Göteborg Blood Bowl League (GBBL) Säsong 8

edited August 2019 in GOBBL
Från förra säsongens spelarmöte:

1. Anmälan för nästa säsong är öppen och startdatum för rond 1 är den 22 juli och varar fram till den 4 augusti.
2. Slutspel för säsong 8 (kvartsfinal, semifinal och final) är lördagen den 9 november.

3. Slår ni fram en specialplan som kan ni byta mot en vanlig om båda spelare är okej med det.
4. Fortfarande fritt att välja specialregler (typ watchmens is-pitch för match), båda parter måste vara okej med det.
5. Special bollar får fortfarande användas.
6. Spikes inducment är fortfarande tillgängliga.
7. Träningsmatcher, max 2 matcher per coach, MVP och spp som vanligt, 1D3 winnings (inte 1D6 som de varit)
8. Inducement fortsätter vara. Jämför TV dela ut petty cash. Högst tv kan lägga till cash och köper inducement, sedan kan laget med lägre tv lägga till cash och köpa inducment.
9. Stadiumfonder och bounties får fortfarande användas.
10. brocCooLi och Inforthepain diskuterar med Toleg om att slå ihop ligorna. Lämpligt är att nästa möte beslutar om detta om vi har kommit så långt vid det tillfället.
11. Vinnaren av finalen får en reroll enligt regelboken. Tidigare "gratis reroll" som kunde användas en gång per match finns inte kvar.
12. Vinnaren av finalen får fortfarande en spelare med "No skill" som inte kan få SPP.
13. "Awards" diskuterades och förslag på awards som kan ge en liten pengainkomst kan inkomma under säsongen. Tex laget som gör en pitch clear får 10k.

Så anmäl er till säsong 8 av GBBL!

Anmälda:
Melisqus - Liztiga Lizards - Lisardman
Alksnis - Helyanwë chargers - High Elves
brocCooLi - Proletäterna - Amazon
PluTT - Festerspike Foulers - Underworld
hugoeng - Knugjärnen - Bretonnians
inforthepain - Verminton Tailgunners - Skaven
MartinN - Vargavinter - Norse
Krugbit - We Will khorne you! - Khorne
Frostfather - Läderlapparna - Chaos Dwarf
darkraven - ?? - Wood elf

Rond1:22 juli - 4 augusti
Martin N vs WO
Alksnis vs Krugbit
PluTT vs Melisqus
Frostfather vs hugoeng
inforthepain vs brocCooLi

Rond 2: 5 augusti - 18 augusti
MartinN vs Alksnis
hugoeng vs inforthepain
Melisqus vs Frostfather
Krugbit vs PluTT
darkraven vs brocCooLi

Rond 3: 19 augusti - 1 september
Alksnis vs darkraven
PluTT vs MartinN
Frostfather vs Krugbit
inforthepain vs Melisqus
brocCooli vs hugoeng

Rond 4: 2 september - 15 september
MartinN vs Frostfather
Alksnis vs PluTT
Melisqus vs brocCooLi
Krugbit vs inforthepain
WO vs hugoeng

Rond 5: 16 september - 29 september
PluTT vs darkraven
Frostfather vs Alksnis
inforthepain vs MartinN
brocCooLi vs Krugbit
hugoeng vs Melisqus

Rond 6: 30 september - 13 oktober
MartinN vs brocCooLi
Alksnis vs inforthepain
PluTT vs Frostfather
Krugbit vs hugoeng
darkraven vs Melisqus

Rond 7: 14 oktober - 27 oktober
Frostfather vs darkraven
inforthepain vs PluTT
brocCooLi vs Alksnis
hugoeng vs MartinN
Melisqus vs Krugbit

Rond 8: 28 oktober - 8 november
MartinN vs Melisqus
Alksnis vs hugoeng
PluTT vs brocCooLi
Frostfather vs inforthepain
darkraven vs Krugbit

Slutspel: lördagen 9 november

Tänk på att den första spelaren har hemmamatch!
«13456789

Comments

  • Alksnis - Helyanwë chargers (high elfs)

    Var ju bara 7 eller liknande dödsfall inom laget förra säsongen, betyder att det finns utvecklingspotential. Need to pump those numbers up! They are rookie numbers!
  • anmäler mig med amazoner
    Proletäterna
  • Du kommer ångra dig om du spelar Ogres...

    Anmäler Festerspike Foulers - Underworld
  • PluTT wrote: »
    Du kommer ångra dig om du inte spelar Ogres...

    håller med.

  • I see what you did there.
  • Jag ska vara med också. Får se om det blir en tredje säsong med alverna eller om det blir ett nytt lag.
  • Blev målning av Lizardman idag istället för Ogres så det är också en möjlighet. Men allt beror på hur målningen går.
  • Jag har tjötat med tobbe. Återkommer med en lista på punkter med grejjer. Än så länge är vi positiva att få ligorna närmare varandra. Vi kommer sammanställa några punkter vi tillsammans bör ta ställning till, kommentera kommande förslag gärna. Vi jobbar på det!
  • Blir Bretonnians för mig!
  • Tjo! Här är en sammanfattning av det jag och Tobbe tjötade om:

    "
    Sammanfattat vad vi fick ner sist Jan, lite rörigt kanske men de var väl ölen. :)


    Jan samlar in irl namn samt önskvära nick på alla deltagare.
    Tobias lägger upp konto på sidan, alla deltagare behöver sen logga in och lägg till mobil, mail och ändra lösen.
    tLoEGBBLs primära kommunikationskanal är FBgruppen, även möjlighet att hålla filer etc. För deltagande i tLoEGBBL är det ett krav, men såklart även önskvärt för GBBLs räkning när syftet är att rulla gemensamt framöver. :)
    Går givetvis fint att ha ett “Kalle Anka-konto”.
    https://www.facebook.com/groups/376272832752545
    I annat fall får det ligga på individen att hålla sig uppdaterad via tLoEGBBLs förstasida samt kontaktuppgifterna via sidan, men som sagt klart smidigast om alla är i gruppen och kan ta del i diskussioner, pepp etc.
    Det är möjligt att lägga in befintliga lag på tLoEGBBL-sidan, dock önskvärt med nya för korrekt statistik och extrajobb.
    För regler kring spelarbilder se: http://www.tloeg.bloodbowlleague.com/default.asp?p=ru
    Och för korrekt format etc på bilder se:
    http://www.tloeg.bloodbowlleague.com/default.asp?p=cp&cpid=7
    Vad gäller GBBLs unika regler, gör det sig bäst under tabellen. Där finns möjlighet för html. För exempel se http://www.tloeg.bloodbowlleague.com/default.asp?p=se&s=52.
    Stadiums samt fonder
    “Skade bountys”
    Bollar etc
    “Chumpion” som ni har det funkar, MEN kommer med tiden att medföra en hel del jobb för admin och risk för kans. Föreslår en annan lösning där, ex 25.000 gratis inducements till motståndare för varje seger eller dyl.
    Rekommenderar att GBBL följer tLoEGBBLs regler för målat, coaching staff etc. Men inget krav under GBBL.
    Alla tärningsrull, ReDraft etc sköts via sidan.
    Sidan kostar 100€ i dagsläget, detta brukar betalas av de som spelar säsongen. Överskott köps Svennis för typ. Om det blir så att vi kommer att vara hälften av spelarna i Säsongen och hälften utanför så delar vi rimligtvis upp kostnaden på annat sätt. Tobias sköter allt det ekonomiska och hojtar när det är dags att betala. Brukar vara mot slutet av sommaren.
    Tanken är följande upplägg:
    tLoEGBBL Säsong X, 12 spelare. Där alla intresserade är välkomna att ställa sig på kö, anledningen är enkom praktisk. 1 match/2 veckor. 2 Säsonger per år. 11 matcher samt slutspel. ReDraft.
    Korpen X, 4+ antal spelare. Alla som vill är med, förutsatt att det är jämnt antal. 1 match/månad. Inget slutspel. ReDraft.
    tLoEGBBL event, ex “Ogretoberfest”. Alla är välkomna, tLoEGBBLs vanliga regler gäller. Se sidan. Antalet event varierar under åren, men bygger mycket på visat intresse. Så lobba gärna om det är något ni spelare är sugna på.
    GBBL X, öppet för de som vill. Kan funka bra för rekrytering med generellt låga krav på målning och matcher. 8 matcher samt 2 friendlies under säsongen. När en friendly match är bokad så hör av till Commiss som lägger in matchen på rätt ställe. ReDraft. WO tillåtet. Inget krav på numrering eller basmarkeringar. Spelar utan “Settling Down for a while” i dagsläget eftersom sidan bara stödjer en setting och vi röstat om det. Möjligt att ändra framöver. Allt dyl som skiljer sig från tLoEGBBL generellt bör framgå via GBBLreglerna under tabellen. Så får vi hoppas eventuella missförstånd kan undvikas. :)
    Hur ser ni förresten på att delta i event under GBBL säsong? Korpen tillåter, tLoEGBBL Säsongen gör inte de.
    Bra om GBBL har slutspel i maj och nov för att undvika krockar.
    När ett lag spelat alla sina matcher så markerar Commiss laget för ReDraft, då ReDraftar cochen laget och ev anmäler till en ny säsong. Detta bör framgå smidigt på sidan om det inte redan göra det.
    Lagbiler, liga Swag etc är bara kul och allt dyl uppmuntras.
    Vad gäller matchbokning så är framförhållning A och O, alla kontaktuppgifter ska finnas på sidan. I övrigt brukar privata meddelande på FB eller i gruppen användas.
    Optimalt om säsongerna följs åt, både Korp och Säsong rullar typ jan-juni och juli-dec. Underlättar flyttande av lag mellan etc.
    Lägger in Jan som “under-commiss” tillsammans med Jack.
    Om jag missat något eller om ni kommer på något annat så hojta. Är något oklart eller låter konstigt så hojta! :)
    Tobias
    "

    Så de finns lite grejer vi bör ta ställning till så som om folk kan tänka sig att använda facebook? Man kan skapa ett smurfkonto så man kan se när det kommer nya uppdateringar i tloeg. Inget måste då man kan se mycket på hemsidan utan facebook, men det underlättar, spelade matcher kommer till ex up i sidlistan och på facebook. Att hålla swebba sidan aktiv är också bra ifall någon ny göteborgare hittar swebba och vill spela så ser de aktivt ut här också.


    Nya lag är rekomenderat. Går att lösa men man får inte med all historik från spelare. Vad känner ni om det?


    Sen finns det säkert nåt mer vi kan diskutera men ta och läs igenom de vi summerat så kan vi tillsammans tjöta om det!



    Ps. Mitt internet har varit en bitch och är fortfarande halvbitchigt men kan komma åt nätet nu, wohoo!
  • en sak jag inte förstår.
    "Går givetvis fint att ha ett “Kalle Anka-konto”."
    sen skriver du
    "Man kan skapa ett smurfkonto"

    är det kalle anka eller smurf som gäller för kontot? :P
  • edited July 2019
    Om en skapar kalle så får nästa ta smurf?
  • Kör Skaven Verminton Tailgunners denna säsongen
  • Kul! Jag har inget problem med facebook. Lite tråkigt att inte få en ny chans med högalvslaget efter förra säsongen som gick så dåligt. Så vet inte om jag är sugen att starta om dem, iofs är de fortfarande omålade så kanske ska starta ett nytt ändå ifall admin inte orkar...

  • Har ansökt att få vara med i FB-gruppen nu. Och om nya lag rekommenderas så blir det Norse ;)
  • är nog först nästa säsong det blir nya lag om jag fattar rätt.
    först behöver vi ju egentligen diskutera igenom vad vi går med på osv och tänker oss.

    så tror att inför nästa säsong kan det vara lämpligt med att nyttja tloeg och skapa lag där.
    men finns egentligen inget som hindrar inför denna säsong heller.
  • Kommer ligorna vara helt åtskiljda? Var inte tanken om ett utbyte av spelare mellan ligorna så att det blir mer gemensamt.
  • Melisqus wrote: »
    Kommer ligorna vara helt åtskiljda? Var inte tanken om ett utbyte av spelare mellan ligorna så att det blir mer gemensamt.
    Tjo, Tobias/Commiss här. Jo, du har helt rätt. Som jag och Jan pratat så är ambitionen att folk kommer att kunna röra sig och lag fritt över ligor/event sen. När en väl har en användare på sidan så kan lag knytas till den. Sen kan användaren välja att anmäla lag till olika Säsonger och Cuper själv. Så är det någon av er som ex känner för att vara med i Ogretoberfest i höst så är det bara att läsa om de eventet och anmäla ett Ogrelag.

    Värt att notera att GBBL har ju lite andra regler vad gäller WO, målat etc. Något ni fortsätter med och tLoEGBBL rullar på i vanlig ordning med vårt hobbyfokus. Så förutsatt att lagen uppfyller respektive ligas krav är det ju bara att köra på de event som en är sugen på.
    Just tLoEGBBLs Säsong kommer att fortsätta ha en cap på 12 spelare, men det är enbart en praktisk lösning från Commiss-sida. Vi har en kö, bara att skicka mig ett PM och den rör på sig rätt fort. Annars förutsätter våra event generellt bara jämnt antal spelare, och på vissa har vi haft ett tag pga lokal. Då är det först till kvarn som gäller.
    alksnis wrote: »
    Kul! Jag har inget problem med facebook. Lite tråkigt att inte få en ny chans med högalvslaget efter förra säsongen som gick så dåligt. Så vet inte om jag är sugen att starta om dem, iofs är de fortfarande omålade så kanske ska starta ett nytt ändå ifall admin inte orkar...
    Orkar fixa ett lag gör jag absolut, men en generell önskan är nya. Blir det 10 lag är det rätt segt, vi är riktigt nöjda med sidan. Spec ur Commiss-perspektiv, men det är ibland väldigt många klick och rullgardinsenyer. Samt att även om jag manuellt kan lägga in SPP så räknar sidan bara gjorda för statistiken. Så det blir lite knas på allt sånt. Ex 35+3 SPP på en spelare visas som 38 men räknas som 3 för tabellplacering etc.
  • Har ansökt att få vara med i FB-gruppen.
  • edited July 2019
    Fixat!
    Ni kan skicka ett pm till mig på FB för konto, ev ras lagnamn och logga. Så fixar jag konto till er imorgon.
    Eller om ni löser det med Jan så vidarebefodrar han allt sen. :) -Tobias
  • Är detta något vi ska göra nu eller nästa säsong?
  • vi gör det nu. finns en skapad GBBL-liga i systemet.
  • En vecka kvar på anmälan! Jag har uppdaterat första posten med de som redan anmält sig.
  • Melisqus wrote: »
    En vecka kvar på anmälan! Jag har uppdaterat första posten med de som redan anmält sig.

    Förutom att du glömt mig ;)

    Har bestämt mig nu för Norse - Vargavinter
  • och så står det fel lagnamn på mig. ska vara med e och inte i.

    sen har @krugbit slarvat och inte anmält sig än.
  • Jag ska vara med och spela khorne, ännu inte hunnit komma på ett namn bara
  • Då har jag lagt till Krugbit och MartinN i första posten.
  • Krugbit wrote: »
    Jag ska vara med och spela khorne, ännu inte hunnit komma på ett namn bara

    khorne flakes
  • Khorneholio in my bunghole
  • im so khorny
    maizena - 100% pure khorne
Sign In or Register to comment.