VM?

Nån som känner att de vill vara med på en VM-ansökan inför 2023? Tänker att Mellansverige en bit från huvudstaden kunde va nåt.

«13

Comments

• coolt!

lite sugen blir jag.

@razta också kanske?

• Lycka till! jag avstår.

• @Lard Jag tycker också det verkar skitjobbigt och otacksamt, men än så länge håller vi bara på att gaslighta varann att tro att det går.

Problem 1: lokal - ska ta 1300-2000 pers. Då måste det i princip bli någon av konventslokalerna va?

• Älvsjömässan?

• Det är tillräckligt stort. Men är det realistiskt? Vad kan man ta i avgift?

• Med tanke antalet i Dornbirn och det faktum att ett nytt BB kommer snart så gissar jag att MINST 2000 deltagare är realistiskt.

• Under 1500 vore förvånande. De som var med och ordnade EM kan ju upplysa om hur jobbigt det var. Det här kommer vara av en magnitud x10 typ.

• jag och @razta pratade löst om det här för ett tag sedan, typ halvår sedan? då pratade vi om Globen. det borde väl räcka?

ska vi köra med slogan:

"Make NAF WC great again!" :D

• Om det behövs folk så är jag gärna med och hjälper till!

• Detta har vi veckor på att fundera på. Alla ska ha åsikterna om snowbowl nu istället

• var väl typ april 2021 som en skulle skicka in till naf?

• edited September 2020

Om lokalfrågan går att lösa är nästa stora fråga mjukvaran allt ska köras på. Detta skapade ju stora problem i Dornbirn (och mindre problem i Örebro när vi körde EuroBowl). För en tilldragelse som World Cup skulle jag lägga mycket krut på att se till att det fungerar.

• @Mago i det avseendet är jag inte orolig, för vi har @razta

• Det stora problemet med att anordna något liknande i Sverige är att det kommer vara svårare att hålla vad som anses inom Blood Bowl scenen som rimliga priser. Vi kämpade ganska mycket med att hålla ned kostnaderna för EB och det gnälldes ganska mycket på dom priserna vi hade. Så klart kan man nog pressa priset lite med så många deltagare som ett WC drar men frågan är om det är tillräckligt.

Kul att ni är sugna att lägga ett bud!

Jag kommer inte ha möjlighet att vara med att jobba med ett sånt evenemang dock.

• sugen och sugen. kul att leka med tanken iaf :D

• Spännande. Jag hjälper gärna till på vad sätt jag kan.

• edited September 2020

@coma Jag känner liksom du att det är väldigt svårt att se hur man löser lokalfrågan på ett ekonomiskt rimligt sätt. Samtidigt känns det inte som Österrike borde vara så mycket billigare, så jag har lite lite hopp ändå. Det känns som Lincon och Gothcon har lokaler som håller storleksmässigt och borde funka hyfsat ekonomiskt - men då är det ju sovsäck på golvet som gäller... Konferenscenter osv skenar ju iväg med en gång.

Finns det någon helt monstruöst stor kursgård jag inte tänker på?

• Arrangerar vi allt i en otillgänglig håla i norrlands inland kanske det går att få ned antalet coacher så att alla får plats i ett hanterbart antal tält, men då har vi kanske missat poängen lite :)

• @grumplekins det som skiljer oss mest från Österrike är att vi ligger i utkanten av Europa och det blir dyrare resa för flera större Blood Bowl länder.

• tror vi typ måste vara i någon av de större städerna med flygplats nära. så Stockholm, Göteborg eller Malmö.

och se utifrån städerna vilket eventcenter/liknande som är bäst.

• Jag kollade upp lokal i Göteborg för EuroBowl som blev i Örebro och prisbilden är betydligt högre i Göteborg och Stockholm. Då många från delar av Europa tycker Sverige redan är dyrt så tror jag deltagarantalet kommer att gå ner i så fall.

• Jag tänker att man skulle kunna ta något inom nån timme från de större städerna. Katrineholm finns det en kursgård i (men den är för liten). Men något på det avståndet som ändå håller storleksmässigt?

Finns det nåt lågbudgetkonferensjunk vid Skavsta t.ex.?

• edited September 2020

Har bett det här stället om en prisuppgift:

https://scandinavianxpo.com

• edited September 2020

Mall för förfrågningar om någon vill låna (eller påpeka var jag klantat mig):

Hej!

Jag håller på att utreda möjliga lokaler för ett världsmästerskap i brädspelet BloodBowl. Senast VM ordnades var 2019 i Dornbirn i Österrike, med drygt 1400 deltagare. Deltagarantal 2023 (VM hålls i oktober) beräknas ligga mellan 1400 och 2000 personer. Vårt anbud från den svenska delegationen kommer att konkurrera med bud från andra länder som vill arrangera, lite som när man ordnar OS och dylikt. 

Evenemanget sträcker sig från en torsdag (där deltagare anländer och checkar in, får deltagarpaket osv) och kräver sen välventilerade lokaler för samtliga deltagare med ett bord (90-110 x 70+ cm)/2 deltagare och varsin stol under hela fredagen, lördagen och söndagen (ca 9-21 med matpauser). Deltagarna spelar i lag om 6 personer, så vi behöver kunna skapa "kluster" av sex bord som kan avgränsas tydligt (skiljeväggar behövs dock inte - förmodligen görs det bäst med avstånd mellan klustren). Troligen vill många deltagare åka hem söndag kväll, men det är bra om man kan erbjuda en övernattning till för dem som kommer långväga och vill åka hem på måndagen.

Vi måste kunna presentera data för deltagarna så att de snabbt kan hitta till rätt bord för nästa omgång - troligen nån större skärm i de hallar där spel pågår och kanske tv-skärmar i lobby och andra uppehållsytor, restauranger m.m. om sådana finns.

Matmässigt rör det sig om en publik som uppskattar öl och lite enklare mat, där målgruppen snarare stavas casual eller hipster än affärsmänniskor, och det kommer vara avgörande att vi kan presentera bra vegetariska och veganska alternativ.

För att kunna göra ett seriöst anbud där ni ingår som vår valda lokal skulle vi behöva en bekräftelse om att er anläggning funkar för eventet, samt ett prisförslag per deltagare med övernattning och helpension på plats. Det tillkommer antagligen en del festligheter kvälls- och nattetid, så bra om ni kan hålla barer osv öppna då.

Missar jag nåt viktigt?

• Tidigare har det funnits ett budget alternativ om man löser boende själv.

• Skriv med ungefär när på året du tänker, dvs på hösten sep-nov.

• Jag nämnde oktober, är det bättre att bredda? Just nu behöver vi väl mest priser?

och vi kan nog ordna deltagande utan boende men det känns som man måste säkra boende i första hand

• Det är ju bra om flera hjälper till att jaga lokal men isåfall måste vi ha en gemensam lista där vi skriver upp vilka vi kontaktat så att inte flera kontaktar samma konferensanläggning.

Sign In or Register to comment.