Vampires

edited December 2013 in Taktik och lagbyggen
Hej gott folk!
Jag planerar att spela episka matcher med blodsugarna i kommande säsong av Stockbowl. Jag har inte spelat vampyrer förut. Bara mött dom några gånger, mestadels för länge sedan.

Laget är redan skapat och inbokat för säsongen. Körde på 4 vampyrer, 7 thralls, 4 re-rolls, ingen Apo.
Det är vampyrtungt och thralls-lätt. Jag vet. Jag hoppas på att max en vampyr stryker med innan jag kan få laget på fötter riktigt med apo och några extra thralls.

Kan några här bjuda på några pointers gällande både spelande och progression?

Vampyrer
Jag siktar inte på Pro som första skill, men gärna som tredje iaf. Block, Dodge, Pro känns som en riktigt stabil start.
4 vampyrer tills dessa har lite skills och jag har thralls så det känns hyfsat.
MA, ST, AG känns givna. Dubbla är lite mindre viktiga. Nerves of Steel är nog enda jag är sugen på.

Thralls
Aldrig någonsin använda Apo på en thrall (ok, kanske på ST5 Blodge men det känns hyfsat osannolikt) så dessa får leva hårt och dö fort. Kick asap, sen blir det Wrestle på normal, Guard (kanske Dodge) på double.
Har någon testat Thick skull på en thrall? Det känns som slöseri, men kanske. Osäkert. Tror inte på det tillräckligt än så länge.
Är stat upgrades välkomna? Skills ger mer kan jag tycka.

Vad missar jag för viktigt? Papper att torka tårar när Bloodlust skiter sig?
«13

Comments

• Jag tycker att dodge är viktigare än block på vampyrerna som första skill, ialla fall om man inte skall möte en massa tackle. Att kunna flytta på dem och hypnotisera där det behövs är det viktigaste.

Thralls ger jag ofta wrestle, dubbla ger guard (eller en leader beroende på antalet rerolls). Styrka tar jag defenitivt på dem, de andra statsen ignorerar jag.
  • Lard: Det kan ju vara trevligt att ha om man måste göra en mad run mot en thrall eller så också. Men Dodge på alla fyra innan Block får jag nog fnula på.

Vidare: Jag är grovt skeptisk till Wrestle på vampyrer. Annars är jag wrestlofil(TM), men det känns som att det kan orsaka otrevligheter när man som minst anar det. Rundan slut gör att Bloodlust slår till. Vidare så måste den vampyren aktiveras nästa runda vilket bjuder upp till mer Bloodlust.
  • edited December 2013
    Brukar nog ge den första vampen block som första skill. De andra 3 vampyrerna dodge som första. Då har man en blitzare och resten mobila hypno killar. Jag skulle inte heller ta wrestle på en vamp, det får thrallsen sköta.
    En dirty player thrall är också nödvändigt i min bok.
  • Jag har nog planerat att göra positioner av min vampar. Så rätt olika skillningar. På thrallsen tänker jag att en sure hands thrall kan vara najs och kanske kick.
  • Jag har kört vamps i en säsong bara, och en turnering, men dodge på 1-2 vampyrer känns ovärderligt. Framförallt för att man kan våga använda en team reroll på bloodlust om man måste utan att vara rädd för att sen misslyckas med dodgen. Det är ofta grymt bra för att kunna få in en gaze eller blitz på rätt ställe, på ett säkert och tryggt sätt.

Sure hands på thrall tycker jag också verkar bra, om man har "råd" med det, för att slippa blood lust-rull för bollplock.

Block-vampyr är också stabilt såklart för att ha en bra blitzer.

I övrigt håller jag med Lard om att Dirty player på en eller två thralls är fint för att jämna ut oddsen mot framförallt bashlagen.
  • Mitt Vampyr-lag blev tokkorkat. Jag började med 6 Vampyrer och slog +ST, +AG och allt möjligt sånt. Slutade med att jag inte hade någon Block eller Dodge i princip. :(
  • Ahmenååh(TM)! Nu först, efter match 3, levlade ett vampyrskrälle. 6+4. Jag vill ta MV, men det håller mig från Block och Dodge ytterligare någon match.
    Har någon lite erfarenhet av MV på vampyrer? Jag tror jag tar +MV och gråter kring min brist på Dodge. *mummel mummel*
  • +MV är helt fantastiskt. Jag hade det tills för nån match sen då han gick andra döden till mötes, men fram tills dess räddade han många situationer (samt gjorde mål enklare). Tar nästan hellre +MV än +ST faktiskt. :-)
  • Fint, då testar jag det och gnäller på dig när jag dodgar ihjäl honom. :P
  • Jag har ett vampyrlag i MAFOC och jag har maxat det!!! Ett vampyrlag är trots allt ett vampyrlag så jag har 6 vampyrer!!! Började med 3 vamp, 8 thralls och 5 rerolls.

Dubbelskill = LEADER!!! den behövs, tro oss som spelat vampyrer.

• Jag är så långt ifrån ett "maxat" lag man kan komma. Tidig dubbel blir nog NoS ändå, men Leader ska jag hålla ett öga på iaf. Körde 4 vampyrer, 4 RR som start.
  • En thrall fick stryk igår (-MA). En annan drog till med +ST. Vampyrerna var lite lama. Dom bet inte ens ihjäl sitt eget lag. Fortfarande noll på skills som Block, Dodge, Wrestle, Tackle, Kick och Sure Hands. Snart ska det drickas grönt blod. Grönt Coma-blod.
  • Hahahaha, gogogo Per! :-)
  • Per_: Ibland är det bra att ta ut segern i förskott för att annars kanske man inte får ta ut den alls...
  • coma: Precis! Det är enda gången man kan vara riktigt säker i det här spelet.
  • Säsongen har blivit 3 vinster, 1 lika, 3 förluster. Helt ok. Har fortfarande inte så mycket skills (varken spelarna eller jag:).
    Jag har svårt för vampyrerna. Jag kör ofta high risk - high reward och det straffar sig i antal thralls.
    +MA är guld värt som Henrik skrev innan. Fick en dubbel på honom efter det och tog NoS bara för att. Dock sista matchen så blir inget testande med det nu tyvärr.
    Ska tyvärr inte spela sommarsäsongen i Stockbowl men hoppas testa vidare. Vampyrer känns som ett bra lag att spela för att bli bättre på Blood Bowl men det passar sig inte riktigt med min spelstil.

För övrigt är laget färdigmålat (stort i min bok) så det kan aldrig mer rulla dåliga tärningar enligt Nuffleismen. Nuffle-amen.
  • Varför Nerves of Steel???? Vad är det för bra med det på en vampire??? Inget illa menat, bara undrar vad som gör NoS bättre än Leader som double choice.
  • Oj så många frågetecken :D

Det är ett test ja. Hade jag inte tagit NoS så tror jag Dodge hade varit valet. Tar gärna Leader, men när jag fått lite fler skills på vampyrerna.

NoS är för att kunna fånga boll i tacklezones (han är ofta långt fram och hotar med TD så det inte bara blir helvetesgröt där alla slår på mig). Det gör att han fångar på 2+ oavsett tacklezones och 3+ på bouncing balls. Säger inte att det alltid är bättre än Leader, men det har definitivt användningsområde. Det är lite att jag hoppas på att NoS ska visa sig användbart. Har bara fått NoS använt mot mig tidigare och insett att det inte är så dåligt.

Önskar mer Block och Dodge, och sen kanske jag siktar på lite Pro.
  • Jag gillar inte leader på vampyrer. Vill man ha fler rerolls kan man skaffa det på annat sätt. Vampyrerna är för värdefulla för att kasta bort en dubbel på det. Jag vill hellre använda varje skill på dem för att slipa dem mot en roll.

Däremot kan jag tänka mig att ta leader på en thrall.
  • Jag är på Pellevinens sida när det gäller de där skill-valen. Det finns knappt nåt värde tycker jag i att ens använda en eventuell dubbel på en vampyr. Dom har ju naturlig access till allt utom passing (och mutationer så klart..), och de behöver inte passing skills i min mening.. De behöver block och dodge dock!
  • Ang. Block och Dodge så tror jag det är det smarta. Wrestle på vampyr är jag inte lika positiv till. Men Nuffle bestämde(!) att jag skulle ta en dubbel, så NoS fick det bli.

På en Thrall tar jag nog hellre Dodge än Leader som första dubbel iaf. Då har jag en Thrall som hyfsat säkert kan dodga ut för att säkra upp en position. Det går ju att ha Team Re-roll för både den dodgen eller för Bloodlust men det sparar re-rolls. Sen är den Thrallen svårare att slå ner.

Guard är såklart också trevligt både på vampyrer och thralls men jag hoppas lite romantiskt på att lösa det med gazing och ST4. :D (det går sådär för mig)
  • Fick blodad tand och har spelat två matcher med mina vampyrer efter 3 års vila!!!

Möte ett low tv human och vann med 2-1
    Möte mid tv chaos dwarf och det blev draw 1-1

Mitt lag har nu 222 TV och det känns mäktigt, men jag hade hellre haft 3 skills på fler vampires än att jag har det på thralls.

Tittade på stockbowl sidan och ser inte att ni har något "maffigt" vampyr lag.

Så en fråga, Vad har ni för erfarenhet av high tv vampire team???
  • Yay för blodiga tänder!

Stockbowl i sin helhet inte många "maffiga" lag. En handfull lag har 200+ TV. Hur tycker du vampyrerna spelar där uppe? På låg TV känns målet lite Dodge + Block på vampyrer, extra thralls och apo. Lite utanför det vid spännande improvement rolls. På hög TV är det klart.

Fast mina Terrorister har 1340k i sig, och det känns maffigt värre :)

(varför ska jag alltid spela lag utan initial Block/Dodge...)
  • @Per_ för att du vill ha något att skylla ifrån dig på när det går på röven ;)
  • Det är ju bara problem i startup. En säsong start och sen blir det mer åka av när man har lite grund att stå på. Men det är alltid bra att kunna skylla på något.

Vidare får jag ta och anamma en god väns system för handskak efter matcher.
    * Om jag vinner så kan jag ju inte skaka hand. Skaka hand med en förlorare liksom. Brr.
    * Om jag förlorar så kan jag ju inte skaka hand. Min motståndare har ju uppenbarligen fuskat! Annars skulle jag ha vunnit.
    * Lika. Okej då. Jag kan motvilligt skaka hand. Kanske.
  • edited May 2014
    Per_ wrote: »
    Yay för blodiga tänder!

Stockbowl i sin helhet inte många "maffiga" lag. En handfull lag har 200+ TV. Hur tycker du vampyrerna spelar där uppe? På låg TV känns målet lite Dodge + Block på vampyrer, extra thralls och apo. Lite utanför det vid spännande improvement rolls. På hög TV är det klart.

Vamp1: block, dodge, leader, pro
    V2: ag5, block, guard
    V3: ma7, block, dodge
    V4: block, guard
    V5: block, dodge (niggling)
    V6: block

Jag behöver lite mer punch och tänker satsa på lite mighty blow samt bättre manövrering - side step och skillrerolls - sure feet, pro etc.

Next skill på vamps
    1: mighty blow eller side step
    2: dodge eller leap
    3: sure feet eller pro
    4: mighty blow eller dodge
    5: mighty blow eller side step
    6: mighty blow (nära next skill)

Sen har jag 9 thralls (next skill inom () )
    1 st4, block, tackle (frenzy)
    1 av8, sure hands, block (kick-off return)
    1 wrestle, side step, fend (
    1 wrestle, tackle, strip ball (pro)
    2 wrestle (fend)
    3 "rookies" men alla har en mvp 5 spps
    (dirty player på alla 3!!! Kan behövas för att tunna ut motståndet)

Har 14/4/14 i historik så ganska mediokert!!!

Känner att det mer punch aka mighty blow och dirty player för att få laget hårdare mot tufft motstånd.

Blir kanske en match mor dark elf team i veckan, dark elf på 234 TV

En wizard är ju alltid bra, men i en mellansäsongs träningsmatch så prövar jag hellre något mer skoj så som kort eller ser vad Crazy Igor tillför (äta på honom och se om thick skull kan vara en bra dubbelskill)

Återkommer hur det går
  • Ser stabilt ut. 6xBlock och 3xDodge på 6 vampyrer. Hur funkar Pro för dig? Det är ju en av de mest debatterade skillsen för blodsugarna.

Ang dodge eller leap på ag5 så röstar jag som leap'oholic för dodge och sen leap. Dodge först öppnar upp för bra alternativ med reroll och jeppen lever nog längre. Man kan drömma våta drömmar om att leapa in en AG5-vamp med guard i en bur och ha en halv chans i helvete att få av en gaze till sin guard. Men sen har man en vampyr med 5 skills i köttkvarnen åas :p

Det kanske blir viktigare med MB på högre TV men jag tänker mig att köra 1-2 på medium TV (typ 1400-1800). Piling on blir det ikke. Lägga en vampyr ner. Usch och fy! :)
  • PRO är super vid bloodlust om det inte är kritiskt!! Men jag tar nog den på alla på sikt!!!

Piling on och wrestle lär jag aldrig ta på en vampyr, satsar hellre på någon dauntless wrestle thrall istället.
  • edited May 2014
    Äh, fegisar! ;) wrestle var den första skillen jag tog på en vampyr! Han har nu wrestle, tackle, mighty blow och jump up(nästa blir piling on!). I övrigt har jag ST5+Block och en dodge-vamp(Dom blir support/ball carriers med blodge, stand firm/guard). Resten är thralls! Utmärkande för thrallsen är väl en AG4, block, sure hands och en wrestle, tackle. Jag ligger på 6 vinster, 8 lika och 2 förluster hittils så jag tycker det funkar rätt bra.
    Jag tänker skaffa en fjärde vampyr (och där räcker det!!), men varje gång jag köper en så dör en av mina andra nästa match...
Sign In or Register to comment.