Säsong 15

13567

Comments

• Jag kommer aldrig frångå mina principer,jag kommer alltid vara en soft coach =)
    Jag är värdelös på att spela ogres jag vet,och min statistik talar sitt tydliga språk,men jag har oftast jäkligt kul i mina matcher även fast jag åker på stor stryk och spelar dom "fel" enligt dom flesta,men jag säger det igen,im all about the fluff
  • ang gobbos och halfling så skulle det kunna fixas med tex att man lägger till 200k vid lottning, att dela in det efter tiers tror jag vore dumt pga de som väljer att spela tier 3 gör det medvetna om att det kommer bli tufft. Det bör ses som en utmaning samt ett uppskattande av det kaos som en ball&chain eller välkastad halfling medför.
  • Viking wrote: »
    Jag kommer aldrig frångå mina principer,jag kommer alltid vara en soft coach =)
    Jag är värdelös på att spela ogres jag vet,och min statistik talar sitt tydliga språk,men jag har oftast jäkligt kul i mina matcher även fast jag åker på stor stryk och spelar dom "fel" enligt dom flesta,men jag säger det igen,im all about the fluff
    finns det ingen like knapp på swebba? :)
  • ang gobbos och halfling så skulle det kunna fixas med tex att man lägger till 200k vid lottning, att dela in det efter tiers tror jag vore dumt pga de som väljer att spela tier 3 gör det medvetna om att det kommer bli tufft. Det bör ses som en utmaning samt ett uppskattande av det kaos som en ball&chain eller välkastad halfling medför.
    Detta funkar kanske, men jag bytte åsikt från att det borde vara TVbaserad lottning till antalmatcher pga Halflings och Gobbos. Man kan tycka att två lag av 24 inte borde få påverka, men dels är de så speciella så jag tycker de är värda speciella hänsyn, och dels tycker jag att varje säsong jag kollat och jämfört de två modellerna har det blivit roligare lottning med antal spelade matcher.

• MartinS wrote: »
    Tror du att det skulle bli en jämn match mellan Happy Squirrels (28)(eller Darkland Slavehunters (28) för den delen) och något av dessa lag?
    ...
    Hungry Hungry Hippos Ogres 9
    Jag kanske har lite hybris men jag tycker inget av dessa lag är mardrömsmotstånd. Visst att Skaven är tunga mot ogres likt alla ag4-lag. Jag skyller dock den horribelt stora förlusten på squigreglerna och skulle gärna få en ny chans mot Georgs råttarmé. Kick är dock tungt med MA5 över planen.
    Slavehunters måste jag säga inte alls känns som speciellt tungt motstånd om man ser till laget. Har vad jag minns bara mött Zekes undead om jag minns rätt och har för mig jag lyckades med ett självmord där som kuriosa. Problemet blir när de spelar dem bra, Ogre är en utmaning och man kan tvingas gå för en lika istället för vinst med alla boneheadrull. Min tyngsta matchup tror jag är ett lag med massa inducements, ett 900k halflinglag skulle exempelvis vara riktigt förödande. Pausar vi de lagen och låter mig spela 19 matcher till tror jag att de kommer tycka en matchup mot mina flodhästar inte är speciellt kul. TV är inte optimalt men när säsongerna blir så korta och matcherna så få känns det lite som en bra utgångspunkt.

Du skrev
    Grupp A: 6st (De som spelat flest matcher)
    Darkland Slavehunders Chaos Dwarf 28-1760
    The Happy Squirrels Skaven 28-1600
    We Eat You Ogres 28-1690
    Dodgy Hags Amazon 22-1540
    Rare Export Inc. Dwarf 17-1510
    Kroot Loop Slann 15-1610

Grupp B: 6st
    Hypnotic Gays Vampire 14-1620
    Meliniboné Dragons High Elf 11-1350
    Hungry Hungry Hippos Ogres 9-1610
    Chaos Strikes Back Chaos 9-1420
    Terrors of TobiWan Vampire 7-1410
    The Uthan Firebirds High Elf 6-1260

Slår vi det på TV blir det...

Grupp A: 6st
    We Eat You Ogres 28-1690
    Kroot Loop Slann 15-1610

Man skulle dock kunna lägga till en värdering där antal spelade matcher skulle motsvara ett TV-påslag typ Antal/2x10 eller något

Darkland Slavehunders Chaos Dwarf 28-1760+140=1900
    We Eat You Ogres 28-1690+140=1830
    The Happy Squirrels Skaven 28-1600+140=1740
    Hypnotic Gays Vampire 14-1620+70=1690
    Kroot Loop Slann 15-1610+75=1685
    Hungry Hungry Hippos Ogres 9-1610+45=1655

Dodgy Hags Amazon 22-1540+110=1650
    Rare Export Inc. Dwarf 17-1510+85=1595
    Chaos Strikes Back Chaos 9-1420+45=1465
    Terrors of TobiWan Vampire 7-1410+35=1445
    Meliniboné Dragons High Elf 11-1350+55=1405
    The Uthan Firebirds High Elf 6-1260+30=1290

iofs ingen gruppskillnad mot ren TV men man kan testa runt lite och hitta en passande formel. Hur som kanske det nya värdet är mer träffande för lagen. Det jag försöker säga är att TV är inte speciellt bra men att antal spelade matcher är sämre och då ignorerar jag helt frågan om att möta samma coacher. Det tror jag silverbackligan löser men där blev jag förvånad hur få lag som finns kvar som faktiskt har spelat speciellt många matcher.
  • Det man lätt missar om man lottar utifrån tv är att coacher kommer börja taktiksparka spelare innan lottningen. Med en fylld kassakista kan man t.o.m. Köpa tillbaka spelare efter lottningen är gjord.

@wiking du är en mycket bra spelare, antagligen bättre än mig. Men du spelar det svagaste laget och har egna etiska regler som gör dem ännu sämre. Man skulle kunna säga att du spelar ett tier 4 lag. :) och det är inget fel med dina beslut. Tro inte för ett ögonblick att jag tycker det.
  • Efter att ha läst vad folk tycker har jag ett eget förslag. Vi har fyra bashlag, dwarf, chaos dwarfs och två ogres. Två standardlag, chaos och amazons. Sex mer eller mindre agilitylag, 2 vampyrer, två high elfs, skaven och slann.

Enligt mig vill man ha två bashlag i vardera grupp och då med en delning på tacklarna. Det är tungt för ett dodge-lag att möta två sådana. Vidare vill man hålla agilitylagen fördelade 3-3.

Nu vore allt detta akademiskt om det inte fanns en praktisk lösning, men i det här fallet tycker jag faktiskt att det gör det:

We Eat You Ogres 28-1690
    Kroot Loop Slann 15-1610

Cross-matchen bör sedan helst ske mot ett liknande lag, dvs, bash möter bash osv.
  • Lockmund wrote: »
    Cross-matchen bör sedan helst ske mot ett liknande lag, dvs, bash möter bash osv.

Här är ett resonemang som bara ger större incitament att spela Chaos eller ta massa klor som dubblar på chaosdvärgar. Enda gången ett massivt clawbashlag har en stor fördel är när de möter hög-AV-lag vars styrka är just hög AV då de varken har MA eller AG att vinna matcher i större spelarunderläge.

Angående detta så blir en frångång från TW-grupper också till fördel för lag som generellt bloatar in absurdum med massa dubblar i claw (läs chaosdvärgar) där de får "lättare" lag att möta när det inte straffar sig lika hårt att ta de där dubblarna och statökningarna och det är ett stöd jag anser bashbloatlag inte behöver. Man kan fördöma minimaxning och prata om att optade lag och taktiska coacher gör spelet tråkigare. Lite som den där värdelösa podcasten i vars liga man måste göra mål om man har steg till det för att det är tråkigt att stalla och man verkar tycka skaven behöver en extra boost.
    Jag anser att opta sitt lag efter hur man anser sig bäst vinna matcher gör spelet roligare. Om man taktiksparkar spelare innan match för att stoppa vissa inducements eller sackar för dyra spelare så spelar man taktiskt rätt. Är verkligen det ett problem med folk som sackar spelare mellan säsonger? löser inte detta sig själv, för lagen är väl låsta för ändringar efter grupperna är klara innan första matchen?
  • jori3641 wrote: »
    Jag upprepar tippningstävlingen från förra säsongen.
    Förslagsvis i en ny tråd.
  • Idag äger lottningen rum, så skynda på om ni har fler åsikter :)

Personligen tycker jag @Lockmund hittills varit intressantast i debatten. Han har tänkt helt nytt, alla andra (inklusive jag själv) har bara tuggat om de vanliga argumenten.
  • Jag är så spänd på den här säsongen att jag sitter och laddar om Stockbowlsidan var 10:e minut. Är det bara jag?
  • Jag med, men du får nog vänta tills rätt mycket senare ikväll. Slit inte ut datorn!
  • En idé är att Björn, Egil och Mago helt enkelt väljer vilka lag som hamnar var. Utgångspunkten är att det ska blir så många kul matcher som möjligt och framförallt så få tråkiga som det går.
  • Jag ska snart åka hem till Björn för lottningen av säsongen. Mycket intressant läsning i denna tråd, jag ska definitivt se till att de andra läser den och att vi diskuterar igenom det hela innan vi går till beslut!

Personligen gillar jag just nu @MartinS förslag, det är inte alltför komplicerat och borde ge en rolig säsong.
  • Personligen så ser jag fram emot att möta Stockbowl All Stars med skräckblandad förtjusning. Undrar hur jag kommer att behandla spelare nummer 12, goblinen Suncar i skarpt läge? Pure evil genius @Mago =)

Hur resonerar ni andra?
  • edited August 2014
    Mycket enkelt resonemang: om #12 ligger ner, omringa och sparka :D
    Inte som säsong 14 då lag som spelat en match blandades slumpmässigt med väldigt erfarna lag. Det var för många matcher som blev ojämna!

Har du något konkret exempel på detta? Jag är ganska säker på att det aldrig var så illa under säsong 14.
  • Ser att grupperna är klara, nu väntar jag på att matcherna ska lottas. Spännande! :)
  • Lottningen ser jävligt kul ut när man tittar på grupperna. Jag tycker det är bra jobbat så långt!
  • Mago wrote: »
    MartinS wrote: »
    Inte som säsong 14 då lag som spelat en match blandades slumpmässigt med väldigt erfarna lag. Det var för många matcher som blev ojämna!

Har du något konkret exempel på detta? Jag är ganska säker på att det aldrig var så illa under säsong 14.
    Martin sitter just nu på en cykel på väg hem från att ha klått mig i precis den matchup ni lottat fram :), så det kommer att ta några minuter innan han kan svara.

• samma lag som man redan mött,vissa mer än andra,kroots nya dock,men hade hellre sett hypnotic istället för dorfs i min grupp då dom hade bättre tv med 110 poäng,men men i slutänden så kör jag mot allt ändå,så bring it
  • Mago wrote: »
    MartinS wrote: »

Jag har fått känslan att både Melniboné Dragons, Lost Congregation och Flayed Rock Titans inte hade så många roliga matcher under säsongen. Kanske därför två av dem inte är med i denna? Men det är som sagt en känsla som jag haft.
    Jag har fått känslan att både Melniboné Dragons, Lost Congregation och Flayed Rock Titans inte hade så många roliga matcher under säsongen. Kanske därför två av dem inte är med i denna? Men det är som sagt en känsla som jag haft.
    Vilken hjälte jag är då som spelade oavgjort mot två av de lagen :)

• yippie! chaosdvärgar som första match och dvärgar som andra... och chaos som cross match. bra att man redan var inställd på att pensionera laget efter säsongen.
  • Georg: Det är väl ändå skönt att få matchen mot DS avklarad direkt så är du av med mig sen. :)
  • Zeke, det beror ju på hur mycket av laget som överlever. Torsdag?
  • En av de tre (jag) som var med i exemplet som gavs ovan står över säsongen på grund av privata anledningar. Säsong 14 var lärofylld, inte speciellt poänggivande men ändock en av de bättre säsonger jag spelat. Jag tycker inte det bör presumeras att en svår matchup får oss lite grönare coacher att lägga oss i gräset och ge upp gråtandes.
  • Det känns som om alla har fått åtminstone okej lottning, med ett undantag. Jag är glad att jag inte är Helllstrom :)
  • Jo det känns som att det kan bli en rolig säsong. Kul att se så många nya coachnamn också!
Sign In or Register to comment.