Husregler!

edited July 2019 in Regler
Edit: har hunnit uppdatera till 1.02, så allt som står i originalposten nedan stämmer inte riktigt längre. Här är PDFen:
https://drive.google.com/file/d/1FEmAk58VEqErnIhrTQX0sEia9AXdjpGe/view?usp=sharing


Hey!

Ni jag spelat mot senaste tiden har fått öronen söndertjatade av mitt svammel om husregler... här kommer de ;)

I Blood Bowl 2nd edition hade alla lag någon kombination av positionerna Lineman, Blitzer, Blocker, Catcher, Thrower, Kicker, oavsett ras. Jag gillade det. Det var fortfarande en sport istället för Fantasy Battle med en boll. I 3rd edition var reglerna mycket mycket bättre men positionerna i lagen försvann en del. Men de flesta lag hade fortfarande till stor del en variation av dem. Sen kom lagen med bara två typer av spelare och ingen av positionerna. Det enda de kunde var att döda. Och de lyckades döda min kärlek till Blood Bowl då de också drog till sig en typ av spelare som verkade att tycka ett det var det enda som var kul. Att göra touchdown verkade plötsligt sekundärt. Så jag slutade typ spela Blood Bowl. 
Har försökt att spela lite med andra både brädspelet och på PC. Men överallt är det ett överflöd av Chaos och Dvärgar. Tjatigt som fan!
Så jag håller på och tar fram min egen drömversion av Blood Bowl… Och här förväntar jag mig att många blir väldigt skeptiska. Och må så vara! Men det vore kul med lite konstruktiva idéer efter premisserna!

Utöver mitt missnöje över vilka lag som finns och hur de är uppbyggda så tycker jag det är rätt kul att leka game designer. Så även om det inte leder någon vart (hoppas ju såklart på att hitta en liten grupp som skulle vilja speltesta) så är det en kul hjärngympa istället för att göra vettigare saker ;)

• Regelmässigt vad gäller spelet på planen så är det inga större ändringar jag gjort. Några småregler för att försvåra ‘score stalling’ och några få smådetaljer bara. Och några nya skills.

• Assistant Coaches och Cheerleaders har fått lite större betydelse, då man på Kickofftabellen kan få Benefits of Training och Heroic Feats-kort om man har flest såna!

• Ny Kick-Off tabell. Get The Ref, Throw a Rock och Pitch Invasion är utbytta mot resultat där man får kort istället.


• Den största skillnaden är att jag försökt ge alla lag minst 3 spelarpositioner och delat in lagen i en Grunduppställning och 'Additional Positions'. Additional Positions är t.ex Big Guys och Secret Weapons, men även andra spelare. Och vissa lag har fortfarande sina Big Guys i sin grunduppställning.
Dessa fungerar ungefär som Star Players i och med att man hyr dem per match. Men de har inte Loner och de kan få SPPs och bli bättre. Med andra ord, spelare man hyr in som Inducements eller inför viktiga matcher, men som fortfarande är en del av laget. Bara de att de är för dyra/knepiga att hålla på den reguljära payrollen. 
Här är också tanken att man ska kunna lägga till nästan vad som helst. Har någon en speciell figur så gör man regler för den och lägger till som Additional Position!

Nu har jag mest kommit på Additional Positions till de lag jag tycker är roliga. Så ni som har bättre koll på de andra lagen och vad det finns för figurer tillgängliga, kom gärna med förslag på fler Additional Positions!

Utöver uppdelning mellan grunduppställning och Additional Positions så är de flesta lag sig rätt lika med några anmärkningsvärda undantag:



HUMAN TEAMS
Har alltid att alla Human spelare ska vara så nära 6 3 3 8 grunden som möjligt, så catchers har nu ST3 (men MA7 + sure feet) och de kan ha Kickers i grunduppställningen.



GOBLIN TEAMS

Positionsspelare, kan hyra Orc Throwers, Secret Weapons inte automatiskt utvisade, de kan smussla in 12 spelare på plan ibland, etc.

CHAOS CHOSEN TEAMS

De har inget i BB att göra som den officiella varianten ser ut, tycker jag. Har nerfat dem rätt mycket och gett dem en Thrower. Beastmen har inte Strength skills, Blockers har AG2. Dock ett av få lag som kan ha big guy i grunduppställning. Aj.

CHAOS DWARF
Fått en Farblaster (Thrower), Hobgoblin catchers och färre blockers.

LIZARD TEAM
Dessa är skrotade och alla dess spelare är tillagda som Additional Positions på Amazon- och Slann-lagen. Misstänker att det kan göra Amazons lite väl bra dock. Den som lever får se!



SHAMBLING UNDEAD/NECRO/VAMPIRE
Dessa lag är kombinerade till ett lag.


KISLEV CIRCUS/SLANN
Kislev har fått en Thrower och ett gäng Additional Positions. Den tama björnen är ändrad så den inte är en Kroxigor i björnkläder. Slann har fått tillgång till Skinks och Saurus.
Läste massa forum där det verkade som att folk (bland annat han som skapade 3rd Ed Slann-laget) var överens om att Slann Blitzers antingen skulle ha Block eller vara billigare. Så för att skilja på lagen lite blev Slanns Blitzers billigare, Kislevs fick Block men förlorade också tillgång till Strength-skills. Slann har också tillgång till en Croaxigor från start så det minskar behovet av Block lite.

NURGLE TEAMS
More Decay! Men dödade motståndare reser sig omedelbart och förvandlas till Rotters!


BRETTONIAN

Good riddance, riddare!

Det är typ det!
 Kolla in regel-PDFen för mer detaljer! (v1.02)
https://drive.google.com/file/d/1FEmAk58VEqErnIhrTQX0sEia9AXdjpGe/view?usp=sharing

Så kom med idéer, konstruktiv kritik och framför allt med fler Additional Positions till de lag som saknar! (och fler till de som redan har!)
«13

Comments

  • Jag gillar idén med anti stalling
    Men jag tycker inte det borde vara krav på att den rullas som första rullen.
  • Morn82 wrote: »
    Jag gillar idén med anti stalling
    Men jag tycker inte det borde vara krav på att den rullas som första rullen.
    Noterat!
    Tanken är ju att man inte ska kunna okynnesblocka så mycket...
  • Jag älskar det här. Skulle gärna testa det här i en turnering.
  • Oberwald_1 wrote: »
    Jag älskar det här. Skulle gärna testa det här i en turnering.
    Kul! Ska försöka få ihop en mindre speltestturnering vid tillfälle om intresse från fler finns ;)
  • Jag tycker det är helt fel tänkt med att hindra stalling. Det enda argumentet för att ta bort det är att man vill ha ett mindre taktiskt (och alltså dummare) spel.

    Jag tycker om spel där det finns många olika sätt att tänka på och många faktorer att ta med i beräkningarna. Ta bort stalling, och du minskar tidsfaktorns betydelse avsevärt.
  • @Pellevin går ju fortfarande att hala bara det att det blir lite mer riskabelt (man måste vänta lite längre från endzone). Och tycker det uppmuntrar bashinglag att bara döda istället för att göra TD. Tycker att TDs ska vara huvudmålet... Kan till viss del köpa ditt resonemang, problemet är ju när alla motståndarspelare är sönderslagna och de fortsätter att slå/foul:a... Alternativet är att ta bort de värsta bashinglagen helt, vilket jag iofs inte skulle ha något emot ;)
  • Sen har jag svårt att förstå varför Goblins blir hårdare nerfade än något annat. Dyrare secret weapons och farligare att foula. Har svårt att förstå varför de skall drabbas så hårt.

    Arachnitauren är jättekul, men assassin är redan nu sällan använd, och kommer inte se fler matcher med secret weapon.

    Ballzookan är kul, men jag tycker du skall kolla in Zzharg där. Ge dem 4 i styrka och secret weapon. Sänk priset lite, och öka maxantal till 2.

    Nurgle som redan nu är lite klena försämras utan någon kompensation. Kan det vara så att den som skrivit detta har en liten förkärlek för lag som inte är bashiga. Finns det inte en risk här för att spelet skall bli lite mer endimensionellt ifall en typ av spel så uppenbart gynnas på andra typers bekostnad?

    Helt rätt att höja priset på orkernas blitzers, men borde åtföljas av en prissänkning på throwern.

    Svårt att förbise att flera lag nerfas, medan den kanske starkaste rasen av alla, Wood Elf, bara har förbättrats. Ännu ett steg mot ett mer endimensionellt spel.
  • edited July 2019
    DamnDmitri wrote: »
    Tycker att TDs ska vara huvudmålet... Kan till viss del köpa dirt resonemang, problemet är ju när alla motståndarspelare är sönderslagna och de fortsätter att slå/foul:a... Alternativet är att ta bort de värsta bashinglagen helt, vilket jag iofs inte skulle ha något emot ;)

    Som jag ser det stallar bashlag för att de har TD som huvudmål. De kan ju i princip inte vinna annars?

    Jag tycker också inte att bash behöver åtgärdas i det nuvarande metat - tycker Piling On-nerfen redan är onödigt hårdhänt i sin inverkan på spelet.

    Håller med alla Pellevins kommentarer men vill tillägga att Amazoner blir alldeles för starka (bokstavligen)

    Sammanfattningsvis:
    Vi gillar nog olika! :)
  • @Pellevin

    Inget av det här är ju skrivet i sten... Ett första utkast!

    Har försökt göra Goblins bättre faktiskt, några saker föll bort dock. Ska kolla mer på det. Förslag mottages! De blir ju lite bättre av att de kan ha big guys i grunduppställning och fler av vissa positiner. Och 12 på plan ibland. Hade tänkt ha en regel där deras secret weapons inte automatiskt skickas ut också, ska kanske återinföra den.

    Min tanke med Assassins är nog mest att jag tycker att uppenbara vapen ska vara secret weapons. Så gjorde kniven lite farligare, men secret weapon istället. En spelare man hyr in när det behövs liksom.

    Och tanken med Ballzookan är att det inte används som vapen, därav inte secret weapon. Så dvärgar får en sorts thrower (!!!). Gör den ens någon nytta om man bara har den en drive?

    Nurgle: Ja, jag tycker egentligen inte att lag som inte har en variation av Linemen, Thrower, Catcher, Blitzer inte riktigt har något i spelat att göra. Förutom som en rolig grej, lite som Goblin's och Halflings.

    Orcs: Ok, bra idé!

    Wood Elves: Vad behöver göras där? Funderade på att sätta Treeman på Additional Position, skulle detta räcka?
  • Som jag ser det stallar bashlag för att de har TD som huvudmål. De kan ju i princip inte vinna annars?
    Det är ju det som är mitt problem, att jag tycker det är trist med lag som inte kan vinna på annat sätt. Tycker det är så tråkigt med den typen av lag (och framförallt att de är så många av dem i alla ligor) att jag knappt tycker BB är kul längre.
    men vill tillägga att Amazoner blir alldeles för starka (bokstavligen)
    Ja, det skrev jag att jag misstänkte också :)
    Slängde mest in Lizardmen spelarna där för att jag skrotade det laget helt och de passar ihop temamässigt. Om Amazon bara kan ha ett par skinks som Additional, skulle det funka bättre, tror du?
    Vi gillar nog olika! :)
    Så kan det mycket väl vara! :D
  • varför inte bara ha kvar lagen som har ag4 då och skrota allt annat?
  • Jag tycker att en bra sak vore att ta bort Loner på trollen goblins har. De är de enda Big Guys i spelet med högre frekvens än 0-1 som har Loner. Om du höjer priset på deras Secret Weapons vore det bra ifall de fick någon förbättring, t ex att de inte blir automatiskt utkörda. Här finns ett intressant system för Secret Weapons: http://bb.marmeladov.com/StuntyLeeg.pdf , och mycket annat som har inspirerat mig i liknande projekt som det du håller på med nu.

    Jag förstår hur du tänker med Assassins, men tror som sagt att de bara blir mer sällsynta.

    Du kanske har rätt med Ballzokan, men jag tror ändå du borde ändra frekvensen till 0-2.

    Jag tycker inte du skall förbättra Woodies överhuvudtaget om det inte tillkommer några riktiga nerfningar också. De är väldigt starka. Fast min kärlek till den typ av dryads du har givit dem var vad som startade det som sedan blev Woodlandslaget så kanske det är för tidigt att lägga ner det arbetet. Men det krävs ett par steg till som sagt. Jag blev tvungen att lägga in Flings som linemen för att det inte skulle bli för bra med både ST och AG 4 i samma lag.
  • @Pellevin menar du på Dwarves eller Chaos Dvarves eller båda?
  • Sedan tror jag att Bashlag är vanligare online än i figurligor. Visst finns det många, men de är inte i stor majoritet hos oss iaf.
  • DamnDmitri wrote: »
    @Pellevin menar du på Dwarves eller Chaos Dvarves eller båda?
    Båda.
  • @Pellevin det var faktiskt så ett tag men i alla vändor hit och dit så blev det sen inte så. Kanske mest för att jag tänkte att folk ändå inte hade två sådana figurer. Men ändrar tillbaka till 0-2!
  • En sak till Damon, du använder de nya korten i din Down&Out tabell. Är du medveten om vilka promokort GW har släppt? Och några av dem kommer snart vara vanliga i Stockholm då de ingår i goodiebagen alla deltagare i SkogsBowl får.
  • @Pellevin, nä, vad är det för kort?
  • Det finns t ex ett som säger att ifall du spelar det under andra halvan av andra halvlek räknas din nästa TD som så många som du ligger efter med, och du kommer ifatt, även om motståndaren leder med en miljard.

    Ett annat säger att du kan upphäva en av din motståndares ReRolls, men det räknas ändå som att hen använt den.
  • Sjukt OP med andra ord. Kan uppfattas som skoj, eller som spelförstörande, beror lite på din läggning.
  • Det låter ju lite överdrivet.
    Jag har ju inga större illusioner av att de här reglarna kommer sprida sig särskilt långt utanför min dörr. Så då är ju tanken att det spelas med en kortlek och man sållar bort de man tycker är för obalanserade.
  • edited July 2019
    Då har vi helt olika förhållningssätt till spelkreation. Jag eftersträvar alltid att det skall bli så kul och balanserat att det sprider sig. För det mesta når jag såklart inte dit, men ibland.

    En av mina grejer blev översatt till japanska, och en annan skall nu ges ut av MMP. Det är ett par av flera hundra, men jag tycker ändå det alltid ger mig större personlig tillfredsställelse att göra sånt här på riktigt.

    Du har massor av bra idéer, och några jag inte alls gillar. Men jag har ofta (för det mesta) fel, så kör på på det du tror på. Och gör det på allvar.
  • Ja, såklart så strävar man åt det hållet, men fortfarande så räknar jag inte med att det kommer bli så ;)
  • edited July 2019
  • DamnDmitri wrote: »
    Som jag ser det stallar bashlag för att de har TD som huvudmål. De kan ju i princip inte vinna annars?
    Det är ju det som är mitt problem, att jag tycker det är trist med lag som inte kan vinna på annat sätt. Tycker det är så tråkigt med den typen av lag (och framförallt att de är så många av dem i alla ligor) att jag knappt tycker BB är kul längre.
    Jag tycker att positionsspelet med t.ex. Khemri är minst lika kittlande och utmanande som att sitta och hoppas att jag ska slå en massa tvåor och vinna automatiskt. :P Nä men den korta versionen är att jag tycker alla befintliga lag funkar bra som dom är - spelar mycket alver men också mycket bash. Ser inte ditt problem, tycker bara det är en kul del av spelet. Resultatet blir ju egentligen bara att alver helt plötsligt bara har ett sätt att vinna: hindra stall och 2-1. Men det gör inget av lagen endimensionella i mina ögon.
    Om Amazon bara kan ha ett par skinks som Additional, skulle det funka bättre?
    Vet inte. Man kan hävda att Amazon är mer bash än Lizardmen vid vissa TV (de stallar nog iaf definitivt mer), och jag tycker ödlorna är ett roligare lag.

    Jag tror nog att skinkar blir för bra för sitt TV om de spelar för lag med MA 6/ST3.

    Att få in två MA8 med stunty skulle lösa en av Amazonernas svagheter utan minus, som jag ser det. Vet inte hur det skulle balanseras mot alla dina andra idéer.
  • edited July 2019
    @grumplekins ja, mycket kanske egentligen skulle lösas så länge man balanserar lagen som är med i en liga, varken för många alver eller för många bashy.
    Tror det mycket är det att många lag som inte har positionsspelare rent stör mig rent temamässigt också. Känns som att de hör mer hemma i Warhammer Battle än i Blood Bowl...
    Khemri har jag tänkt att lägga till, har bara inte kommit dit än, de passar ju in i min filosofi med positionsspelare :)

    Amazon: kanske räcker med att höja priset på skinkarna ytterligare? Tror jag testar så. Misstänker att saker måste speltestas innan man vet säkert också.
    Edit: samtidigt så verkar det ju som Amazon är bra i början men har svårt att hänga med i högre TVn? Så de kanske böver något? Hmmm...

    Additional Positions kommer ju troligtvis mest komma i spel för lag som har lägre TV (lite ersätter de Star Players). Tveksamt att man kommer ha råd att hyra så många om man har högre/lika TV. Så det är ju svårt att avgöra hur mycket de påverkar.
  • edited July 2019
    version 1.01!
    https://drive.google.com/file/d/1LVsR4hopWsbZFH0UBoCtQruIP1ZEYiyz/view?usp=sharing

    Ändringar från förra versionen:
    Lagt till en optional rule till score stalling regeln.
    Lyckade Hail Mary och Throw Team-Mate ger 1 SPP
    Orc: Throwers sänkta till 60k
    Wood Elves: Treeman nu Additional Position
    Dwarf/CD: kan ha 0-2 Farblasters (som dessutom fått Block)
    Goblins Secret Weapons inte automatiskt utvisade.
    Chaos Chosen: mutations inte längre random. Kan ha minotauren i grunduppställningen.
    Nurgle: de spelare som fått Decay är nu billigare.
    Amazon: Skinks och Krox dyrare (troligtvis fortfarande för bra dock)
    Dark Elves: Arachnitauren lite dyrare.
  • Jag gillar verkligen Arachnitauren, men hen är väldigt billig om du jämför med Bull Centaur.
  • Pellevin wrote: »
    Jag gillar verkligen Arachnitauren, men hen är väldigt billig om du jämför med Bull Centaur.
    Du har så rätt, höjer priset ytterligare!
Sign In or Register to comment.