Uttagning av Svenska landslaget EuroBowl Grekland 2024

12346

Comments

  • Blev inte uttagen i landslaget. Mitt resultat sedan förra uttagningen.

    1a coach rating (https://www.bloodbowl.dk/coach-rating/) I Sverige

    1a performance rating

    2a ras rating I Sverige.

    Mina 6 senaste table top tuneringar sedan nya utagningen, 2 tunerings vinster, totalt record på 24W-9D-4L. Med Lizardmen 17-6-2, 80% winrate.

    Önskar Kapten Kaju med landslag och open laget lycka till!

  • Hej @Zedd

    Vi har haft långa diskussioner innan SM. Jag har sagt att en del behöver lite mer hjälp för att nå sina mål. Den tiden har jag lagt på dig.

    I våra diskussioner förklarade jag för dig i ett 1,5 A4 sidors brev att man inte kan titta blint på en viss statistik. Med ditt resonemang så skulle den som tar ut laget behöva ta ut coacher på gammal statistik tex, dragons, Skoberget, mikethemachine. Vad jag kan minnas.

    jag har skrivit i denna tråd flertal gånger att jag kommer inte göra som dom tidigare kaptener har gjort. Jag kommer ta ut ”coach och ras” inte på ”coach”. Jag tyckte det var fel när man hade två bra Wood Elf coacher och satte slutgiltligen ena coachen på ett bashlag.

    Som du sa i våra samtal att du förväntar mig att jag ska ta ut dig på en annan ras om du inte ska spela Lizardmen. Som jag förklarade innan, ”det är coach och ras” som gäller.


    Jag sa till dig att du har jättefina spelresultat och jag tycker du är duktig. Jag är stolt över att du vann som indiviuell coach på World Cup. I mitt 1,5 sidors brev så skrev jag ung såhär: Du spelade på dom lägre borden, du kommer inte möta random coacher på EuroBowl. Ditt PR från World Cup sticker ut mot resten av dina PR. Jag försökte få dig att inte spela Skaven och försöka med Lizardmen.

    I brevet skrev jag såhär:

    ”Jag tänker: Om du inte vill spela Lizardmen nu så kanske du inte vill spela med Lizardmen på EuroBowl? Jag kanske har fel.

    För din egen utveckling så tänker jag att du behöver spela samma ras mer. Så funkar jag iaf. Tyvärr kan jag inte garantera dig en plats i landslaget för att du spelar med en viss ras på en viss turnering. Jag vill verkligen inte tvinga dig till att spela nåt du inte vill.”


    Som jag skrev till dig tidigare. Du verkar ha missat vilka datum som gäller för denna uttagningsperiod. Du har fått med en turnering för mkt.

    Jag hjälpe till att räkna ut Performance Rating på den turneringen från Gamingfesten, när jag sa att den inte var så hög så fick jag det intrycket att det inte var så viktigt att ta med det längre.


    Kan det stämma att du inte har tagit in den information som krävs för att veta vad som gäller för uttagningen?


    En grej som jag är orolig för. Det var att du har hoppat av snow bowl och gamingfesten på kort varsel. ”Jag brukar alltid säga att livet går före ett spel”. Det står jag för. Min oro var att du säger att du inte kan närvara på EuroBowl 1 eller 2 månader innan självaste turneringen då sitter jag dåligt till som har ett ansvar och jobb att lösa det.


    Jag sa även till dig att ta nya tag och visa att du är en bra coach på Europen.


    Jag förstår att du är besviken.


    Jag är ledsen att jag inte kunde ta ut dig denna gång.

    Jag hoppas att du inte lägger ner Blood Bowl som du lovade att du skulle göra. Du har mkt mer att ge och att utvecklas.


    Tack för lyckoönsknigarna! Jag menar det med hela mitt hjärta. Jag kommer lägga ner mkt tid och kraft för att våra lag ska prestera så bra som möjligt. Men i slutänden så är det starka individer som bildar ett starkt lag.

    Jag kommer fortsätta att pusha att alla blir bättre, även du!

    <3

    /kaju

  • Nu är jag ny på scenen men inte ny inom intressen som drivs av eldsjälar som lägger ner otroligt mkt fritid för att andra ska kunna njuta av frukten.


    att en person frivilligt är lagkapten med den press det innebär, den ångest över att göra folk besvikna och vetskapen av att man kommer bli ifrågasatt för ens beslut. Kaju har nog lagt ner extremt mycket av sin fritid för att förvalta förtroendet på bästa sätt.

    man får bli besviken, man får yttra sin besvikelse men i slutändan ska vi alla stötta kaju och dom som blivit uttagna.


    stort grattis till er som tagits ut, och storlek lycka till både före och under EB!

  • @83wotan Tack för fint stöd.

    Jag var fullt medveten vad jag klev in på och var medveten om jobbiga samtal i slutet av uttagningen.

    Det är första gången jag sitter som kapten. Så det har varit lite knackigt. Jag har får bra stöd av många. Från community och utanför.

    Det har hänt liknade saker att coacher har blivit besvikna tidigare. Mig inklusive. Nu sitter jag bara på andra sidan och får hela bilden.

    Saker jag tyckte var fel vid tidigare uttagningar har försökt att ändra på. Det med transparens har jag jobbat på mycket. Tidigare har jag haft den uppfattningen att nån har kommit med landslaget med ett lag som den inte har spelat. Det har jag varit noga med denna gång.

    Vi alla tänker olika. Jag gör så gott jag kan för att lösa alla lösa trådar.

    Alla ska veta att vi har ett väldigt fint community.

    @coma jag har inte glömt bort dig <3

  • om det är någon som ska få skit för hur @kaju skött eller inte skött sitt jobb så är det jag som nominerade honom.

    så all kritik ni har, skicka den i meddelande till mig. tacohej <3

  • Om brocCooLi ska ha skit ska jag ha lika mycket för jag är medskyldig.

  • @brocCooLi och @grumplekins Tack för ert stöd.

    Jag vill gärna att vi diskuterar sakligt här.

  • förlåt om jag derailade.

  • Jag tycker det är kul att vi har en kapten som lägger ner så mycket energi på landslaget, samtidigt blir jag litet ledsen att det nu blivit en sån stor deal så att folk kan bli så besvikna över att att de inte kommer med i landslaget så att de kan lägga av med hobbyn.

  • edited February 7

    Min sammanfattning, som någon som är besviken lite grann kanske (känner att jag var nära) men ändå glad och positiv är att given är nåt man bara kan göra sig för egen maskin och är man inte given får man vara beredd att behöva se till att vara given till nästa gång om det är det man vill. Det är vissa coacher som prenumererar på sina platser helt rättvist, och en del platser som något fler coacher än platserna konkurrerar om. Jag tycker man får borsta av sig och göra ännu bättre nästa gång. Precis som i själva spelet.

    Vi som tycker att vi platsar någotsånär bland de åtta som togs ut borde rimligen ha så höga tankar om oss själva att vi helt enkelt kan forma avsikten att folk får ångra att vi inte togs ut med facit i hand efter 2024, och börja jobba på det. Det är iaf min avsikt. Åker jag på en tripwire har jag iaf kånkat bollen över hela plan.

    Jag tycker vi ska vara glada att det är svårt att ta ut åtta. Jag tycker alla som var nära och inte kom med är trevliga och bra och vill möta dem igen. Jag tycker det är bra att det är en stor grej men jag tycker också som @Duckwing att det är synd att det blir fel för folk. Saknar @Pellevin. Vill inte sakna @Zedd i framtiden.

    FFA . glad att jag slapp ta ut nåt lag, även om det hade blivit precis det som blev om jag hade fått göra det.

    Heja BloodBowl-Sverige! Inshallah!

  • @kaju Tack det vet jag att du inte har och det är absolut ingen brådska!

    Jag är intresserad av hur det har gått till eftersom jag tycker mig förstå hur komplext det kan bli. Jag tycker vi som community har tagit till största del positiva steg framåt i den här processen för varje år Sverige har deltagit i Eurobowl och det skall vi vara nöjda med och fortsätta på redan utstakad bana. Vi som community kommer ju inte alltid att vara överens om hur det skall göras när man kommer till detaljerna. En sak som kommit upp flera gånger tidigare är ju missförstånd kring vad det är som gäller för att faktiskt bli uttagen trots kommunikation kring det. Denna gång IFTP och Zedd som jag vet har känt så åtminstone någon gång under perioden när de har blivit uppmanade att fokusera sitt spel till en specifik ras. Det finns många sätt att se på variablerna och performance rating är lite begränsad i vad den faktiskt visar men är ett av flera verktyg vi har för att se vilka som kan vara aktuella. Så med dom tankarna som bakgrund är jag nyfiken inför diskussioner om hur kommande Eurobowluttagningar kan se ut.

  • Först o främst , Zedd, jag förstår verkligen din besvikelse.  Du är otroligt duktig och jag är imponerad av dina grymma resultat. 

    Kaju, du har ett supersvårt uppdrag, men har, i min värld, varit tydlig med vad du vill se från oss som ville va med. Och gjort ett oerhört gediget arbete. 

    Ang framtiden så tycker jag performance ratingen i nuvarande form är lite väl trubbigt. Den borde kunna tweakas för att ge en rättvisare bild av performance. Kanske ta den samlade ratingen för alla i turneringen (för att få ett värde på turneringens betydelse) och sen få ett värde där opponent score för turneringen räknas in ist för att rakt av ta rankingen…


    Med detta sagt så har jag bara ytliga kunskaper i pr. Rätta mig om jag har fel.

  • Starkt jobbat kaju! Du har varit tydlig och noggrann med vad du har gjort. Det är vad som spelar mest roll för en bra kapten imo

  • @sirvejlance Jag är inte säker på hur ytliga dina kunskaper faktiskt är, så svårt att känna att jag rättar dig. ;)

    Allmänt skulle jag säga att samlad rating för alla i turneringen är en återvändsgränd - dels vet jag inte om du menar summa eller medel, och dels möter man ju bara dem man möter, och det är ju det PR beräknas på - genomsnittet av dem man möter.

    PR är inte perfekt på långa vägar, men OS är på sätt och vis inbakat i en individuell Swiss då PR beräknas utifrån slutpoäng och slutpoäng i de fall där PR betyder landslagsaktualitet förutsätter i princip att man gått bra hela turneringen mer eller mindre - i en lagturnering blir det viss felmarginal.

    Sen finns det saker inget system som är helt kvantifierbart kan fånga. Det är stor skillnad att möta en coach som har 150 för att det är första matchen med ett lag men som har 220+ med andra lag jämfört med att möta någon som mainat det laget i 30 turneringar och ligger på 150. Det är stor skillnad på någon som har krigat ihop 220 NAF i ett av Frankrikes tuffaste turneringsklimat och någon som är den enda som kan spelet i Malaysia och klubbar sina polare tre gånger om året. Ingen ranking kan fånga hur tärningarna påverkar spelet - många jämna matcher och ett fåtal ojämna avgörs ju faktiskt av tärningsslag. Sen är det lite knas med PR på majors kontra minors - det kan bli en diff på 25 poäng bara för att det var fler deltagare i turneringen när man slår ihop det. Alla svagheter NAF-rankingen har förs över direkt till PR.

    Vidare är PR lite taskigt i vissa marginaler. Spelar man 6 omgångar finns det 13 resultat man kan få. Steget mellan dem kan vara stort avseende ranking. Även med 9 matcher blir det stora svängningar i extremerna. Att vinna alla matcher är värt enormt mycket i PR jämfört med att motståndaren klarar en naken 4+ och det blir en oavgjord. Att det alltid är "förmåga" det mäter på ett helt precist sätt är självklart inte sant.

    Men med det sagt

    PR är ett bra verktyg, förutsatt att man använder det för att mäta trender och tendenser. En enda prestation är ingen bra indikation. Och även om alla saker jag nämner ovan påverkar så ser jag inte hur ett bättre system skulle kunna utformas.

    Och

    Lagturneringar borde egentligen få ett lägre K-värde hos NAF. Jag har läst det förslaget och gillar det. I lagturnering måste man ibland offra sig i ett läge där man har oavgjort för att gå för seger fast oddsen är bättre att motståndaren vinner. Det vore bäst egentligen om lagturneringar hade ett K-tak på en halv minor så att det inte påverkade rankingen för mycket.

    Och ett förslag:

    Jag räknar ju PR nu. Det finns vissa svårigheter då vi alltid måste utgå från NAF-ranking in i turneringen för omgång ett. Men jag skulle kunna sätta en fast konstant för K i mina beräkningar, så att vi utifrån det utgångsläget ändå alltid får en jämförbar prestation, Då beräknar jag "skuggrankingar" för folk under turneringen och PR tas fram utifrån det. Som det är nu är det rätt kraftig inflation kring majors åt båda håll.

    Tar gärna en diskussion om det. Men vidhåller att det är svårt att se hur man kvantifierar prestation mycket bättre än med PR. PR är inte helt rättvisande i alla enskilda lägen och har brister, men det finns ingen som bara råkar få ett facit som det @Melisqus har - över tid blir det ganska rättvisande ändå, i extremerna.

  • Det @grumplekins försöker säga är att du har rätt @sirvejlance .

  • edited February 7

    @grumplekins Utan att förstå hur ekvationerna funkar (och utan någon önskan om att förstå) så tycker jag det låter vettigt att starta från "noll" när det gäller PR för varje turnering, så har vi NAF rating (eller glicko om det är bättre) för att se jämförelsen över längre perspektiv.

  • edited February 7

    Det är inte riktigt vad jag säger. Det som skulle vara görbart är att räkna alla turneringar som minors avseende PR - men då får vi ändå ingångsranking som folk kanske tjänat ihop i majors. Men jag tror att svagheten blir något mindre ändå.

    PR beräknas så här: genomsnittligt NAF för dina motståndare plus ett värde som beräknas utifrån din poängprocent av totalen för alla omgångar. Vi utjämnar redan genom att alltid räkna 2/1/0, kanske är det vettigt att utjämna med den där rankingkonstanten NAF för för major/minor också. Det var min idé. Men från noll kan vi inte börja, då blir folks ranking meningslös. Eller så missförstod jag.

  • Lagturneringar är konstiga för ranking och PR. Är med grumplekins på att de borde ha ett lågt k-värde.

    Kan ju gå bra för en individ men sådär för laget, skev bild osv.

  • Samtidigt är det ju viktigt när man blir uttagen till just lagturneringar att man visat att man kan prestera i lagturneringar tänker jag.

  • Det är egentligen inte i strid med det jag och pidpad förespråkar. jag håller med om att en mjukare, mindre kvantifierad bedömning av folks laginsatser är rimlig. Där finns många faktorer att beakta - är man oavgjortmaskin och går 1-5-0 men har den uppgiften är det ju bra, nu t.ex. kan det vara bra att ta bra poäng med vaniljpaket. Det blir svårt att kvantifiera bara. Men är viktigt.

    Men allmänt borde lagturnering påverka NAF-rankingen mindre anser jag.

  • @Viccy Fast det finns väl ingen anledning att tro att bra prestationer i individuella turneringar inte är överförbara till lagturneringar? Det skulle isf vara att man som coach inte klarar av att spela på oavgjort men det har jag svårt att tro gäller för så många?

  • @havaji, Nej det var verkligen inte så jag menade. Självklart spelar individuella turneringar roll. Det var snarare kommentaren om att lagturneringar skulle vara värd mindre jag svara på. Det kan absolut vara så att lagturneringar är värd mindre, jag menade bara att det eventuellt kan vara så att det finns argument för att de har ett likvärdigt värde för uttagningen.

    Jag kan absolut se en poäng i att lagturneringar påverkar NAF-rankingen mindre.

  • @Viccy Ah, jag missförstod.

  • edited February 7

    Jag är glad över att så många i communityt brinner för spelet så mycket att de anstränger sig för att representera landet på detta sätt! Skitkul och jag ser fram emot att följa landslagets framgångar i Grekland.

    Jag är dock samtidigt glad att jag håller mig utanför. För mig skulle det bli stressigt och jobbigt att spela om jag hade satt målet på en landslagsplats. Lite av glädjen skulle helt enkelt försvinna om jag hela tiden kände denna press. Detta inte för att jag inte är tävlingsmänniska utan för att tävlingsdjävulen är alldeles för stark i mig så jag måste hålla den tillbaka för att inte förpesta mitt liv! :D

    Därmed vill jag säga grattis till de som blivit uttagna. Grattis till @kaju för ett väl genomfört jobb. Men även stort grattis till er som inte riktigt nådde ända fram. Ni har gjort grymt bra ifrån er. Ni är bland de bästa i ett allt starkare svenskt community och visat att ni är grymma på spelet!

    Nu kan ni kosta på er att spela en ny ras och kanske gå på en turnering utan press på prestation! <3

    Eller så spottar ni i nävarna, väljer en tråkig kompetitiv ras och spöar skiten ur alla nästkommande tid! ;) Jag är ganska säker på att landslaget kommer ha öppningar för nya hungriga coacher framöver! BB i Sverige utvecklas hela tiden vilket är väldigt kul att se! Jag ser fram emot att få spö av er på många turneringar framöver.

    @Zedd Vi i Sundsvall är stolta över dig. Vi tycker du är bäst och ganska fin att titta på! <3

  • @Duckwing Hela meningen med PR är från att komma ifrån NAF ranking eller Glicko där historiska prestationer påverkar mycket och istället visa prestationen för turneringen/uttagnings perioden. Titta till exempel på NAF rankingen för Sweden där Dragons ligger 3:e plats trotts att han inte har spelat en turnering sedan 2021. Jag håller med om att PR inte är perfekt, men jag tycker att det är det bästa vi har i dagsläget för att jämföra BB prestationer.

  • Jag hade gillat om man kunde ha någon form av värde per coach istället för ranking med aktiva laget. Kanske summan av coachen man möters alla raser detta skulle gör att jag har ett värde att möta 174.3 så även om jag dyker upp med ett 150 lag så representerar det mer mitt avaragepreformance man går efter. Kanske blir lite skevt i vissa fall men bättre än 150 på någon som har 600+ matcher

  • @Melisqus det var det jag trodde, men på @grumplekins låter det nästan tvärtom. Nåja, som jag sa så förstår jag inte algoritmen och har inte lust att bemöda mig att lära mig den ;)

  • Glicko är snarlikt. En avarage på mig är 174.3 och avarage på mellis 172.5 och medan glicko är 1506.7 och mellis 1556.2. Man får nog sitta och fila lite på detta innan och testräkna lite men det känns som det borde finnas ett bättre grundvärde som representerar coachens förmåga än ranking rakt av på det lag de spelar. Kanske någon viktad form av avarage kontra aktiv ras.

Sign In or Register to comment.