Vid springor på brikor klipper jag ut en bit från någon reklamtidning med robustare sidor än GP och limmar dem över springan med vanligt limstift. Har ännu aldrig lossnat för mig
Var det inte någon som la upp en video i en annan tråd om hur en målade chipped armor?
Jag kan bara göra en sökning på youtube men tänker om något målarproffs har en favovideo eller liknande som underlättar för n00bs som mig (((:
Tar gärna emot tips på hur en gör rost också
jag ger mig och kör på era råd
lät bara så klent på något sätt? jaja, yolo!
Se till att håll tejpbiten så lite som möjligt bara, brukar limma modellen först, och sen ta lite småbitar och tejpa över de luckor som blir i basen. Då slipper en riskera att modellen inte får fäste.
Går alltid att dränka tejpen med superlim efteråt. Att tejpen så att säga får fungera som armering. Men det ska du ju göra precis som tjub säger efter du fäst själva figuren.
Inte heller funnit någon sjukt bra film som inte använder airbrush osv.
Men när jag målade om mina skaven gjorde jag på ett annat sätt än jag brukar med rätt bra resultat om du vill ha lite skitigare rustning/metall. Kanske inte riktigt den där fräna rosteffekten men likväl sjukt effektiv.
Grunda hela metallerna med brunt, jag använder GWs "mournfang Brown" som har lite rött i sig.
Drybrusha med boltgunmetal och riklig wash med nuln oil.
Färdish!
Nu har jag gjort en boll och fixat en mekanisk klo som håller fast bollen. Klon har en magnet i sig och sex st spelare (runners, blitzers och slayers) har utrustats med magnet på ena armen så att de kan bära bollen.
Slayers fick magnet för att de är byggda på samma sätt som mina blitzers och för att jag inte vet än vilka som ska bli vad.
Linespöbeln har ej fått magneter för om de har bollen är något fel
@pidpad blir lite sugen! tänker dock att jag ska försöka få in positionens färg på rustningen, och då blir det svårt att få in andra färger. å andra sidan kan det bli svårt att få in lagfärg/lagkänsla om jag går efter positionernas färg. får fundera lite på det. men gillar förslaget mer och mer!
@Jox testade det du beskrev och är nöjd med hur det blev. enkelt och snyggt för så lite arbete, passar mig perfekt! har 'bara' problemet nu att bestämma vilka delar som ska vara sådan sliten omålad metall och vilka som ska vara mer färgrika
ok, ska jag gå vidare med den mörkare gröna eller ta den ljusare gröna?
funderar på en ljusare rosa, just nu är det warlock purple, men kanske inte behövs ljusare?
runnern på bilden var 'frivillig' till att agera försökskanin gällande målningen
@Pidpad jag är nog inne på ditt spår om den ljusgröna. frågan är om jag inte behöver en mer ljusrosa färg då för att få bättre matchning.
Tror jag vet hur jag ska måla armor nu.
Följde tipset som @Jox gav, målade med en brun, typ washadeish med dwarven bronze, drybrushade på metallfärg. Sen hafsmålade jag dit rustningsfärgen slött och slumpvis. Avslutade med att måla detaljer som bultar i metall.
Vad tycker ni? Ser det ok ut? Är det helt 'fel' att göra så?
Och så färgen igen, jag lutar åt att ta ljusgrönt, bör jag ha ljusare rosa då också? Funderar på det men ej säker.
@Jox jag och kamerafokus är inte vänner tyvärr
när jag testmålade färgerna brydde jag mig inte så mycket om hur de täckte, men bra påpekande! får ha koll när jag målar på riktigt. gäller att ha fokus när en sysslar med sådant här
Comments
Har aldrig varit med om att det lossnat.
+1
Eller så täpper du springa med trälim.
Funkar för mig, men jag kör oftast på @Bajlon's variant
lät bara så klent på något sätt? jaja, yolo!
@Jox exakt! en ocean av tid
ska nog också börja bli mer som @Bajlon gällande baser.
Jag kan bara göra en sökning på youtube men tänker om något målarproffs har en favovideo eller liknande som underlättar för n00bs som mig (((:
Tar gärna emot tips på hur en gör rost också
Se till att håll tejpbiten så lite som möjligt bara, brukar limma modellen först, och sen ta lite småbitar och tejpa över de luckor som blir i basen. Då slipper en riskera att modellen inte får fäste.
Men när jag målade om mina skaven gjorde jag på ett annat sätt än jag brukar med rätt bra resultat om du vill ha lite skitigare rustning/metall. Kanske inte riktigt den där fräna rosteffekten men likväl sjukt effektiv.
Grunda hela metallerna med brunt, jag använder GWs "mournfang Brown" som har lite rött i sig.
Drybrusha med boltgunmetal och riklig wash med nuln oil.
Färdish!
Utifrån insats är jag nöjd.
@Jox snyggt! Tänker att stora delar ska ha färg så där vill jag ha mer chipped effekt men lär använda detta på delar av figurerna
Slayers fick magnet för att de är byggda på samma sätt som mina blitzers och för att jag inte vet än vilka som ska bli vad.
Linespöbeln har ej fått magneter för om de har bollen är något fel
Kanske dags att bestämma vilka färger jag ska använda.
@Jox testade det du beskrev och är nöjd med hur det blev. enkelt och snyggt för så lite arbete, passar mig perfekt! har 'bara' problemet nu att bestämma vilka delar som ska vara sådan sliten omålad metall och vilka som ska vara mer färgrika
Tack(?) @pidpad
ok, ska jag gå vidare med den mörkare gröna eller ta den ljusare gröna?
funderar på en ljusare rosa, just nu är det warlock purple, men kanske inte behövs ljusare?
runnern på bilden var 'frivillig' till att agera försökskanin gällande målningen
Tror jag vet hur jag ska måla armor nu.
Följde tipset som @Jox gav, målade med en brun, typ washadeish med dwarven bronze, drybrushade på metallfärg. Sen hafsmålade jag dit rustningsfärgen slött och slumpvis. Avslutade med att måla detaljer som bultar i metall.
Vad tycker ni? Ser det ok ut? Är det helt 'fel' att göra så?
Och så färgen igen, jag lutar åt att ta ljusgrönt, bör jag ha ljusare rosa då också? Funderar på det men ej säker.
Sen måste du lära dig fokusera med kameran.
Jag skulle nog återbasmåla de bitar som inte ska vara metall med en vältäckande färg.
Kanske samma brun igen för det rosa och en mörkare grön för det gröna.
Slipper de färgerna bli så "flammiga".
Men svårt att se på fotona. ;-)
när jag testmålade färgerna brydde jag mig inte så mycket om hur de täckte, men bra påpekande! får ha koll när jag målar på riktigt. gäller att ha fokus när en sysslar med sådant här
Det är mycke rosa färg
För övrigt är brunt det nya rosa, två runners klara!
Nu är de mer färdiga, eller mindre färdiga, vet inte riktigt.
Kul att se hur laget växer fram och jag tycker att det ser bra ut.
Vad ska laget heta? RostockooLi?