Orcs bör ner till plats 10, de andra 9 lagen i toppen är bättre. Speciellt i en claw mb turnering.
Kul konsekvens att Nurgle, underworld och chaos kan köra 2 claw mighty blow spelare om de vill. Chaos pact kan ta 4... Sedan tror jag inte det är så bra som man tänker. Vissa lag med AV7 det en helt död skill på, sedna har MB en förmåga att inte fungera om man inte tar den i drivor. Dock har jag inte räknat på ett highelf lag,men så dåligt kan det inte bli, det är ju alver.
Jag är nu full och gråtmild. Och jag känner en underbar värme gentemot alla människor som redan första dagen har givit massor av jättebra feedback. Detta är fan den bästa community jag någonsin varit en del av, och jag är gammal och har varit delaktig i denna typ av verksamhet sedan slutet av sjuttiotalet.
Jag kommer att försöka knåpa ihop ett nytt förslag på lagens inbördes ordning, men ser gärna mer input innan den publiceras. Och förmodligen tycker jag att Orcerna är bättre än de flesta andra tycker, så de skall nog petas ner. En annan sak jag undrar: Ingen som tycker det är trist att Lizardmen hamnat på 1220? Det är precis de vanliga 1100 + 6 Block
Tack för all mysig hjälp, och om ni har minsta underationer, skriv gärna och fråga. Och hur ser ni på att Wizards är tillåtna? Har funderat på att ta bort gratisapon för stuntylagen, och ersätta med att de är de enda som kan hyra wiz. Är det en fungerande möjlighet?
tycker wizarden är en kul grej. tror faktiskt inte det kommer bli så många som hyr in en wizard. speciellt inte om en vill spela lite mer 'seriöst'. då känns det som att det finns betydligt bättre (och säkrare) saker att lägga 150k på.
hur ser ni på att Wizards är tillåtna? Har funderat på att ta bort gratisapon för stuntylagen, och ersätta med att de är de enda som kan hyra wiz. Är det en fungerande möjlighet?
Har du funderat på att ge stuntylagen en gratis babe?
Känns som att de har mer nytta av en babe än en apo om jag ska vara ärlig.
Håller med @brocCooLi aka Frenzy-'Fling när det kommer till trollkarlen
Är jag den enda som tycker att man får mycket att välja på, jag kommer theorycraft fram till nyår minst innan jag kommer kunna bestämma mig. Du är så jobbig när du är snäll Pellevin och skriver så trevliga lagbyggarregler.
Det var snällt sagt Janne. Och egentligen svarar du på den viktigaste frågan. Är detta en bra idé överhuvudtaget, eller finns åsikten därute att jag bör starta om helt med detta, och tänka helt annorlunda?
Jag uppfattar att det varit några andra som också varit positiva, men finns motsatt åsikt också? Vore bra att höra.
Hade inte tänkt på Babe, men är inte säker på att jag vill ge det som är bäst heller
Vad synd
Jag tycker att idéen är bra och jag gillar att du delar upp lagen i 24 Tiers istället för bara 3. Det svåra blir såklart att ordna listan på ett rättvist sätt.
tycker också idén är bra och kul.
extra roligt att det kommer lite fler turneringar med format som inte är samma 'standard'. känns kanske inte som ett stort problem i Sverige, men ändå roligt med nytt och variation oavsett.
Varje lag får nedanstående summa. Den används till att köpa minst elva ordinarie spelare.
Dessutom kan skills, rerolls, personal och inducements köpas. Alla inducements som finns i CRP är tillåtna. Skills: enkelskills kostar 20kgp, dubbelskills kostar 30kgp.
De tio första lagen får inte stacka skills. Övriga lag kan köpa rätten att stacka två skills på en spelare, men inte fler, för 20 kgp. Detta är alltså en extrakostnad. Om t ex en Tomb Guardian skall ha både Leap och Dauntless kostar detta 80 kgp, 20 för rätten att stacka och 2x30 för 2 dubbelskills. I detta exempel gäller dessutom att Khemrilaget sedan inte får ha någon mer spelare som stackar skills. Max en per lag.
Utöver detta får lag 22-24 apotekaren eller en Bloodweiser Babe gratis.
Jag undrar precis som Lard om inte dvärgar borde vara högre upp. På Banquet Bowl som hade snarlika regler som de du har låg dvärgar i samma tier som lag 4-9 och det var väldigt många som valde att spela dvärgar med de reglerna.
Edit: Det var tydligen 3 dvärglag av 12. Jag hade för mig det var värre
Jag tänkte också så tills jag insåg att de inte gick så himla bra. Om vi lärde oss något där tycker jag det var att dvärgar inte blir så mycket bättre av några extra skills.
Mnjaa. 8 vinster, 2 oavgjorda och 3 förluster är väl ändå rätt bra resultat (en dvärgmirror match borträknad). Kanske inte glasklart gamebreaking, men iaf.
Det finns andra sätt att se det på. Två av segrarna var mot Inforthepains legendariska Orcer. Två var mot Norse och en var mot Amazons, bra matchups. De spelade 1-1-1 mot Chaos Pact, 0-1-1 mot Khemri och 1-1 mot High Elves. Jag tycker fortfarande inte det var så imponerande.
Nu närmar processen sig slutet. Så här tänker jag nu: (Flyttat upp dwarfs och ändrat så att endast enkelskills kan stackas))
Varje lag får nedanstående summa. Den används till att köpa minst elva ordinarie spelare.
Dessutom kan skills, rerolls, personal och inducements köpas. Alla inducements som finns i CRP är tillåtna. Skills: enkelskills kostar 20kgp, dubbelskills kostar 30kgp.
De tio första lagen får inte stacka skills. Övriga lag kan köpa rätten att stacka två normala skills på en spelare, men inte fler, för 20 kgp. Detta är alltså en extrakostnad. Om t ex en Tomb Guardian skall ha både Stand Firm och Multipel Block kostar detta 60 kgp, 20 för rätten att stacka och 2x20 för 2 skills. Notera att hen endast fick ta normalskills. I detta exempel gäller dessutom att Khemrilaget sedan inte får ha någon mer spelare som stackar skills. Max en per lag.
Comments
Kanske kan vara värt att åka upp för den.
Tycker för övrigt att både chaos dwarves och vanliga dvärgar bör flyttas upp på listan.
Osäker på om orcs är bättre än dessa båda lag.
för då har du råd med:
1 deathroller
2 blitzers
2 runners
6 blockers
2 reroll
1 bribe
1 wizard
Kul konsekvens att Nurgle, underworld och chaos kan köra 2 claw mighty blow spelare om de vill. Chaos pact kan ta 4... Sedan tror jag inte det är så bra som man tänker. Vissa lag med AV7 det en helt död skill på, sedna har MB en förmåga att inte fungera om man inte tar den i drivor. Dock har jag inte räknat på ett highelf lag,men så dåligt kan det inte bli, det är ju alver.
Jag kommer att försöka knåpa ihop ett nytt förslag på lagens inbördes ordning, men ser gärna mer input innan den publiceras. Och förmodligen tycker jag att Orcerna är bättre än de flesta andra tycker, så de skall nog petas ner. En annan sak jag undrar: Ingen som tycker det är trist att Lizardmen hamnat på 1220? Det är precis de vanliga 1100 + 6 Block
Tack för all mysig hjälp, och om ni har minsta underationer, skriv gärna och fråga. Och hur ser ni på att Wizards är tillåtna? Har funderat på att ta bort gratisapon för stuntylagen, och ersätta med att de är de enda som kan hyra wiz. Är det en fungerande möjlighet?
Har du funderat på att ge stuntylagen en gratis babe?
Känns som att de har mer nytta av en babe än en apo om jag ska vara ärlig.
Håller med @brocCooLi aka Frenzy-'Fling när det kommer till trollkarlen
Jag uppfattar att det varit några andra som också varit positiva, men finns motsatt åsikt också? Vore bra att höra.
Vad synd
Jag tycker att idéen är bra och jag gillar att du delar upp lagen i 24 Tiers istället för bara 3. Det svåra blir såklart att ordna listan på ett rättvist sätt.
extra roligt att det kommer lite fler turneringar med format som inte är samma 'standard'. känns kanske inte som ett stort problem i Sverige, men ändå roligt med nytt och variation oavsett.
De tio första lagen får inte stacka skills. Övriga lag kan köpa rätten att stacka två skills på en spelare, men inte fler, för 20 kgp. Detta är alltså en extrakostnad. Om t ex en Tomb Guardian skall ha både Leap och Dauntless kostar detta 80 kgp, 20 för rätten att stacka och 2x30 för 2 dubbelskills. I detta exempel gäller dessutom att Khemrilaget sedan inte får ha någon mer spelare som stackar skills. Max en per lag.
1. wood elf 1200
2. undead 1210
3. lizardmen 1220
4. amazon 1230
5. dark elf 1240
6. skaven 1250
7. chaos dwarf 1260
8. norse 1270
9. orc 1280
10. dwarf 1290
11. necromantic 1300
12. elf 1310
13. human 1320
14. chaos pact 1330
15. khemri 1340
16. high elf 1350
17. nurgle 1360
18. chaos 1370
19. slann 1380
20. vampire 1390
21. underworld 1400
22. ogre 1410
23. goblin 1420
24. halfling 1430
Edit: Det var tydligen 3 dvärglag av 12. Jag hade för mig det var värre
Det var tre riktigt dryga dvärglag så förstår att de kändes som fler
De tio första lagen får inte stacka skills. Övriga lag kan köpa rätten att stacka två normala skills på en spelare, men inte fler, för 20 kgp. Detta är alltså en extrakostnad. Om t ex en Tomb Guardian skall ha både Stand Firm och Multipel Block kostar detta 60 kgp, 20 för rätten att stacka och 2x20 för 2 skills. Notera att hen endast fick ta normalskills. I detta exempel gäller dessutom att Khemrilaget sedan inte får ha någon mer spelare som stackar skills. Max en per lag.
1. wood elf 1200
2. undead 1210
3. lizardmen 1220
4. amazon 1230
5. dark elf 1240
6. skaven 1250
7. chaos dwarf 1260
8. dwarf 1270
9. norse 1280
10. orc 1290
11. necromantic 1300
12. elf 1310
13. human 1320
14. chaos pact 1330
15. khemri 1340
16. high elf 1350
17. nurgle 1360
18. chaos 1370
19. slann 1380
20. vampire 1390
21. underworld 1400
22. ogre 1410
23. goblin 1420
24. halfling 1430
6 Ogres med Block, 9 Snotlings och 3 ReRolls...
Nu blev jag sugen på att åka!
komsi komsi!