ordet hen är att det redan antagit två skilda betydelser, och ditt svar utgår från att det endast finns en.
Den första betydelsen, som jag tror var den som ordet skapades för, är att ersätta den klumpiga frasen "hon eller han". Den andra betydelsen är den som används i denna diskussion, där termen används som ett separat pronomen för att beteckna människor som av olika skäl inte faller in i någon av kategorierna hon och han.
Det är stor skillnad mellan de betydelserna, men ditt svar är beroende av att ordet endast har en betydelse.
Men orsaken att jag började bitcha är en helt annan.
Vi befinner oss möjligen i en historisk brytpunkt när det gäller hur vi uppfattar kön. Sverige ligger som vanligt i framkanten i den utvecklingen. Språket anpassar sig efter en ny syn på verkligheten. Självklart kommer många misstag göras. Men om man (jag har ännu inte nått till "en") ärligt försöker visa hänsyn mot nydefinierade grupper, som jag tycker man gör från WarCons håll, borde en förespråkare för det nya, som jag uppfattar att Ty är, vara lite mer stödjande och tålmodig.
@Pellevin Jag håller inte alls med om att ordet hen har två olika betydelser, snarare är det pga sin neutralitet väldigt användbart pronomen för de som av olika anledningar inte vill använda något av "hon" eller "han". Åtminstone var det så jag uppfattade det när det växte fram i popularitet. Jag har aldrig någonstans läst eller hört om att det ska ha fått två definitioner nuförtiden. Däremot har jag hört många som verkar ha misstolkat det till att bara ha den andra definitionen som du beskriver.
För övrigt ber jag om ursäkt för att jag medverkat till OT i den här tråden.
Så nu är det ändrat till Pronomen istället.
Kan vi nu se till att alla tar och anmäler sig istället till turneringen och så att vi får en jättetrevlig turnering!
Så nu är det ändrat till Pronomen istället.
Kan vi nu se till att alla tar och anmäler sig istället till turneringen och så att vi får en jättetrevlig turnering!
hur bra gjort? toppen verkligen!
och är anmäld på konventet
Vi befinner oss möjligen i en historisk brytpunkt när det gäller hur vi uppfattar kön. Sverige ligger som vanligt i framkanten i den utvecklingen.
inte riktigt, ganska långt bort tyvärr. finns betydligt fler länder som har mycket bättre lagar gällande juridiska kön och transvård. men du kanske menar att Sverige är framåt gällande annat?
...snarare är det pga sin neutralitet väldigt användbart pronomen för de som av olika anledningar inte vill använda något av "hon" eller "han". Åtminstone var det så jag uppfattade det när det växte fram i popularitet. Jag har aldrig någonstans läst eller hört om att det ska ha fått två definitioner nuförtiden. Däremot har jag hört många som verkar ha misstolkat det till att bara ha den andra definitionen som du beskriver.
instämmer på detta.
jag tar, och skulle ta, väldigt illa vid mig om någon benämnde mig som 'en hen'. mitt pronomen är hen/den men att bli tilltalad som en hen är inte ok för mig.
därav min reaktion på det också. sådana här saker inträffar för ofta.
Jag vill definitivt hävda att Sverige är ett land med relativt sett mycket bra lagstiftning etc för människor som använder hen som sitt pronomen. Det betyder inte att allt är bra, eller ens halvbra. Det betyder inte heller att det inte finns andra länder som är bättre på olika delar av detta. Men om man inte ser att vi kommit längre än de flesta så är man grundligt omedveten om hur världen ser ut.
Om @Equilibri accepterar kanske du kan åka med i bilen till Göteborg, och då få helt andra tågmöjligheter. Efter mitt OT-bitchande antar jag dessutom att chanserna att det finns en ledig plats i bilen ökat avsevärt
Om @Equilibri accepterar kanske du kan åka med i bilen till Göteborg, och då få helt andra tågmöjligheter. Efter mitt OT-bitchande antar jag dessutom att chanserna att det finns en ledig plats i bilen ökat avsevärt
varför skulle du tappa plats på det? i så fall ligger jag väl värre till som startade det hela?
@inforthepain kommer också bila om jag fattat saken rätt, osäker på om han kommer åka hem till Gbg på söndagen eller inte dock, men i så fall kan det finnas plats även där @kaju för att få bättre tågtider hem
Sista tåget som är lämpligt för mig går 16:24... @Ynik tror du att jag hinner med det?
Med två matcher på söndag så borde det inte vara några problem.
Nu är jag inte säker men jag gissar att ni kör igång kl 10 på söndag och då skulle det betyda att ni är klara 16.
Deadline för att skicka in sina rosters är torsdagen den 7 juli!
Det är det jag är rädd för... Isf skippar jag hellre evenemanget, för jag ska med ett flyg mån morgon, den vill jag inte missa.
Jag kan prata med arrangören om att starta söndagens matcher redan kl 9,30 Då har du 30 minuter ner till stationen och jag kan se till att skjutsa dig så att du kommer med tåget!
Jag kommer tyvärr inte vara med o lira i Varberg.
Sista helgen på semestern, polare som fyller år och dessutom lite andra saker den helgen, så ni som hoppats på att få åka bil med mig bör kolla efter andra transporter istället.
Comments
Bara tre dagar kvar innan de höjer priset!
Kön: Hon Han Hen
det är pronomen ni listar där, inte kön. gör om och gör rätt. så svårt är det inte.
stor skillnad på att skriva fel på de/dem och lista hen som kön, skulle inte klassa det sista som språkfel. det är inte kul att folk fortsätter säga saker som 'det är säkert en hen' och liknande.
hade det stått vilket pronomen en föredragit hade frågan varit betydligt bättre.
Jag är som bekant rätt gammal, och jag har många gånger hört ovanstående svar på frågan "vilket kön har personen i fråga?".
Det är dock ett annat fel folk som gör när de säger "det är en hen" och tror att det utesluter "hon eller han". Dvs det är inte tre olika kön som syftas på utan det är tre olika pronomen varav två är kopplade till kön/genus och ett är neutralt.
Jag håller alltså med om att det inte är ett språkfel utan snarare ett syftningsfel.
Den första betydelsen, som jag tror var den som ordet skapades för, är att ersätta den klumpiga frasen "hon eller han". Den andra betydelsen är den som används i denna diskussion, där termen används som ett separat pronomen för att beteckna människor som av olika skäl inte faller in i någon av kategorierna hon och han.
Det är stor skillnad mellan de betydelserna, men ditt svar är beroende av att ordet endast har en betydelse.
Ledsen om vi har förargat någon. Inte vår mening alls och vi ska ändra på det så att alla känner sig glada!
Vi befinner oss möjligen i en historisk brytpunkt när det gäller hur vi uppfattar kön. Sverige ligger som vanligt i framkanten i den utvecklingen. Språket anpassar sig efter en ny syn på verkligheten. Självklart kommer många misstag göras. Men om man (jag har ännu inte nått till "en") ärligt försöker visa hänsyn mot nydefinierade grupper, som jag tycker man gör från WarCons håll, borde en förespråkare för det nya, som jag uppfattar att Ty är, vara lite mer stödjande och tålmodig.
Men tillbaka till Turneringen.
För övrigt ber jag om ursäkt för att jag medverkat till OT i den här tråden.
hur bra gjort? toppen verkligen!
och är anmäld på konventet
inte riktigt, ganska långt bort tyvärr. finns betydligt fler länder som har mycket bättre lagar gällande juridiska kön och transvård. men du kanske menar att Sverige är framåt gällande annat?
instämmer på detta.
jag tar, och skulle ta, väldigt illa vid mig om någon benämnde mig som 'en hen'. mitt pronomen är hen/den men att bli tilltalad som en hen är inte ok för mig.
därav min reaktion på det också. sådana här saker inträffar för ofta.
varför skulle du tappa plats på det? i så fall ligger jag väl värre till som startade det hela?
@inforthepain kommer också bila om jag fattat saken rätt, osäker på om han kommer åka hem till Gbg på söndagen eller inte dock, men i så fall kan det finnas plats även där @kaju för att få bättre tågtider hem
Med två matcher på söndag så borde det inte vara några problem.
Nu är jag inte säker men jag gissar att ni kör igång kl 10 på söndag och då skulle det betyda att ni är klara 16.
Deadline för att skicka in sina rosters är torsdagen den 7 juli!
står det inte att det är tre timmar avsatt för varje match?
oavsett är det ju 50/50 om du hinner med tåget
Jag kan prata med arrangören om att starta söndagens matcher redan kl 9,30 Då har du 30 minuter ner till stationen och jag kan se till att skjutsa dig så att du kommer med tåget!
Sista helgen på semestern, polare som fyller år och dessutom lite andra saker den helgen, så ni som hoppats på att få åka bil med mig bör kolla efter andra transporter istället.