VM?

2

Comments

  • tyckte mailet såg bra ut.

    kanske värt att nämna som melisqus påpekade att vissa väljer att bo någon annanstans. så prisuppgift för boende där och prisuppgift utan boende där?

    finns ju också konferensanläggningar som inte har boende alls så blir ju enklare klipp och klistra om båda alternativen finns med. och gemensam lista låter bra.

  • @grumplekins ok, det stod oktober i parantes, missade det. Kanske går det att förtydliga genom att skriva om meningen något.

  • edited October 2020

    Korrläste lite och pillade lite i texten. Tycker det som nedan är näst nedersta stycket skall omarbetas för att ta in @Duckwings poänger. Även orden "casual" och "hippster" bör skrivas om för att vara mindre talspråk/svengelska. @grumplekins du får se detta som ett försök att optimera texten lite mer.

    Jag håller på att utreda möjliga lokaler för ett världsmästerskap i brädspelet Blood Bowl i oktober 2023. Senaste världsmästerskapen i Blood Bowl var i Dornbirn i Österrike 2019, med drygt 1400 deltagare. Deltagarantal för VM 2023 beräknas ligga mellan 1400 och 2000 personer. Vi i den Svenska delegationen kommer lämna in ett bud som sedan kommer att konkurrera med bud från andra länder som vill arrangera, lite som när man ordnar OS och dylikt. Viktigt för att bli utvalda att arrangera är läge och funktionalitet på lokalerna men även prisbilden.

    Evenemanget sträcker sig från torsdag till söndag. På torsdagen anländer deltagarna och checkar in, får deltagarpaket osv. Från fredag till söndag spelas sedan spelet och då krävs det välventilerade lokaler med en bordplats om 90-110cm x 70 cm per 2 deltagare samt varsin stol. Spelandet sträcker sig från klockan 9 till klockan 21 med matpauser, men det är nödvändigt att arrangörerna har tillgång till lokalerna även innan och efter dessa klockslag. Deltagarna spelar i lag om 6 personer, så vi önskar kunna skapa grupper av sex bordsplatser - skiljeväggar behövs inte utan avstånd/gångar mellan grupperna duger. Troligen vill många deltagare åka hem redan söndag kväll, men det är bra om vi kan erbjuda en övernattning till för de som kommer långväga och vill åka hem på måndagen.

    Vi behöver kunna presentera data för deltagarna helst både på duk i de hallar där spel pågår och även på tv-skärmar i lobby, restauranger eller andra biytor där deltagarna uppehåller sig mellan omgångarna. Vi behöver även högtalare och mikrofoner för att kunna kommunicera till deltagarna i dessa utrymmen.

    Det rör sig om en publik som i matväg uppskattar öl och lite enklare mat, där målgruppen snarare stavas casual eller hippster än affärsmänniskor, och det kommer vara avgörande att vi kan presentera bra vegetariska och veganska alternativ.

    För att kunna göra ett seriöst anbud där ni ingår som vår valda lokal skulle vi behöva en bekräftelse om att er anläggning funkar för eventet, samt ett prisförslag per deltagare med övernattning och helpension på plats. Det tillkommer antagligen en del festligheter kvälls- och nattetid, så bra om ni kan hålla barer osv öppna då.

    Om andra omkostnader brukar tillkomma (väktare etc) så önskar vi att ni redovisar dem när ni ger oss ett prisförslag. 

  • edited October 2020

    @Lard Tack! Ville ju ha input, inga ömma tår här! Jag uppskattar också din brist på förmåga att hålla dig till dit initiala utlåtande om att inte vilja delta! :P

    Jag skrev casual och hipster för att vara tydlig och lite ärlig (nog fan skulle god korv och öl gå hem?). Men håller med om att det tar emot lite. Någon som har en bättre formulering?

  • @grumplekins Jag uppskattar också din brist på förmåga att hålla dig till dit initiala utlåtande om att inte vilja delta! :P

    Att läsa lite text är inte riktig samma sak som att arrangera. Korrläsning gör jag gärna, både på svenska och engelska.

    Tittade lite på de "problematiska" styckena igen och kanske kan man göra som följer?

    Vi planerar för enklare lunchmat med bra vegetariska och veganska alternativ. Vällagad husmanskost eller liknande med möjlighet för deltagare att komplettera med alkoholhaltig dryck efter önskemål. Den logistiska utmaningen som vi behöver hjälp av er att lösa kring maten är att alla deltagare kommer behöva äta lunch inom loppet av 90 minuter innan spelet återupptas.


    För att kunna ge ett seriöst anbud där ni ingår som vår valda lokal skulle vi behöva en bekräftelse på om:

    1) Er anläggning funkar för eventet enligt specifikation ovan, samt hur många deltagare - i hur många olika salar - ni kan inrymma med det kravet på bordsplats. Är det över 2000 behöver ni inte specificera det närmare.

    2) Ett prisförslag per deltagare inklusive lunch på fredag/lördag/söndag med specifikation av vad som ingår i den summan (PA, teknikhjälp etc). Även önskvärt med ett prisförslag kring vad priset blir om vi skulle besluta oss för att inkludera för middag på fredag och lördag kväll.

    3) Ett prisförslag för för hur mycket som tillkommer per deltagare som önskar övernatta med frukost. Vi räknar med att 75-90% av deltagarna kommer önska hotell.

    4) Om andra omkostnader brukar tillkomma (för PA, tekniker, väktare etc) så önskar vi att ni redovisar dem i ert prisförslag. 

    5) Det finns önskemål om lokaler för kvällsaktiviteter, så vi önskar även veta hur länge ni kan hålla barer el dylikt öppna. Även en ram kring när organisatörerna kan få tillträde till lokalerna, samt måste lämna dem är bra om det specificeras. Arrangemanget tar minst en dag att rigga och en dag att riva.

  • Jag tror ärligt talat att uttrycken casual och hipster passar bra för att ge dem en ide om vilket klientel de kan räkna med. Tror det är bättre att vara tydlig än att vara formell.

  • @Lard I nuläget är korrektur och spånande det jobb som finns. Vi ska nog kunna gaslajta in dig i någon slags funktionärsroll åtminstone. Vänta du bara.

    Och tack för förslagen och förtydligandena! Jag är för!

  • La upp en mapp i Google Drive där vi kan härja, och la upp Lards/mitt förslag till text där under "Lokalförfrågan" - så kan vi diskutera och redigera lite smidigare än här.

    https://drive.google.com/drive/folders/1nQ-TnuDhEHGqrKFgZ2iwYKks9UcWifw6?usp=sharing

  • @Duckwing Jag tror ärligt talat att uttrycken casual och hipster passar bra för att ge dem en ide om vilket klientel de kan räkna med. Tror det är bättre att vara tydlig än att vara formell.

    Jag tror det bättre är att vara både tydlig och formell. Skriver vi hipster eller casual så lämnar vi mycket till deras tolkning av orden. Det är väl bättre att skriva ett exempel på vilken mat/dryck vi tänker oss än "vad nu en hipster vill äta" - jag tänker på pulled pork, picklade morötter eller hemodlade brytbönor men det kanske inte alla läsare gör. Min poäng är att om vi menar "pulled pork, picklade morötter eller hemodlade brytbönor" är det bättre att skriva ut det än skriva "hipstermat". Dessutom ger vi ett oseriöst intryck, eller i alla fall ett otydligt intryck.

  • Hipster lämnar mycket att tolka men casual är väl inte otydligt, och dessutom formellt korrekt uttryck

  • Har fått kontakt med en konferensbyrå som letar lokaler åt oss just nu - en grej de bad om var en golvplan över Dornbirn. Hittade Dornbirns ansökan och la upp på driven, men har någon kvar en pdf eller något som mottagare fått där själva layouten framgår? Han frågade hur mycket yta som behövs runt borden osv och jag kände att det var svårt att svara med självförtroende.

  • edited October 2020

    grymt med golvplanfrågan.

    har dock ingen aning om hur mycket yta som behövs runt borden. men 2m minst? alltså från att dra ut stol till nästa dra ut stol.

    bord - stol - 2m - stol - bord

  • Som jag minns var det högst 1,5 meter mellan borden. Men då var det ju ganska breda korridorer mellan sjoken av bord också.

  • Jag tror jag har kvar någon karta. Men i pappersformat.

  • @Pellevin Skulle du kunna ta med i helgen så man kan fota?

  • Om jag hittar den kan du såklart få den. Jag försöker ta med.

  • Guld, tack! Men de var nöjda så länge med Dornbirns ansökan, så det är nog inget vi behöver gråta över om du slår snakes när du ska dodga in i förrådet.

  • Jag har kvar boken vi fick i Dornbirn.

    Om jag inte minns fel så fanns det en layout över borden i den. Kollar ikväll och scannar en pdf om så är fallet.

  • @grumplekins hade glömt bort detta, men läste nu och gjorde det direkt. Har skickat via discord

  • Har fått ett par bud på pris nu via en konferenslokalsmäklare. Kan skicka länk via pm på begäran (det är ju i princip offerter så tycker inte de ska ligga uppe helt naket).


    Ena lokalen tror på en omkostnad på 3,6 miljoner (då ingår lunch tre dagar middag två), den andra på 3,1. Båda ligger i Stockholmstrakten, och båda har beräknat utifrån 2000 deltagare. Det har antytts att viss prutmån kan finnas. Är runt 1500/deltagare en galet skev avgift? Vad gick Dornbirn på? Det ingår i båda fall tillgång till lokalerna dagen innan och efter för rigg.

    Boende tillkommer i båda fall.

  • Deltagaravgiften för Dornbirn var 98.30 euro (sedan kunde man ju välja till en massa goodies, så som det lag som jag fortfarande inte börjat måla).

  • 1500/deltagare känns litet väl kraftigt.

  • @Duckwing 1500/deltagare känns litet väl kraftigt.

    Men tänkte du på att det ingår fem måltider då? Det ser ut som det är ca 2,4 miljoner i mat på den ena (3,6 totalt) och 2,6 mat (av 3,2) för den andra.

    Ingick mat i Dornbirn-avgiften?

  • Lunch tre dagar ingick i Dornbirn.

  • @havaji Lunch tre dagar ingick i Dornbirn.

    Tack!

    Då tycker jag det ser ut som alternativ 2 skulle kunna vara aktuellt: där är kostnaden just nu 300 kr/person för lokalen och 588/person för lunch. Lite prutmån så kanske det kan gå att ordna för en tusenlapp per huvud totalt?

  • Om det går att få till en tusenlapp per skalle där mat ingår vore det utmärkt tror jag.

  • Det är ju då utan middagen de föreslog. Och samtidigt känns det oklart om 200000 räcker för resten av kostnaderna.


    men de skulle hur som kolla fler lokaler åt oss.

  • Finns det några bidrag att söka för detta?

  • Masson. Sverok, communal, juiblex

Sign In or Register to comment.